اخبار داغ

عبدالمجید شیخی:

دولت از نسخه به بن‌بست رسیده اقتصاد غرب تقلید می‌کند/ با یورو و دلار با اقتصاد ما بازی می‌کنند

دولت از نسخه به بن‌بست رسیده اقتصاد غرب تقلید می‌کند/ با یورو و دلار با اقتصاد ما بازی می‌کنند
کارشناس اقتصادی بابیان اینکه دلار و یورو، هر دو را باید از سبد ارزی ‌ما خارج شود، گفت: در اقتصادی که بازارش به بلوغ نرسیده باشد، شعار رقابت و آزادسازی بازار پول، بازار ارز و بازار مالی یک شعار توخالی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شیخی در گفتگو با ندای چناران کشورهای مختلف دنیا با ارزهای مسلط بر بازار معامله می‌کنند. سبد ارزی‌شان معادل با دلار نیست و ترکیبی از ارزها را رعایت می‌کنند اما موقعیت کشور ما قابل‌مقایسه با کشورهای دیگر نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای چناران,

  عنان اقتصاد ما دسته تجارت خارجی است/ با یورو و دلار با اقتصاد ما بازی می‌کنند

,   عنان اقتصاد ما دسته تجارت خارجی است/ با یورو و دلار با اقتصاد ما بازی می‌کنند,

 این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ما نتوانستیم با تولید محوری، در بازار خودمان ثبات ایجاد کنیم و عملاً اقتصاد ما یک اقتصاد تجارت محور است. درواقع عنان اقتصاد ما دسته تجارت خارجی داده شده و چون عنان ارز نیز دست خودمان نیست، عملاً استکبار و غرب با پول خودش، با یورو و دلار، با اقتصاد ما بازی می‌کنند و قاچاقچیان و تاجران واردات واردکننده و صادرکننده و به‌خصوص دلالان عوامل با جیره و بدون جیره و مواجب دشمن شده‌اند.

,

کاسبی تمام‌عیار دولت در افزایش قیمت دلار

, کاسبی تمام‌عیار دولت در افزایش قیمت دلار,

وی افزود: دولت نیز یک کاسب به تمام‌عیار شده است. در این حادثه اخیر (افزایش قیمت دلار) دولت مقصر بود. قاچاقچیان و دلالان نیز این عامل را تشدید کردند. قاچاقچیان و دلالان بازار را تخلیه می‌کنند و مرتباً پلکانی، قیمت‌ها را بالا می‌برند.

,

شیخی خاطرنشان کرد: همین اتفاق در سال ۹۰ و ۹۱ افتاد. در سال ۹۱ وضع اقتصاد خوب بود. وضعیت سرمایه‌گذاری خوب بود و تولید یک رونق نسبی گرفته بود اما تخلیه بازار ارز باعث گرانی ۳۴ درصدی شد.

,

 دلار و یورو، هر دو را باید از سبد ارزی‌مان خارج شود

,  دلار و یورو، هر دو را باید از سبد ارزی‌مان خارج شود,

 نویسنده کتاب اقتصاد و برنامه‌ریزی بابیان اینکه الآن، با بلایی که این دولت بر سر اقتصاد آورده است، وضعیت از سال ۹۰- ۹۱ بدتر شده است، گفت: راه‌حل این مسئله این است که دلار و یورو را از سبد ارزی‌مان خارج کنیم.

,

دو نوع سلطه اقتصادی غرب بر ایران

, دو نوع سلطه اقتصادی غرب بر ایران,

 این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: غرب دو نوع سلطه اقتصادی بر ما دارد. سلطه خاص و سلطه علم. سلطه خاص با تحریم و یا مثلاً با تقلیل قیمت نفت، خودش را نشان می‌دهد و استکبار به‌خصوص آمریکای جنایتکار از این طریق به اقتصاد ما ضربه می‌زند.

,

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: سلطه عام، همین پولی (دلاری) است که آمریکا انداخته است در جیب تمام مردم دنیا که مانند چاشنی‌های انفجاری و مین ضدنفر و ضدتانک عمل می‌کند در جای‌جای زمین اقتصاد ما کاشته است.

,

خروج از سلطه اقتصادی با مبادلات پولی دوجانبه

, خروج از سلطه اقتصادی با مبادلات پولی دوجانبه,

وی افزود: اگر بخواهیم از زیر این سلطه بیرون بیاییم باید به سمت مبادلات پولی دوجانبه و چندجانبه حرکت کنیم. باید با کشورهای طرف تجارتمان با گشایش اعتباری ریالی و با پول خودمان و آن‌ها نیز با پول خودشان باما مبادله کنند.

,

شیخی اظهار کرد: درنتیجه این اقدام، کم‌کم پول ما نیز بین‌المللی می‌شود. وقتی دو کشور ارزش پول یکدیگر را قبول دارند، کشور سوم نیز ترغیب می‌شود و می‌پذیرد که اگر پول یکی از این کشورها را بگیرد، مشکلی برایش نمی‌آید.

,

وی گفت: با این روش، این پول، کم‌کم و به‌صورت خزنده بین‌المللی می‌شود. پول‌های مسلط دنیا نیز همین‌طور بین‌المللی شده‌اند. الآن چین نیز همین برنامه را پیاده می‌کند و یوهان چین کم‌کم جایگزینی می‌شود برای دلار و یورو.

,

 عامل فساد ارزی خود دولت بود

,  عامل فساد ارزی خود دولت بود,

این کارشناس اقتصادی در ادامه نقدی به عملکرد اخیر دولت کرد و گفت: دولت، ژستی را گرفته است که منجی عالم اقتصاد ایران شده است درصورتی‌که مقصر و عامل این فساد ارزی خود دولت بود که اجازه داد بازار این‌چنین به تلاطم برسد.

,

شیخی خاطرنشان کرد: دولت، بعدازاین که بازار خوب به تلاطم رسید و گذاشت قاچاقچیان و دلالان بازار را تخلیه کنند، کم‌کم خودش را به‌عنوان یک منجی نجات نشان داده است.

,

زبان اقتصاددانان دوخته شده است

, زبان اقتصاددانان دوخته شده است,

وی بابیان اینکه متأسفانه اقتصاددانان زبانشان را دوخته‌اند که چیزی نمی‌گویند، گفت: این چه مدیریتی است که دولت بر اقتصاد دارد. چند ماه پیش می‌گفتند که مردم خیالشان از جانب ارز راحت باشد. این خیال راحت مردم است که ارز به ۷۰۰۰ تومان برسد؟ چطور الآن یادشان آمده است که تقاضای بازار را مدیریت و کنترل کنند.

,

تقلید از نسخه به بن‌بست رسیده اقتصاد غرب؛ شعار رقابت و آزادسازی بازار پول در اقتصادی که بازارش به بلوغ نرسیده یک شعار توخالی است

, تقلید از نسخه به بن‌بست رسیده اقتصاد غرب؛ شعار رقابت و آزادسازی بازار پول در اقتصادی که بازارش به بلوغ نرسیده یک شعار توخالی است,

شیخی بیان کرد: اقتصادی که بازارش به بلوغ نرسیده باشد، شعار رقابت و آزادسازی بازار پول، بازار ارز و بازار مالی یک شعار توخالی است. اقتصاد غرب به این نتیجه رسیده است. چرا دولت از نسخه به بن‌بست رسیده اقتصاد غرب در شعارهایش تقلید می‌کند.

,

قیمت‌ها به‌صورت جهنده بالا می‌رود/ جیب مردم را خالی می‌کنند

, قیمت‌ها به‌صورت جهنده بالا می‌رود/ جیب مردم را خالی می‌کنند,

وی گفت: این برنامه اگر ادامه داشته باشد درواقع مردم را به مرگ تشویق می‌کنند چون هیچ‌کس نمی‌تواند برنامه‌ای برای خودش پیش‌بینی کنند و الآن قیمت‌ها به‌صورت جهنده بالا می‌رود. جیب مردم را خالی می‌کنند. دولت مسئول است و در دنیا و آخرت باید جواب بدهد. خودشان در کاخ‌ها نشسته‌اند و نگران مردم نیستند و فقط شعار می‌دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه