اخبار داغ

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین خادمیان در گفت و گو با دانا:

فضای مجازی بهترین بستر برای امر به معروف و نهی از منکر است/ با عمل مردم را به دین دعوت کنیم نه با زبان

فضای مجازی بهترین بستر برای امر به معروف و نهی از منکر است/ با عمل مردم را به دین دعوت کنیم نه با زبان
کارشناس مسائل مذهبی ضمن دعوت همگانی به امر به معروف و نهی از منکر، گفت: مسئله امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه ترویج پیدا کند و این بجا آوردن این فریضه مستلزم آن است که با زبانی نرم و همچنین به صورت عملی انجام شود.
[

حجت الاسلام سیدحسین خادمیان در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه اظهار کرد: مسئله امر به معروف و نهی از منکر ریشه در پایه شرعی دارد و همچنین تمام فقها و بزرگان اخلاق ثابت نموده و اعلام کردند که این بحث ریشه در عقلانیت انسان نیز دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: وقتی ما مسئله ای را ریشه در شرع و ریشه در عقل  تعریف میکنیم، نمی توانیم بگوییم که دیروز با امروز فرق می کند.

,

لذا وقتی شخصی در حال افتادن در چاه و یا چاله ای است هم شرع و هم عقل حکم می کند تا جلوی آسیب دیدن و ضرر کردن آن شخص را گرفت.

,

 

,

زبان نرم در امر به معروف و نهی از منکر

, زبان نرم در امر به معروف و نهی از منکر,

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: اگر انسان هر کاری را به نحو احسن انجام دهد به طوری که آن مسئله لطافت و ظرافت خود را داشته باشد طبیعتا تاثیرآن هم بیشتر خواهد شد.

,

حجت الاسلام خادمیان با اشاره به کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: در زمانی که ما الان در آن زندگی می کنیم متاسفانه برخی از منکرها رنگ باخته اند یعنی اصلا نمیدانند که فلان چیز منکر است.

,

 

,

اولین وظیفه ما این است که حقیقت و ماهیت منکر را معرفی کنیم

, اولین وظیفه ما این است که حقیقت و ماهیت منکر را معرفی کنیم,

استاد حوزه بیان داشت: از طرف دیگر مسئله معروف است که اکثر مردم نمیدانند که فلان امر معروف و مثاب است و دارای ثواب است و با عقل انسان همخوانی دارد مثل مطالعه؛ در حالیکه مردم مطالعه را بعنوان یک حرکت آن هم فقط برای طلبه و دانشجو میدانند در صورتی که  مسئله مطالعه یک مسئله معروفی است که هم دین به آن اشاره کرده و هم عقل آن را توصیه میکند.

,

وی افزود: وظیفه اول ما در چنین شرایطی این است که حقیقت و ماهیت معروف و منکر را مشخص و معین کنیم، زیرا اکثر مردم حقیقت این مسائل را نمی دانند.

,

 

,

گستردگی فضای مجازی بهترین زمینه برای امر به معروف و نهی از منکر

, گستردگی فضای مجازی بهترین زمینه برای امر به معروف و نهی از منکر,

حجت الاسلام سیدحسین خادمیان تصریح کرد: در احادیث و روایات انسان مومن به یک موجود تیز هوش معرفی شده و قرآن کریم نیز در این رابطه می فرماید: " إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِینَ" حقیقت های خلقت را متوسمین تعیین می کنند، لذا مومن متوسم و باهوش است.

, إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ, إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ,

وی ادامه داد: انسان عاقل هم از ابزار و ادواتی که در اختیار دارد و موجود است برای رشد و تعالی استفاده می کند.

,

این استاد حوزه گفت: فضای مجازی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب می باشد یک ابزاری است که بواسطه آن میتوان به رشد، سعادت ملت و اهل ایمان کمک کرد، کما این که بسیاری از بزرگواران ما از این ابزار استفاده می کنند؛ امروزه بواسطه همین فضای مجازی فتاوا و استفتائات مراجع تقلید ما به قاره ها، کشورها و شهرها دوردست می رسد، بنابراین بهترین عمل و بهترین توصیه در فضای مجازی این است که ما بتوانیم از این ابزار نهایت استفاده را برده و با حضور جدی و حضور کامل به تسلط محتوایی و شکلی برسیم تا آن حقیقت هایی که موجب رشد دینی، رشد فکری، رشد اقتصادی و رشد اخلاقی جامعه می شود را تبیین و اجرایی کنیم.

,

حجت الاسلام خادمیان اظهار داشت: استفاده از ادوات و تجهیزات نه مورد تائید دین و نه مورد تائید عقل ماست بلکه، استفاده بهینه در به خدمت گرفتن این ادوات می تواند سبب ارتقاء و تعالی فکر، عمل، دیانت و صیانت مردم شود.

,

 

,

با عمل مردم را به دین دعوت کنیم نه با زبان

, با عمل مردم را به دین دعوت کنیم نه با زبان,

وی امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه هر شخص مکلف خواند و گفت: امر به معروف دارای مراتب است. فقهای ما اگر 8 مرتبه و برخی از فقها 9 مرتبه، مراتبی را برای اجرایی کردن امر به معروف و نهی از منکر تبیین کرده اند این به معنای انحصار نیست بلکه بعنوان یک پیشنهاد است که از این طریق می توان راحت تر به نتیجه رسید.

,

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: گاهی امر به معروف باید از طریق زبان باشد. آخرین معجزه پیامبر خدا قرآن کریم است که قرآن به صورت گفتاری بیان شده است.

,

حجت الاسلام سید حسین خادمیان ضمن اشاره به آیات مندرج در قرآن کریم افزود: قرآن کریم مجموعه ای از امر به معروف و نهی از منکر است؛ زمانی که شخص امر به معروف و نهی از منکر می کند باید عمل هم به آن اضافه شود و همچنین باید فضا و محیط هم به کمک آن بیاید.

,

وی با برشمردن مثالی در این خصوص ادامه داد: زمانی که پدر و مادر میخواهند به فرزند خود نماز خواندن را بیاموزند عملا باید فرزند ابتدا نماز خواندن پدر و مادر را ببیند و همچنین والدین موظفند محیط خانه و محیط جامعه را آماده کنند.

,

کارشناس مسائل مذهبی در پایان گفت: در همه زمان ها باید مراتب امر به معروف متصل به هم باشند تا بتواند موثر واقع شود، یعنی مسئله زبان به کمک عمل و بالعکس و محیط نیز به کمک زبان و عمل بیاد.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه