اخبار داغ

گزارش ویژه؛

واردات «قطعات خودرو» گوی سبقت را از دیگر همتایان وارداتی اش ربود

واردات «قطعات خودرو» گوی سبقت را از دیگر همتایان وارداتی اش ربود
در حالی که ایران در زمره کشور های خودرو ساز در سطح جهانی شناخته می شود اما متاسفانه دست هایی در عدم بومی سازی کامل این کالای استراتژیک و اقتصاد محور تلاش می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛یکی از معضلات اصلی در حوزه خودروسازی داخلی، به عدم  کیفیت این محصول معطوف می‌شود ، گلایه از استهلاک بالای قطعات برخی خودروها در سالیان اخیر به کانون اصلی انتقادات مصرف کنندگان مُبَدَل شده و متأسفانه برای برون رفت از این وضعیت تا به امروز اقدامی جدی و قاطعانه صوتر نگرفته است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان,

شرایط وقتی بُغَرَنج تر می‌شود که با وجود توانمندی بالای کشور در برخی تولیدات و محصولات، خودروسازی کشور به عاملی برای بدبینیِ بخشی از عموم مردم به محصولات داخلی بدل شده و به واقع وضعیت موجود برخلاف سیاست‌های اقتصادمقاومتی و حمایت از تولید ملی محسوب می‌شود.

,

جای تأسف است در شرایطی که هوش، توانمندی و نبوغ ایرانیان در بسیاری از حوزه‌ها به اثبات رسیده و در برخی بخش‌ها همچون صنعت هسته‌ای، دفاعی و نظامی باعث حیرت و تعجب جهانیان شده، در حوزه خودروسازی شاهد چنین مشکلات اظهر من الشمسی باشیم.

,

بسیاری از کارشناسان معتقدند؛ یکی از دلایل اصلی بی‌کیفیت بودن خودروهای داخلی به قطعاتی باز می‌گردد که استانداردهای لازم در آن رعایت نشده است.

,

فارغ از طراحی نامناسب برخی خودروهای داخلی و عقب ماندگی که از حیث آپشن‌ها (در مقایسه با خودورهای خارجی)در آنها مشاهده می‌شود کیفیت پایین قطعات و عمر کوتاه آنها، مزید بر علت شده تا حتی بخشی از متقاضیان خودرو به خرید اتومبیل‌های چینی مبادرت ورزند که البته این خودروها نیز مشکلات خاص به خود را دارند.

,

متأسفانه، آنچنان که گزارش‌های منعکس شده و شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد برخی از قطعات بی‌کیفیت و قلابی وارداتی در خطوط تولید خودرو، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

,

رتبه نخست واردات کشور در سال 96 به قطعات خودرو تعلق دارد

, رتبه نخست واردات کشور در سال 96 به قطعات خودرو تعلق دارد, رتبه نخست واردات کشور در سال 96 به قطعات خودرو تعلق دارد,

گزارش‌های حاصله از گمرک نشان می‌دهد، در سال 1396، بیشترین میزان واردات به قطعات منفصله خودرو اختصاص داشته است تا جایی که اخبار منعکس شده حاکی از رشد بیش از 100 درصدی (از حیث ارزش) واردات این اقلام و محصولات است، وارداتی که ظاهرا در میان آنها، قطعات بی‌کیفیت، اندک و محدود نیست، تا جایی که چندی پیش بهرام شهریاری، عضو انجمن خودرو سازان در ارتباط با این موضوع در گفتگو با رسانه‌ها، گفته بود : مدتی است شاهد وفور قطعات بی‌کیفیت و تقلبی در بازار هستیم و متأسفانه موضوعی که صنعت خودروسازی را با چالش مضاعف مواجه ساخته به استفاده خطوط تولید از قطعات وارداتی بی‌کیفیت معطوف می‌شود.

,

وی افزوده بود : عمده این قطعات از کشور چین وارد می‌شود و یکی از دلایل تشدید این موضوع (واردات قطعات تقلبی) را باید در عدم نظارت کافی در مبادی ورودی چنین َاقلامی جستجو کرد.

,

تکذیب اظهارات عضو انجمن خودرو سازان/قطعات خودروها با کیفیت هستند!

, تکذیب اظهارات عضو انجمن خودرو سازان/قطعات خودروها با کیفیت هستند!, تکذیب اظهارات عضو انجمن خودرو سازان/قطعات خودروها با کیفیت هستند!,

در مقابل برخی افراد همچون محمدرضا نجفی‌منش عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو، اظهارات شهریاری عضو انجمن خودروسازان، در این خصوص را تکذیب می‌کنند و اینگونه مطرح می‌کنند که به هیچ عنوان، قطعات بی‌کیفیت وارد خطوط تولید خودروسازان داخلی نشده است.

,

برخی دیگر نیز اعتقاد دارند در سال‌های گذشته تحریم‌ها باعث اُفتِ کیفیت قطعات شده بوده، احمدرضا رعنایی نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، با اشاره به موضوع فوق، بیان کرده بود : در حال حاضر، تمامی قطعه‌سازان کیفیت محصولات خود را افزایش داده‌اند.

,

در نقطه مقابل، علی فراهانی رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن، اعلام کرده بود : اکثریت قریب به اتفاق خودروسازان به واردات قطعات مورد نیاز خود مبادرت می‌ورزند و در خطوط تولیدی پیچ و مهره‌ها را به هم متصل و تحت عنوان خودروهای داخلی روانه بازار می‌کنند.

,

این عارضه را در شرایطی شاهد هستیم که در اظهارات برخی مسئولان اینچنین مطرح می‌شد که در دوران پسابرجام، آینده درخشانی در انتظار صنعت قطعه سازی کشور خواهد بود، اما در واقع امر امروز شاهدیم که آینده اقتصادی قطعه سازان و فناوری که انتظار می رفت در دوران پسابرجام از آن برخوردار شوند، نوید بخش و امیدوارکننده نبوده بلکه موقعیتی بحرانی را تجربه می کند .

,

وفور قطعات بی‌کیفیت چینی مصرف کنند گان را به چالش کشیده است

, وفور قطعات بی‌کیفیت چینی مصرف کنند گان را به چالش کشیده است , وفور قطعات بی‌کیفیت چینی مصرف کنند گان را به چالش کشیده است ,

یکی از تعمیر کاران به نام استان کرمان نیز با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیر ویژه برای جلوگیری از واردات چنین اقلام و محصولاتی، گفت: به تبع با توجه به تکثر و تعدد بالای خودرو در کشور، دایره مخاطبان و متقاضیان این محصولات نیز وسیع و گسترده است و در شرایطی که یک اتومبیل نیازمند قطعه‌ای خاص می‌شود، متقاضی چاره ای جز تهیه آن نخواهد داشت.

,

وی افزود: در چنین شرایطی، در مراجعه فرد متقاضی به مراکز توزیع مراجعه و با ، عرضه محصولات تقلبی و با قیمت بالا روبه رو می شود که خود ، مُسَبب بروز مشکلاتی برای مالکان خودرو می‌شود و بعد از مدت کوتاهی این افراد شاهد بروز نارسایی مجدد در اتومبیلِ خود هستند.

,

امیری  گفت: تشخیص قطعات تقلبی که در بازار عرضه می‌شود از قطعات اصلی و اورجینال بسیار بسیار دشوار است و بعضا تعمیرکاران مجرب و با سابقه خودرو را نیز به خطا و اشتباه می‌اندازد.

,

این تعمیرکار خودرو، بیان کرد: برخی از این قطعات در قالب و پوشش لوازم یدکی کُرِه ای و غیره با قیمت‌های بسیار بالاتر به فروش می‌رسند، اما به واقع اقلام مذکور همان قطعات بی‌کیفیتی هستند که با سودجویی و کم توجهی عده‌ای وارد بازار و مدار عرضه و فروش می‌شود.

,

وی تاکید کرد : انتظار می‌رود سطح نظارت‌ها به میزانی ارتقا پیدا کند که از واردات، عرضه و فروش این محصولات بطور جد جلوگیری شود، زیرا استمرار این وضعیت زیبنده کشوری همچون ایران نیست و نباید بی‌تفاوتی و سودجویی برخی افراد، باعث شود نسبت به خودروی داخلی، اعتماد عمومی اینچنین خدشه دار شود.

,

استفاده مسئولین از خودروهای وارداتی عملا تولید قطعات برای خودروی ملی را در داخل کمرنگ می کنند

, استفاده مسئولین از خودروهای وارداتی عملا تولید قطعات برای خودروی ملی را در داخل کمرنگ می کنند, استفاده مسئولین از خودروهای وارداتی عملا تولید قطعات برای خودروی ملی را در داخل کمرنگ می کنند,

حال با این اوصاف باید دید که چرا در کشوری که تمام امکانات برای ساخت قطعات خودرو را دارد در این امر از سوی مسئولین و جامعه نخبگانی کشور کوتاهی می شود و تغافلی اشکار صورت می گیرد .

,

در سال حمایت از کالای ایرانی بدون حمایت مسئولین در تولید کالای با کیفیت بی شک نیاز مردم اقناع نمی شود این امر در حالی بهرنح تر می شود که خود مسئولین در دستگاه های اجرایی نیز  حاضر به استفاده از خودروی تولید داخل نیستند و به طور جد به دنبال استفاده از بهترین برند های خودرویی وارداتی هستند لذا با این احتساب نمی توان از این مسئولین توقع حمایت از تولیدات و قطعات داخلی کشور داشت تا عامه مردم نیز بتوانند از این نوع کالاهای داخلی استفاده کامل و بی دردسری را داشته باشند .

,

پی نوشت : آمار گمرک؛خبرگزاری مهر؛باشگاه خبرنگاران؛روزنامه اقتصاد

,

تهیه و تنظیم:طهماسبی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه