اخبار داغ

استاد دانشگاه اصفهان:

تعیین نرخ دستوری ارز در کوتاه مدت جوابگو خواهد بود/ ارز در عمل سه نرخی شده است

تعیین نرخ دستوری ارز در کوتاه مدت جوابگو خواهد بود/ ارز در عمل سه نرخی شده است
استاد دانشگاه اصفهان گفت: دولت برای جلوگیری از ادامه ی بحران ارز اقدام به تعیین دستوری نرخ ارز کرد و به نظر می رسد خود تیم اقتصادی دولت نیز به این نکته توجه دارد که تعیین نرخ دستوری در کوتاه مدت جوابگو خواهد بود و برای بلند مدت تدبیر اساسی باید اتخاذ بشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ نرخ ارز همواره یکی از چالش های پیش روی دولت ها در سال های گذشته بوده است، چالشی که به دلیل سروری دلار در بازار اقتصادی ایران و سیاست های نادرست، همواره به عنوان یک معضل مطرح شده است و تغییرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی تاثیر زیادی بر آن در سطح کشور گذاشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

رهبر معظم انقلاب در صحبت های خود بر ضرورت پایین کشیدن دلار از این سروری بی مورد و جایگزین کردن راه های دیگر برای مبادلات بین المللی همواره تاکید کرده اند، اما با این وجود دلار بار دیگر در ماه های گذشته سیر صعودی به خود گرفته است و برای اولین بار در تاریخ حضور خود در اقتصاد ایران به بیش از شش هزار و 200 تومان رسیده است؛ دولت پس از بالغ بر یک ماه سکوت، در اقدامی دستوری دلار چهارهزار و 200 تومانی را به عنوان مرجع معرفی کرد و از عزم خود برای مقابله با قیمت های بیشتر سخن گفت؛ اگرچه این اقدام هم اکنون در ابتدای راه است، اما بازار ارز هنوز روی خوشی به آن نشان نداده و رکود سنگینی برآن حکم فرما است؛ به همین دلیل به سراغ دکتر مهدی طغیانی؛ استاد گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان رفته ایم، تا نظر او را در رابطه با تغییر و تحولات بازار ارز در ماه های گذشته جویا شویم.

,

به نظر شما با روش دستوری تعیین نرخ ارز، شاهد ثبات در بازار خواهیم بود؟
کاری که دولت انجام داده در کوتاه مدت ممکن است جواب بدهد ولی در بلند مدت این چنین نخواهد بود. دولت برای جلوگیری از ادامه ی بحران دست به این کار زد و به نظر می رسد خود تیم اقتصادی دولت نیز به این نکته توجه دارد که تعیین نرخ دستوری در کوتاه مدت جوابگو خواهد بود و برای بلند مدت تدبیر اساسی باید اتخاذ بشود.

, به نظر شما با روش دستوری تعیین نرخ ارز، شاهد ثبات در بازار خواهیم بود؟, به نظر شما با روش دستوری تعیین نرخ ارز، شاهد ثبات در بازار خواهیم بود؟,
,

راه کار شما برای خروج از این بحران چیست؟
نکته اساسی که باید بگویم این است که به سمت ایجاد یک ساختار اساسی برای بازار ارز درکشور برویم. منظور از این صحبت این نیست که بازار کاملا آزاد را پیاده کنیم که در آن هر کس خواست به هر اندازه از هر کجا خرید و فروش ارز انجام دهد، بلکه یک ساختار قابل قبولی شکل بگیرد که تا امروز این اتفاق باید می افتاد و جای سوال است که چرا هنوز اتفاق نیفتاده است؟

, راه کار شما برای خروج از این بحران چیست؟, راه کار شما برای خروج از این بحران چیست؟,
,

علت به وجود آمدن این بحران چه بود؟
انواع ارز و مخصوصا دلار به صورت سرمایه برای مردم درآمده است و آن را به صورت کالا نگهداری می کنند. البته این موضوع بیشتر به خاطر وجود تورم و کاهش ارزش پول ملی است که باید در این زمینه هم فکر اساسی صورت گیرد.

, علت به وجود آمدن این بحران چه بود؟, علت به وجود آمدن این بحران چه بود؟,
,

مسئله دیگری که در این زمینه با آن مواجه هستیم، کاغذی بودن ارز است. البته به خاطر موضوع تحریم بخشی از آن را ناگزیر باید به صورت کاغذی استفاده بکنیم اما بخش بزرگی از ارزهای کاغذی باید از جریان مبادلات خارج بشود. حساب های ارزی می تواند به شرایط امروز بازار ارز کمک کند.

,

نظرتان در مورد این اصلاحات کوتاه مدت چیست؟
باید دید در روز های آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد اما در این اصلاحات کوتاه مدت نیز شاهد سردرگمی مردم هستیم. چون بانک مرکزی اعلام کرده صرافی ها نباید از مردم ارز خریداری کنند و فقط با حواله می توانند ارز تحویل بدهند و بانک ها نیز ارز را از مردم با نرخ 4200 تومان خریداری می کنند در حالی که در بازار غیر رسمی قیمت دلار بالاتر از 5000 تومان است.

, نظرتان در مورد این اصلاحات کوتاه مدت چیست؟, نظرتان در مورد این اصلاحات کوتاه مدت چیست؟,
,

امروز اعلام کردند به افرادی که کالاها اساسی و دارو وارد می کنند دلار با نرخ سابق یعنی 3800 تومان داده می شود. با این کار می توانیم بگوییم ارز تک نرخی شده است؟
در صورت انجام این کار عملا ما شاهد سه نرخ برای دلار خواهیم بود. یک نرخ رسمی که 4200 تومان است. یک نرخ غیر رسمی در بازار که بالاتر از 5000 تومان است و یک نرخ هم برای کالاهای اساسی و دارو که 3800 تومان اعلام شده است. در این شرایط به نظر بنده این نرخ اعلامی دوام چندانی نخواهد داشت و اگر می خواهیم بازار ثبات لازم را داشته باشد باید اقدامات اساسی صورت بگیرد.

,
,

با اتفاقات اخیر به نظرتان تیم اقتصادی دولت می تواند اصلاحات اساسی انجام دهد؟
باید ببینیم در روز های آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد، به خاطر این که هنوز ما شاهد دستورالعمل هایی هستیم که آینده آن مشخص نیست. مثلا همین موضوعی که در مورد نخریدن ارز مردم توسط صرافی ها بیان شد. اگر یک مسافری که از خارج از کشور به ایران آمده است و می خواهد 300 دلار را تبدیل کند، به صرافی که نمی تواند مراجعه کند، بانک ها نیز 4200 تومان خیلی ارزان تر از بازار آزاد از او می خرند. باید چه بکند؟ در کنار خیابان این کار را انجام دهد؟ در نتیجه باید صبر کنیم ببینیم در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

, با اتفاقات اخیر به نظرتان تیم اقتصادی دولت می تواند اصلاحات اساسی انجام دهد؟, با اتفاقات اخیر به نظرتان تیم اقتصادی دولت می تواند اصلاحات اساسی انجام دهد؟,
,

طلا و سکه نیز با همان شیب تند دلار بالا رفت اما شاهد بازگشت قیمت آن نبودیم، علت چیست؟
دولت قیمت دلار را 4200 تومان اعلام کرد اما در بازار این قیمت نیست و بالاتر از 5000 تومان معامله می شود، به خاطر همین قیمت طلا و سکه به اندازه دلار پایین نیامده است. البته کار دولت بی تاثیر نبوده و دلار در بازار غیر رسمی که حدود 6200 معامله می شد به حدود 5200 تومان رسید که طلا و سکه هم متناسب با قیمت دلار در بازار غیر رسمی است.
باید کمی صبر کنیم و ببینیم آیا اقدامات دولت به اندازه کافی تاثیرگذار بوده است یا خیر.

, طلا و سکه نیز با همان شیب تند دلار بالا رفت اما شاهد بازگشت قیمت آن نبودیم، علت چیست؟, طلا و سکه نیز با همان شیب تند دلار بالا رفت اما شاهد بازگشت قیمت آن نبودیم، علت چیست؟,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه