اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی:

۵ سرای بازار تاریخی اراک در سال گذشته مرمت شد

۵ سرای بازار تاریخی اراک در سال گذشته مرمت شد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: ۱۱۲ طاق بازار و نیز سراهای کاشانی، حاج باشی، مسگرها، آقایی و ورودی سرای نو با توجه به مطالعات صورت گرفته مرمت های لازم صورت گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ سیدمحمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی در جریان بازدید از مجموعه بازار تاریخی اراک با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای حفظ، مرمت و احیا مجموعه بافت تاریخی و بازار اراک گفت: از جمله اقدامات انجام شده به منظور حفظ و مرمت این بافت تاریخی و با هدف ثبت جهانی این اثر به عنوان راسته ترین بازار سنتی ایرانی، از ابتدای سال 96 به همت اداره کل مرمت ها، تعویض و بازسازی های مفیدی در این مجموعه با اعتبار 24 میلیارد ریال صورت گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

وی با اشاره به دیگر اقداماتی که برای بازسازی بازار تاریخی اراک انجام شده است، افزود: ۱۲ نقطه بازار تاریخی اراک از قبیل سراهای کتابفروشان، کاشانی، نوذری، فلسطین، مسگرها، شماری از گذرهای شرقی و غربی بازار، طاق و کف بازار تاریخی اراک در سال‌های اخیر پس از مطالعات لازم با اعتبار تخصیص یافته مرمت، استحکام بخشی و ایمن سازی شده است.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی تصریح کرد: همچنین آب انبار مدرسه حاج محمدابراهیم و خانه معطری به صورت مشارکتی در حال مرمت بوده و طرح مرمت خانه «خواجه علی» توسط معاونت میراث فرهنگی تهیه و خانه‌ «عظیم‌زاده» و خانه «حاج آقا محسن اراکی» نیز در حال مرمت است.

,

حسینی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در سال گذشته برای مرمت بازار اراک از محل اعتبارات سال 95 بوده است، گفت: 112 طاق بازار و نیز سراهای کاشانی، حاج باشی، مسگرها، آقایی و ورودی سرای نو با توجه به مطالعات صورت گرفته مرمت های لازم صورت گرفته است.

,

وی اظهار کرد: مرمت های انجام شده با نظارت متخصصین این عرصه صورت گرفته تا بافت با ارزش این مجموعه حفظ شود. مجموعه بازار تاریخی اراک با هویت کالبدی شهر اراک گره خورده و به عنوان میراث مهم فرهنگی این خطه محسوب می شود که نیاز است با تعریف مدیریت جامع و آسیب شناسی این بنا علاوه بر کاربری های اقتصادی در حوزه گردشگری نیز جایگاه خود را بیابد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه