اخبار داغ

یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با دانا عنوان کرد:

درآمد 36 هزار میلیاردی دولت از محل افزایش نرخ دلار و نفت/ دولت در محاسبه نرخ دلار اشتباه کرده است/ با فرمول دولت، قیمت دلار 3800 تومان است

درآمد 36 هزار میلیاردی دولت از محل افزایش نرخ دلار و نفت/ دولت در محاسبه نرخ دلار اشتباه کرده است/ با فرمول دولت، قیمت دلار 3800 تومان است
یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه از این مبلغ نیمی از آن سهم وزارت نفت و صندوق توسعه ملی کشور است گفت: با محاسبه دلار 4200 تومانی و اختلاف قیمت 700 تومانی آن برای مبلغ 25 میلیارد دلاری که درآمد دولت محسوب می شود می توان دریافت که چیزی بالغ بر 17 هزار و 500 میلیارد تومان بیشتر از بودجه 97 می‌شود.
[

بهزاد خسروی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه قیمت دلار با 4200 تومان تثبیت شده است چه اتفاقی برای درآمد دولت می افتد اظهار داشت: دولت در سال 97 بودجه خود را با قیمت 55 دلار برای هر بشکه نفت و نرخ 3500 تومان برای دلار تعریف کرده است که با این حالت درآمد دولت برای سال 97 چیزی حدود 50میلیارد دلار بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه از این مبلغ نیمی از آن سهم وزارت نفت و صندوق توسعه ملی کشور است عنوان کرد: با محاسبه دلار 4200 تومانی و اختلاف قیمت 700 تومانی آن برای مبلغ 25 میلیارد دلاری که درآمد دولت محسوب می شود می توان دریافت که چیزی بالغ بر 17 هزار و 500 میلیارد تومان بیشتر از بودجه 97 می‌شود.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه تاکید کرد: قیمت فعلی نفت حدود 75 دلار است که البته دولت تاکنون با میانگین 65 دلار نفت را به فروش رسانده است به ویژه با تشدید بحران هایی که در آسیای شرقی به وجود آمده احتمال افزایش قیمت نفت باز هم وجود دارد.

,

خسروی با مبنا قرار دادن نفت 65 دلاری برای درآمد دولت در سال 97، چیزی حدود 18 هزار و 900 میلیارد تومان دیگر عاید دولت می شود که با رقم ناشی از افزایش قیمت دلار چیزی حدود 36 هزار و 400 میلیارد تومان به درآمد های دولت افزوده می‌شود.

,

وی ضمن تأکید بر ورود مجلس به اضافه درآمد دولت عنوان کرد: مجلس باید نظارت دقیقی به واریز شدن این مبالغ به خزانه دولت داشته باشد چرا که پیش از این شاهد بوده ایم که عدم نظارت صحیح مجلس منجر به اضافه برداشت های دولت از خزانه شده و حتی دولت ها با کسری بودجه شدیدی مواجه شده‌اند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت: مساله دوم این است که تصمیم گیری صحیحی برای خرج این مبالغ بگیرد به شکلی که این مبلغ اضافه درآمد دولت صرف راه اندازی کارگاه های تولیدی به ویژه کارخانه های تولید کاغذ از سنگ در حاشیه زاگرس شود؛ کربنات کلسیم که در سنگ های استان لرستان وجود دارد در حال جاضر با خلوص 90 درصد بوده و امکان تولید بهترین کاغذ از سنگ در تمام دنیا را می توان در این منطقه فراهم کرد.

,

به گزارش دانا خسروی با بیان اینکه قیمت کاغذ سنگ حدود 30 درصد از قیمت تمام شده کاغذ از چوب است عنوان کرد: با توجه به وجود ذخایر سنگی در ایران، می توان ایران را به قطب تولید کاغذ از سنگ در دنیا تبدیل کرد؛ با این کار می توان از واردات 4 هزار میلیاردی کاغذ به کشور هم جلوگیری کرد.

,

وی در پاسخ به این سوال که دولت چگونه 4200 تومان را مبنای نرخ ارز قرار داده است عنوان کرد: از قبل اعلام کرده ایم که این رقم درست نبوده و از دولت خواسته ایم نوع محاسبه خود را برا کارشناسان اقتصادی بیان کند اما آقای نهاوندیان این رقم را ناشی از تفاضل نرخ تورم دنیا و نرخ تورم ایران اعلام کرده است؛ اگر واقعا نرخ تورم جهانی و داخلی را حساب کنیم نرخ تورم جهانی 2 درصد بوده و نرخ تورم داخلی 10 درصد بوده که با این تفاسیر باید نرخ دلار تنها 8 درصد افزایش قیمت پیدا می کرد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: با احتساب 8 درصد برای نرخ دلار 3500 تومانی، چیزی بالاتر از 3800 تومان برای یک دلار نرخ تعیین نمی شود؛ یا دولت نرخ تورم خود را به درستی اعلام نمی کند و یا اینکه در نوع محاسبه نرخ دلار دچار اشتباه شده است.

,

خسروی با اشاره به بحران هایی که بانک مرکزی با آن روبه رو شده است عنوان کرد: در شهریور ماه سال جاری کسانی که سپرده با نرخ 15 درصد خود را در بانک ها قرار داده اند، تاریخ یک ساله آنها تمام می شود و پول های خود را به همراه سود 15 درصد آن دریافت می کنند  و حجم بالایی از نقدینگی آزاد می شود.

, خسروی با اشاره به بحران هایی که بانک مرکزی با آن روبه رو شده است عنوان کرد: در شهریور ماه سال جاری کسانی که سپرده با نرخ 15 درصد خود را در بانک ها قرار داده اند، تاریخ یک ساله آنها تمام می شود و پول های خود را به همراه سود 15 درصد آن دریافت می کنند  و حجم بالایی از نقدینگی آزاد می شود., خسروی با اشاره به بحران هایی که بانک مرکزی با آن روبه رو شده است عنوان کرد: در شهریور ماه سال جاری کسانی که سپرده با نرخ 15 درصد خود را در بانک ها قرار داده اند، تاریخ یک ساله آنها تمام می شود و پول های خود را به همراه سود 15 درصد آن دریافت می کنند  و حجم بالایی از نقدینگی آزاد می شود.,

وی در ادامه افزود: دولت و بانک مرکزی باید به فکر چاره اندیشی باشد که هنگامی که سررسید این پول ها فرا رسید این نقدینگی آزاد شده و می تواند تنش زیادی در بازار سکه، ارز و طلا ایجاد کند که باید از همین حالا دولت و بانک مرکزی به فکر چاره اندیشی باشد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین گفت: موضوعی که این روزها اعتماد مردم به سیستم بانکی را خدشه دار کرده است، این بوده که دولت برنامه ریزی ها و تصمیمات عجولانه ای در سیستم اقتصادی کشور اتخاذ کرده است که معمولاً ضرر این تصمیمات به مردم می رسد.

,

خسروی همچنین گفت: دولت و بانک مرکزی نباید در شرایط بحران تصمیماتی در سطح امنیتی بگیرد؛ توقع مردم این است که مسائل مربوط به بازار، سرمایه، یانک و ... را یک کمیته اقتصادی بر عهده بگیرد؛ در اقتصاد هم پیشگیری بهتر از درمان است و باید به جای درمان های امنیتی برای حل بحران های اقتصادی دولت به پیشگیری فکر کند.

,

انتهای پیام/ط

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه