کشف تصادفی آنزیمی که به رفع آلودگی محیط زیست کمک می کند/ پلاستیک ها تجزیه می شوند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتر یک; CNN نوشت: دانشمندان به آنزیم جدید برای تجزیه آلودگی حاصل از پلاستیک امیدوارند.دانشمندان به طور تصادفی آنزیم تجزیه کننده پلاستیک را پرورش دادند که می تواند برای مبارزه با یکی از بدترین آلودگی ها در جهان استفاده شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتر یک;,

محققان دانشگاه پورتموث در انگلیس و آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر حوزه انرژی آمریکا (NREL) چند سال پیش در ژاپن وقتی که در حال بررسی ساختار آنزیم طبیعی در مرکز بازیافت زباله بودند، این آنزیم را کشف کردند.

آنها به این آنزیم Ideonella sakaiensis 201-F6 می گویند که قادر به خوردن (تجزیه) پلی اتیلن ترفتالات (PET) است، که در دهه 1940 به عنوان یک پلاستیک ثبت شد و در میلیون ها تن بطری پلاستیکی استفاده می شود.

آنزیم,پلاستیک,تجزیه

هدف آنها مطالعه بر روی ساختار آن بود، اما به طور تصادفی آنزیمی را طراحی کردند که حتی در تجزیه کردن پلاستیک های پلی اتیلن ترفتالات نیز بهتر بود.

گرِگ بکهام (Gregg Beckham) پژوهشگر ارشد آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر حوزه انرژی آمریکا گفت: "ما امیدوار بودیم که ساختار آن برای کمک به مهندسی پروتئین تعیین شود، اما ما قدم را فراتر نهاده و به طور تصادفی آنزیمی با عملکرد بهتر در شکستن (تجزیه) این پلاستیک ها طراحی کردیم."

دانشگاه پورتموث در وب سایت خود می گوید: "این کشف می تواند منجر به راه حل بازیافت میلیون ها تن بطری پلاستیکی ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات، که صدها سال در محیط زیست ادامه دارد، شود."

پروفسور جان مک‌گیان (John McGeehan) مدیر مؤسسه علوم زیستی و بیومدیکال دانشکده علوم زیستی در پورتموث گفت: "اتفاق غیرمترقبه اغلب نقش قابل توجهی را در تحقیقات علمی بنیادین ایفا می کند و کشف ما از این اصل مستثنی نیست."

آنزیم,تجزیه,پلاستیک

این آنزیم همچنین می تواند پلی اتیلن furadicarboxylate یا (PEF) را تجزیه کرده و یک جایگزین بر پایه زیستی برای پلاستیک های پلی اتیلن ترفتالات (PET) که به عنوان جایگزینی برای بطری های شیشه ای آبجو مورد استفاده قرار می گیرد، شود.

آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر حوزه انرژی آمریکا (NREL) در گزارشی در وب سایت خود گفت که پلاستیک های PEF، با اینکه بر پایه زیستی بوده و زیست تخریب‌پذیر نیستند، هنوز هم به عنوان زباله در گورستان زباله و دریاها پایان می یابند.

مک‌گیان گفت: "اگرچه پیشرفت نسبتا کمی است، اما این کشف غیرمنتظره نشان می دهد که فضایی برای اصلاح و بهبود بیشتر این آنزیم ها وجود دارد و ما را به راه حل بازیافتِ کوه های در حال رشد پلاستیک های دور انداخته شده، نزدیک تر می کند."

آنزیم,پلاستیک,تجزیه

دانشگاه پورتموث افزود: "محققانی که یافته های آنها روز دوشنبه در روزنامه علوم آکادمی ملی منتشر شده بود، اکنون در جهت بهبود این آنزیم تلاش می کنند تا بتوانند از آن به صورت صنعتی برای تجزیه کردن پلاستیک ها در یک زمان کوتاه استفاده کنند."

آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر حوزه انرژی آمریکا بر فوریت کار تأکید کرده و اشاره نمود که سالانه 8 میلیون تن زباله های پلاستیکی از جمله بطری های PET به اقیانوس ها راه می یابند و باعث ایجاد جزایر عظیم ساخت بشر از زباله می شوند.

این آزمایشگاه گفت: "کارشناسان تخمین می زنند که تا سال 2050، مقدار زباله های پلاستیکی در اقیانوس به تعداد ماهی های موجود در آن می رسد."

آنزیم,پلاستیک,تجزیه

براساس یک مطالعه سه ساله که در ماه گذشته در گزارشات علمی منتشر شد، یک توده عظیم از زباله در اقیانوس آرام، که به نام زباله‌دان بزرگ اقیانوس آرام یا چرخاب زبالهٔ اقیانوس آرام شناخته می‌شود، سریعتر از حد انتظار رشد می کند و اکنون سه برابر وسعتِ فرانسه و بیش از دو برابر اندازه تگزاس است.

مک‌گین گفت: "تعداد کمی می توانند پیش بینی کنند که در فاصله 50 سال، پلاستیک های یکبار مصرف مانند بطری های نوشیدنی، سواحل سراسر جهان را در خود فرو می برند."

وی افزود: "همه ما می توانیم بخش قابل توجهی را در برخورد با مشکل پلاستیک ایفا کنیم. اما جامعه علمی که در نهایت این مواد عجیب را ایجاد کرد اکنون باید از تمام تکنولوژی موجود برای توسعه راه حل های واقعی استفاده کند."

آنزیم,تجزیه,پلاستیک