اخبار داغ

آثار قلعه تاریخی قمچقای مورد آماج غارتگران/ هیچ فرد یا سازمانی حق تجاوز به میراث فرهنگی این دیار را ندارد

آثار قلعه تاریخی قمچقای مورد آماج غارتگران/ هیچ فرد یا سازمانی حق تجاوز به میراث فرهنگی این دیار را ندارد
عده ای افراد ناشناس با هدف اکتشاف معدن در حال تخریب منطقه تاریخی قمچقای بیجار هستند که مسئولان هر چه سریعتر باید جلوی تجاوز به میراث فرهنگی این دیار را بگیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بیجار بام ایران ، قلعه تاریخی قمچقای به مساحت ٥۰۰۰ متر مربع در ٥ کیلومتری غرب روستای قمچقای و ٦۰ کیلومتری شمال شرق بیجار مشرف به دره های عمیق و رودهای زیبایی است که ارتفاع این دره ها در قسمت هایی از آن به بیش از ۲۰۰ متر می رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , بیجار بام ایران,

قلعه تاریخی قمچقای که نماد قدمت دیار بیجار گروس است از جاذبه های دیدنی و شگفت انگیز هزاره سوم قبل از میلاد مسیح می باشد که در عهد مادها ،پارتها وساسانیان به عنوان پناهگاه استراتژیک از آن مورد استفاده بوده است.

,

یکی از زیبای های طبیعت که اهمیت روستای تاریخی قمچقای را دو چندان کرده است وجود منطقه حفاظت شده در این منطقه است.

,

منطقه حفاظت شده قنچقای به عنوان مهم ترین زیستگاه طبیعی استان کردستان و نگین سبز بام ایران با وسعتی بالغ بر 2300 هکتار در 18 کیلومتری شمال بیجار در اراضی صلوات آباد واقع شده است.

,

این منطقه به دلیل قرار گرفتن در میان سلسله ارتفاعات و تحت تاثیر جریان های رطوبتی،از ریزش های جوی مناسبی برخوردار بوده و تعداد زیادی چشمه های دائمی و فصلی در آن دیده می شود.

,

منطقه حفاظت شده از لحاظ حیات وحش غنی بوده و توده های مختلف پستانداران ، پرندگان،خزندگان و انواع ماهی در این منطقه وجود دارد.

,

مهم ترین حیوانات موجود در این منطقه می توان به وجود قوچ،میش ارمنی،آهو،خرس قهوه ای،گراز،گربه ای وحشی و انواع پرندگان را نام برد.

,

عده ای افراد ناشناس با هدف اکتشاف معدن در بخش کرانی اقدام به تخریب منطقه تاریخی قمچقای نموده اند که موجب نگرانی مردم بیجار شده است.

,

آثار تاریخی و فرهنگی هر دیاری نشان هویت و اصالت آن منطقه است که مسئولان برای حفاظت از آن باید اهتمام بیشتری داشته باشند.

,

هر چنداین غارتگری و تخریب آثار ارزشمند تاریخی و باستانی اولین بار نیست که در شهرستان تاریخی بیجار اتفاق افتاده است، اما اگر مسئولان سریعا اقدام نکنند تا چند صباحی دیگر چیزی از هویت و اصالت این شهرستان باقی نمی ماند.

,

با توجه به گفته شاهدان عینی چون تخریب منطقه تاریخی قمچقای توسط این افراد ناشناس در سطح بسیار گسترده است و با توجه به فصل زاد و ولد قوچ و میش های ارمنی حتی یک ثانیه سر و صدای ماشین های معدنی میتواند باعث کوچ همیشگی حیات وحش و کاهش تولید مثل آنها شود، این حیوانات اگر احساس خطر کنند حتما مهاجرت خواهند کرد و آن موقع برای اقدام عاجل دیر است.

,

فعالین فضای مجازی شهرستان بیجار با توجه به پیگیری های که از شب گذشته آغاز کرده اند منتظر اقدام سریع مسئولان شهرستان برای جلوگیری از تخریب بیشتر این منطقه تاریخی هستند و در غیر اینصورت با اتحاد و همدلی خودشان با حضور در منطقه اجازه نخواهند داد فرد یا سازمانی به آثار تاریخی این شهرستان را به یغما ببرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه