اخبار داغ

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان خبرداد؛

کوچ زودهنگام عشایر به علت خشکسالی مناطق جنوبی کشور/ اجرای طرح‌های ساماندهی اسکان و کوچ جامعه عشایری

کوچ زودهنگام عشایر به علت خشکسالی مناطق جنوبی کشور/ اجرای طرح‌های ساماندهی اسکان و کوچ جامعه عشایری
مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با اشاره به استمرار پدیده طبیعی خشکسالی در مناطق مختلف کشور، گفت: عشایر به علت خشکسالی مناطق جنوبی کشور مجبور به کوچ زودهنگام شده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ مختار اسفندیاری صبح امروز در جلسه شورای امور عشایر شهرستان شهرضا، اظهار کرد: عشایر در روزهای سخت یاری‌رسان انقلاب بوده‌اند، این گروه جمعیتی کشور، با کم ترین امکانات بهترین خدمات را ارایه می‌دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

وی با بیان اینکه اصالت‌های فرهنگی جامعه عشایری کشور باید حفظ شود، عنوان کرد: پس از انقلاب اسلامی، تحولات گسترده‌ای در جوامع عشایری کشور ایجاد شد که مهمترین آن‌ها افزایش خدمات رفاهی و ارتقاء سطح سوادآموزی بود.

,

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان، با اشاره به بخش‌هایی از سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درخصوص عشایر، اظهار کرد: امام خمینی(ره) این گروه جمعیتی را به جوامع شهری و روستایی معرفی کرد.

,

اسفندیاری، با بیان ینکه همه ویژگی‌های افراد انقلابی در جامعه عشایری کشور وجود دارد، تصریح کرد: مهمترین ویژگی‌های عشایر ایمان به خداوند و اعتقادات مذهبی، تلاش و کوشش شبانه روزی و روحیات انقلابی است.

,

وی، گفت: عشایر در سخت‌ترین شرایط پشتوانه نظام اسلامی بوده‌اند، البته وقوع انقلاب اسلامی نیز زمینه‌ساز ایجاد تحولات گسترده در جامعه عشایری بوده است.

,

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان، با بیان اینکه جامعه عشایری پشتوانه امنیتی، فرهنگی و اقتصادی کشور هستند، به استمرار پدیده طبیعی خشکسالی در مناطق مختلف کشور، اشاره کرد و افزود: عشایر به علت خشکسالی مناطق جنوبی کشور مجبور به کوچ زودهنگام شده‌اند.

,

اسفندیاری، در بخش دیگری از سخنان خود شهرضا را یکی از شهرستان‌های عشایری استان برشمرد و عنوان کرد: این شهرستان هرساله میزبان عشایر کوچرو از مناطق جنوبی کشور است.

,

وی، با تأکید بر تأمین شرایط مناسب برای میزبانی شایسته از عشایر بیان کرد: همه خدمات ارایه شده با جامعه عشایری باید منجر به افزایش تولید محصولات و بهبود خدمت شود.

,

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان، با بیان اینکه براساس نظر کارشناسان، هر خانواده عشایری باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ رأس دام داشته باشد، اظهار کرد: سالانه طرح‌هایی برای ارایه خدمات به جامعه عشایری اجرا می شود که شمار این طرح‌ها به ۵۰ عدد می‌رسد و در بخش‌های مختلف عمرانی، فرهنگی و پژوهشی اجرا می‌شود.

,

اسفندیاری، در ادامه با اشاره به اجرای طرح‌های ساماندهی اسکان و کوچ جامعه عشایری، بیان کرد: براساس این طرح‌ها که همه ساله اجرا می‌شود، زمینه اسکان عشایر داوطلب سکونت در مناطق مناسب، فراهم و عملیات ساماندهی کوچ نیز باهدف ایجاد زمینه مناسب برای کوچ سالانه عشایر، اجرا می‌شود.

,

وی، با بیان اینکه حکومت پهلوی خسارات جبران ناپذیری به جامعه عشایری وارد کرد، گفت: تا 150 سال قبل نیمی از جمعیت ایران عشایر بودند، اما بعد از این دوران جمعیت عشایر به شدت کاهش یافت و بر جمعیت شهری و روستایی، افزوده شد.

,

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان، در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: طرح مطالعاتی برای شناسایی مناطق مستعد برای اجرای طرح‌های عشایری خبر اجرا می شود، در این طرح، وجود امکانات و زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح‌های بلندمدت و پایدار عشایری، بررسی و اعلام می‌شود.

,

اسفندیاری، از توزیع فسیلی و پکیج‌های خورشیدی بین خانوارهای عشایری و ایجاد سیستم‌های نوین برای حمام‌های خورشیدی و گرمایش سیاه چادرها با هدف گسترش فرایند استفاده از انرژی پاک در جامعه عشایری، خبر داد و افزود: شاخص‌های توسعه در مناطق روستایی بیش از ۷۰ درصد و در مناطق شهری بیش از ۹۰ درصد بوده، این در حالی است که این شاخص‌ها در مناطق عشایری کمتر از ۵۰ درصد است و باید بهبود یابد.

,

تأمین آب و امنیت مهمترین نیاز عشایر است

,

فرماندار شهرضا، نیز در این جلسه خدمات رسانی به جامعه عشایری را وظیفه مسئولان دانست و افزود: همانگونه که ساکنان شهرهای بزگ حق برخورداری از خدمات مختلف را دارند، دسترسی به این خدمات برای عشایر نیز باید ممکن باشد.

,

علی اصغر رفیعی نژاد، تأکید کرد: هنر مدیران توانمد آن است که در شرایط سخت، بهترین خدمات را ارائه کنند، در غیر این صورت در شرایط عادی بسیاری از افراد می توانند مدیریت کنند.

,

وی، با بیان اینکه مواجه شدن با مشکلات ناشی از بحران خشکسالی اجتناب ناپذیر است، عنوان کرد: باید شرایطی فراهم شود که از خسارات ناشی از این وضعیت، کاسته شود.

,

فرماندار شهرضا، تأکید کرد: آبرسانی سیار به مناطق عشایری و تأمین امنیت، مهمترین نیاز عشایر کوچرو است که به منطقه وارد می شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه