اخبار داغ

رنگ از رخ قطب سیب ایران پرید/ ۱۸۰۰۰۰ تن سیب آذربایجان‌غربی در وضعیت قرمز

رنگ از رخ قطب سیب ایران پرید/ ۱۸۰۰۰۰ تن سیب آذربایجان‌غربی در وضعیت قرمز
نبود الگوی کشت، بسته‌بندی نامناسب، عدم شناسایی بازارهای جدید در کنار بی‌توجهی مسئولان دست‌به‌دست هم داده تا قطب سیب تولیدی کشور مشتری نداشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، آذربایجان غربی با تولید افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب سهم ۳۵ تا ۴۵ درصدی سیب تولیدی و قطب اول کشور را از آن خود کرده که بیش از ۷۰۰هزار تن آن در سردخانه های استان ذخیره سازی شده و مابقی در ابتدای سال به عنوان سیب صنعتی و درجه ۲ به مرحله بهره برداری رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

همچنین اشتغال بیش از ۸۰ هزار خانوار استان به ‌صورت مستقیم از طریق تولید محصولات باغی تامین می‌شود.

,

اما این افزایش چند سالی است به چالش نبود مشتری و بازار مناسب، متضرر شدن اقتصاد کشاورزی و باغداران استان بدل شده چالشی که امسال نیز با توجه به فراهم نبودن زیرساخت های صادراتی همچون زخم کهنه ای سرباز کرده است.

,

اکنون با وجود گذشت حدود یک ماه از سال جدید و با نزدیک شدن به بازار نوبرانه های بهاری بی شک دیگر جایی برای سیب میوه پاییزی آذربایجان نمی ماند.

,

البته با وجود اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری شعارسال با عنوان حمایت از کالای ایرانی معرفی شده است باید بگوییم حمایت از کالای ایرانی تنها در موارد صنعتی و تولیدی خلاصه نمی شود بلکه باید از تمامی زمینه های مختلف شاهد حمایت های مثمرالثمر باشیم.

,

آذربایجان غربی نیز سال هاست به عنوان قطب تولید سیب و انگور معروف شده و بیش از ۸۰ درصد تولید ملی را به خود اختصاص می دهد درنتیجه می توان یکی از زمینه های حمایتی دولت و بخش دولتی در استان را زمینه کشاورزی برشماریم تا همچون سال گذشته شاهد ناله های های کشاورزان در این زمینه نباشیم.

,

پایگاه خبری تحلیلی اروم نیوز طی سال گذشته گزارش های مختلفی را در بازه های زمانی مختلف از اوضاع اسفناک سیب و محصولات کشاورزی آذربایجان غربی تهیه و جهت استحضار مسئولان منتشر کرد اما جز چند تنی از آنان کسی پیگیر اوضاع نشده و کشاورزان را مسئول تمامی مشکلات دانستند البته همان پیگیری های نصف و نیمه برخی از آنان نیز جز منغعت های شخصی برای موقعیت های شغلی آنان نتایج دیگری نداشت.

,

*اختصاص ۵۰ درصد از کل صادرات کشور به آذربایجان غربی

, *اختصاص ۵۰ درصد از کل صادرات کشور به آذربایجان غربی,

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز می گوید: با تلاش و کوشش کشاورزان استانی موفق به جمع آوری بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار تن سیب در سطح استان شدیم که با صادرات ۶۵۰ هزارتن سیب از کل کشور ۵۰ درصد این میزان به آذربایجان غربی اختصاص دارد.

,

بهنام تاج الدینی، ادامه می دهد: اما اکنون با وجود گذشت بیش از ۲۰ روز از آغاز سال ۹۷ بیش از ۱۸۰ هزار تن سیب در سردخانه های استان وجود دارد که هنوز به مرحله فروش نرسیده است و امیدواریم در چند روز باقی مانده بتوانیم به خوبی این محصولات را به فروش برسانیم.

,

*نیازمند دیپلماسی قوی اقتصادی در زمنیه صادرات هستیم

, *نیازمند دیپلماسی قوی اقتصادی در زمنیه صادرات هستیم,

وی، اظهار می کند: کشورهای آسیای میانه تاکنون بهترین خرید هارا از استان داشته اند اما کشور عراق و اقلیم کردستان باز هم از ۲۸ اسفند سال گذشته مرز های خود را به سوی محصولات ایرانی بسته است در نتیجه نیازمند دیپلماسی اقتصادی لازم در این موضوع هستیم.

,

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، ابراز می کند: امسال تولید سیب در استان بیش از سال های پیش بود اما فروش قابل توجهی در این زمینه نداشتیم البته برخی از کشاورزان که بسته بندی خوب و مناسب داشتند توانستند قیمت قابل قبولی برای محصولات خود داشته باشند اما در کل اگر بخواهیم جمع بندی برای این موضوع داشته باشیم می توانیم بگوییم امسال برای سیب سود آنچنانی را شاهد نبودیم.

,

*نیازمند حمایت مسئولان در راستای شعار سال در بخش کشاورزی هستیم

, *نیازمند حمایت مسئولان در راستای شعار سال در بخش کشاورزی هستیم,

تاج الدینی، می گوید: اما با توجه به اینکه امسال شعار سال با عنوان حمایت از کالای ایرانی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است امیدواریم شاهد حمایت در بخش کشاورزی نیزباشیم که این حمایت در بحث پایین آوردن هزینه های تولید خلاصه شود.

,

*بی آبی زنگ خطری برای همگان

, *بی آبی زنگ خطری برای همگان,

وی، ادامه می دهد: سند راهبردی یک ساله ای و تولید ،کیفیت و بسته بندی ر این سند به خوبی لحاظ خواهد شد تا بتوانیم به اهداف اقتصادی مدنظر دست یابیم اما مهم تر از همه باید در راستای تبدیل آبیاری باغات از سنتی به مدرن برآییم چرا که معضل بی آبی اکنون زنگ خطری برای همگان شمرده می شود.

,

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، تاکید می کند: باید در راستای بالابردن کیفیت و بهره وری گام های اساسی برداشته شود تا بتوانیم با رقبای خارجی نیز به رقابت پرداخته و محصول خود را به فروش برسانیم اما مسئولان نیز باید مشکلات خود راحل کنند تا شاهد صادرات قابل توجهی باشیم البته علاوه بر صادرات وجود میوه های دیگر بیش از حد در بازار باعث کاهش قیمت سیب نیز بود که امیدواریم ساماندهی لازم در اینخصوص نیز صورت گیرد.

,

تاج الدینی، می گوید: از همه مسئولان بخش خصوصی و دولتی و کشاورزان می خواهیم به مسئله برداشت و جمع آوری محصولات مطابق با استاندارد های لازم دقت شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه