اخبار داغ

طبیعت گردی همراه با مهمان نوازی در بهشت گمشده کردستان / فعال کردن خانه‌های بوم‌گردی برای اقامت گردشگران

طبیعت گردی همراه با مهمان نوازی در بهشت گمشده کردستان / فعال کردن خانه‌های بوم‌گردی برای اقامت گردشگران
وارد روستا که می شویم طبیعت بکر و زیبای آن محو تماشای خیره کننده ای را در دل و چشم هر مسافری ایجاد می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، وارد روستا که می شویم طبیعت بکر و زیبای آن محو تماشای خیره کننده ای را در دل و چشم هر مسافری ایجاد می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

مخملی سبز رنگ با آبشارهایی که از چلچله ی باران درختان تازه شکوفه داده را سیراب می کند و باران چُر چُر بر سقف خانه ها که هر خانه پشتت بام منزل همسایه است بیشتر نمایان می شود.

,

 

,

, ,

 

,

کردستان بهشت گمشده‌ای است که طبیعت بکر و زیبایی دارد. این طبیعت در روستاهای آن چشم نوازتر است، به طوری که چشم هر رهگذری را به خود خیره می‌کند .

,

 

,

 با گذر از روستاهای سو، گه‌لین و ته‌وریوه‌رسرانجام به روستای زیبا و تاریخی «شیان» می‌رسیم؛ روستایی رویایی با طبیعت بکر و زیبا در دل کردستان.

,

 

,

روستای شیان در ۶۰ کیلومتری شهرستان سنندج واقع شده است. روستای با صفا و دارای محل‌های دیدنی و همچنین باغات و محصولات باغی فراوان هست.

,

 

,

, ,

 

,

این روستای زیبا یکی از نقاط خوش آب و هوا و کوهستانی منطقه ژاوه رود محسوب می‌شود،   این روستا ساختار پلکانی خود را طی چندین دهه هنوز حفظ کرده است.

,

 

,

اهالی روستای شیان دارای فرهنگ و آداب و سنن خاصی هستند که می‌تواند زمینه توسعه گردشگری را در منطقه ایجاد کند، اما در کنار این ظرفیت‌ها این روستای تاریخی با مشکلاتی هم روبه‌رو است.

,


از میانه‌های دهه شصت خورشیدی مهاجرت گسترده ساکنان روستا به شهرموجب شد که جمعیت روستا به شدت کاهش یابد.

,
,


 اماچندسالی است به دلیل تحولاتی همچون برق کشی به خانه باغها وآسفالت جاده اصلی روستا اکثر مردم به زمینهایشان برگشته‌اند به‌طوری‌که فعالیت در زمین‌ها از گذشته بیشتر شده‌است.

,
,

 

,

, ,


امروزه تقریباً تمام زمین‌ها دارای انرژی برق هستند وازقدیم الایام در هرباغ یک خانه باغ ساخته شده‌است.

,
,


خانه باغها مجهزترو دارای امکانات بیشتری نسبت به خانه‌های روستاهستند چون کشاورزان بیش ازهفت ماه ازسال را درخانه باغ‌ها می‌گذرانند. بیشتر مهاجران به صورت فصلی به روستا برمی گردند وازمیانهی پاییز تا اوایل بهار دوباره به شهر برمی گردند.

,
,

 

,

معماری این روستاها کاملاً با کوهستان انطباق یافته و متکی بر ساخت و ساز با استفاده از سنگ و بصورت خشکه چین است و خانه‌ها در روستاهای منطقه با توجه به شیب تند دامنه‌های صخره‌ای به صورت پلکانی ساخته شده‌است.

,


خانه‌ها در اکثر موارد در دو طبقه ساخته شده و براساس معیشت فضاهای خانه‌ها با یکدیگر متفاوت است و خانه‌های افراد باغ دار، کشاورز، دامدار کمابیش با هم متفاوت است.

,
,

 

,

, ,


در بسیاری از موارد طبقه همکف به محل نگهداری گله و انبار اختصاص دارد. فضای اصلی مسکونی در طبقه بالاتر واقع است و از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود.

,
,

 

,

اهالی رسانه استان کردستان دوشنبه (۲۸ فروردین ماه) مهمان اهالی روستای شیان بودند، به مسجد روستا رفتیم جایی که همه مردم این روستا با زبانی مهربانانه و برخوردهایی صمیمانه که نشان‌دهنده فرهنگ و اصالت مردمان این روستا در میزبانی از مهمانانشان بود را در خود جمع کرده بود.

,

 

,

, ,

 

,

چنان که شایسته است به این روستاها توجه نشده است

, چنان که شایسته است به این روستاها توجه نشده است,

 

,

یکی از اهالی روستای شیان می گوید: روستاهای «شیان» و «تنگی سر» جزو روستاهای هدف گردشگری در استان شناخته شده‌اند، اما چنان که شایسته است به این روستاها توجه نشده است.

,

 

,

وی ادامه داد: جمعیت روستا در حال حاضر 900نفر است که در برخی از فصول سال که فعالیت‌های کشاورزی شروع می‌شود این آمار تغییر می‌کند .

,

 

,

«وی» با اشاره فعالیت‌های کشاورزی اهالی روستا عنوان می‌کند: شغل بیشتر اهالی کشاورزی و باغداری است. در گذشته دامداری نیز در این روستا رواج داشته است، اما اکنون بنا بر وجود برخی مشکلات دامداری از رونق افتاده است.

,


۲۵۰ نفر از جوانان این روستا دارای تحصیلات عالیه و دکترا هستند

,
, ۲۵۰ نفر از جوانان این روستا دارای تحصیلات عالیه و دکترا هستند,

 

,

مراد محمدی رییس شورای بخش سیروان گفت: قدمت روستای شیان جدید کمتر از ۳۵۰ سال است که طایفه ی ملا حسن از خانواده ی مردوخیان به این روستا آمدند.

,

 

,

وی گفت: ۲۵۰ نفر از جوانان این روستا دارای تحصیلات عالیه و دکترا هستند و در حوزه ی ورزش هم قهرمانان ملی را داشته ایم .

,

 

,

, ,

 

,

وی گفت:  گردشگران به دنبال آب و هوا و طبیعت هستند در حالی که روستای شیان هم از نظر آب و هوا و هم از نظر طبیعت و فرهنگ حرف اول را در غرب کشور میزند.

,


وی افزود: در حوزه گردشگری هشت روستای هورامانات ثبت ملی شده‌اند که جای تقدیر از مسوولان دارد.

,
,

 

,

, ,


فعال کردن خانه‌های بوم‌گردی برای اقامت گردشگران

,
, فعال کردن خانه‌های بوم‌گردی برای اقامت گردشگران,

 

,

در ادامه سید محسن علوی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری کردستان به عملکرد میراث فرهنگی در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: سال گذشته با انجام اقداماتی مانند همایش باستان‌شناسی، مرمت قرآن تاریخی نگل و رتبه اول را سال گذشته کسب کردیم.

,

 

,

وی ادامه داد: فعال کردن خانه‌های بوم‌گردی برای اقامت گردشگران در روستاها از جمله برنامه‌های در دست اقدام میراث فرهنگی است و سال گذشته در دو روستای گلین و دولاب خانه‌های بوم‌گردی افتتاح و امسال نیز در سایر روستاها پیگیری می‌شود.

,


به گفته ی علوی برگزاری جشنواره آشپزی، حمایت از جشنواره‌های ورزشی مانند جشنواره اسب سواری، حمایت از جشنواره موسیقی از جمله دیگر برنامه‌های انجام شده توسط این اداره‌کل است.

,
,

 

,

, ,


باید از ثروت‌های طبیعی روستاها بهترین استفاده را برد

,
, باید از ثروت‌های طبیعی روستاها بهترین استفاده را برد,


در ادامه ابراهیم زارعی فرماندار سنندج کردستان گفت: این استان فرهنگی هم به لحاظ طبیعی و هم به لحاظ تاریخی ارزشمند و خاص است و مردم از تجارب معماری گذشته برای ساخت و ساز خود بهره می‌برند.

,
,

 

,

وی افزود: مردم ما شایسته بهترین‌ها هستند و باید از تمام ظرفیت‌ها برای خدمت به آنها تلاش کرد و از ثروت‌های طبیعی روستاها بهترین استفاده را برد.

,


فرماندار سنندج با بازدید از روستاهای تخته و حلوان نیز اضافه کرد: مطالبات مردم روستاهای شیان، تخته و حلوان مبنی بر گازرسانی و پوشش تلفن همراه پیگیری خواهد شد.

,
,

 

,

, ,


هشت هزار بنا در روستاهای منطقه اورامانات ثبت شده است

,
, هشت هزار بنا در روستاهای منطقه اورامانات ثبت شده است,


در ادامه پویا طالب‌نیا مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی هوراما ن در جمع خبرنگاران از اهداف این طرح به تمرکز زدایی از هورامان، معرفی کلیه پتانسیل های  هورامان فرهنگی و استفاده از پتانسیل های روستاهای بکر و دست نخورده این منطقه به عنوان جاذبه‌ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و ایجاد پویایی در کل منطقه ی هورامان اشاره کرد.

,
,


وی گفت: براساس مطالعات انجام شده هشت هزار بنا در روستاهای این منطقه ثبت شده و تمام اطلاعات آن موجود است.

,
,

 

,

طالب نیا خاطر نشان کرد: ۱۰ روستای منطقه هورامان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

,


وی افزود: گلین، حلوان، هشه میز، دولاب، تخته، وصی سفلی، وصی‌علیا، شیان، ژان و بزلانه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند.

,
,


طالب نیا اظهار داشت: این امر پس از چند ماه تلاش کارشناسان پایگاه میراث فرهنگی هورامان و همکاری و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان به نتیجه رسید.

,
,


مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان با بیان اینکه این رویداد در سطح کشور بی نظیر است، گفت: ثبت ملی این روستاها منجر به معرفی هرچه بیشتر کردستان و نیز توسعه زیر ساخت‌های هورامان خواهد شد.

,
,


وی تاکید کرد: انجام مطالعات در حوزه مردم‌شناسی و معماری نیز صورت گرفته و براساس مطالعات انجام شده اطلس معماری هورامان تدوین شده است.

,
,


وی گفت: ۲۵ روستای هورامانات نیز تک تک به عناصر ثبت و ضبط و شناسایی شده‌اند که از نتایج ارزشمند مطالعات صورت گرفته است.

,
,

 

,

, ,

 

,

بعد از آن مهمان نوازی مردم روستای تخته و با حضور در منزل بوم گردی دایه همدم و همچنین آخرین مهمان‌نوازی روستاییان بخش سیروان با حضور اصحاب رسانه در منزل زینب خانم در روستای حلوان که به کمک جمعی از زنان و مردان روستا به پخت کلانه از غذاهای محلی کردستان مشغول بودند، ادامه یافت و خبرنگاران استان باز هم شاهد مهمان‌نوازی‌ها و فرهنگ کم‌نظیر مردمان این منطقه از استان کردستان بودند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه