اخبار داغ

وقتی طوفان فراموشی لنج های چوبی را در هم می شکند؛

کاهش چشم گیر صنایع تولید لنج چوبی در بندرعباس/ وجود شناور‌های فایبرگلاس رقیبی برای لنج‌های چوبی

کاهش چشم گیر صنایع تولید لنج چوبی در بندرعباس/ وجود شناور‌های فایبرگلاس رقیبی برای لنج‌های چوبی
صنعت لنج سازی در جنوب کشور، هنر دستان سخت کوش مردان مرزدار خلیج فارس و میراثی دیرینه است که به گونه‌ای که لنج سازی و سفر با آن به همه جهان با زندگی مردم این منطقه گره خورده ولی اکنون در دست فراموشی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فرهنگ کده؛ صنعت لنج سازی در جنوب کشور، هنر دستان سخت کوش مردان مرزدار خلیج فارس و میراثی دیرینه است که به گونه‌ای که لنج سازی و سفر با آن به همه جهان با زندگی مردم این منطقه گره خورده ولی اکنون در دست فراموشی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , فرهنگ کده, ؛ صنعت لنج سازی در جنوب کشور، هنر دستان سخت کوش مردان مرزدار خلیج فارس و میراثی دیرینه است که به گونه‌ای که لنج سازی و سفر با آن به همه جهان با زندگی مردم این منطقه گره خورده ولی اکنون در دست فراموشی است.,

پیشرفت و رونق دریانوردی و تجارت در هرمزگان به سبب وجود تنگه هرمز، هنر این مردان زحمت کش و سخت کوش را در گذشته بیشتر آشکار می کرد اما در حال حاضر به این صنعت توجهی نمی شود.

,

یکی از صنایع ستی استان هرمزگان ساخت شناور‌های چوبی است که قدمت آن به بیش از 3 هزار سال پیش می رسد که در گذشته به کشتی‌های چوبی لنج یا جهاز معرون بودند که کاربرد صیادی و باربری داشتند.

,

, ,

تولید لنج‌های چوبی در حال فراموشی

, تولید لنج‌های چوبی در حال فراموشی, تولید لنج‌های چوبی در حال فراموشی,

اهالی جزایر خلیج فارس و بنادر در قدیم با لنج‌های بادبانی به کشور‌های شرق آفریقا،شهر‌های بمبئی، تانزانیا و بصره سفر 6 ماهه می کردند و با این کار تجارت راه انداخته بودند و اکنون تولید لنج‌های چوبی در ورطه فراموشی است.

,

فعالیت لنج سازان یا جاشو‌ها در بندرلافت و بندرکنگ شهرستان بندرلنگه و روستای گوران در جزیره قشم تا اکنون توانسته این صنعت را حفظ کند تا این هنر رفته رفته به فراموشی سپرده نشود و از طرفی بندرکنگ در گذشته و اکنون به مهمترین مرکز لنج سازی در هرمزگان مشهور است

,

چند وقتی است با آمدن لنج‌های فایبرگلاسی ساخت لنج‌های چوبی از رونق افتاده و این هنرمردان هرمزگانی در دست فراموشی قرار گرفته است و هیچ مسئولی برای حفظ این صنعت تلاشی نمی کند.

,

تنها 3 کارگاه فعال لنج سازی در هرمزگان وجود دارد

, تنها 3 کارگاه فعال لنج سازی در هرمزگان وجود دارد, تنها 3 کارگاه فعال لنج سازی در هرمزگان وجود دارد,

با توجه به این اظهارات می توان گفت گرچه در طول تاریخ در بیشتر شهر‌های هرمزگان صدای چکش لنج سازان می‌آمد، اما در حال حاضر این تلاش از چند نقطه از این خطه شنیده می شود که بیشتر در شهرستان قشم و لنگه است.

,

, ,

در سال 1380 بیش از 30 کارگاه لنج سازی در استان هرمزگان فعال بود اما در حال حاضر به گفته رئیس اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناوران بنادرو دریانوردی هرمزگان تنها 3 کارگاه فعال وجود دارد که این زنگ خطر این هنر را به گوش مسئولان می رساند که باید برای احیای این صنعت تلاش کرد.

,

در گذشته نقشه مهندسی برای ساخت لنج وجود نداشت

, در گذشته نقشه مهندسی برای ساخت لنج وجود نداشت, در گذشته نقشه مهندسی برای ساخت لنج وجود نداشت,

حاج یوسف هجری، یکی از اهالی روستای گوران شهرستان قشم که در گذشته به ساخت لنج‌ها مشغول بود با اشاره به خاطره آن روزها، افزود: کشور‌های حاشیه خلیج فارس ساخت لنج را به ما درخواست می کردند ما هر لنجی را حداقل تا دو سال آن را درست می کردیم.

,

وی بیان کرد: سال‌های گذشته عده‌ای از کشور کویت به بندرلنگه آمدند و یک لنج فرسوده را به کویت برده و در معرض تماشا قرار دادند که این نشان از توجه ویژه آنها به این صنعت کهن است.

,

, ,

وی با لرزش دستان پینه بسته اش، گفت: نقشه مهندسی برای ساخت لنج وجود نداشت فقط روی کاغذ نقاشی کرده و آن فن‌هایی که از پدرانمان یاد گرفته بودیم روی چوب پیاده می‌کردیم.

,

وجود شناور‌های فایبرگلاس رقیبی برای لنج‌های چوبی

, وجود شناور‌های فایبرگلاس رقیبی برای لنج‌های چوبی, وجود شناور‌های فایبرگلاس رقیبی برای لنج‌های چوبی,

مهدی طباطبایی، رئیس اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناوران بنادرو دریانوردی هرمزگان، اظهار کرد: چند سالی است هیچ درخواستی برای ساخت لنج‌های چوبی ثبت نشده است چرا که ساخت لنج‌های چوبی پرهزینه و طولانی مدت است.

, .,

رئیس اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناوران بنادرو دریانوردی هرمزگان بیان کرد: وجود شناور‌های فایبرگلاس بعنوان رقیبی برای لنج‌های چوبی در کاهش تقاضا موثر بوده است.

, .,

طباطبایی با بیان اینکه زمان بر بودن یکی از مهمترین مشکلات است، تصریح کرد: برای ساخت لنج‌های چوبی دو سال زمان صرف می‌شود، اما شناور‌های فایبرگلاس سه ماهه ساخته می‌شود.

, .,

, , ,

وی ادامه داد: بدنه شناور‌های چوبی برخلاف شناور‌های فایبرگلاس بعد از دو سفر نیاز به تعمیرات بدنه بویژه در بخش‌های زیر آبی دارند.

, .,

رئیس اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناوران بنادر و دریانوردی هرمزگان، سرعت بیشتر شناور‌های فایبرگلاس و داشتن مخازن مناسب‌تر برای صیادی را از دیگر مزایای شناور‌های فایبرگلاس دانست.

,

طباطبایی، به صرفه نبودن واردات چوب مرغوب که عمدتا از کشور‌های میانمار ، سریلانکا و کشور‌های آفریقایی وارد می‌شد با توجه به نوسانات دلار و نبود گلاف کاران ماهر و یا عدم جایگزینی ایشان را از دیگر مشکلات صنعت لنج سازی بر شمرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه