اخبار داغ

واکاوی از علل خشونت در بین نوجوانان؛

از اشاعه بی قید و بند فضای مجازی تا الگوهای تربیتی نامناسب

از اشاعه بی قید و بند فضای مجازی تا الگوهای تربیتی نامناسب
متاسفانه خشونت یکی از معضلات روزافزون به ویژه میان جوانان و نوجوانان است که در این بین ردپای اشاعه بی قید و بند فضای مجازی و الگوهای تربیتی نامناسب در کودکی از دلایل دیگر پررنگ تر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  مرصاد اخیرا خبر اسید پاشی به صورت و سینه یکی از دانش آموزان توسط نوجوانی 15 و جوانی 20 ساله در فضای مجازی حاشیه ساز شد که گذشته از لحاظ علت این واقعه، دست زدن نوجوانانی با این سن و سال آن هم به چنین جنایتی هولناک تر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

اگرچه برای ترویج خشونت به ویژه در میان نوجوانان و جوانان می توان مصادیق زیادی از جمله خود کشی دو دانش آموزان اصفهانی یا موارد این چنینی را ذکر کرد اما همه این مصادیق بر اثر عللی نظیر اشاعه بی قید و بند فضای مجازی و بازی های نامناسب رده سنی نوجوانان و جوانان در کنار بی توجهی خانواده ها رخ می دهد.

دانش آموز ۱۱ ساله در اسلام آبادغرب قربانی اسیدپاشی شد

فرمانده انتظامی شهرستان اسلام آبادغرب گفت: یک دانش آموز ۱۱ ساله‌ در اسلام آبادغرب از جانب دو نفر مورد اسیدپاشی قرار گرفت.

سرهنگ بهروز سرتیپ با اعلام این خبر اظهار داشت: ساعت ۸ صبح امروز در محله شهرستانی اسلام ٱبادغرب پسر بچه ۱۱ ساله‌ای هنگام رفتن به مدرسه از جانب دو پسر ۱۵ و ۲۰ ساله مورد اسیدپاشی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این دانش آموز از ناحیه صورت و سینه دچار سوختگی شده است، افزود: به علت شدت آسیب وارده این دانش آموز به بیمارستان‌های مرکز استان انتقال یافته است.

فرمانده انتظامی اسلام آبادغرب از دستگیری یکی از مرتکبین این حادثه خبر داد و گفت: دستگیری مجرم دیگر نیز به صورت جدی در دستور کار پلیس قرار دارد.

سرهنگ سرتیپ نیا خاطرنشان کرد: انگیزه ارتکاب جرم در دست بررسی است.

1

مصادیق خشونت تنها درگیری فیزیکی نیست

یک روانشناس در این باره گفت: متاسفانه سن دست زدن به خشونت در میان آحاد جامعه کاهش یافته است.

محترم رضایی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: نمی توان خشونت را صرفا به معنای درگیری های فیزیکی معنا کرد بلکه بسیاری از رفتارها و ناهنجاری های موجود نظیر اهانت و تمسخر نیز در این زمره قرار داده می شود.

وی افزود: آنچه بیشتر جای نگرانی دارد مشاهده چنین رفتارها و واکنش هایی به صورت شایع میان دانش آموزان و به طور کلی سنین نوجوانی و جوانی است که البته نیازمند ریشه یابی و بررسی جدی است.

به گفته این روانشناس اگرچه نقش خانواده ها در کنترل خشونت فرزندانشان موثر است اما باید اولیای مدرسه نیز بیش از پیش بر این موضوع نظارت کنند زیرا دانش آموزان ساعات زیادی را در طول روز در مدارس سپری می کنند.

رضایی خاطر نشان کرد: متاسفانه ما شاهد این هستیم که دانش آموزان حتی در کلام نیز خشونت به کار می بنرد و زبان به تحقیر و توهین و نامیدن یکدیگر با القاب بد می گشایند که اثراتی مخرب تر از مشکلات جسمی را در مواردی برجای می گذارد.

وی افزود: متاسفانه نمی توان نقش فضای مجازی را در  ترویج این خشونتها نادیده گرفت البته از سوی دیگر می توان به الگوهای تربیتی کودکان و دست زدن بزرگترها به خشونت، کتک خوردن کودکان و قرارگیری در فضاهای تربیتی بسیار شلوغ نیز اشاره کرد.

کنترل خشم به عنوان یک مهارت در مدارس تدریس شود 

رئیس مرکز مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی ناجا استان کرمانشاه گفت: کنترل خشم به عنوان یک مهارت  می بایست در مدارس تدریس شود.

سرهنگ ملکی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، با اشاره به اینکه رفتارهای تهاجمی یا پرخاشگرانه یکی از شایع ترین اختلالات رفتاری کودکان است اظهار داشت: نظریه های زیادی درباره خشونت وجود دارد که نشان دهنده پیچیدگی آن است.

15

وی افزود: در هنگام خشونت یک گرایش برای زدن، شکستن، ویران کردن، کتک کاری یا عکس العمل در فرد ایجاد می شود که در آن هنگام فرد قدرت تصمیم گیری ندارد.

سرهنگ ملکی خاطر نشان کرد: خشونت می تواند منشاهای مختلفی از جمله غریزی، شرایط محیطی، اجتماعی و جغرافیایی داشته باشد زیرا بر اساس تحقیقات ساکنین نقاط کوهستانی و سردسیر خشونت بالاتری دارند. همچنین گاهی منشا خشونت می تواند ریشه در بی توجهی والدین در زمان کودکی فرد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هدف پرخاشگری صدمه زدن به خود و دیگران است افزود:عدم آگاهی علت اصلی دست زنی به خشونت است بنابراین آگاهی دادن بهترین راهکار مقابله با خشونت است بنابراین لازم است کنترل خشم جز مباحث درسی دانش آموزان قرار گیرد.

سرهنگ ملکی با تاکید بر اینکه می بایست کنترل خشم به عنوان یک مهارت در مدارس تدریس شود گفت: در هنگام پرخاشگری نباید عصبانی شد یا بر سر کودک فریاد کشید زیرا چنین عملی در بلندمدت بی تاثیر است پس باید سعی شود با گفت و گو مساله را حل کرد.

وی افزود: یکی دیگر از راهکارهای کنترل خشم اشنایی با حقوق خود و دیگران است زیرا در این صورت اجازه تجاوز به حریم شخصی داده نمی شود.

سرهنگ ملکی با تاکید بر اینکه می بایست بر روی لزوم مقابله با خشم به عنوان یک ضرورت نگریست گفت:همچنین ایجاد صمیمیت در رفع تبعات ناشی از ناکامی ها و محرومیتها موثر است زیرا در مواردی خشم نتیجه ناکامی است.

وی با اشاره به اینکه خشم علل شخصیتی، فردی و اجتماعی دارد افزود: البته همیشه نیز نباید خشم را جدی گرفت با این حال شاهد گسترده تر شدن خشونت هستیم.

سرهنگ ملکی سالهای نخست دوران کودکی را پایه تربیتی فرد دانست و گفت: فریاد زدن بر سر کودک و تنبیه وی به جای محروم کردن سبب تقویت خشونت می شود.

,

اگرچه برای ترویج خشونت به ویژه در میان نوجوانان و جوانان می توان مصادیق زیادی از جمله خود کشی دو دانش آموزان اصفهانی یا موارد این چنینی را ذکر کرد اما همه این مصادیق بر اثر عللی نظیر اشاعه بی قید و بند فضای مجازی و بازی های نامناسب رده سنی نوجوانان و جوانان در کنار بی توجهی خانواده ها رخ می دهد.

,

دانش آموز ۱۱ ساله در اسلام آبادغرب قربانی اسیدپاشی شد

, دانش آموز ۱۱ ساله در اسلام آبادغرب قربانی اسیدپاشی شد,

فرمانده انتظامی شهرستان اسلام آبادغرب گفت: یک دانش آموز ۱۱ ساله‌ در اسلام آبادغرب از جانب دو نفر مورد اسیدپاشی قرار گرفت.

,

سرهنگ بهروز سرتیپ با اعلام این خبر اظهار داشت: ساعت ۸ صبح امروز در محله شهرستانی اسلام ٱبادغرب پسر بچه ۱۱ ساله‌ای هنگام رفتن به مدرسه از جانب دو پسر ۱۵ و ۲۰ ساله مورد اسیدپاشی قرار گرفت.

,

وی با بیان اینکه این دانش آموز از ناحیه صورت و سینه دچار سوختگی شده است، افزود: به علت شدت آسیب وارده این دانش آموز به بیمارستان‌های مرکز استان انتقال یافته است.

,

فرمانده انتظامی اسلام آبادغرب از دستگیری یکی از مرتکبین این حادثه خبر داد و گفت: دستگیری مجرم دیگر نیز به صورت جدی در دستور کار پلیس قرار دارد.

,

سرهنگ سرتیپ نیا خاطرنشان کرد: انگیزه ارتکاب جرم در دست بررسی است.

,

1

, 1,

مصادیق خشونت تنها درگیری فیزیکی نیست

, مصادیق خشونت تنها درگیری فیزیکی نیست,

یک روانشناس در این باره گفت: متاسفانه سن دست زدن به خشونت در میان آحاد جامعه کاهش یافته است.

,

محترم رضایی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: نمی توان خشونت را صرفا به معنای درگیری های فیزیکی معنا کرد بلکه بسیاری از رفتارها و ناهنجاری های موجود نظیر اهانت و تمسخر نیز در این زمره قرار داده می شود.

,

وی افزود: آنچه بیشتر جای نگرانی دارد مشاهده چنین رفتارها و واکنش هایی به صورت شایع میان دانش آموزان و به طور کلی سنین نوجوانی و جوانی است که البته نیازمند ریشه یابی و بررسی جدی است.

,

به گفته این روانشناس اگرچه نقش خانواده ها در کنترل خشونت فرزندانشان موثر است اما باید اولیای مدرسه نیز بیش از پیش بر این موضوع نظارت کنند زیرا دانش آموزان ساعات زیادی را در طول روز در مدارس سپری می کنند.

,

رضایی خاطر نشان کرد: متاسفانه ما شاهد این هستیم که دانش آموزان حتی در کلام نیز خشونت به کار می بنرد و زبان به تحقیر و توهین و نامیدن یکدیگر با القاب بد می گشایند که اثراتی مخرب تر از مشکلات جسمی را در مواردی برجای می گذارد.

,

وی افزود: متاسفانه نمی توان نقش فضای مجازی را در  ترویج این خشونتها نادیده گرفت البته از سوی دیگر می توان به الگوهای تربیتی کودکان و دست زدن بزرگترها به خشونت، کتک خوردن کودکان و قرارگیری در فضاهای تربیتی بسیار شلوغ نیز اشاره کرد.

,

کنترل خشم به عنوان یک مهارت در مدارس تدریس شود 

, کنترل خشم به عنوان یک مهارت در مدارس تدریس شود ,

رئیس مرکز مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی ناجا استان کرمانشاه گفت: کنترل خشم به عنوان یک مهارت  می بایست در مدارس تدریس شود.

,

سرهنگ ملکی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، با اشاره به اینکه رفتارهای تهاجمی یا پرخاشگرانه یکی از شایع ترین اختلالات رفتاری کودکان است اظهار داشت: نظریه های زیادی درباره خشونت وجود دارد که نشان دهنده پیچیدگی آن است.

,

15

, 15,

وی افزود: در هنگام خشونت یک گرایش برای زدن، شکستن، ویران کردن، کتک کاری یا عکس العمل در فرد ایجاد می شود که در آن هنگام فرد قدرت تصمیم گیری ندارد.

,

سرهنگ ملکی خاطر نشان کرد: خشونت می تواند منشاهای مختلفی از جمله غریزی، شرایط محیطی، اجتماعی و جغرافیایی داشته باشد زیرا بر اساس تحقیقات ساکنین نقاط کوهستانی و سردسیر خشونت بالاتری دارند. همچنین گاهی منشا خشونت می تواند ریشه در بی توجهی والدین در زمان کودکی فرد داشته باشد.

,

وی با اشاره به اینکه هدف پرخاشگری صدمه زدن به خود و دیگران است افزود:عدم آگاهی علت اصلی دست زنی به خشونت است بنابراین آگاهی دادن بهترین راهکار مقابله با خشونت است بنابراین لازم است کنترل خشم جز مباحث درسی دانش آموزان قرار گیرد.

,

سرهنگ ملکی با تاکید بر اینکه می بایست کنترل خشم به عنوان یک مهارت در مدارس تدریس شود گفت: در هنگام پرخاشگری نباید عصبانی شد یا بر سر کودک فریاد کشید زیرا چنین عملی در بلندمدت بی تاثیر است پس باید سعی شود با گفت و گو مساله را حل کرد.

,

وی افزود: یکی دیگر از راهکارهای کنترل خشم اشنایی با حقوق خود و دیگران است زیرا در این صورت اجازه تجاوز به حریم شخصی داده نمی شود.

,

سرهنگ ملکی با تاکید بر اینکه می بایست بر روی لزوم مقابله با خشم به عنوان یک ضرورت نگریست گفت:همچنین ایجاد صمیمیت در رفع تبعات ناشی از ناکامی ها و محرومیتها موثر است زیرا در مواردی خشم نتیجه ناکامی است.

,

وی با اشاره به اینکه خشم علل شخصیتی، فردی و اجتماعی دارد افزود: البته همیشه نیز نباید خشم را جدی گرفت با این حال شاهد گسترده تر شدن خشونت هستیم.

,

سرهنگ ملکی سالهای نخست دوران کودکی را پایه تربیتی فرد دانست و گفت: فریاد زدن بر سر کودک و تنبیه وی به جای محروم کردن سبب تقویت خشونت می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه