اخبار داغ

باغ تاج آباد، بازمانده ای از عهد صفوی با عطر گلاب ناب/ گلاب گیری در مجموعه باغ تاج آباد نطنز احیا می شود

باغ تاج آباد، بازمانده ای از عهد صفوی با عطر گلاب ناب/ گلاب گیری در مجموعه باغ تاج آباد نطنز احیا می شود
امروزه به سبب بحران موجود در حوزه آب و شرایط و ظرفیت ویژه شهر نطنز برای پرورش کشت گیاهان دارویی، احیای باغ تاج آباد با کشت گل های محمدی لازم احساس می شد که این مهم به همت یکی از فعالان حوزه گردشگری و کاشت گیاهان دارویی در نطنز اتقاف افتاده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ مجموعه باغ تاج آباد نطنز در حدود ۱۰۰ هکتار مساحت، بازمانده از عصر صفویان و از جمله باغ های مورد علاقه شاه عباس صفوی بوده است که در ۷۰۰ متری حاشیه اتوبان اصفهان به نطنز واقع شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

این باغ مجموعه ای از چندین بنا شامل کاخ اصلی، حمام، شربتخانه، محل گلاب گیری و هشتی ورودی است و به دلیل واقع شدن در نقطه جغرافیایی مناسب و آب و هوای خوش محل پرورش و کاشت بهترین نوع گیاهان عطری بومی ایران از جمله گل محمدی و گل معروف به یاس شاه عباسی بوده است.

,

از مهم ترین ویژگی های معماری و نمای داخلی این بنا، وجود نقاشی های گل و بوته عصر صفویه بر سقف و دیواره های آن است که شباهت زیادی با نقش های کاخ عالی قاپو اصفهان و شباهت هایی نیز به باغ شاهزاده کرمان دارد.

,

همچنین آبراهه ای از هشتی درب باغ تا داخل کاخ وجود داشته است که تداعی گر آبراهه باغ فین کاشان است.

,

نطنز از اولین شهرهای تولید کننده گل محمدی و گلاب ممتاز بوده است و بر اساس نقل ها و شواهد موجود بهترین نوع گل محمدی به دلیل ویژگی جغرافیایی تاج آباد در این محل به دست می آمده است که گفته می شود گلاب دربار صفوی در این مکان تامین می شده است و امروز بقایای محل گلابگیری هنوز در باغ موجود است.

,

امروزه به سبب بحران موجود در حوزه آب و شرایط و ظرفیت ویژه شهر نطنز برای پرورش کشت گیاهان دارویی، احیای این باغ با کشت گل های محمدی لازم احساس می شد که این مهم توسط میثم مومنی یکی از فعالان حوزه گردشگری و کاشت گیاهان دارویی در نطنز اتقاف افتاده است.

,

علاوه بر ده هزار بوته گل محمدی که به تازگی به همت وی در این مکان کاشته شده، نهال سنجد و انار نیز غرص شده است.

,

مجموعه باغ تاج آباد نطنز و سه بنای ارزشمند موجود در آن به ثبت ملی رسیده اند و امروز با پیگیری های انجام شده توسط خریدار، مجوز مجتمع بین راهی نیز دریافت شده است.

,

به گفته میثم مومنی مالک این مجموعه با کاشت حدود ده هزار بوته گل محمدی در سال جاری قرار است تا سال آینده گلاب گیری در این باغ احیا شود.

,

وی به احداث استخر و سیستم آبیاری تحت فشار و قطره ای اشاره کرد که به تازگی در این باغ به منظور افزایش بازدهی و مصرف بهینه منابع آبی اجرا شده است.

,

مومنی در توضیح وجه تسمیه باغ تاج آباد، گفت: گویا شاه عباس صفوی خواهر محبوب خود به نام تاج خانم داشته است که به دلیل علاقه شاه به او این بنا به نام وی نام گذاری شده است.

,

بنا بر ادعای کتاب سراب زندگی نوشته مالک اولیه این باغ، شاه در همین باغ از حاکم نطنز به مناسبت همراهی او در قلع و قمع دشمنان خود پذیرایی می کند و خواهر خود به نام تاج خانم را به عقد وی در می آورد.

,

بنا بر اسناد تاریخی و به گواه آثار به جا مانده در گذر زمان، نطنز به دلیل آب و هوای خوش از شهرهای محبوب و مورد توجه عهد صفوی و به ویژه شاه عباس اول بوده است که آثار معروفی چون گنبد باز، کاخ عباس آباد، کاروان سرای سردهن و غیره از جمله یادگارهای آن عهد در نطنز است و از مجموع ۹۹۹ کاروان سرایی که شاه عباس در زمان خود در کشور بنا کرده دو کاروان سرا در نطنز واقع شده که خود نشان اهمیت استراتژیک این دیار از عهد قدیم و در نظر شاهان عهد صفوی است.

,

کاخ اصلی تا سال ۱۳۲۰ وجود داشته که در آن سال معین السلطنه صاحب اولیه باغ، به دلیل ترس از تصاحب آن توسط رضا شاه بنای اصلی را تخریب کرده و بنایی نو می سازد.

,

با وجود تلاش های صورت گرفته تا امروز این مجموعه تاریخی واقع در جوار مهم ترین شاهراه کشور برای احیا، حفظ، ترمیم و بازسازی به اعتبارهای ویژه ملی نیازمند است و اگر با دید مثبت نسبت به هدف گیری های انجام شده برای حمایت از طرح های گردشگری و البته کشت گیاهان دارویی در این مجموعه نگاه شود، به طور حتم باغ تاج آباد در آینده ای نزدیک می تواند به محل اشتغال تعدادی از جوانان درآید.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه