اخبار داغ

سمپاشی بیش از ۳ هزار هکتار از مزارع درگیر با سن گندم در چهارمحال و بختیاری

سمپاشی بیش از ۳ هزار هکتار از مزارع درگیر با سن گندم در چهارمحال و بختیاری
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون سمپاشی ۳۵۰۰ هکتار در سطح مزارع گندم و جو آبی و دیم درگیر با سن گندم در استان انجام شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از جهانبین نیوز؛ سن گندم از مهم‌ترین آفات گندم است و در جاهایی که گندم کشت می‌شود این آفت نیز وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,

تخم‌های سن گندم کروی و به قطر یک میلی‌متر است. رنگ تخم تازه گذاشته شده سبز روشن و بسته به شرایط محیطی دو تا سه روز بعد در سطح آن نقطه‌های ریز تیره رنگی ظاهر می‌شود.

رنگ پوره‌های سن اول بلافاصله پس از خروج از تخم، سبز بسیار روشن است، که پس از چند ساعت متمایل به سیاه می‌شود. از سن دوم به بعد رنگ اصلی پوره‌ها نمایان می‌گردد.
,
,
,
,
 
,
, ,

این حشره پس از پایان زمستان‌گذرانی به مزارع هجوم می‌آورد. سوزاندن بوته‌های گون، استفاده از ارقام زودرس، برداشت زود و سریع محصول، استفاده از ارقام مقاوم از راه‌های مبارزه فیزیکی با این آفت است. همچنین استفاده از سموم فسفره یا پایرتروئیدی از روش‌های مقابله شیمیایی با سن گندم می‌باشند.
,
,
 
,
 
,
, ,


کشت غلات و به‌ویژه گندم و جو در بین کشاورزان چهارمحالی رواج دارد و محصولات این مردمان نیز از صدمات و خسارات ناشی از حمله سن گندم در امان نیستند.

۳۵۰۰ هکتار در سطح مزارع گندم و جو آبی و دیم استان سمپاشی شده است

شبانی مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: مبارزه شیمیایی با آفت کلیدی سن غلات در سال زراعی جاری از ۲۶ اسفندماه سال گذشته شروع شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون سمپاشی ۳۵۰۰ هکتار در سطح مزارع گندم و جو آبی و دیم استان انجام شده است.

شبانی در انتها گفت: بیشترین سطح مبارزه شیمیایی در شهرستان لردگان با سطحی حدود ۲۵۰۰ هکتار صورت گرفته است.

,
,
,
, ۳۵۰۰ هکتار در سطح مزارع گندم و جو آبی و دیم استان سمپاشی شده است, ۳۵۰۰ هکتار در سطح مزارع گندم و جو آبی و دیم استان سمپاشی شده است,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه