اخبار داغ

اظهارات استاندار کردستان درباره بستن مرزها

اظهارات استاندار کردستان درباره بستن مرزها
قرن‌های متمادی است که مرزنشینان کردستان به عنوان بازرگانانی شایسته و قابل احترام، فعالیت‌های سالم و تجاری داشته‌اند و اگر آسیب‌هایی مانند قاچاق کالا یا برخی عوامل ناامنی به کسب و کار آنان ضربه زده است، دلیل تعطیلی فعالیت‌ها و مراودات سالم نیست...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، هم اکنون 8 مرز رسمی بین ایران و عراق وجود دارد: تمرچین(حاج عمران) ، باشماق (مریوان)، پرویزخان (قصر شیرین)، خسروی (قصر شیرین)، مندلی (سومار) ، زرباطیه (مهران) ، الشیب (چذابه) و شلمچه که از این 8 مرز رسمی 6 تای آنها در شهرهای کردنشین واقع شده اند. علاوه بر این مرزهای رسمی بازارچه های مرزی در شهرهای دیگری مانند قاسمرش )سردشت)، سیران بند (بانه)، سیف (سقز)، شوشمی (پاوه)، شیخ صالح (جوانرود)، تیله کو (سرپل ذهاب) و دهلران (دهلران) وجود دارد که معبری برای کولبران هستند تا کالاهایی را از طریق مرز و بازارچه های مرزی وارد کشور کنند و از این راه روزی کسب کنند.

 

در روزهای اخیر با خبر بسته شدن بسیاری از این مرزها و تعطیلی کولبری در آنها مواجه شده ایم. این رویداد تعطیلی بازارها و اعتراضاتی را هم به دنبال داشت. مقامات در این رابطه اظهاراتی را عنوان کرده اند:

 

 اظهارات استاندار کردستان در باره بستن مرزها

 

بهمن مرادنیا: در چند روز اخیر دیدارهای خوب و مثمر ثمری برای رفع موانع موجود و حل معضلات مرزی انجام شده است که ان‌شاءالله بەزودی به سمع و نظر مردم عزیز کردستان خواهد رسید.

 

معیشت بسیاری از مرزنشینان مردم استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مراودات مرزی بستگی دارد و همه مسئولین ارشد استان این موضوع را به خوبی درک کرده و همه یکدل و یکصدا درصدد حل مشکل هستیم.

 

قرن‌های متمادی است که مرزنشینان کردستان به عنوان بازرگانانی شایسته و قابل احترام، فعالیت‌های سالم و تجاری داشته‌اند و اگر آسیب‌هایی مانند قاچاق کالا یا برخی عوامل ناامنی به کسب و کار آنان ضربه زده است، دلیل تعطیلی فعالیت‌ها و مراودات سالم نیست و ما با این امر و انسداد کسب و کار و معیشت مردم مخالفیم.

 

انتظار داریم مردم عزیز ضمن درک روند حل موضوع و توجه به این که شاید پیگیری‌های نمایندگان دولت کمی زمان‌بر باشد، سعه صدر داشته و از حرکت‌های احساسی که امکان دارد مورد سوءاستفاده عوامل منحرف قرار گرفته و به زیان مردم باشد، خودداری کنند تا ان‌شاءالله مسئولین به جای تمرکز بر داخل استان، توان خود را بر حل موضوع در مرکز متمرکز کنند.

 

اساساً دولت مخالف کولبری و کسر شأن مردم کردستان است و می‌خواهد مراودات مرزی را به نحوی ساماندهی کند که مردم کردستان به عنوان بازرگانان و پیله‌وران قانونی و مورد احترام شناخته شوند نه کولبر. مطمئناً این مژده را خواهیم داد که طرح‌های دولت به نفع مردم خواهد بود اما اجرا و روند قانونی آن نیازمند زمان و صبر و همکاری مردم است و با شکیبایی مردم، منافع و ثمره‌ی آن را خواهند دید.

 

آماده شنیدن طرح‌های پیشنهادی و قابل اجرا و عملی از سوی کسبه مرزی و نمایندگان آنان برای انعکاس آن به مسئولین هستیم و امیدواریم به زودی ضمن رفع مسائل ایجاد شده، خبرهای خوشی را در این زمینه به اطلاع مردم فهیم شهرستان‌های مرزی استان برسانیم.

 

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,
,
,
,
,
,
,
,
,  اظهارات استاندار کردستان در باره بستن مرزها,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه