اخبار داغ

جوان خوش ذوق یاسوجی:

ساخت قاب با استفاده از حشرات یک سال زمان می خواهد/ از حشرات آفت درختان و مزارع استفاده کردم+تصاویر

ساخت قاب با استفاده از حشرات یک سال زمان می خواهد/ از حشرات آفت درختان و مزارع استفاده کردم+تصاویر
جوان یاسوجی که فارغ التحصیل رشته گیاه پزشکی است در ابتکاری جالب به وسیله حشرات قابی زیبا ساخته که به گفته خودش یک سال زمان برده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایل بانو، سعادت کاظم زاده کارشناس رشته گیاه پزشکی از دانشگاه یاسوج با ابتکاری زیبا آرم دانشگاه یاسوج و سازمان جهادکشاورزی را توسط حشرات و در یک قاب ایجاد کرده است که سال 94 فارغ التحصیل شده و اهل منصور اباد دهستان دشت روم است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایل بانو،,

در همین خصوص با وی هم صحبت شده ایم و در خصوص قابی که توسط حشرات ساخته است توضحیاتی را داده است.

,

وی بیان کرد: برای ساخت یک چنین قاب هایی با حشرات یک سال زمان نیاز است چرا که برخی از حشرات در برخی از فصل ها هستند و در فصلی دیگر وجود ندارند که باید در فصل خود شکار شوند.

,

کاظم زاده عنوان کرد: در دانشگاه نیز فعالیت زیادی در درس های عملی داشتم به همین دلیل مورد توجه اساتید بودم و برای تحقیقاتشان من را نیز با خود همراه می کردند این کار باعث ایجاد انگیزه بیشتر در من شد تا اقدام به جمع آوری حشرات کنم و برای ساخت این قاب مورد استفاده قرار دهم.

,

این جوان یاسوجی ادامه  داد: این قاب ها می توانند تا ده سال دوام داشته باشند با توجه به اینکه ممکن بود این حشرات توسط مورچه ها تخریب شوند در ساخت آن و خشک کردن حشرات از ساینور استفاده شده است این ماده باعث می شود که تا سال های سال هیچ حشره ای نتواند به این قاب نزدیک شود.

,
, ,

وی گفت: این ماده بسیار خطرناک است حتی بوییدن آن خطرافرین است که در هنگام استفاده باید جوانب احتیاط را رعایت کرد و به گونه ای حشرات را بی هوش می کنیم که  اسیب نبینند و دست و پایشان کنده نشود و زیبایی خود را از دست ندهند خود قاب نیز توسط سلوفان پرس شده است.

,

کاظم زاده اظهار کرد: در مورد این قابی که درست کرده بودم با هیچکس صحبت نکردم تا روزی که کامل شد و آن را به سازمان تحویل دادم با توجه به اینکه در جهادکشاورزی دشت روم مشغول به فعالیت هستم، رییس آنجا درخواست داد که در دشت روم نصب شود که بعد از چند روز در جهادکشاورزی دشت روم نصب شد.

,

 این جوان یاسوجی بیان کرد: همه  این حشرات استفاده شده در قاب از آفت درختان یا مزارع هستند، حشرات مفیدی مثل کفشدوزک یا خیلی از پروانه های رنگارنگ و یا زنبورعسل را نمی شود شکار کرد، وگرنه آثار قشنگ‌تری می توان ایجاد کرد.

,
, ,

کاظم زاده تصریح کرد: کارهای دیگری نیزسال گذشته در این زمینه  انجام شده  از  جمله طراحی آرم دانشگاه یاسوج با حشرات مختلف ونصب در موزه حشرات گرده افشان ایران و طراحی آرم سازمان جهادکشاورزی باحشرات مختلف ونصب در سازمان جهادکشاورزی استان بوده است.

,

وی گفت: سیکل و چرخه‌ی طبیعی  حشرات آفت (ازتخم تا حشره کامل) را  زمان تحصیل در دانشگاه نیز به صورت قاب طراحی کردم که در آزمایشگاه بخش گیاه پزشکی دانشگاه یاسوج سال۹۲ نصب شدند.

چرخه‌ی آفت کرم سیب، خوشه خوار انگور و سوسک برگخوار صنوبر که مراحل تخم ، لارو ، شفیره و حشره کاملشان به صورت یک چرخه داخل یه قاب به ترتیب جاگذاری شده بودند که حشرات به کار رفته در این قاب ها شامل آبدزدک سوسک کارابیده، سوسک اسکارابیده، ملخ آسیایی، ملخ صحرایی، پروانه سفید بزرگ کلم، پروانه سفید کوچک کلم، سنجاقک، مگس خانگی، مورچه‌های چوبخوار، پروانه لوبیا، سوسک ملوئیده، سوسک برگخوارصنوبر، سوسک اسکارابیده، سوسک طوقه‌خوار، سوسک کارابیده، پروانه دانائیده، شب‌پره اگروتیس، شب پره هلیو تیس، سوسک سرگین غلطان، مورچه صحرایی، ملخ صحرایی، سن اوریوس، سوسک سیاه گندم، کرم مفتولی ریشه،پروانه لوبیا، مگس سیرفیده، پروانه های ،Catopcilia pomonaپروانه   Argyronome laodice هستند.

,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه