اخبار داغ

چرایی ترک تحصیل دانش آموزان کردستانی در دنیایی با انواع سوادها!

چرایی ترک تحصیل دانش آموزان کردستانی در دنیایی با انواع سوادها!
محرومیت‌ از عدالت آموزشی طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود که نرخ پوشش تحصیلی، کمبود معلم و نیروی انسانی ماهر،‌ فرسوده بودن مدارس و کمبود تجهیزات مناسب آموزشی و عدم دسترسی به مدارس دوره متوسطه بخشی از آن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، محرومیت‌ از عدالت آموزشی طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود که نرخ پوشش تحصیلی، کمبود معلم و نیروی انسانی ماهر،‌ فرسوده بودن مدارس و کمبود تجهیزات مناسب آموزشی و عدم دسترسی به مدارس دوره متوسطه بخشی از آن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

 

,

ادامه تحصیل برای دانش‌آموزان مناطق روستایی چندان آسان نیست؛ دوره ابتدایی با تحصیل در کلاس‌های چند پایه و کمترین امکانات سپری می‌شود. پس از اتمام دوره ابتدایی، ممکن است در روستای محل زندگی دبیرستانی وجود نداشته باشد بنابراین دانش‌آموزان باید کیلومترها آن‌طرف‌تر به دبیرستان روستای مجاور بروند که در سال‌های اخیر با قطع سرویس مدارس، این مسیر پیاده طی می‌شود.

,

 

,

مدارس شبانه روزی نیز گزینه دیگری برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان روستایی است که با دوری از خانواده باید به صورت شبانه‌روزی در مدرسه‌ای دورتر از روستای محل زندگی خود حضور یابند.

,

 

,

سختی‌های تحصیل باعث شده، بسیاری از دانش‌آموزان با اتمام دوره ابتدایی ترک تحصیل کنند.

,

 

,

, , ,

 

,

سرنوشت ناگزیر بسیاری از دختران روستاهای مناطق محروم کردستان

, سرنوشت ناگزیر بسیاری از دختران روستاهای مناطق محروم کردستان,

 

,

سمیه یکی از دختران 22 ساله اهل روستای دولت آباد سنندج است که به علت نداشتن مدرسه در روستا و دور بودن از شهر، مجبور به ترک تحصیل شد و در حال حاضر خانه داری را برگزیده است.

,


 
وی می گوید: همیشه در مدرسه رتبه اول را داشتم تا اینکه بعد از اتمام دوره راهنمایی به دلیل نبود مدرسه مجبور به ترک تحصیل شدم.

,
,
,


خیاطی و خانه‌داری به جای مدرسه رفتن، سرنوشت ناگزیر بسیاری از دختران روستاهای مناطق محروم کردستان خالی از فضاهای آموزشی است.

,
,

 

,

, , ,


ترک تحصیل تنها به دلیل ضعف تحصیلی دانش آموزان نیست

,
, ترک تحصیل تنها به دلیل ضعف تحصیلی دانش آموزان نیست,


منیره اهل یکی از روستاهای مناطق محروم و دورافتاده کردستان است که می گوید: من 33 ساله‌ام، دختر بزرگ. مادرم هر وقت می‌خواهد بچه‌ها را بشمرد می‌گوید من سه بچه دارم. این طرف‌ها دخترها را نمی‌شمارند؛ همه فقط بچه‌های پسر را می‌شمارند، وگرنه،‌ما شش تا هستیم.

,
,


من بزرگتر از همه هستم و بعد از من دو خواهر دو قلو هستند که 14 ساله‌اند. بعد هم سه تا برادر داریم. تا اول راهنمایی بیشتر درس نخواندم؛ من که به راهنمایی رسیدم دوقلوها به دنیا آمدند و بعد هم بچه‌های دیگر. یک نفر باید می‌ماند تا در بزرگ کردن بچه‌ها کمک کند. برای همین هم مجبور شدم مدرسه را رها کنم. حالا که خودم ازدواج کرده‌ام هم هنوز بیشتر وقت‌ها به خانه مادرم می‌آیم که به بزرگ کردن بچه‌ها و کارهای خانه کمک کنم.

,
,


ترک تحصیل تنها به دلیل ضعف تحصیلی دانش آموزان نیست بلکه بیشتر از مشکلات اجتماعی و تحصیلی در مدارس ناشی می‌شود و عواملی چون ضعف امکانات خانواده‌ها، مدارس و جوامع بر این مشکلات می‌افزایند.

,
,

 

,

, , ,

 

,

ترک تحصیل نمودن 366 نفر از دانش آموزان

, ترک تحصیل نمودن 366 نفر از دانش آموزان,

 

,

شفیعی فرماندار مریوان به ترک تحصیل نمودن 366 نفر از دانش آموزان اظهار کرد : متاسفانه در خصوص ترک تحصیلی شهرستان مریوان رقم ناخوشنودی است هرچند از میزان 366 نفر ترک تحصیل کرده بیش از 176 نفر آنها به ادامه تحصیل بازگشته اند اما باید این موضوع به صورت خاص از سوی آموزش و پرورش مورد بررسی ویژه قرار گیرد.

,

 

,

فرماندار شهرستان مریوان افزود : اگر ترک تحصیلی های موجود بدلیل عدم توان مالی خانواده های دانش آموزان در امر پرداخت وسایل از جمله خرید کتاب و دفتر و غیره است می توان از سوی دولت به خانواده این افراد کمک های مالی ارائه خواهد شد.

,

 

,

باید گفت که؛ به غیر از مشکلات موجود برای رفت‌وآمد دانش‌آموزان روستایی، فضای مدارس و تجهیزات موجود نیز مناسب نیست. تحصیل در کپر، کانکس و کلاس‌های درس فرسوده بخشی از مشکلات مناطق روستایی است.

,


یادمان باشد که آنها فرزندان راه دورند، بچه های انتظار، دختران چوپان که آرزوهایشان یا با صدای دلگیر چرخ خیاطی چرخ می‌شود و یا آواز آهی می‌شود که می‌پیچد در آسمان کوه، در آسمان دشت...

,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه