اخبار داغ

تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می گویند؛

اقتصاد ملی فدای خودخواهی مسئولان شده است/ حمایت دولت؛ مهره اصلی تحقق شعار سال در واحدهای تولیدی

اقتصاد ملی فدای خودخواهی مسئولان شده است/ حمایت دولت؛ مهره اصلی تحقق شعار سال در واحدهای تولیدی
دولت باید از تولیدات داخلی حمایت کند و حجم ورود اجناس بی‌کیفیت چینی را تا حد امکان کاهش دهد چراکه اگر بازار از جنسی اشباع شود دیگر جایی برای رقابت سایر کالاها نمی‌ماند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای امسال را به نام «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کرده اند البته ایشان پیش از این نیز بارها بر ضرورت حمایت از تولید داخلی تاکید کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

متأسفانه هنوز در عمل حمایت های لازم از تولیدکنندگان انجام نشده و آنها با تکیه بر توانمندی خود به سختی با کالاهای وارداتی رقابت می کنند.

,

حمایت از تولیدات داخلی بی شک دارای الزاماتی است که تحقق این شعار وابسته به این الزامات خواهد بود که یکی از این الزامات را می توان مدیریت جدی واردات از سوی دولت نام برد. بنابراین باید از واردات کالاهای که در داخل کشور تولید شده یا امکان تولید آن وجود دارد جلوگیری شده و نسبت به کیفی سازی کارخانجات داخلی اقدام شود تا علاوه بر رونق بخشی به اقتصاد داخلی موجبات اشتغال در کشور را که این روز ها یک معضل جدی محسوب می شود را حل کنیم.

,

اما تولیدکنندگان داخلی نیز باید بدانند اکنون که زمینه اثبات خود و تولیداتشان به مردم فراهم شده، با تمام توان خود در جهت به دست آوردن اعتماد مردم و مصرف کنندگان کوشش کنند تا بتوانند پا در عرصه رقابت با تولیدکنندگان خارجی گذاشته و نظر مصرف کننده را به سوی خود کشانند.

,

در همین راستا خبرنگار اروم نیوز سراغ تولیدکنندگان و مصرف کنندگان رفته تا از مشکلات آنان مطلع شود.

,

مدیر عامل شرکت کارتن پلاست غرب در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز می گوید: با توجه به منویات مقام معظم رهبری امسال سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است که این برای من و همکارانم می تواند یک زمینه فعالیت قابل توجه باشددارای پتانسیل های اقتصادی بسیار است.

,

* نیازمند حمایت دولت جهت رونق اقتصادی هستیم

, * نیازمند حمایت دولت جهت رونق اقتصادی هستیم,

وی، ادامه می دهد: اما طی این مسیر به تنهایی غیر ممکن است و نیازمند حمایت همه جانبه به خصوص از سوی دولت و مسئولان هستیم تا با فراهم کردن شرایط اقتصادی مختلف ازجمله استفاده از پتانسیل های استان در زمینه هم مرزی با سه کشور همسایه، و یا قرار دادن تسهیلات حمایتی لازم زمینه فعالیت را برای فعالان این عرصه محیا کنند.

,

مشفقی، ابراز می کند: اگر تولید کنندگان با تولید کالای باکیفیت بتوانند رضایت مصرف کننده و مردم را به دست بیاورند می توانند به رونق اقتصادی لازم دست یابد و حمایت مردم و دولت می تواند زمینه رقابت تولید کنندگان داخلی با تولیدکنندگان خارجی را فراهم کند و همین روند می تواند هم کیفیت کالا را روز به روز بهتر کرده و هم در قیمت کالاهای داخلی موثر باشد.

,

* بنگاه های دست دوم تمام بورس پتروشیمی را در اختیار دارند

, * بنگاه های دست دوم تمام بورس پتروشیمی را در اختیار دارند,

وی، ابراز می کند: امروز تمامی مواد اولیه کارتن پلاست از پتروشمی خریداری می شود اما امکان خرید به صورت مستقیم از این شرکت وجود ندارد و بنگاه های دست دوم و دلالان ارائه دهنده مواد به کارخانه داران شده اند به همین دلیل این مواد برای کارخانجات بسیار گران تمام می شود.

,

مدیرعامل شرکت کارتن پلاست آذربایجان غربی، ادامه می دهد: این بنگاه ها وارد بورس پتروشیمی شده اندچراکه سرمایه بسیاری دارندمی توانند تمام سهمیه پتروشیمی را به تنهایی خریداری کنند.

,

وی، ابراز می کند: قبلا می توانستیم به کشور ترکیه و دیگر کشورهای همجوار صادرات داشته باشیم اما تحریم ها باعث بروزمشکلات بسیاری در این واحدها شده اند و امکان صادرات را بر روی تولیدکنندگان بسته اند.

,

* کالای خارجی توان رقابت با تولیدات ملی را ندارد

, * کالای خارجی توان رقابت با تولیدات ملی را ندارد,

مشفقی، تاکید می کند: در صورتی که مواد اولیه به دست تولید کننده برسد و قیمت مناسبی برای آن وجود داشته باشد می تواند مشتری های بسیاری را بای خود بدست آورد امروز کالای خارجی امکان رقابت با کالای تولید ملی مارا ندارد.

,

وی، می گوید: اکنون در حدود ۵ هزار تن در سال ظرفیت کارخانه داریم اما به دلیل وجود مشکلات متفاوت با سالانه یک هزار تن در حال فعالیت هستیم اگر دولت حمایت های خود را عملی کرده و علاوه بر تسهیلات بتواند مواد اولیه از پتروشیمی های کشور با قیمت مناسب در اختیار کارخانه قرار دهد می توانیم خود را به حداکثر ظرفیت تولید رسانده و در راستای تحقق شعار سال گام های مهمی برداریم.

,

اصناف و کسبه محور اقتصاد کشور هستند و اگر امروز چندین محور در حوزه اقتصادی کشور وجود دارد یکی از این محورها اصناف و کسبه هستند. به سبب اهمیت خدمات اصناف و همچنین در راستای تحقق شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده است یکی از مهم ترین تکالیف دولت “شناسایی و رفع موانع پیش روی اصناف و واحدهای تولیدی” است.

,

برخی از فعالان اصناف بر این باور هستند که نحوه دریافت مالیات باعث ایجاد اختلال در کسب وکار واحدهای صنفی شده است و عرصه را بر کارآفرینان و مولدین شغل و عاملین رشد و توسعه کشور سخت کرده است. از این رو لازم است، برای حل این مسئله چاره ای اندیشیده شود.

,

در این گزارش پای صحبت های کسبه و اصناف و مسائل آنها نشستیم تا جویای احوالات آنان نیز باشیم.

,

آرش یکی ازفروشندگان البسه در یکی از پاساژ های ارومیه است او بیش از ۱۰سال است به این کار مشغول است اما از همان ابتدا اقدام به فروش اجناس ایرانی کرده از وی اوضاع بازار و کسب و کارش را می پرسیم:

,

وی، می گوید: بی شک با وجود جولان اجناس چینی در بازار و با توجه به تنوع و قیمت های موجود بی شک بیش از تمام اجناس دیگر مورد توجه خریداران قرار می گیرد و بی شک فعالیت در این اوضاع بسیار سخت است.

,

این عرضه کننده، ادامه می دهد: اما من از همان ابتدا در راستای سوق دادن افکار مشتریانم به سوی استفاده از کالای ایرانی و اجناس ایرانی برآمده ام اما هربار که مصرف کننده از ایرانی بودن اجناسم اطلاع یافته اجناس نامرغوب چینی را به آن ترجیح داده است.

,

* عرضه پوشاک ایرانی با عنوان خارجی

, * عرضه پوشاک ایرانی با عنوان خارجی,

وی، ابراز می کند: فضا و شرایطی در حوزه پوشاک و البسه کشور حاکم شده که حتی تولیدکنندگان ایرانی که محصولات با کیفیتی را به بازار عرضه می‌کنند نیز ناچار به فروش تولیدات خود، با برچسب ها و مارک های جعلیِ خارجی ، البسه تولیدی را عرضه کنند.

,

این فعال در حوزه پوشاک و البسه، می گوید: با وجود کیفیت بسیار مطلوب برخی از پوشاک ایرانی، متاسفانه تولیدکنندگان به دلیل ذائقه بازار، مجبور هستند با این عناوین، محصولات خود را به فروش برسانند که به نظر بنده بخش قابل توجهی ازاین عارضه، ریشه در نارسایی ها و مشکلات فرهنگی جامعه دارد و گویی برخی از متقاضیان خرید چنین محصولاتی، پوشیدن پوشاک و البسه ایرانی را برای خویش عیب می‌دانند.

,

وی، تاکید می کند: با چنین اوصافی، اتخاذ تدابیر ویژه و اصولی برای مقابله با این پدیده و همچنین ساماندهی بازار البسه و پوشاک مارک و برند، ضروری به نظر می رسد.

,

به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های لوازم خانگی مراجعه می‌کنیم، مقدم مسئول فروشگاه با بیان اینکه متأسفانه تمایل مشتریان بیشتر به سمت اجناس خارجی است می گوید: در انتخاب لوازم خانگی اولویت اول برای انتخاب داشتن کیفیت مطلوب است و مردم عموماً  آن را در جنس خارجی می‌بینند که باید فرهنگ‌ مصرف کالای ایرانی در جامعه نهادینه شود.

,

وی، ادامه می دهد: البته نظر فروشنده نیز در متقاعدکردن خریدار به خرید وسایل از یک شرکت خاص بسیار موثر است.

,

مقدم، با اشاره به اینکه در ایران چندین شرکت لوازم خانگی وجود دارند که اجناس بادوام و با کیفیت را تولید می‌کنند ابراز می کند: در طول این چند سال که صادقانه با مشتریان رفتار کرده‌ام از اعتبار خود برای متقاعد کردن آنان جهت خرید کالای ایرانی به جای کالاهای خارجی هزینه می‌کنم چرا که مطمئن هستم کالاهای داخلی با کیفیت و بادوام است.

,

وی، یکی از مزایای استفاده از کالای ایرانی را داشتن گارانتی و ارائه خدمات بیان کرد و ابراز می کند: اگر کالایی خارجی مانند لباسشویی خراب شود به سختی قطعه آن در بازار پیدا می‌شود اما این محدودیت برای کالای ایرانی وجود ندارد.

,

این فروشنده، با بیان اینکه بیشتر کالاهای اساسی موجود در فروشگاه ایرانی است تاکید می کند: با این وجود اجناس ریز ما خارجی هستند چرا که تولید کننده داخلی برای تولید اجناس ریز نداریم و یا بسیار کم است که باید این بخش نیز تقویت شود.

,

وی، می گوید: حمایت از کالای ایرانی تنها با یک نفر محقق نمی‌شود. دولت باید از تولیدات داخلی حمایت کند و حجم ورود اجناس بی‌کیفیت چینی را تا حد امکان کاهش دهد چراکه اگر بازار از جنسی اشباع شود دیگر جایی برای رقابت سایر کالاها نمی‌ماند.

,

اما با این اوصاف باید دید نظر مصرف کنندگان در خصوص تحقق شعار سال و حمایت از اوضاع اقتصادی چیست.

,

* عرضه «کالای باکیفیت داخلی» راهکاری برای خروج از وابستگی به مصرف کالاهای خارجی

, * عرضه «کالای باکیفیت داخلی» راهکاری برای خروج از وابستگی به مصرف کالاهای خارجی,

یکی از مشتریان لوازم خانگی معیار خود را برای خرید بالا بودن کیفیت بیان کرد و ابراز می کند: لوازم خانگی مثل یخچال و لباسشویی به نسبت سایر وسایل گران‌تر هستند بنابراین سعی می‌کنم آنها را از شرکت‌هایی که برند بوده و باکیفیت هستند، تهیه کنم که هم دیرتر خراب می‌شوند و هم عملکرد بهتری دارند.

,

این مشتری در پاسخ به اینکه آیا نباید از کالای ایرانی حمایت کرد می گوید: وظیفه همه ما حمایت از کالای ایرانی بوده اما باید تولیدکنندگان نیز کالای با کیفیت به مردم عرضه کنند و در این صورت قطعاً مردم نیز از کالاهای خارجی فاصله می‌گیرند.

,

یک شهروند ارومیه ای در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز می گوید: دولتمردان ما نه تنها به شعار سال۹۶ که توسط رهبر بیان شد اعتنایی نکردندبلکه رکودبازار کسب و کار را افزایش دادند و فقط بیکاری و نبودن امنیت شغلی برای قشر کارگر و کم درآمد محقق شد، دولت با وعده های تو خالی فقط اعتبار خودش رو کم کرده است.

,

وی، ادامه می دهد: اگر در تحقق شعار سال گذشته نتیجه ای هم حاصل شده هر چه بوده توسط مردم بوده، مردم طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب باهمکاری یکدیگر مقاومت کردند، اما برخی ازمسئولین از فرصت سوء استفاده کردند و در قضیه برجام  برمردم مظلوم ایران غلبه کردند تا خودشان را به بهبودی برسانند.

,

این شهروند، تاکید می کند: کمی انسانیت هم چیز بدی نیست امیدواریم که بعضی از مسئولین کمی سر عقل بیایندچرا که همه اقتصادو هسته ای را فدای خود خواهی های خود کرده اند.

,

این شهروند، اظهار می کند: همه ما ایرانی هستیم و پیشرفت کشورمان در تمام زمینه ها افتخاری بزرگ برای ما محسوب می شود اگر کالاهای ایرانی از کیفیت قابل قبول برخوردار باشند بی شک همه ما به سوی استفاده از کالای ایرانی خواهیم رفت اما قیمت این کالاها نیز بی شک باید کاهش یابد چراکه قیمت اجناس چینی به نسبت کیفیتان پایین تر بوده و با توجه به اینکه نقدینگی در دست مردم کمتر است خرید کالای چینی برایشان با صرفه تر است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه