اخبار داغ

گزارش خبری:

تنها کارخانه طلاسازی خراسان جنوبی پس از 10 سال تعطیلی همچنان خاک می خورد/ بی توجهی به سرمایه گذاران بومی در کنار پهن کردن فرش قرمز برای خارجی ها

تنها کارخانه طلاسازی خراسان جنوبی پس از 10 سال تعطیلی همچنان خاک می خورد/ بی توجهی به سرمایه گذاران بومی در کنار پهن کردن فرش قرمز برای خارجی ها
بی توجهی به سرمایه گذاران بومی در کنار پهن کردن فرش قرمز برای خارجی ها در صورتی است که تنها کارخانه طلاسازی خراسان جنوبی بعد از 10 سال تعطیلی همچنان خاک می‌خورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  خاورستان، خراسان جنوبی یکی از استان هایی است که دارای ظرفیت های فوق العاده بخصوص در حوزه معادن و کشاورزی است، اما متاسفانه در پی سوء مدیریت مسئولان استان طی سالهای مختلف، زیرساخت های لازم برای بهره برداری، فراوری و فروش این محصولات فراهم نشده و متاسفانه این ظرفیت ها با بهره مندی بسیار ناچیز  بصورت خام از استان خارج می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

 

,

در کنار وجود این ظرفیت ها و عدم توسعه استان در این زمینه به دلیل نبود زیرساخت های لازم و وجود دردسرهای متعدد، امروز مسئولان مکررا از توسعه صنعت و خدمات در استان هم سخن می گویند و در این مسیر به دنبال جذب سرمایه گذار هستند.

,

 

,

تاکنون هم همایش های سرمایه گذاری متعددی در استان برگزار شده و افراد مختلفی برای سرمایه گذاری در استان توسط مسئولان دعوت شده و بر روی فرش قرمزهای پهن شده قدم گذاشته اند، اما به دلیل دوری استان از مرکز، نبود مشوق های سرمایه گذاری، نبود زیرساخت های حمل و نقلی مناسب و ... دیگر به استان برنگشته اند.

,

 

,

اما چهره هایی که در این زمینه مظلوم واقع شده اند؛ سرمایه گذاران بومی هستند که با آرزوی توسعه استان، قدم در راه پرخطر سرمایه گذاری گذاشته و تمام دارایی هایشان را در این مسیر هزینه کرده اند.

,

, ,

سرمایه گذارانی که گویا چون بومی هستند، نه تنها توجه و کمکی به آنها نمی شود، بلکه در مسیر راهشان سنگ اندازی هم می شود، افرادی که رؤیای توسعه زادگاه و استانشان را در سر می گذراندند و برای تحقق این هدف اقدام کردند، اکنون از بی توجهی مسئولان و از بین رفتن سرمایه شان، دلشان به درد آمده است.

,

 

,

در سطح استان سرمایه گذاران بومی متعددی هستند که از عدم حمایت مسئولان می نالند، که یکی از این سرمایه گذاران، مربوط به شهرستان سربیشه است و بیش از 10 سال است که در پیچ و خم دریافت تسهیلات برای راه اندازی کارخانه اش گرفتار شده است.

,

 

,

فرهاد سعادتی مدیرعامل کارخانه طلا و جواهرسازی سربیشه در گفتگو با خاورستان، اظهارکرد: بنده بومی شهرستان سربیشه هستم و در سال 86 تصمیم گرفتم برای ایجاد سرمایه و اشتغال در شهرم، کارخانه طلاسازی را در سربیشه راه اندازی کنم.

, خاورستان,

, ,

وی افزود: به همین دلیل تمام سرمایه و دارایی ام را که دو باب مغازه طلافروشی با 48 کیلو طلا در شهرستان سربیشه بود را برای راه اندازی این کارخانه هزینه کردم.

,

 

,

مدیرعامل کارخانه طلا و جواهرسازی سربیشه بیان کرد: این کارخانه در ورودی ناحیه صنعتی شهر سربیشه و با حضور مسئولان وقت در 8 آبان ماه سال 86 بصورت رسمی مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.

,

 

,

سعادتی گفت: این کارخانه دارای 10 خط تولید است که در هر خط ظرفیت اشتغال 7 نفر وجود دارد و اگر در دو یا سه شیفت کاری، کارخانه فعال باشد، ظرفیت اشتغال 140 تا 210 نفر وجود دارد.

,

 

,

وی ادامه داد: طی یک و نیم سال ابتدای فعالیت، بنده با هزینه و سرمایه خودم به بیش از 35 نفر نیرو آموزش دادم تا بعدا با سرمایه درگردشی که دریافت می کنیم، کارخانه را اداره کنیم، اما متاسفانه به علت اتمام سرمایه ام، نبود نقدینگی و عدم پرداخت سرمایه در گردش پس از 20 ماه از راه اندازی کارخانه، در تیرماه سال 88 مجبور به تعطیلی این کارخانه و اخراج نیروهایی که آماده به کار بودند، شدم.

,

, ,

مدیرعامل کارخانه طلا و جواهرسازی سربیشه با اشاره به اینکه طی سالهای متمادی برای دریافت سرمایه در گردش مراجعه کردم اما متاسفانه در این خصوص گشایشی حاصل نشده است افزود: چون بانکی که تسهیلات سرمایه ثابت داده بود، تسهیلات سرمایه در گردش را پرداخت نمی کرد، سایر بانک ها هم این تسهیلات را پرداخت نکردند.

,

 

,

سعادتی اظهارکرد: طی این سالها مسئولین مختلف از جمله معاون رئیس جمهور، وزیر، معاون وزیر، رئیس بنیاد برکت و ... از این کارخانه بازدید کردند اما هیچ کدام از این بازدیدها و وعده ها به حل مشکل این کارخانه کمکی نکرد.

,

 

,

وی افزود: بالاخره در تیرماه سال 95 کارگروه اشتغال و رفع موانع تولید شهرستان، دریافت سه میلیارد تومان سرمایه در گردش را برای راه اندازی مجدد این کارخانه مصوب کرد که برای دریافت این تسهیلات به بانک سپه معرفی شدیم.

,

 

,

مدیرعامل کارخانه طلا و جواهرسازی سربیشه گفت: برای دریافت تسهیلات مدارک و وثیقه های لازم را تهیه کردیم و با هزینه کرد حدود 35 میلیون تومان حسابرسی انجام شد، اما متاسفانه بانک نسبت به وثایق ارائه شده بهانه گیری و آنها را قبول نمی کند، این در حالی است که کارخانه و ماشین آلات آن با قیمت کارشناسی بیش از 4 میلیارد تومان در رهن بانک است و اکنون بیش از 20 ماه است که سرگردان مانده ایم.

,

, ,

سعادتی بیان کرد: همچنین یکی دیگر از بهانه های بانک برای عدم پرداخت تسهیلات، این است که باید کارخانه تسهیلات 600 میلیون تومانی را که قبلا برای ساخت کارخانه دریافت کرده را تسویه کند، این در حالی است که به دلیل تعطیل بودن کارخانه و نبود درآمد، پرداخت این تسهیلات دچار مشکل و پس از آن اقساطی شد، اما همچنان و با دست خالی، طی این سالها 1.5 برابر مبلغ کل تسهیلات و حدود 800 میلیون تومان به بانک پرداخت کرده ایم و بر اساس اعلام بانک، برای تسویه این تسهیلات باید حدود 700-800 میلیون تومان دیگر بپردازیم.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه برای پرداخت این بدهی باید هر شش ماه یک قسط پرداخت کنیم و هم اکنون یک قسط عقب مانده داریم افزود: با توجه به اینکه تسهیلات جدیدی که برای این کارخانه مصوب شده از محل تسهیلات رفع موانع تولید است، هر گونه بدهی به بانک ها یا مالیاتی و ...، نمی تواند دلیلی برای عدم پرداخت این تسهیلات باشد، اما متاسفانه مسئولان بانک همچنان نسبت به این موضوع بی توجه هستند.

,

 

,

مدیرعامل کارخانه طلا و جواهرسازی سربیشه اظهارکرد: عدم همکاری بانک در پرداخت تسهیلات سبب شد تا 30 بهمن سال 96، با حضور در جلسه فرمانداری شهرستان، انصراف خود از دریافت این تسهیلات را اعلام کنم، اما دوباره استانداری در این خصوص پیش قدم شد و دو هفته قبل با نماینده ای از استانداری در بانک عامل حضور یافتیم که باز هم بانک بر تسویه تسهیلات قبلی و یا ارائه وثایق دیگر تاکید کرد.

,

 

,

سعادتی با بیان اینکه سود تسهیلات رفع موانع تولید 18 درصد و دوره بازپرداخت آن یک ساله است افزود: قبل از افزایش قیمت طلا دریافت این تسهیلات موثر بود، اما متاسفانه هم اکنون با افزایش قیمت طلا دریافت این تسهیلات به صرفه نخواهد بود.

,

, ,

وی با بیان اینکه این کارخانه دارای پروانه تولید 2 هزارکیلوگرم در سال است افزود: ظرفیت تولید این کارخانه بیش از این است و در صورت راه اندازی توان تولید بیش از 80 کیلو طلا در روز را دارد و علاوه بر تامین نیاز طلای استان، می تواند در تامین طلای کشور هم نقش موثری داشته و برای استان و شهرستان تولید سرمایه و ثروت کند.

,

 

,

مدیرعامل کارخانه طلا و جواهرسازی سربیشه با اشاره به اینکه هم اکنون دو کارگاه کوچک طلاسازی در بیرجند فعال است بیان کرد: در واقع این کارخانه، تنها کارخانه طلاسازی در سطح استان است که راه اندازی آن حداقل 70 و حداکثر 210 شغل به صورت مستقیم ایجاد می کند، در حالی که در حوزه حمل و فروش طلا هم اشتغال قابل توجهی ایجاد خواهد کرد.

,

 

,

سعادتی با اشاره به اینکه در ابتدای راه اندازی کارخانه طلا کیلویی 10 میلیون تومان بود که اکنون به 170 میلیون تومان رسیده و 17 برابر شده است افزود:  اگر همان 48 کیلو طلا را بدون هیچ گردش و سودی در دست می داشتم، اکنون حداقل به 8 میلیارد تومان رسیده بود، اما متاسفانه هم اکنون بیش از 10 سال است که سرمایه ام در این شهر خوابیده، مغازه هایم تعطیل شده، طلاهایم از دست رفته و هیچ اقدامی هم نمی توانم بکنم.

,

 

,

وی اظهارکرد: در همان ابتدا شرکت تعاونی طلاسازی سعادتی را هم تشکیل داده ایم اما متاسفانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم تاکنون هیچ تسهیلات و مساعدتی را ارائه نداده است.

,

 

,

وی با بیان اینکه اکنون اصلی ترین عامل در سرگردانی 10 ساله تنها کارخانه طلاسازی خراسان جنوبی، عدم همکاری بانک است تصریح کرد: متاسفانه هنوز برخی از مسئولان از وجود کارخانه طلاسازی در استان بی اطلاع هستند و با شنیدن این موضوع تعجب می کنند.

,

 

,

مدیرعامل کارخانه طلا و جواهرسازی سربیشه اظهارکرد: این کارخانه دارای ظرفیت های عظیم و فوق العاده است، از مسئولان عاجزانه خواهشمندم با بازدید از این ظرفیت عظیم، در سال حمایت از کالای ایرانی با عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی، با رفع مشکلات بانکی یا جذب سرمایه گذار، گام عملی برای راه اندازی مجدد آن بردارند.

,

 

,

متاسفانه اکنون که یکی از فرزندان این مرز و بوم سرمایه اش را در راه توسعه استان هزینه کرده، 10 سال است که نه تنها هیچ درآمدی از سرمایه اش کسب نکرده بلکه به دلیل عدم حمایت، گرفتار مشکلات بانکی متعدد و ضرر و زیان های زیادی شده است.

,

, ,

اکنون پس از گذشت 10 سال از افتتاح این کارخانه؛ سرمایه ای خاک می خورد که علاوه بر توسعه استان، می تواند زندگی جوانان زیادی را از نابوی نجات دهد؛ اما مسئولانی که همیشه دم از سرمایه گذاری، توسعه، اشتغال و حمایت از جوانان می زنند؛ همچنان در برابر مشکلات این کارخانه سکوت کرده و اقدام موثری انجام نمی دهند.

,

 

,

با توجه به اینکه خراسان جنوبی به جز یکی دو کارخانه، صنعت قابل توجه و خاصی ندارد، قطعا راه اندازی مجدد کارخانه طلاسازی، ظرفیت خاص و ویژه ای برای استان و همچنین شهرستان مرزی سربیشه خواهد بود و علاوه بر ایجاد اشتغال و تولید ثروت، سبب جهش در توسعه استان خواهد شد و ظرفیتی ناب به شمار می رود.

,

 

,

متاسفانه امروزه بانک ها هم یکی از مهم ترین موانع بر سر راه تولید قرارگرفته اند، در حالی که همکاری با تولید قطعا به صرفه و سود اقتصادی خودشان هم کمک خواهد کرد.

,

 

,

با توجه به اینکه استاندار خراسان جنوبی به عنوان استانداری اقتصادی مطرح است و بارها در حوزه حمایت از تولید و سرمایه گذاری به مدیران هشدار و اخطار داده است؛ انتظار می رود نسبت به رفع مشکلات این کارخانه هم ورود جدی داشته باشد تا در سال حمایت از کالای ایرانی، این کارخانه مجددا راه اندازی و در مسیر تولید قرار بگیرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه