اخبار داغ

جای خالی تولیدات فاخر روی آنتن «زاگرس» / گفتگوهای مرصاد با مدیران و کارشناسان تلویزیون

جای خالی تولیدات فاخر روی آنتن «زاگرس» / گفتگوهای مرصاد با مدیران و کارشناسان تلویزیون
متاسفانه شبکه استانی زاگرس نتوانسته آن گونه که شایسته است به جذب مخاطب بپردازد و جای خالی تولیدات فاخر بر روی آنتن این شبکه استانی احساس می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصاد بسیاری از مراکز استانها از یک شبکه استانی در صداوسیما برخوردار هستند که با توجه به شرایط بومی منطقه خود در آن تولید محتوا می پردازد که در این میان متاسفانه شبکه استانی کرمانشاه بسیار ضعیف عمل کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

در شرایطی که امروزه رقابت بر سر جذب مخاطبین جدی شده و حتی برخی از شبکه های استانی نظیر کردستان و ایلام موفق به جذب مخاطبین غیربومی نیز شده اند شاهد جای خالی تولیدات فاخر و هنری در شبکه استانی کرمانشاه هستیم.

در حال حاضر شاید کمتر بیننده ای در طول روز به سراغ برنامه های تولید شده در شبکه زاگرس برود و حتی برنامه های شبانه نیز چندان مورد استقبال مردم کرد نشین واقع نشده است و هیچ گونه رضایت عمومی از فعالیت های این شبکه حتی در استان وجود ندارد و مخاطبین به برنامه های تولید شده بی میل هستند.

سعید قاسمی

عدم توفیق شبکه زاگرس در ساخت برنامه های داستانی

یکی از کارگردانان کرمانشاهی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد  در این باره گفت: شبکه زاگرس در تولید برنامه های داستانی موفق عمل نکرده است.

سعید قاسمی اظهار داشت: اگرچه شبکه استانی زاگرس با تدوین برنامه های شبانه توانسته مخاطبینی را جذب کند، اما در ساخت برنامه های داستانی موفق عمل نکرده است.

وی با اشاره به جای خالی قدیمی ها و پیشکسوتان این عرصه در کنار جوانان افزود: یکی از مشکلات کارگردانان امروزی نداشتن مشاور هنگام تولید برنامه ها است در نتیجه در جذب مخاطبین ناموفق می شوند.

این کارگردان کرمانشاهی خاطر نشان کرد: در شبکه استانی کردستان حدود10 یا 12 فیلم سینمایی خارج از تلویزیون در شبکه های خانگی پخش شده اما چنین تولیداتی در کرمانشاه نداشته ایم.

قاسمی گفت: متاسفانه هنرمندان کرمانشاهی هم گرایی لازم را ندارند که نتیجه کارهای انفرادی آنان همین شرایط فعلی است.

رحیمی

این مرکز با تعداد حداکثری مخاطبین رو به رو است!

مدیر کل صدا و سیمای مرکز استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار مرصاد گفت: بنا بر اطلاعات به روز و لحظه ای از تمام نقاط شهری و روستایی استان در پژوهشهای انجام شده خوشبختانه این مرکز با تعداد حد اکثری مخاطبین رو به رو است.

رحیمی اظهار داشت: منبع اطلاعاتی و موثق یک شبکه تلویزیونی در ارتباط با مخاطبین آن شبکه، واحد تحقیق و پژوهش است؛ بنا بر اطلاعات به روز و لحظه ای از تمام نقاط شهری و روستایی استان در پژوهشهای انجام شده خوشبختانه این مرکز با تعداد حد اکثری مخاطبین رو به رو است، البته این جذب مخاطب در خصوص برنامه های مختلف تولیدی از نمودار متفاوتی برخوردار است.

وی افزود: به عنوان مثال یک برنامه شبانه در فصل زمستان از مخاطب ۸۵% برخوردار است و یک برنامه شبانه دیگر در فصل دیگر از مخاطب ۷۰% بهره می برد که وقتی میانگین گرفته می شود رقم مناسبی در عرصه برنامه سازی و جذب مخاطب به دست می آید .

به گفته رحیمی، با توجه به ظرفیتهای بومی استان که بسیار غنی است در تمام زمینه های تاریخی ، طبیعی ، آداب و رسوم ، هنر و هنرمندان و ... توانسته مخاطبین خاص خود را در اقشار مختلف با شبکه زاگرس همراه کند، قطعا هدف شبکه بیش از این است و برنامه ریزی ها در سال جدید به گونه ای است که این آمار را ارتقاء دهد .

وی درباره جذب مخاطبین افزود: اگر محک ارزیابی تولیدات یک مجموعه را منابع موجود آن مجموعه به لحاظ انسانی، مالی و تجهیزاتی در نظر بگیریم به جرات می توان گفت آنچه که در صدا و سیمای مرکز کرمانشاه به همت هنرمندان با انگیزه و خلاق این شبکه تولید می شود آثاری ارزشمند به لحاظ کیفی است ؛ البته این کیفیت از دو جنبه قابل بررسی است کیفیت فنی و کیفیت محتوایی که در هر دو ساحت با توجه به فرهنگ غنی این استان در عرصه تولید به لحاظ محتوایی و در کنار دانش بالای برنامه سازان در امر ارتقاء سطح فنی اثر ، نمره قابل قبولی دریافت می کند .

رحیمی در پاسخ به اینکه چرا کرمانشاه نتوانسته مانند مراکز استانهای کردستان و ایلام موفق عمل کند گفت:  این مقایسه پایه و سندیت آماری و مستدل و مستندی ندارد، اضافه بر اینکه چنین قیاسی با توجه به تفاوتهای ماهوی استان ها نمی تواند صحیح باشد . سیاستهای شبکه در استان های مختلف متفاوت است و این تفاوت بر اساس تفاوتهای مختلف بومی دیده شده است ، به عنوان نمونه مبحث زبان و گویش در این ۳ استان متفاوت است . در ایلام و کردستان زبان و آداب و رسوم یکدست تر است و تفاوتهای عمیقی دیده نمی شود در حالی که در استان کرمانشاه چندین زبان و گویش و رسومات مختلفی وجود دارد و کسب رضایت بیننده با این درصد بالا از تفاوتها بسیار سخت است .

وی افزود: با این وجود به استناد آمارهای تایید شده ، جذب مخاطب در سال ۱۳۹۶ در شبکه زاگرس ۷۲ درصد بوده است که همین نکته می تواند درصد بالای مخاطب را تایید کند . ساخت برنامه هایی مانند کرمانشاه ۲۰ که در تمام استانها و حتی خارج از کشور بیننده ثابت و فراوان داشته است نمونه ای از موفقیت این شبکه در جذب مخاطبین استان و کشور است .

برنامه های ویزه ای برای امسال داریم

رحیمی درباره برنامه های امسال گفت: در سال جدید با توجه به اهمیت سخنان مقام معظم رهبری در تاکید بر حمایت از کالای ایرانی ، در این زمینه برنامه های ویژه ای در دستور کار قرار گرفته است ؛ همچنین تولید سریال ها و مجموعه های نوروزی ( سریال سیر تا پیاز که تولید و پخش شد )، محرم و کرمانشاه ۲۰ ( سری جدید )، سریالهای فاخر با موضوع پهلوان حسین گلزار و سریال من و سردار که در مرحله فیلمنامه نویسی هستند و انشاالله تا پایان سال کلید خواهند خورد.

وی ساخت سریال ۶ قسمتی طنز ( هر سه سریال با حضور بازیگران کشوری و استانی )،  ساخت سریال با موضوع اعتیاد،  ساخت آثار انیمیشنی به صورت سریالهای ۱۰۰ قسمتی مانند سریال قصه های بزبزک و سریال انیمیشن سه بعدی من پهلوانم ، ساخت دو مستند با موضوع شهدای مدافع حرم و هفت مستند از مفاخر و بزرگان استان به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ، ساخت دو فیلم سینمایی ( با موضوع عملیات مرصاد ) و ساخت سه مستند با موضوع محیط زیست و تولید بیش از ۳۰ عنوان برنامه در طبقات مختلف تولیدی و روتین به صورت روزانه و هفتگی را از دیگر برنامه های سال جاری این مرکز دانست.

رحیمی خاطر نشان کرد:  توجه جدی تر به زبان کردی و زبانها و گویشهای استان  در برنامه های مختلف اعم از خانواده ، شبانه ، ویژه روستاها و ... ، توجه به مناسبتهای بومی استان ، توجه به هنر و هنرمندان و جشنواره ها ی استانی و توجه به بحث مهم محیط زیست و سلامت و بهداشت و ...  ، تاکید بر استفاده از نیروهای مستعد استان در زمینه های اجرا ، کارگردانی و نویسندگی ؛ همگی در جهت ارتقاء تولیدات این شبکه درسال جدید ،  در نظر گرفته شده است.

 

,

در شرایطی که امروزه رقابت بر سر جذب مخاطبین جدی شده و حتی برخی از شبکه های استانی نظیر کردستان و ایلام موفق به جذب مخاطبین غیربومی نیز شده اند شاهد جای خالی تولیدات فاخر و هنری در شبکه استانی کرمانشاه هستیم.

,

در حال حاضر شاید کمتر بیننده ای در طول روز به سراغ برنامه های تولید شده در شبکه زاگرس برود و حتی برنامه های شبانه نیز چندان مورد استقبال مردم کرد نشین واقع نشده است و هیچ گونه رضایت عمومی از فعالیت های این شبکه حتی در استان وجود ندارد و مخاطبین به برنامه های تولید شده بی میل هستند.

,

سعید قاسمی

, سعید قاسمی,

عدم توفیق شبکه زاگرس در ساخت برنامه های داستانی

,

یکی از کارگردانان کرمانشاهی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد  در این باره گفت: شبکه زاگرس در تولید برنامه های داستانی موفق عمل نکرده است.

,

سعید قاسمی اظهار داشت: اگرچه شبکه استانی زاگرس با تدوین برنامه های شبانه توانسته مخاطبینی را جذب کند، اما در ساخت برنامه های داستانی موفق عمل نکرده است.

,

وی با اشاره به جای خالی قدیمی ها و پیشکسوتان این عرصه در کنار جوانان افزود: یکی از مشکلات کارگردانان امروزی نداشتن مشاور هنگام تولید برنامه ها است در نتیجه در جذب مخاطبین ناموفق می شوند.

,

این کارگردان کرمانشاهی خاطر نشان کرد: در شبکه استانی کردستان حدود10 یا 12 فیلم سینمایی خارج از تلویزیون در شبکه های خانگی پخش شده اما چنین تولیداتی در کرمانشاه نداشته ایم.

,

قاسمی گفت: متاسفانه هنرمندان کرمانشاهی هم گرایی لازم را ندارند که نتیجه کارهای انفرادی آنان همین شرایط فعلی است.

,

رحیمی

, رحیمی,

این مرکز با تعداد حداکثری مخاطبین رو به رو است!

,

مدیر کل صدا و سیمای مرکز استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار مرصاد گفت: بنا بر اطلاعات به روز و لحظه ای از تمام نقاط شهری و روستایی استان در پژوهشهای انجام شده خوشبختانه این مرکز با تعداد حد اکثری مخاطبین رو به رو است.

,

رحیمی اظهار داشت: منبع اطلاعاتی و موثق یک شبکه تلویزیونی در ارتباط با مخاطبین آن شبکه، واحد تحقیق و پژوهش است؛ بنا بر اطلاعات به روز و لحظه ای از تمام نقاط شهری و روستایی استان در پژوهشهای انجام شده خوشبختانه این مرکز با تعداد حد اکثری مخاطبین رو به رو است، البته این جذب مخاطب در خصوص برنامه های مختلف تولیدی از نمودار متفاوتی برخوردار است.

,

وی افزود: به عنوان مثال یک برنامه شبانه در فصل زمستان از مخاطب ۸۵% برخوردار است و یک برنامه شبانه دیگر در فصل دیگر از مخاطب ۷۰% بهره می برد که وقتی میانگین گرفته می شود رقم مناسبی در عرصه برنامه سازی و جذب مخاطب به دست می آید .

,

به گفته رحیمی، با توجه به ظرفیتهای بومی استان که بسیار غنی است در تمام زمینه های تاریخی ، طبیعی ، آداب و رسوم ، هنر و هنرمندان و ... توانسته مخاطبین خاص خود را در اقشار مختلف با شبکه زاگرس همراه کند، قطعا هدف شبکه بیش از این است و برنامه ریزی ها در سال جدید به گونه ای است که این آمار را ارتقاء دهد .

,

وی درباره جذب مخاطبین افزود: اگر محک ارزیابی تولیدات یک مجموعه را منابع موجود آن مجموعه به لحاظ انسانی، مالی و تجهیزاتی در نظر بگیریم به جرات می توان گفت آنچه که در صدا و سیمای مرکز کرمانشاه به همت هنرمندان با انگیزه و خلاق این شبکه تولید می شود آثاری ارزشمند به لحاظ کیفی است ؛ البته این کیفیت از دو جنبه قابل بررسی است کیفیت فنی و کیفیت محتوایی که در هر دو ساحت با توجه به فرهنگ غنی این استان در عرصه تولید به لحاظ محتوایی و در کنار دانش بالای برنامه سازان در امر ارتقاء سطح فنی اثر ، نمره قابل قبولی دریافت می کند .

,

رحیمی در پاسخ به اینکه چرا کرمانشاه نتوانسته مانند مراکز استانهای کردستان و ایلام موفق عمل کند گفت:  این مقایسه پایه و سندیت آماری و مستدل و مستندی ندارد، اضافه بر اینکه چنین قیاسی با توجه به تفاوتهای ماهوی استان ها نمی تواند صحیح باشد . سیاستهای شبکه در استان های مختلف متفاوت است و این تفاوت بر اساس تفاوتهای مختلف بومی دیده شده است ، به عنوان نمونه مبحث زبان و گویش در این ۳ استان متفاوت است . در ایلام و کردستان زبان و آداب و رسوم یکدست تر است و تفاوتهای عمیقی دیده نمی شود در حالی که در استان کرمانشاه چندین زبان و گویش و رسومات مختلفی وجود دارد و کسب رضایت بیننده با این درصد بالا از تفاوتها بسیار سخت است .

,

وی افزود: با این وجود به استناد آمارهای تایید شده ، جذب مخاطب در سال ۱۳۹۶ در شبکه زاگرس ۷۲ درصد بوده است که همین نکته می تواند درصد بالای مخاطب را تایید کند . ساخت برنامه هایی مانند کرمانشاه ۲۰ که در تمام استانها و حتی خارج از کشور بیننده ثابت و فراوان داشته است نمونه ای از موفقیت این شبکه در جذب مخاطبین استان و کشور است .

,

برنامه های ویزه ای برای امسال داریم

,

رحیمی درباره برنامه های امسال گفت: در سال جدید با توجه به اهمیت سخنان مقام معظم رهبری در تاکید بر حمایت از کالای ایرانی ، در این زمینه برنامه های ویژه ای در دستور کار قرار گرفته است ؛ همچنین تولید سریال ها و مجموعه های نوروزی ( سریال سیر تا پیاز که تولید و پخش شد )، محرم و کرمانشاه ۲۰ ( سری جدید )، سریالهای فاخر با موضوع پهلوان حسین گلزار و سریال من و سردار که در مرحله فیلمنامه نویسی هستند و انشاالله تا پایان سال کلید خواهند خورد.

,

وی ساخت سریال ۶ قسمتی طنز ( هر سه سریال با حضور بازیگران کشوری و استانی )،  ساخت سریال با موضوع اعتیاد،  ساخت آثار انیمیشنی به صورت سریالهای ۱۰۰ قسمتی مانند سریال قصه های بزبزک و سریال انیمیشن سه بعدی من پهلوانم ، ساخت دو مستند با موضوع شهدای مدافع حرم و هفت مستند از مفاخر و بزرگان استان به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ، ساخت دو فیلم سینمایی ( با موضوع عملیات مرصاد ) و ساخت سه مستند با موضوع محیط زیست و تولید بیش از ۳۰ عنوان برنامه در طبقات مختلف تولیدی و روتین به صورت روزانه و هفتگی را از دیگر برنامه های سال جاری این مرکز دانست.

,

رحیمی خاطر نشان کرد:  توجه جدی تر به زبان کردی و زبانها و گویشهای استان  در برنامه های مختلف اعم از خانواده ، شبانه ، ویژه روستاها و ... ، توجه به مناسبتهای بومی استان ، توجه به هنر و هنرمندان و جشنواره ها ی استانی و توجه به بحث مهم محیط زیست و سلامت و بهداشت و ...  ، تاکید بر استفاده از نیروهای مستعد استان در زمینه های اجرا ، کارگردانی و نویسندگی ؛ همگی در جهت ارتقاء تولیدات این شبکه درسال جدید ،  در نظر گرفته شده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه