اخبار داغ

مدیرکل دفتر تألیفات کتاب های ابتدایی در اردبیل:

سواد علمی فناورانه، باعث تحول در یادگیری می شود

سواد علمی فناورانه، باعث تحول در یادگیری می شود
مدیرکل دفتر تألیفات کتاب های ابتدایی در همایش ملی آموزش علوم ابتدایی در اردبیل به هدف اساسی آموزش اشاره کرد و گفت: سواد علمی فناورانه، باعث تحول در یادگیری می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از به نقل از ابصارخبر،محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر  تألیفات کتاب های ابتدایی و متوسطه نظری در همایش آموزش علوم ابتدایی که  توسط دانشگاه فرهنگیان در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد به تشریح عناصر آموزشی پرداخت و گفت: حوزه های شیمی ،فیزیک، زیست شناسی دارای برنامه درسی تخصصی هستند در حالیکه یک معلم دوره ابتدایی باید به تمام دروس این مقطع مسلط باشد و بتواند از عهده همه امور این مقطع برآید چونکه معلم دوره ابتدایی ناگزیر به تدریس همه دروس است و این مخصوص ایران نیست بلکه در همه کشورها شیوه بر همین منوال است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ابصارخبر,

وی در ادامه سخنان خود به تاریخچه تألیف کتب درسی در بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: تحولات در آموزش و پرورش از سال 1369 شکل گرفت و به فرایند این تغییر و تحولات نیز اولین کتاب آموزشی بر اساس شیوه جدید در سال 73 وارد چرخه تعلیم و تربیت شد.

,

امانی به تشریح کتب بر اساس ساختار جدید تعلیم و تربیت پرداخت و گفت: کتاب های قدیمی بر اساس متن و شکل بود در حالیکه کتب جدید فعالیتی محور بودند که این خود باعث بروز خلاقیت در دانش آموزان می شد چونکه هر فعالیت بعنوان پله ترقی محسوب می شود.

,

وی افزود: در برنامه جدید سعی شده است الگوی هدفگذاری عوض شود.

,

مدیرکل دفتر  تألیفات کتاب های ابتدایی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه علم مجموعه ای از دانستنی ها است، گفت: فرآیندهای علمی و نگرش های علمی در واقع جزو علومی هستند که دانش آموزان مشاهده می کنند.

,

امانی با بیان اینکه مشاهده، جرئی از علوم است، گفت: این دعوت به مشاهده است که در ما یادگیری ایجاد می کند.

,

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین سواد علمی فناورانه(stl) پرداخت و با انتقاد از اینکه در مدارس ما سواد علمی فناورانه یاد داده نمی شود، گفت: یادگیرندگان این نوع سواد مادام العمری هستند بطوریکه تأثیرات این نوع از سواد را می توانند در تمام مراحل زندگی و حتی اشتغال نیز درک کنند چونکه باعث اصلاح الگوی مصرف و کیفیت بخشی در فرایند تصمیم گیری ها می شود و علاوه بر این، تولیدات ما نیز کاربردی تر می شوند.

, stl,

این کارشناس کتب اموزشی در ادامه سخنان خود به فضای فکری ایجاد شده در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: ارتباط با خود، باعث هویت بخشی به منظومه یادگیری می شود و انسان را سمت نگاه مسئولانه هدایت می کند.

,

وی به احادیث و روایات برجای مانده از ائمه معصومین(ع) اشاره کرد و گفت: در روایات امده است که پیامبر اکرم(ص) بارها فرموده اند؛ پیرو کورکورانه نمی خواهد بلکه تأکید می کنند که پیروان وی و همه کسانیکه می خواهند به سمت الهی حرکت کنند باید با بصیرت کامل وارد میدان شوند.

,

امانی با بیان اینکه عنصر ایمانی باعث تفکر بیشتر در انسان می شود، گفت: این عنصر از جمله عناصر تفکری است بطوریکه نحوه انتخاب آدمی و ابعاد علمی،اخلاقی و عملی وی در کنار روابط 3 گانه باعث تعالی انسان می شود.

,
وی در ادامه سخنان خود به تبیین محتوای علوم پرداخت و گفت: مهارت و مفاهیم اساس آموزش علوم است.
, وی در ادامه سخنان خود به تبیین محتوای علوم پرداخت و گفت: مهارت و مفاهیم اساس آموزش علوم است.,

مدیرکل دفتر تألیفات کتاب های ابتدایی فهرست مهارت های اساسی را یادآور شد و گفت: مشاهده، جمع آوری اطلاعات،ارائه یافته ها، تغییر یافته ها، طبقه بندی یافته ها و تحقیق از جمله مهارت های اساسی هستند که باید به درستی به دانش اموزان منتقل شوند.

,

وی در ادامه سخنان خود به تبیین مفاهیم اساسی پرداخت و گفت: در آموزش علم، جهان ساختار ذره ای دارد بطوریکه  از بافت به سلول و مولکول و اتم می رسیم.

,

امانی به تشریح جزئیات عرصه روش پرداخت و گفت: نحوه دیدن با یادگیری ارتباط مستقیم دارد بطوریکه از طراحی بعنوان خلق دانش نیز نام برده اند.

,

وی با بیان اینکه نقطه های تولید دانش تخصصی است، گفت: معلمان باید الگوهای تدریس را بشناسند تا بتوانند روی دانش آموزان تأثیرگذار شوند.

,

این کارشناس مباحث آموزشی از نحوه استفاده معلمان از الگوهای تدریس انتقاد کرد و گفت:امروز معلمان ما تنها 1/5 الگو را در تدریس مورد استفاده قرار می دهند در حالیکه در کشوری مثل استرالیا 5 الگو توسط یک معلم بکارگیری می شود.

, این کارشناس مباحث آموزشی از نحوه استفاده معلمان از الگوهای تدریس انتقاد کرد و گفت:امروز معلمان ما تنها 1/5 الگو را در تدریس مورد استفاده قرار می دهند در حالیکه در کشوری مثل استرالیا 5 الگو توسط یک معلم بکارگیری می شود.,

وی به تأثیرات نحوه یادگیری مستقیم پرداخت و گفت: هر جا آموزش صرفا نظری انجام گرفت باید فاتحه آموزش آن کلاس را خواند چونکه بچه ها در بحث آموزش علوم باید به تجربه دست بزنند تا علم در آنها ماندگار شوند.

,

امانی با بیان اینکه انتقال انفعال است، گفت:در خلق است که تولید شکل می گیرد.

, امانی با بیان اینکه انتقال انفعال است، گفت:در خلق است که تولید شکل می گیرد.,

وی در پایان سخنان خود به تبیین تکنیک های آموزشی پرداخت و گفت: تشکیل گروه های یادگیری دانش اموزی، همکاری معلمین با همدیگر  باعث انتقال بهتر تجربه می شود.

,

مدیرکل دفتر تألیفات کتاب های ابتدایی به تشریح الگوهای سه گانه یادگیری پرداخت و گفت: توصیف برنامه ها یعنی دانش، مهارت و تفکر، بچه ها را در مسیر به سمت شایستگی هدایت میکند.

,

وی با بیان اینکه حقیقت دانش فکت شیت است، گفت: در واقع این برگه های علمی هستند که به معلمین آرامش می دهند.

,

مدیرکل دفتر  تألیفات کتاب های ابتدایی از معلمین خواست در سه ماه تابستان با جمع آوری فکت شیت های علمی و آموزشی سال پربار علمی برای دانش آموزان را رقم بزنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه