اخبار داغ

طبیعت و هستی متعلق به زن است/ ظرفیت بانوان کردستانی در عرصه‌های مدیریتی استفاده شود

طبیعت و هستی متعلق به زن است/ ظرفیت بانوان کردستانی در عرصه‌های مدیریتی استفاده شود
هنرمند عرصه سینما و تئاتر کردستان با اشاره به اینکه اصل طبیعت زنانه است، گفت: برخلاف افکار عمومی که زنان را در همه عرصه های سیاست، اقتصاد و فرهنگ به پستو رانده‌اند، طبیعت و هستی متعلق به زن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، قطب‌الدین صادقی، دیروز چهارشنبه(29 فروردین) در همایش زن در پهنه فرهنگ و تمدن غرب کشور که در دانشگاه کردستان برگزار شد اظهار کرد: از گذشته سه تصویر از زنان وجود داشته که دوره ماقبل تاریخ، تاریخ کشاورزی و دوره مدرن است، دوره ماقبل تاریخ دوره کوچ‌سانی زن و نقشی که در تهیه برنامه غذایی نداشت و میوه چین بود و این مردها بودند که به مصاف خطر می رفتند و در واقع مردها محافظ زنان بودند چون جهان بیرون پر از مخاطره بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,


وی افزود: دوره کوچ سانی که به اتمام رسید و ثبات اتفاق افتاد که در واقع شامل دوره کشاورزی است، یکجانشینی رخ می دهد و زن جایگاه واقعی خود را پیدا می کند.

,
,


این هنرمند عرصه سینما و تئاتر کردستان عنوان کرد: در واقع دوره تاریخ کشاورزی به بعد، زن همطراز با مرد می شود و به عبارتی اقتدار و جایگاه زنان در انقلاب کشاورزی هویدا می شود.

,
,


وی با اشاره به اینکه از دوره مدرن به بعد زنان پیش می افتند، گفت: این قانون طبیعت است که مختص به زنان است و نشات گرفتن کلمات زن، زمین و زندگی از یک ریشه هم بی ارتباط با این مسئله نیست.

,
,


صادقی اصل طبیعت را زنانه دانست و افزود: این ادعا مبنای سرشتی و طبیعی و علمی دارد، خلقت نزد فرهنگ کُردها دارای تصویر زنانه است و به این دلیل است که عظمت و اهمیت دارد.

,
,


وی ادامه داد: فرهنگ آن چیزی است که ما به طبیعت اضافه می کنیم که گاه در تضاد و گاه در راستای آن است اما هر چه هست آن چیزی است که ما به طبیعت اضافه می کنیم.

,
,


این هنرمند با تأکید بر نقش مؤثر زنان در فرهنگ، خاطرنشان کرد: برخلاف آنکه گفته می شود زن در کشاورزی، سفال‌گری و فرش که همه از آن به عنوان صنعت نام می‌برند، اما هنری کاربردی است که دستاورد زنان بوده و هم جنبه رفع نیازهای روزمره دارد و هم به تنهایی بار بیان هنرهای تجسمی نسبت به هستی را به بهترین شکل ممکن به عهده گرفته است.

,
,


وی بیان کرد: ممکن است زنان در علم، قدرت و ثروت رانده و جایگاهی نداشته باشند اما حضور خود را فاعلانه و با اقتدار و با هوشیاری همواره اعلام کرده ‌اند.

,
,


صادقی از مستوره اردلان به عنوان نمونه زن پیشتاز در قاره آسیا نام برد و گفت: به عنوان نمونه مستوره ادلان به عنوان تاریخ دان، شاعر و نویسنده نه تنها در خاورمیانه تک بود بلکه در تمام قاره آسیا پیشتاز بوده است هر وقت فرصت دست داده، زنان شایستگی خود را نشان داده‌اند و در واقع شرایط بازدارنده بوده است که توان حضور و بروز را از زنان سلب کرده است.

,
,


وی به نقش زنان در فرهنگ مدرن نیز اشاره کرد و افزود: تفکر مدرن این دیدگاه که زنان تنها افرادی تزئئنی در راستای خواسته های مردان باشند را در هم شکست.

,
,


این هنرمند کُرد در پایان یادآور شد : امیدواریم این همایش با تاکید بر پیشینه زنان برگزار شده و به ارتقای جایگاه زنان در جامعه کمک کند.

,
,

 

,

ظرفیت بانوان کردستانی در عرصه‌های مدیریتی استفاده شود

,

امیرقادری معاون استاندار کردستان در ادامه اظهار داشت: جایگاه زنان در طول تاریخ بسیار مهم و تأثیرگذار بوده و نمی‌توان از نقش کلیدی آنها در برهه‌های حساس تاریخی غافل شد.

,

 

,

وی گفت:  اینکه زنان در مسائل تاریخی و سیاسی فعالیت کنند نشان از برخورد و تضاد با دین ندارند، چه بسا یک زن در مسائل دینی بسیار حرفه‌ای‌تر و قوی‌تر ظاهر خواهد شد.

,

 

,

معاون استاندار کردستان با اشاره به نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: زنان در شکل‌گیری جنبش‌های انقلابی در سال‌های پیش از انقلاب و در زمان انقلاب بسیار موثر ظاهر شدند و اکنون می‌توان این جایگاه را به‌خوبی در جامعه دید.

,

 

,

وی ادامه داد: به لحاظ حقوق اجتماعی هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست بلکه استعداد، لیاقت و شایستگی معیار سنجش میان این دو جنس است.

,

 

,

قادری افزود: متأسفانه با وجود برگزاری اجتماعات و سمینارهای متعدد در حوزه زنان، هنوز زنان نتوانسته‌اند جایگاه واقعی خود را دریابند و باید به دنبال ایفای نقش‌های جدید و موثر باشند.

,

 

,

وی با بیان اینکه زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: خوشبختانه زنان در دانشگاه‌ها بیش از 60 درصد از ورودی تمام رشته‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

,

 

,

معاون استاندار کردستان خاطر نشان کرد: باید فرصت برابری حقوق زن و مرد در جامعه فراهم شود تا از استعداد و توانمندی‌های بانوان در عرصه‌های مختلف استفاده شود.

,

 

,

قادری تاکید کرد: رسانه‌ها نسبت به اصلاح تفکر سنتی و باورهای غلط تاریخی در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه