اخبار داغ

گفتگوی خواندنی با کشاورز البرزی؛

«آندیو» سبزی ناشناخته و پرخاصیت البرزی که تنها سهم سفره پایتخت نشینان می شود

«آندیو» سبزی ناشناخته و پرخاصیت البرزی که تنها سهم سفره پایتخت نشینان می شود
استان البرز از قدیم در زمینه تولیدات کشاورزی قابلیت های بالایی داشته و محصولات متعدد و باکیفیتی تولید کرده است که متاسفانه برخی از آنها هنوز حتی برای مردم خود استان شناخته نشده و ازمصرف و فواید آن بی بهره مانده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتر یک; «آندیو» که به آن کاسنی فرنگی نیز می گویند یکی از این محصولات است که بیش از30 سال است توسط یک کشاورز فردیسی به نام « ابراهیم الاجه کردی» تولید می شود اما به دلیل ناشناخته بودن آن و درنتیجه عدم استقبال مردم استان از آن، تنها به مصرف پایتخت نشینان می رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتر یک;,

اظهارات تولید کننده محصول آندیو

, اظهارات تولید کننده محصول آندیو,

«ابراهیم الاجه کردی» که کار کشاورزی را از سال67 شروع کرده اظهار می کند: محصول آندیو قبل از من توسط پدرم هم تولید می شد.

,

الاجه کردی می گوید: آندیو یک محصول انحصاری در ایران است و جای دیگری کشت نمی شود اما مشکل عمده آن، بازار مصرف و فروش آن است چرا که شناخته نشده است و مردم از خواص آن خبر ندارند که چقدر برای سلامتی می تواند مفید باشد به همین دلیل در سبد غذایی آنها قرار نگرفته است.

,

الاجه کردی با بیان اینکه آندیو در باغهای سبزی کاری و در جالیز صیفی کاشته می‌شود می گوید: گیاه آندیو یا «کاسنی فرنگی یا سالادی» از خانواده کاسنی دارای برگ های کشیده و تکه تکه و گاهی هم فری است. این گیاه خوراکی بوده ودر سالاد به طور خام یا پخته مصرف میشود.

,

این کشاورز البرزی می افزاید: سبزی آندیو برای کبد و تصفیه خون بسیار مفید است. این گیاه سرشار از املاح معدنی و آنتی اکسیدان و ویتامین ب، کا، آ، و ویتامین سی است.

,

الاجه کردی در ادامه با بیان اینکه خاستگاه این محصول در کشور هلند وفرانسه است می گوید: بهترین نوع آن در بلژیک تولید می شود اما ما هم می توانیم برای تولید بیشتر و صادرات اقدام کنیم اما این امرمنوط به حمایت های دولت و جهاد کشاورزی در زمینه های مختلف است.

,

وی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی بسیار مشتاق هستند که این محصول را داشته باشند می گوید: به دلیل اینکه حمایتی از دولت انجام نمی شود نمی توانیم این محصول را صادر کنیم.

,

الاجه کردی کشاورز

, الاجه کردی کشاورز,

نبود شناخت برای غرفه داران تره بارکرج

, نبود شناخت برای غرفه داران تره بارکرج,

یکی از غرفه داران سبزیجات در بازار روز شاهین ویلای کرج در پاسخ به این پرسش که آیا با سبزی آندیو آشنایی دارد یا خیر، می گوید: درباره اش شنیده ام اما تاکنون برای عرضه به بازار وارد نشده است و تقاضایی هم برای آوردن آن از جانب مردم نداشتیم.

,

سلیمان پرگو می افزاید: من خود هیچ اطلاعاتی در مورد این محصول ندارم و وقتی محصول جدیدی وارد بازار میوه و تره بار می شود تا مردم به طور کامل با آن آشنا نشوند خریداری نمی کنند و در نتیجه برای فروشنده ضرررسان است و مدتی زمان می برد تا در بین مردم و سبد غذایی آنها جا باز کند.

,

پرگو بیان می کند: همین کاهو وانواع کلم که محصولات شناخته شده هستند در بعضی فصل ها و برخی ایام متقاضی ندارد و موجب کهنه و هدر شدن محصول می شود و علاوه بر آن ضرر مالی هم برایمان دارد.

,

تولید این گیاه نیاز چندانی به آب ندارد

, تولید این گیاه نیاز چندانی به آب ندارد,

الاجه کردی در باره نحوه تولید این گیاه می گوید: تولید این محصول آب چندانی نیاز ندارد، در کشت اصلی هر 10 روز یکبار به آب نیاز دارد و بعد از آن وارد سیلو شده و محصول نهایی زیر خاک اره عمل می آید و مرحله تولید آن 30 تا35 روز زمان نیاز دارد تا به بازار عرضه شود. 

,

 وی با اشاره به اینکه این محصول برای مردم البرزشناخته شده نیست می افزاید: 95 درصد آن در تهران و فقط 5درصد در استان عرضه می شود. البته در تهران هم مصرف کننده های معدودی دارد و در میوه فروشی های محدودی عرضه می شود و به دلیل عدم شناخت از آن و خواصش، بقیه میوه فروشی ها ازعرضه آن خودداری می کنند.

,

پیش بینی تولید10تن سبزی آندیو

, پیش بینی تولید10تن سبزی آندیو,

 مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به تولید محصول این کشاورز صیفی کار  اظهار می کند : ابراهیم الاجه کردی از معدود تولید کنندگان بذر سبزی آندیو در ایران است ، که امسال  موفق به تولید ۱۵۰۰ گرم بذر در سطح ۵۰۰۰ متر مربع از اراضی تحت تملک خود در شهرستان فردیس شد.

,

کیانفر وریج کاظمی می افزاید: پیش بینی می شود۱۰ تن سبزی آندیو در سطح ۸۰۰ متر مربع از واحد تولیدی نامبرده برداشت شود.

,

وی می گوید: با توجه به خرد بودن اراضی کشاورزی در استان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان و امکان استفاده بهینه از اراضی کوچک کشاورزی ، می توان با فرهنگ سازی تولید و مصرف این محصول در خصوص اشتغال زایی ، و حتی صادرات با توجه به ۴ فصل بودن استان البرز در این زمینه اقدام کرد.

,

وریج کاظمی می افزاید: به صرفه نبودن کشاورزی باعث شده بسیاری از کشاورزان به منظور رفع مشکلات خود  اقدام به فروش قسمتی از زمینهای کشاورزی خود کنند و همین امر باعث خرد شدن اراضی کشاورزی و خارج شدن این زمین ها از چرخه تولید شده است. لذا به نظر می رسد اگر دولت در این موردحمایت های لازم را از کشاورزان داشته باشد از تخریب اراضی کشاورزی  جلوگیری خواهد شد و هم در بحث اشتغالزایی و هم تولید می توان اقدامات مناسبی انجام داد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه