اخبار داغ

شاعر برجسته استان یزد:

«شاعر شیرازی» مرید اهل بیت(ع) و آموزگاری بزرگ بود

«شاعر شیرازی» مرید اهل بیت(ع) و آموزگاری بزرگ بود
شاعر برجسته استان یزد گفت: سعدی فردی متدین، عدالت جو، محب اهل بیت، مقید به اصول دین، عارف، سالک و عاشق بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، «شیخ مصلح‌الدین مشرف ابن عبدالله» مشهور به سعدی شیرازی در حدود سال‌های ۵۷۱ تا ۶۰۶ هجری قمری به دنیا آمد و طی سال‌های ۶۹۰ تا ۶۹۵ درگذشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

«سعدی» از شاعران به نام کشورمان محسوب می شود که آوازه وی به خارج از مرزها نیز کشیده شده است. اول اردیبهشت ماه روز بزرگداشت سعدی نام گذاری شده است.

,

رهبر معظم انقلاب در مورد این شعار نامدار می فرمایند: «شرف سعدى بر بسیارى از سرایندگان پارسى از آن است که قدر سخن را نشکسته و آن را دست مایه ى تقرب و ارتزاق نساخته است. بسى اندک‌اند زبان‌آورانى که گوهر آسمانى سخن را در پاى اهریمنان زمانه نریخته و تیغ ستم را بدان صیقل نداده باشند. سعدى یکى از این نادرگان است که اگر گاه زبان به ستایش گشوده، در ساغر زرین مدح خود جز داروى شفا بخش و گاه تلخ پند و اندرز نریخته است.شعر و نثر فاخر این جهاندیده ى انسان شناس صادق، همواره پیامى را با خود حمل کرده است، یا از منبع وحى و گنجینه ى قرآن و حدیث و یا از پرتو دل و احساس صاف و بى‌غش خود او.شیوه سخن بى‌تکلف و شفاف او نیز امتیاز دیگر این آموزگار بزرگ مردمى و محبت است. کلام او چون جوى آب زلالى، ذره ذره جان مستمع را سیراب مى کند و بى‌هیچ غبار تصنع، بر دل او مى‌نشیند. بسیارند آنها که در هر دو قلمرو نظم و نثر، سمند فصاحت تاخته‌اند، اما فقط سعدى است که شعرى روان چون نثر و نثرى آهنگین چون شعر پدید آورده و آمیزه شگفت‌آورى از مضمون و ترکیب و معنى و لفظ در هر دو عرصه فراهم ساخته است»

,

دکتر غلامرضا محمدی متخلص به «کویر» از کارشناسان ادبیات فارسی در مصاحبه با خبرنگار یزدآوا در سالروز میلاد سعدی گفت: سعدی نابغه سخن گستری است که جایگاه ویژه ای در دنیا دارد و به همراه شعرای شهیری چون؛ فردوسی، حافظ، مولانا؛ جزء اربعه زبان فارسی است. لطافت و ظرافت در اشعار سعدی بسیار جلوه گر است و وی از کسانی بوده که در زمان خود از شهرت جهانی برخوردار بوده است.

, یزدآوا,

, ,

وی ادامه داد: خانواده سعدی از عالمان دین بودند. وی همواره مشتاق سفر بوده است و در آثار او رد پایی از شهرها و کشورهای گوناگون را می‌توان یافت. کتاب «بوستان»؛ نمایانگر دنیای آرمانی سعدی است و دنیای واقعی سعدی در کتاب «گلستان» نقل شده است که به مسائل گوناگون با زبان شعر پرداخته شده است.

,

محمدی بیان داشت: سعدی همواره طرفدار رعیت و برقراری عدل و داد در جامعه بود و از این رو تذکرات و ابیاتی خطاب به حاکمان وقت سروده بود.

,

وی در خصوص علاقه خاص رهبر کبیر انقلاب به این شاعر اظهار کرد: حضرت امام خمینی(ره) که خود فردی عالم در زمینه شعر و ادبیات بودند، شعری را با این مضمون برای سعدی سروده بودند: شاعر اگر سعدی شیرازی است بافته های من و تو بازی است

,

این کارشناس در ادامه گفت: سعدی فردی متدین، عدالت جو، محب اهل بیت، مقید به اصول دین، عارف، سالک و عاشق بود که امیدوارم جوانان ما با مطالعه کتاب های این شاعر بزرگ، درس های اخلاقی بسیاری فرا گیرند.

,

وی افزود: سازمان ملل متحد بر سردر خود شعری از سعدی شیرازی را حک کرده است که نشان دهنده خوی ایرانیان که همواره خواهان صلح و دوستی در جهان هستند می‎‌باشد.

,

بنی آدم اعضای یک پیکرند    که در آفرینش ز یک گوهرند

,

چو عضوی به درد آورد روزگار    دگر عضوها را نماند قرار

,

انتهای پیام /

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه