اخبار داغ

گفتگو با هنرمند خوشنویسی هرمزگانی:

منفعل بودن انجمن خوشنویسان در هرمزگان/بی حاشیه ترین هنرمندان خوشنویسان هستند

منفعل بودن انجمن خوشنویسان در هرمزگان/بی حاشیه ترین هنرمندان خوشنویسان هستند
هنرمند خوشنویس هرمزگانی با بیان اینکه بی حاشیه ترین هنرمندان خوشنویسان هستند، گفت: آن طور که باید و شاید هنر خوشنویسی به مردم شناسانده نشده و اکثر خوشنویسان گوشه نشینی را به حضور در جمع هنرمندان ترجیح می دهند و همین باعث مهجور ماندن هنر خوشنویسی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از فرهنگ کده؛خوشنویسی و خط نوشتن شاید علاقه بسیاری از ما در دوران نوجوانی و جوانی باشد و علاقه ای که خیلی از ماها به دنبال آن رفتیم اما در سختی های راه به خط نیمه خوشمان بسنده کردیم و کنارش گذاشتیم تا سرمشق ها و مشق های آن دوران حالا گوشه ای از یادگاری های کاغذی کمد و صندوقچه خاطراتمان شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , فرهنگ کده, ؛خوشنویسی و خط نوشتن شاید علاقه بسیاری از ما در دوران نوجوانی و جوانی باشد و علاقه ای که خیلی از ماها به دنبال آن رفتیم اما در سختی های راه به خط نیمه خوشمان بسنده کردیم و کنارش گذاشتیم تا سرمشق ها و مشق های آن دوران حالا گوشه ای از یادگاری های کاغذی کمد و صندوقچه خاطراتمان شود.,

محمد اکبری زاده، یکی از هنرمندان خوشنویس موفق هرمزگانی است که از همان دوران نوجوانی به دلیل علاقه زیادی که به هنر خوشنویسی داشته است این راه را در پیش گرفته و امروز به عنوان یک هنرمند شاخص استانی در رشته خوشنویسی مشغول به فعالیت است.

,

محمد اکبری زاده، هنرمند خوشنویس هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده، با اشاره به چگونگی ورود خود به عرصه هنری خوشنویسی، اظهار کرد: آشنایی من با هنر خوشنویسی از دوران مدرسه و کتاب درسی آغاز شد که بعد از آن به کلاس های تابستانی اوقات فراغت کشیده شد و به صورت حرفه ای از دوران دانشگاه با تحصیل در رشته آموزش هنرهای تجسمی ادامه پیدا کرد.

, فرهنگ کده,

هنر تنفسی برای رهایی از زندگی ماشینی امروزه است

, هنر تنفسی برای رهایی از زندگی ماشینی امروزه است, هنر تنفسی برای رهایی از زندگی ماشینی امروزه است,

هنرمند خوشنویس هرمزگانی بیان کرد: هنر را می شود به عنوان یک سبک جدید زندگی به آن نگاه کرد و تنفسی برای رهایی از زندگی ماشینی امروزه و از طرفی نقش ها و طرح های اطراف ما را برای جذاب تر کردن وسایل زندگی فراهم می کند و در نهایت خوشنویسی باعث انبساط خاطر در هیاهوی زندگی کرخت امروز می شود.

,

, ,

زنان بخش بزرگی از هنر خوشنویسی ایران را در دست گرفتند

, زنان بخش بزرگی از هنر خوشنویسی ایران را در دست گرفتند, زنان بخش بزرگی از هنر خوشنویسی ایران را در دست گرفتند,

اکبری زاده با اشاره به جایگاه زنان را در هنر خوشنویسی امروز، گفت: زنان با داشتن روحیه لطیف و خلاقانه ای که دارند توانسته اند بخش بزرگی از هنر خوشنویسی ایران را در دست بگیرند و حس شاعرانه زنانگی و لطیف را به خوشنویسی امروز تزریق کنند.

,

وی افزود: شیوه‌های جدید خوشنویسی اعم از تغییراتی که در دانگ و دوایر، کشیده‌ها و یا نقطه‌ها به وجود آمده، رابطه‌ای مستقیمی با تغییرات اجتماعی و ذهنی هنرمند امروز دارد چرا که تاثیرات محیطی از جمله اجتماعی تاثیر بسزایی بر روی هنرمند و اثر آن می گذارد و هنر خوشنویسی هم همین روال را در حال طی کردن است.

,

این هنرمند خوشنویس در ادامه به مطلب بالا، گفت: در هنرهای مرتبط با خوشنویسی از جمله نقاشی خط و هنر ترکیبی می توانیم تغییرات  فرم ها را که دگرگون می کند و تناسب ها را از بین می برند که در بعضی موارد باعث زیبایی اثر می شود و در برخی اوقات هم سبب از بین رفتن حس اصیل خوشنویسی می شود را مشاهده کنیم.

,

اکبری زاده با بیان اینکه رشد و پیشرفت روز افزون گرافیک و کامپیوتر نقش و تاثیر بسزایی در رشد و عدم رشد هنر خوشنویسی داشته است، تصریح کرد: رشد را در کار هنرمندان حرفه ای می بینیم که به آنها کمک شایانی کرده و عدم رشد را هم در عوام مردم که باعث تغییر خط نوشتاری آنها در بسیاری موارد ناخوانا شدن خط آنها شده است.

,

وی اظهار کرد: در هنرهایی مثل موسیقی، برخی از اساتید معتقدند تا هنرمند با ساز خود به وحدت نرسد، نمی‌تواند در حد کمال و بلوغ بنوازد در خوشنویسی هم می توان به چنین امری قائل بود چرا که لوازم شخصی یک خوشنویس جزئی از وجود آن می شود که هنرمند با اون خو می گیرد و زندگی می کند.

,

, ,

هنر دمیدن روح تعهد در انسان‌هاست

, هنر دمیدن روح تعهد در انسان‌هاست, هنر دمیدن روح تعهد در انسان‌هاست,

این هنرمند خوشنویس با اشاره به برداشت خود از جمله  امام(س) که فرموده «هنر دمیدن روح تعهد در انسان‌هاست»، گفت: این جمله امام (ره) کاملا استراتژیک و همه جانبه است چرا که هنرمند واقعی متعهد به خود، جامعه و در نهایت به خود هنر است و هنرمند احساس نیاز و وظیفه می کند و برای همین فعالیت می کند.

,

اکبری زاده با اشاره به رابطه ادبیات و هنر خوشنویسی در فرهنگ ایرانی، افزود: ادبیات و خوشنویسی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و اگر هرکدام از آنها نبود دیگری وجود نداشت و ادبیات کمک شایانی کرده برای ماندگاری خوشنویسی و همچنین خوشنویسی نیز در مقابل باعث ماندگاری و دلنشین تر شدن ادبیات کرده و هر دوی آنها طی مسیر را برای رسیدن به درجات عرفان هموار تر و دلچسب تر کرده است.

,

 بی حاشیه ترین هنرمندان خوشنویسان هستند/هنر خوشنویسی ارتباط نابی با معارف دارد

,  بی حاشیه ترین هنرمندان خوشنویسان هستند/هنر خوشنویسی ارتباط نابی با معارف دارد,  بی حاشیه ترین هنرمندان خوشنویسان هستند/هنر خوشنویسی ارتباط نابی با معارف دارد,  بی حاشیه ترین هنرمندان خوشنویسان هستند/, هنر خوشنویسی ارتباط نابی با معارف دارد,

وی با بیان اینکه بی حاشیه ترین هنرمندان خوشنویسان هستند، ادامه داد: صبر و بردباری ای که در ذات خوشنویسی نهفته است در جان هنرمند رسوخ کرده و باعث پرورش اخلاق در ضمیر هنرمند شده و صبوری معنویت را به همراه دارد و همین باعث شده خوشنویسی هنری روحانی محسوب شود و همین باعث نزدیکی خوشنویسی با هنرهای دینی شده است.

,

هنرمند خوشنویس هرمزگانی تصریح کرد: به طور متوسط روزی سه الی چهار ساعت مشق خط می‌کنم و گرایش من بیشتر به دلیل تدریس خط تحریری به سطر نویسی و قطعه نویسی است.

,

, ,

خوشنویسی هنری ذاتی و اکتسابی است 

, خوشنویسی هنری ذاتی و اکتسابی است , خوشنویسی هنری ذاتی و اکتسابی است ,

اکبری زاده تاکید کرد: به عقیده بنده خوشنویسی هنری ذاتی و اکتسابی است و البته من با تعلیم به این مهم رسیدم و از طرفی نقش موروثی بودن در وجود شخص و وجود داشتن این هنر را نمی توان نادیده گرفت.

,

وی به چگونگی علاقمندی خود به هنر خوشنویسی و عکاسی اشاره کرد و گفت: هر دوی این هنرها با عامه مردم سر و کار دارد و امروزه همه موبایل دارند و عکس می گیرند و برای یادداشت کردن خودکار دارند و به همین جهت مردم راحت تر حرف هنرمند را متوجه می شوند و البته بیان شخصی برای من در این هنر ها راحت تر و جذاب تر بود.

,

هنرمند خوشنویس هرمزگانی گفت: آثار خوشنویسی من به دلیل اینکه کار بنده با خودکار است به راحتی با مخاطب ،چه عام و چه خاص ارتباط برقرار می کند و به تازگی ذائقه مردم به این هنر متمایل شده و در مناسبت ها به جای هدیه های تکراری تابلوهای خط و نقاشی هدیه می دهند و مردم برای داشتن یک تابلو خوشنویسی حاضرند هزینه کنند.

,

هنر خوشنویسی به مردم شناسانده نشده است

, هنر خوشنویسی به مردم شناسانده نشده است, هنر خوشنویسی به مردم شناسانده نشده است,

اکبری زاده بیان کرد: به نظر بنده هنوز آن طور که باید و شاید هنر خوشنویسی به مردم شناسانده نشده و البته نباید از این چشم پوشی کرد که به تازگی هنر خوشنویسی وارد دکوراسیون و چیدمان منازل و اماکن شده است.

,

وی ادامه داد: اکثر خوشنویسان گوشه نشینی را به حضور در جمع هنرمندان ترجیح می دهند و همین باعث مهجور ماندن هنر خوشنویسی شده و لذا همت مسئولان و هنرمندان باعث معرفی بیشتر این هنر ارزنده و جذابیت ذاتی این هنر برای مردم شفاف می شود.

,

, ,

منفعل بودن انجمن خوشنویسان در هرمزگان

, منفعل بودن انجمن خوشنویسان در هرمزگان, منفعل بودن انجمن خوشنویسان در هرمزگان,

هنرمند خوشنویس هرمزگانی با بیان اینکه هنر خوشنویسی در هرمزگان متاسفانه مهجور مانده و به مردم شناسانده نشده است، تصریح کرد: مهجور ماندن این هنر به دلیل منفعل بودن انجمن خوشنویسان در هرمزگان است.

,

اکبری زاده به مشکلات خود در عرصه هنری اشاره کرد و افزود: به دلیل اینکه در خوشنویسی سبک خاصی فعالیت می کنم مشکل عمده من عدم حضور اساتید در این رشته است و به همین دلیل باید رفت و آمد کنم یا به صورت مجازی ادامه مسیر بدهم.

,

وی، نبود فروشگاه های خوب و کامل در زمینه خوشنویسی از دیگر مشکلات خود در عرصه هنر خوشنویسی دانست و گفت: پیشنهاد می کنم مسولان از خودشان شروع کنند و خط شان را خوب کنند و حداقل خط نوشتاری روزانه شان را فقط در این حالت است که می توانند فرایند مردمی سازی را در هنر خوشنویسی شروع کنند آن وقت است که می توان گفت مسئولان قدمی برای خوشنویسی برداشته اند.

,

هنرمند خوشنویس هرمزگانی بیان کرد: تاکنون در نمایشگاه انفرادی خط تحریری حوزه هنری هرمزگان در سال 95 ،نمایشگاه گروهی دانشجویان هنر تربیت معلم شهید باهنر بندرعباس در سال 95 و نمایشگاه گروهی دانشجویان اصفهان در سال 88 شرکت کردم.

,

اکبری زاده به مقام های کسب کرده خود در عرصه هنر خوشنویسی اشاره کرد و گفت: رتبه اول شکسته نستعلیق معلمان مرحله شهرستانی جشنواره پرسش مهر ریاست جمهوری در سال 96  و رتبه سوم جشنواره پرسش مهر ریاست جمهوری مرحله استانی در سال 96 را کسب کردم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه