اخبار داغ

افزایش 16 برابری صادرات سیمان تاجیکستان به ازبکستان

افزایش 16 برابری صادرات سیمان تاجیکستان به ازبکستان
وزارت صنایع و فناوری های جدید تاجیکستان از افزایش چشمگیر صادرات سیمان این کشور به ازبکستان طی سه ماه اول سال 2018 میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وزارت صنایع و  فناوری‌های جدید تاجیکستان در گزارشی از افزایش 16 برابری صادرات سیمان این کشور به ازبکستان طی ماه های ژانویه تا مارس سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بنابه این گزارش، طی 3 ماه اول سال جاری میلادی کارخانه های تولید سیمان تاجیکستان 744 هزار تن سیمان تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 348 هزار تن بیشتر می باشد.

,

طول این مدت 322 هزار تن سیمان به کشورهای ازبکستان، 131 هزار تن به افغانستان و 19 هزار تن به قرقیزستان صادر شده است.

,

صادرات سیمان تاجیکی طی این مدت به ازبکستان به حجم 162 هزار تن یا 16.3 برابر، به قرقیزستان به حجم 16.8 هزار تن یا 6 برابر افزایش یافته است.

,

اما صادرات سیمان تاجیکستان به افغانستان طول ماه های ژانویه تا مارس سال جاری در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته به میزان 10.6 هزار تن یا 8.8 درصد کاهش یافته است.

,

تولید کنندگان اصلی این نوع محصول در تاجیسکتان در سه ماهه اول سال جاری میلادی کارخانه های مشترک تاجیکی – چینی «چونگتسای ماهر سیمان» و «هواکسین غیور سیمان» منطقه «یاوان» استان ختلان می باشند و به ترتیب 33 در صد و 27 درصد از حجم کلی سیمان تولید شده به آنان مرتبط است.

, یاوان, یاوان,

کارخانه مشترک تاجیکستان – چین «هواکسین غیور سغد سیمان» 22 درصد و «سیمان تاجیک» شهر دوشنبه 8 درصد از حجم کلی سیمان طی این مدت در تاجیکستان را تولید کردند.

,

در مجموع صادرات سیمان تاجیکستان به کشورهای خارجی 2.5 برابر افزایش داشته، به نحوی که طول سه ماه اول سال جاری صادرات این نوع محصول به کشورهای خارجی به حجم 322 هزار تن صورت گرفته، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 133 هزار تن صادر شده بود.

,

تاجیکستان در چند سال اخیر تولید این نوع محصولات را از طریق احداث کارخانه های بزرگ مشترک با طرف چینی افزایش داده است.

,

طی 8 سال اخیر با کمک سرمایه گذاران چینی تولید سیمان در این کشور ده ها برابر افزایش داشته است.

,

تاجیکستان در سال گذشته میلادی ظرف یک سال 3.1 میلیون تن سیمان تولید کرده است.

,

این در حالی است که افزایش تعداد کارخانه های مربوطه و تولید این نوع محصول در تاجیکستان باعث افزایش نگرانی مقامات زیست محیطی شده است.

,

مقامات و کارشناسان زیست محیطی معتقدند که رشد و افزایش کارخانه های تولید سیمان می تواند به محیط زیست این کشور خسارات جبران ناپذیری وارد کند.

, زیست, زیست,

منبع:فارس

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه