اخبار داغ

دبیر سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم؛

مسابقات بین‌المللی قرآن ایران؛ قله مسابقات جهان

مسابقات بین‌المللی قرآن ایران؛ قله مسابقات جهان
دبیر سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز مسابقاتی که ایران اسلامی برگزارمی کند، قله مسابقات قرآنی جهان و ام المسابقات است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه اخبار قرآنی سیما ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد امام حسین(ع) اظهار کرد: سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را از روز گذشته در پنج بخش آقایان، بانوان، طلاب علوم دینی، دانشجویان و نابینایان آغاز کرد که در رشته‌های حفظ و قرائت قرآن کریم به رقابت می‌پردازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  ,

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات میزبان ۳۷۰ میهمان از ۸۴ کشور است، گفت: ۲۵۸ نفر از این تعداد را متسابقان و مابقی را نیز هیئت داوران، ناظران و میهمانان ویژه و همراهان دیگر تشکیل می‌دهند. 
حسینی با اشاره به بخش‌های جانبی این دوره از مسابقات نیز اظهار کرد: همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی که اختتامیه آن روز گذشته در شهر مقدس قم برگزار شد، از جمله این بخش‌ها بود. با توجه به تأکیدی که مقام معظم رهبری سال گذشته در دیدار با شرکت کنندگان مسابقات داشتند که شعرا، هنرمندان باید در مورد آموزه‌های قرآنی به قدری کار کنند و سخن بگویند که این آموزه ها به بینات و واضحات جامعه اسلامی تبدیل شوند، امسال همایشی را با عنوان قرآن کریم در آئینه شعر ملل مسلمان نیز در روز سوم اردیبهشت ماه در شهر مقدس قم خواهیم داشت که شاعران برجسته‌ای از کشورهای مختلف دعوت شده و در این همایش شرکت خواهند داشت.
دبیر سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی در گذشته تنها در بخش آقایان برگزار می‌شد که به مرور مسابقا بخش‌هایی نظیر دانشجویان، دانش‌آموزان، نابینایان و بانوان نیز بدان افزوده شد و امروز جمهوری اسلامی ایران بزرگترین رویداد را در بخش مسابقات قرآنی در جهان برگزار می کند که به یک المپیاد بزرگ قرآنی تبدیل شده است. طبعا برای اینکه ما بتوانیم از امکانات و ظرفیت هایی که در شهرهای دیگر وجود دارد، استفاده لازم را داشته باشیم و علاقه مندان به قرآن نیز بتوانند به درستی و به خوبی از ظرفیت مسابقات استفاده کنند، امسال بخش دانشجویان در شهر مشهد مقدس و بخش طلاب علوم دینی به همراه پژوهش های قرآنی و همایش شعر در شهر مقدس قم برگزار می شود. 
وی در رابطه با زمان و ساعات برگزاری مسابقات نیز بیان کرد: ما در دو نوبت صبح و عصر مسابقات را برگزار می کنیم که صبح ها از ساعت ۹ تا ۱۳ و عصرها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ خواهد بود. علاقه مندانی که مایل هستند بخش آقایان و بخش نابینایان را مشاهده کنند باید در مصلای حضرت امام خمینی(ره) حضور پیدا کنند و بانوان بزرگواری که تمایل دارند تا در محل برگزاری مسابقات بین المللی بانوان حاضر شوند، می توانند صبح و عصر به سالن همایش های بین المللی هتل ارم در بزرگراه حقانی تهران مراجعه کنند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در دو سال گذشته نیز به دلیل اینکه به تعداد رشته های مسابقات افزوده شد، مسابقات در نوبت صبح نیز برگزار می شد، تصریح کرد: از امروز صبح، درواقع مرحله مقدماتی رشته حفظ کل قرآن در بخش های آقایان و نابینایان در مصلی آغاز شد و در نوبت عصر نیز مسابقات در حوزه قرائت ادامه پیدا می کند.
حسینی در رابطه با برخورداری مصلای تهران از استانداردهای لازم جهت برگزار مسابقات نیز بیان کرد: طبق بررسی های فراوانی که همکاران ما در دبیرخانه ستاد عالی مسابقات داشتند، مصلای بزرگ امام(ره) مناسب ترین مکان برای برگزاری این رویداد جهانی شناخته شده و با توجه به اینکه ما براساس نظرسنجی هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که اثرگذاری این مسابقات منوط به مردمی بودن آن است، هیچ مکانی را در تهران نداریم که فضای معنوی، معماری فاخر، دسترسی ها و امکانات مصلای امام خمینی(ره) را دارا باشد. همچنین، نواقصی هم که احیانا از سال های گذشته در مکان برگزاری مسابقات وجود داشته مرتفع شده و فضای بسیار مناسبی برای برگزاری مسابقات ایجاد شده است.
دبیر سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان اوقاف و امور خیریه به سمت ایجاد یک سالن استاندارد در همه زمینه ها حرکت خواهد کرد؟ گفت: این موضوع به طور جدی در دستور کار ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور قرار دارد. از دو سال قبل این موضوع بارها در جلسات عنوان شده و مطالعاتی نیز در این زمینه صورت گرفته است تا به هر حال طرحی در رابطه با این موضوع آماده شود و اگر مسئولان به این نتیجه برسند که ایجاد چنین سالنی ضروری است، حتما اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.
وی در رابطه با هیئت داوران این دوره از مسابقات نیز ادامه داد: تعداد ۶۵ نفر اعضای تیم فنی در این دوره از مسابقات فعالیت می کنند که تعداد ۵۵ نفر از این تیم داوران ما را تشکیل می دهند که نیمی از آن ها داوران غیر ایرانی از کشورهای مانند عراق، اردن، سوریه، لبنان، اندونزی، سودان، افغانستان، پاکستان، مصر، کویت، ترکیه و تونس هستند که در پنج بخش مسابقات داوری خواهند کرد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات نیز با اشاره به اینکه نمایندگان ما در تمامی بخش های مسابقات حضور دارند و با دیگر متسابقان به رقابت می پردازند، افزود: سیدمصطفی حسینی از شهر قزوین در بخش قرائت و نیز اصفهانیان از شهر کاشان در بخش حفظ کل قرآن کریم، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات هستند.
حسینی در رابطه با نحوه انتخاب افراد برای حضور در این مسابقات و نیز انتقاداتی که در این زمینه وجود دارد، اظهار کرد: چند سالی است بر اساس آئین نامه ای که در مسابقات سراسری وجود دارد، تعدای از برگزیدگان به عنوان ممتاز و تعدادی نیز به عنوان سطح عالی مسابقات انتخاب می شوند و سپس، در اردویی که شرکت می کنند، هر کدام از افراد ناظر به آئین نامه هر کدام از مسابقات بین المللی انتخاب می شوند. در سال گذشته، سیدمصطفی حسینی برای شرکت در مسابقات کشور مالزی که خیلی از قاریان ایرانی این آرزو را دارند که در این مسابقات که قدیمی ترین مسابقات قرآن جهان اسلام است، شرکت کنند، انتخاب شد. اما با توجه به اینکه وی شایستگی خود را در دوره گذشته تثبیت کرد، امسال نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مسابقات کشورمان را خواهند داشت.
وی ادامه داد: امروز مسابقاتی که ایران اسلامی برگزارمی کند، قله مسابقات قرآنی جهان و ام المسابقات است و قطع به یقین هیچ کدام از مسابقات قرآنی که در جهان برگزار می شود، دقت نظر، گستردگی و کم و کیفی که مسابقات جمهوری اسلامی ایران دارد، ندارند. البته گاهی اوقات در زمینه سطح فنی متسابقان حاضر از کشورهای دیگر در مسابقات سخنانی به میان می آمد که امسال سعی کردیم تا در این زمینه دقت نظر را افزایش دهیم. اولا در این رابطه فایل صوتی متسابقان کشورهایی که مانند کشورهای اسلامی نهاد رسمی برای اعزام ندارند، ابتدا ارزیابی کردیم. همچنین، هنگام حضور ایشان در ایران اسلامی نیز یک ارزیابی اولیه از ایشان انجام شد تا حتی المقدور تلاوت هایی که در سالن مسابقات انجام می شود، طراز مسابقات جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
دبیر سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی در رابطه با پوشش رسانه ای مسابقات نیز اظهار کرد: کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی مسابقات چند سالی است که اقدامات برجسته ای را در این زمینه یعنی چه در بخش تبلیغات محیطی (که با همکاری شهرداری تهران و متولیان امر در سایر استان ها انجام می شود)، چه در فضای مجازی که یک گروه به صورت دائم و ویژه مسابقات را اطلاع رسانی می کنند و چه در فضای رسانه ای انجام داده است. همچنین، شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن و برخی دیگر از شبکه ها این رویداد قرآنی را به صورت زنده منعکس می کنند. سایر شبکه ها نیز در بخش های مختلف خبری و یا دیگر بخش های خود به انعکاس اخبار مسابقات می پردازند. البته هنوز این امر به درجه مطلوب خود نرسیده چراکه هنگامی که جمهوری اسلامی ایران مسابقاتی در این حد و اندازه و وسعت را برگزار می کند که با حضور مقامات کشوری و لشگری برگزار شده و حسن ختام آن نیز دیدار با مقام معظم رهبری است، باید توجه بیشتری به آن شود.
وی در ادامه در رابطه با عدم حضور رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه مسابقات نیز تصریح کرد: طبق اعلامی که از دفتر رئیس جمهور صورت گرفته بود، ظاهرا ایشان در روز برگزاری مراسم در تهران حضور نداشتند. البته مراسم افتتاحیه با حضور علی اکبر ولایتی، مشاور بین المللی مقام معظم رهبری و علی عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما برگزار شد. همچنین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیزدر کشور حضور نداشتند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد نمایشگاه جانبی که در محل برگزاری مسابقات برگزار می شود نیز گفت: با توجه به حضور خانواده ها در مسابقات، ما هر سال حتما بخشی را برای ارائه محصولات قرآنی و خدمات قرآنی به ویژه در حوزه کودک و نوجوان داریم. امسال نیز به نظر می رسد که این نمایشگاه با کیفیت بیشتری با حضورمؤسسات قرآنی و برخی از مجموعه ها و دستگاه های قرآنی کشور و نیز بخش ویژه مشاوره قرآنی برگزار می شود.
حسینی در رابطه برخروداری نفرات دوم یا سوم برخی از مسابقات معتبر بین المللی مانند مسابقات کشور مالزی از مزایا و امتیازات مختلف نیز افزود: برخی از امتیازاتی که در بنیاد ملی نخبگان در نظر گرفته شده و برخی از مساعدت ها و امتیازاتی که در مجموعه وزارت فرهگ و ارشاد اسلامی و یا در سازمان اوقاف در نظر گرفته شده، به این عزیزان اختصاص پیدا می کند اما اینطور نیست که امتیازاتی که نفرات اول مسابقات ایران و یا مالزی از آن برخرودار می شوند، به صورت کامل به این نفرات اعطا شود اما ستاد عالی هماهنگی مسابقات در حال مطالعه در این زمینه است که بتوانیم مقداری از دغدغه قهرمانان قرآنی خود را کاهش دهیم چراکه آئین نامه برگزاری مسابقات در کشورهای دیگر با آئین نامه مسابقات جمهوری اسلامی ایران تفاوت دارد و هنوز ما به یک نظام جهانی در این زمینه دست پیدا نکرده ایم. به همین جهت ما باید تمهیداتی را داشته باشیم که اگر واقعا نماینده جمهوری اسلامی ایران این شایستگی را دارد با خیال آسوده به مسابقات اعزام و از امتیازت مربوطه نیز بهره مند شوند. 
دبیر سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی در مورد جوایز در نظر گرفته شده در این دوره از مسابقات نیز بیان کرد: جوایز مسابقات نسبت به سال گذشته تغییر ویژه ای نداشته و مانند سال گذشته معادل شصت میلیون تومان به نفرات اول مسابقات اعطا خواهد شد.
حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری سی و چهار دوره گذشته مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی که امسال برای سی و پنجمین دوره برگزار می شود، توانسته تا مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری را برآورده کند؟ تصریح کرد: طبعا نمی توانیم توقع داشته باشیم که برگزاری مسابقات تمامی توقعات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن را برآورده کند اما به نظر می رسد که حداقل در همان توقعاتی که می توانیم از مسابقه داشته باشیم، بخش قابل توجهی از این اهداف را توانسته تعقیب کند. در توصیه هایی که مقام معظم رهبری هر سال در دیدار با متسابقان دارند، می فرمایند که این مسابقات نماد اهتمام مسئولان جمهوری اسلامی به قرآن و تجمع مسلمانان حول محور آموزه های قرآن کریم است.
وی افزود: اگر رویدادهای فرهنگی و قرآنی طول سال جمهوری اسلامی ایران را مشاهده کنید، ما در سال چنین اتفاقی را نداریم که از ۸۴ کشور صدها میهمان در سطح گسترده در جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کنند و چنینی شرایطی برای گفت و گوی مذاهب مختلف اسلامی تقریب و تألیف قلوبی که صورت می گیرد، فراهم شود. 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد شعار مسابقات (یک کتاب، یک امت) نیز بیان کرد: از روز اولی که مسابقات بین المللی قرآن در جمهوری اسلامی ایران طراحی شد، بزرگترین هدف آن به نمایش گذاشتن اتحاد و انسجام جهان اسلام بود. ما هیچ فرصتی برای گفت و گو میان ملل مسلمان، بهتر از ساحت مقدس قرآن کریم نداریم و طبعا زیر سایه آموزه های حیات بخش قرآن کریم است که می توانیم مشکلاتی که جامعه اسلامی با آن مواجه است را برطرف کنیم. 
حسینی درباره برنامه های درنظر گرفته شده برای متسابقان خارجی جهت آشنایی ایشان با نمادهای نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز گفت: چند سالی است که ما با همکاری دوستانمان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جامعة المصطفی(ص) العالمیة برنامه ریزی های خوبی را انجام داده ایم که شرایطی را برایگفت و گوی فرهیختگان فرهنگی و قرآنی جمهوری اسلامی ایران با این عزیزان مهیا شود. در بحث بازدیدهایی که از مراکز علمی و فرهنگی و قرآنی برای ایشان تدارک دیده می شود نیز این موضوع مد نظر قرار می گیرد. در ایامی که میهمانان ما در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند به عنوان فوق برنامه در مجموعه های مختلفی از جمله حرم امام خمینی(ره)، بیت امام(ره) در جماران، باغ موزه دفاع مقدس و ... حضور پیدا می کنند. همچنین، سامانه ای را نیز برای تداوم ارتباط با ایشان برنامه ریزی کرده ایم که چنانچه تمایل به این ارتبطا داشته باشند، بتوانند از آن استفاده کنند.
دبیر سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی در پایان از تمامی نهادها و سازمان های مختلف به ویژه سازمان صدا و سیما که در برگزاری و پوشش هرچه بهتر این مسسابقات تلاش داسشتند تشکر و قدردانی کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم کیفیت این مسابقات را ارتقاء دهیم تا انعکاس نیز خیلی بهتر و اثرگذارتر باشد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

منبع: ایکنا

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه