اخبار داغ

زنبورداران، چشم‌انتظار حمایت بیمه‌ای

زنبورداران، چشم‌انتظار حمایت بیمه‌ای
فصل کوچ زنبورداران به استان‌های سردسیر کشور از جمله استان همدان آغاز شده و فصل بهار شرایط مناسبی برای پذیرایی از زنبورهای عسل در این استان‌ها فراهم می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ورود زنبورداران از این استان به استان دیگر ممکن است مشکلاتی از قبیل نادیده گرفتن قانون کوچ دربرداشته باشد و احتماالا آسیب‌های این موضوع برای زنبوردارن بومی بیشتر است البته ممکن است این تعامل و حضور زنبورداران دیگر استان‌ها باعث ایجاد فضای هم‌افزایی و تبادل اطللاعات یا حتی امکانات شود و از این حیث محاسنی هم در بر داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

یکی از زنبورداران و فعالان این عرصه در گفتگو با خبرنگار نافع،اظهار کرد: متأسفانه در سال‌جاری زنبورداران به دلیل شرایط بد آب و وا حدود 30 تا 50 درصد تلفات داشته‌اند یعنی تغییرات زودهنگام هوا و اختلاف دمای ابتدای فصل شرایط بدی برای زنبورداران ایجاد کرد البته گرد و غبار هم بر این مضوع بی تأثیر نبود.

, نافع,

 

,

مسعود اخوان عطار با بیان اینکه فصل بهار و ثبات آب و هوایی برای زنبورداران با تأخیر آغاز شد گفت: در عین حال متأسفانه حمایتی از زنبورداران در این موضوعات وجود ندارد و خدمات حمایتی مثل بیمه وجود ندارد.

,

 

,

مدیر عامل شرکت خدمات زنبور عسل نیکو با بیان اینکه زنبورداران معمولا مشکلی در بازاریابی ندارند عنوان کرد: مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که متأسفانه زنبورداران نمی‌توانند محصول عسل را به قیمت واقعی بفروشند زیرا عسل یک کالای لوکس در سفره خانوار محسوب می‌شود و اگر قیمت مناسبی داشته باشد مصرف‌کننده خریدار آن خواهد بود که غالبا این با قیمت واقعی تولید همسان نیست و تولیدکننده مجبور خواهد بود محصول خود را به قیمت پایین تر که واقعی نیست به فروش برساند.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی هم حمایتی همم در این زمینه ندارد بیان کرد: تاکنون وعده‌های بسیاری از دستگاه‌های مختلف به ویژه سازمان جهاد کشاورزی به زنبورداران داده شده از جمله اینکه تحت پوشش بیمه‌ای قرار خواهند گرفت اما در عمل هیچ خبری نیست.

,

 

,

اخوان عطار ادامه داد: زنبورداران در زمینه جا و مکان معمولا مشکلی ندارند زیرا طبق قوانین نانوشته‌ای در این صنف به تعامل با هم و دوستی با طبیعت معتقد هستند و در فصولی از سال که شهد گلها وجود ندارد و زنبورها را با شربت تغذیه می‌کنند احتمال بروز مشکل در زمینه محدودیت فضا و مکان به صفر می‌رسد.

,

 

,

وی با اشاره به آفت زنبور به‌نام کنه واروآ خاطرنشان کرد: این آفت هرسال وجود دارد و اینطور نیست که یکسال کمتر و یکسال بیشتر بتاشد اما میزان آسیب احتمالی این آفت به زنبورها به نوع برخورد زنبوردار با کلونی دارد، طبیعتا فرد آموزش دیده و صاحب علم در این موضوع برخورد مناسب‌تری داشته، از داروهای مناسب و اصیل تری استفاده کرده و ایمنی و امنیت بیشتری در کلونی خود لحاظ خواهد کرد.

,

 

,

مدیر عامل شرکت خدمات زنبور عسل نیکو با بیان اینکه عسل همدان دارای رطوبت پایین و عطر و بوی خوبی است یادآور شد: عسل همدان در کشور از جایگاه نسبتا مطلوبی برخوردار است.

,

 

,

وی ضمن تأکید بر لزوم حمایت از فعالان در عرصه زنبورداری گفت: حمایت از زنبورداران حتی در اعطای تسهیلات هم به قدری با مشکلات و موانع بانکی مواجه است که هیچ زنبورداری برای استفاده از این تسهیلات تمایل پیدا نمی‌کند.

,

, ,

 

,

*همدان، رتبه نهم تولید عسل در کشور

, *همدان، رتبه نهم تولید عسل در کشور, *همدان، رتبه نهم تولید عسل در کشور,

در ادامه سری هم به معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان زدیم تا با وی در زمینه حمایت‌هایی که از زنبورداران می‌شود گفتگو کنیم.

,

 

,

محمدنظرپور در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه استان همدان در کشور رتبه چهاردهم رتبه زنبوردار و رتبه نهم تولید عسل را دارد اظهار کرد: در استان همدان 2هزار و 228 نفر زنبوردار داریم که رزن از نظر تعداد زنبورداران در صدر این جدول ایستاده‌است و تعداد زنبورداران نسبت به سال 94 6 درصد افزایش داشته‌است.

,

 

,

وی با بیان اینکه تولید عسل استان در سال95 یکهزار و 962 تن بوده‌است گفت:  در سطح استان 203 هزار کلونی پرورش زنبور عسل وجود دارد و از نظر کلونی زنبور و تولید عسل، شهرستان ملایر دارای رتبه نخست است و 14 و نیم درصد تولید عسل استان نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

,

 

,

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به سرانه تولید عسل استان اشاره کرد و افزود: سرانه جمعیتی استان به نسبت هر نفر یک کیلو و 116 کیلوگرم است و سال جاری هم از نظر بارش‌ها و شرایط جوّی نسبتا مطلوب بوده و پیش‌بینی ما این است که در سال‌جاری رشد تولید و کلونی داشته باشیم.

,

 

,

وی ضمن تأکید بر لزوم فرهنگسازی در افزایش مصرف عسل در خانوار تشریح کرد: سرانه مصرف ما 930 گرم برای هر نفر است و حدود 170 تن مازاد در تولید عسل استان داریم که به دیگر استان‌ها صادر می شود اما با تاوجه به خواص و مزایای درمانی عسل می‌توان سرانه مصرف را بسیار بالتر برد زیرا حتی در برخی از کشورها مثل کانادا، استرالیا، انگلستان و... سرانه مصرف تا دو کیلوگرم می‌رسد.

,

 

,

* زنبورداران می‌توانند کندوهای خود را با شرایط متفاوت بیمه کنند    

, * زنبورداران می‌توانند کندوهای خود را با شرایط متفاوت بیمه کنند    , * زنبورداران می‌توانند کندوهای خود را با شرایط متفاوت بیمه کنند    ,

وی با اشاره به  انواع کوچ در دو تقسیم بندی داخل استان و خارج از استان تصریح کرد: در مورد همه انواع کوچ قانون کوچ حاکم است و شهرستان مبدأ از سوی شهرستان مقصد در مورد طرفیت‌های مرتعی استعلام کرده و سپس اجازه کوچ با درنظر گرفتن فضا و شرایط بهداشتی و ...  صادر می‌شود بر این اساس مشکل چندانی در خصوص تزاحم زنبورداران در یک استان نداریم.

,

 

,

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پاسخ به این سوال که چرا حمایت‌های این سازمان از زنبورداران ضعیبف است اظهار کرد: یکی از شرایط حمایتی این سازمان از زنبورداران موضوع بیمه است که بسیار حائز اهمیت است که دولت شرایطی برای بیمه کندوها فراهم کرده است تا زنبوردار بتواند با هر گزینه‌ای که معرفی شده و قیمت‌های متفاوت در هر گزینه نسبت به بیمه کندوهای خود اقدام کند اما در واقع خود زنبوردان تمایل چندانی به بیمه کردن کندوها ندارند و ما تمایل داریم فرهنگسازی بیشتری در این زمینه انجام شود تا زنبورداران اقبال بیشتری نسبت به این موضع داشته باشند.

,

 

,

وی در ادامه افزود: بیمه خود زنبورداران تابع قوانین اداره کار و تأمین رفاه اجتماعی است اما مشکلی که در این موضوع وجود دارد این است که فعالیت پرورش زنبور عسل به‌عنوان یک فعالیت کشاورزی محسوب نمی‌شود که شرایط بیمه برای آن لحاظ شود که این موضوع در هدفمندی یارانه‌ها دچار اصلاحاتی شد و امتیازی برای زنبورداران درنظر گرفته شد که خود زنبورداران و کارگران آنها بتوانند از شرایط بهره‌مند شوند اما این تبصره هم دارای چارچوبی بود که مانع محسوب می‌شد.

,

 

,

نظرپور تشریح کرد: در این چارچوب برای بیمه زنبورداران شرایط سنی درنظرگرفته شده و شرطی گذاشته شده که زنبوردارانی که تا سال 80 سابقه پرداخت بیمه دارند نمی‌توانند از این شرایط استفاده کنند و اینجا بخشی از زنیبورداران که قبلا سابقه پرداخت بیمه داشتند اما به هر دلیل قطع شده‌بود دچار مشکل شدند و این مشکل برای کل کشور بوده‌است.

,

 

,

وی در پایان تأکید کرد: از همه نهادهای متولی و نظارتی برکیفیت محصولات و بازار تقاضا دارم بر ککیفیت عسل موجود در بازار نظارت بیشتری داشته باشند زیرا عسل‌های کم کیفیت با قیمت نازل در بازار دیده می‌شود و اگر جلوی این روند گرفته نشود زونبورداران دچار دلسردی و رکود خواهند شد.

,

 

,

به‌نظر می‌رسد "عسل" با همه خواص خود جایگاه خود را در سفره‌های ایرانی آنطور که شایسته‌است پیدا نکرده و شاید عمده علت آن قیمت این کالا در بازار باشد که برای همه حخانواده‌ها به‌عنوان یک نیاز واقعی دیده نمی‌شود و این مهم نیازمند ایجاد شرایط حمایتی از زنبورداران است تا بتوانند محصول خود را با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب در بازار عرضه کنند، شاید یکی از راهکارهای این موضوع اعطای یارانه به زننبوردران باشد اما گویا حتی حداقل‌ حمایت‌ها هم از زنبورداران وجود ندارد چه رسد به یارانه!

,

 

,

زنبورداران هم مانند دیگر صنوف نیازمند شرایط صنفی و آیتم‌های حمایتی مثل بیمه هستند و اگر دولت نتواند ساز و کاری برای آنها تعریف کند دلسردی و رکود در بازار تولید عسل ناخودآگاه ایجاد شده و این موضوع آثار مطلوبی ندارد و در نهایت به کاهش کیفیت عسل یا کیفیت آن منجر خواهد شد در حالی که کشور ما یکی از تولیدکننده‌های عسل باکفیفیت در سطح جهان است به همین علت شایسته است مسئولین امر توجه بیشتری به حمایت از این قشر داشته باشند تا هم تولیدکنندگان و هم تتولیدات این بازار از سطح مطلوب سقوط نکنند.

,

 

,

انتهای پیام/

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه