اخبار داغ

معاون محیط زیست استان خبر داد؛

۶۰۰ متخلف شکار و صید در آذربایجان غربی دستگیر شده است

۶۰۰ متخلف شکار و صید در آذربایجان غربی دستگیر شده است
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از دستگیری ۶۰۰ متخلف محیط زیستی در این استان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، وجود تالاب‌های متعدد در آذربایجان غربی و تنوع زیستی موجود در این تالاب ها و اطراف آنها سبب شده این مظاهر زیبای خدادادی، در بسیاری از ایام سال، پذیرای انواع حیات گیاهی و جانوری باشند و این تالاب ها غالبا دارای تولید بیولوژیک آن چنان بالایی هستند که برای طیف وسیعی از زیستمندان غذا فراهم می‌ سازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

به همین بهانه در زمینه وضعیت تالاب های استان با حجت جباری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی به گفت و گو نشستیم که شرح آن در پی می آید.

,

* آذربایجان غربی از چند تالاب برخوردار هستندو در حال حاضر تالاب های آذربایجان غربی میزبان چه نوع پرندگانی هستند؟

, * آذربایجان غربی از چند تالاب برخوردار هستندو در حال حاضر تالاب های آذربایجان غربی میزبان چه نوع پرندگانی هستند؟,

استان آذربایجان غربی بیش از ۷۰ تالاب و آب بند داشته که برخی از آنها طبیعی و برخی نیز مصنوعی می باشند که میزبان تعداد قابل توجهی از انواع گونه های آبزی و کنارآبزی می باشند. برابر بررسی های بعمل آمده توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان، تعداد ۲۸۵ گونه پرنده دراستان آذربایجان غربی شناسایی شده که ازاین میزان تعدادی آبزی و تعدادی کنارآبزی و تعدادی نیز شامل پرندگان خشکی زیست می باشد.

,

* عمده ترین مشکلات تالاب ها ی آذربایجان غربی را نام ببرید؟

, * عمده ترین مشکلات تالاب ها ی آذربایجان غربی را نام ببرید؟,

تالابهای استان دارای مشکلاتی می باشند که مهمترین مشکلات تالابهای استان را می توان به عدم تامین حقابه تالابها وعدم رعایت حقابه زیست محیطی تالابها و نیزوجود برخی ازمراکزدفن پسماند درحاشیه تالاب ها وشکارو صید غیرمجاز در تالابها و حاشیه آنها و همچنین برداشت آب از تالاب و یا انهار منتهی به تالاب ها ( خصوصاٌ برای مصارف کشاورزی) و ورود پساب و فاضلاب به داخل تالاب ها ونیز بالا بودن مصرف نهادهای کشاورزی در حاشیه تالابها ،آتش سوزی و برداشت نی و علوفه در حاشیه و یا بستر تالاب ها و همچنین چرای دام در داخل و حاشیه تالاب ها می توان نام برد.

,

* مهمترین پرندگانی که در تالاب های آذربایجان غربی زیست می کنند کدام ها هستند وآیا سر شماری پرندگان صورت گرفته است یا خیر؟

, * مهمترین پرندگانی که در تالاب های آذربایجان غربی زیست می کنند کدام ها هستند وآیا سر شماری پرندگان صورت گرفته است یا خیر؟,

پرندگانی که در تالابهای استان آذربایجان غربی زیست می نمایند، به دو گروه مهم تقسیم بندی می شوند یکی پرندگان مهاجر، که این پرندگان با شروع شدن فصل سرما در عرض های شمالی ترکه مصادف با اواسط شهریور ماه می باشد به تدریج به زیستگاههای استان مهاجرت می نمایند و بسته به شرایط اقلیمی و زیستی مدتی را در استان سپری می نمایند.این گروه از پرندگان در استان جوجه آوری ندارند و از مهمترین آنها می توان به انواع مرغابی ها شامل غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید کوچک ، غاز پیشانی سفید بزرگ، قوی گنگ، قوی فریاد کش، عروس غاز، آنقوت، تنجه، گیلار، اردک ارده ای، خوتکا ابرو سفید، اردک سیاه کاکل اشاره داشت و دیگری  پرندگان بومی است که این گروه شامل پرندگانی می شود که در استان باقی مانده و در زیستگاههای استان اقدام به تخم گذاری و جوجه آوری می نمایند و از جمله مهمترین آنها می توان به اردک سرسفید، اردک مرمری، چنگر نوک سرخ، چنگر معمولی، لک لک سفید، فلامینگو، بوتیمار ، حواصیل ارغوانی، کشیم بزرگ، سنقر تالابی،هما، دال، میش مرغ، کبک معمولی، کبک دری اشاره داشت.

,

* سرشماری پرندگان از چه ماهی شروع می شود و چه برنامه هایی برای سرشماری در استان برگزار می شود؟ 

, * سرشماری پرندگان از چه ماهی شروع می شود و چه برنامه هایی برای سرشماری در استان برگزار می شود؟ ,

همچنین سرشماری پرندگان هر ساله همزمان با سایر نقاط کشورو دنیا از دهم دی ماه لغایت دهم بهمن ماه هر سال اجرا می شود که دراین برنامه تمامی زیستگاههای مهم و حساس استان بررسی و جمعیت پرندگان آنها شمارش می شود و این برنامه در دی ماه سال گذشته در استان آذربایجان غربی نیز با حضور بیش از ۲۰ نفر نیروی کارشناس و محیط بان وتعدادی از افراد علاقمند و متخصص در سطح تالابها و زیستگاههای آبی استان نیزاجرا شده است.

,

* چند زیستگاه آبی ، طبیعی ، مصنوعی ، دائمی و فصلی در استان وجود دارد ؟

, * چند زیستگاه آبی ، طبیعی ، مصنوعی ، دائمی و فصلی در استان وجود دارد ؟,

*استان آذربایجان غربی بیش از ۷۰ تالاب (طبیعی و یا مصنوعی) و بیش از ۲۱ رودخانه داشته که همه آنها بعنوان زیستگاههای آبی استان مطرح می باشند که از این مقدار، تعدادی فصلی و تعدادی دائمی می باشند.

,

* امسال چند هزار قطعه پرنده به تالاب های استان مهاجرت گرده اند؟

, * امسال چند هزار قطعه پرنده به تالاب های استان مهاجرت گرده اند؟,

با توجه به اینکه مهاجرت پرندگان به تالابهای استان در یک بازه چند ماه صورت پذیرفته و در این مدت دستجات مختلف پرندگان به استان مهاجرت و سپس از استان خارج می شوند، لذا امکان برآورد دقیق تعداد پرندگان مهاجر به استان مقدور نبوده ولی برابر بررسی های بعمل آمده حدوداً هر ساله بطور متوسط تعداد ۱۰۰ هزار پرنده از حدود ۸۰ الی ۹۰ گونه در تالابهای استان مدتی را زمستان گذارنی می نمایند.

,

* محیط زیست برای فرهنگ سازی برای حفظ و مراقبت از محیط زیست چه کار هایی را انجام داده است؟

, * محیط زیست برای فرهنگ سازی برای حفظ و مراقبت از محیط زیست چه کار هایی را انجام داده است؟,

انجام برنامه های آموزشی در مدارس، دانشگاهها و موسسات آموزشی و برگزاری دوره ها و همایش در سطوح منطقه ای ، ملی و بین المللی و نیزگرامیداشت ایام با مناسبت های زیست محیطی از طریق اجرای برنامه های مرتبط با مسایل زیست محیطی و چاپ کتاب، بروشور و اطلس و پخش آنها در بین گروههای هدف از برنامه های محیط زیست بشمار می رود.

,

* آیا تاکنون مرگ و میر در جمعیت پرندگان مهاجر مشاهده شده است ؟

, * آیا تاکنون مرگ و میر در جمعیت پرندگان مهاجر مشاهده شده است ؟,

در طی سه سال گذشته بدلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بعضی از مناطق کشور ، هیچ گونه پروانه شکار در سطح استان صادر نشده است.  با کنترل و بررسی و پایش های زیستگاههای استان که با حضور نیروهای محیط بان و کارشناس و بعضاً توام با اکیپ های دامپزشکی بصورت مشترک صورت پذیرفته، خوشبختانه تا کنون هیچ گونه موردی از مرگ و میر در جمعیت پرندگان وحشی در سطح استان مشاهده نشده است.

,

* آیا در استان آذربایجان غربی پروانه شکار صادر می شود؟

, * آیا در استان آذربایجان غربی پروانه شکار صادر می شود؟,

با توجه به بخشنامه سازمان در ۲ سال گذشته شکار پرندگان ممنوع بوده و پروانه شکار پرندگان در سراسر کشور صادر نگردیده است و همچنین پروانه صید ماهی هر ساله از اویل تیرماه تا پایان دی ماه به صورت بازه زمانی ۲ ماهه برای متقاضیان صادر می گردد و از انواع پروانه های شکار پستانداران نیز در سال ۹۶ تنها برای شکار گراز ویژه اقلیت های مذهبی،در استان آذربایجان غربی مجوز صادر شده است.

,

* تا کنون چند نفر شکارچی  غیر مجاز دستگیر شده است؟

, * تا کنون چند نفر شکارچی  غیر مجاز دستگیر شده است؟,

در سال ۹۶ یگان حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی موفق به دستگیری ۶۰۰ نفر متخلف شکار و صید شده است و در سال ۹۵ نیز ۴۳۷ نفر متخلف توسط یگان حفاظت محیط زیست استان دستگیر شده است و نیز با توجه به این آمار دستگیری متخلفین شکار و صید رشد ۲۷ درصدی داشته است.

,

* چند نفر محیط بان در آذربایجان غربی فعالیت می کنند و آیا این تعداد کافی است یا خیر؟

, * چند نفر محیط بان در آذربایجان غربی فعالیت می کنند و آیا این تعداد کافی است یا خیر؟,

در حال حاضر ۸۰ نفر در سمت محیط بان مشغول به کار می باشد که با توجه به عرصه زیستگاههای استان تعداد محیط بان در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد نیروی مورد نیاز می باشد .

,

* عمده مشکلات محیط بانان آذربایجان غربی چیست؟

, * عمده مشکلات محیط بانان آذربایجان غربی چیست؟,

کمبود نیروی انسانی در ساختار تشکیلاتی واحدهای اجرایی، کمبود تجهیزات حفاظتی و یا عدم امکان بهره مندی از تکنولوژی های نوین حفاظتی، نبود قانون جامع برای حمایت از محیط بانان، عدم پوشش کافی در بحث بیمه محیط بانان، عدم برخورداری محیط بانان از آموزش های تخصصی، پایین بودن میزان دریافتی محیط بانان در قبل ساعت کارآنان(۱۸ روز خدمت و ۱۲ روز استراحت) می کنند.

,

* آیا محیط بانی تاکنون به خاطر تخلف یا کوتاهی در وظیفه خود دستگیر و یا زندانی شده است؟

, * آیا محیط بانی تاکنون به خاطر تخلف یا کوتاهی در وظیفه خود دستگیر و یا زندانی شده است؟,

خوشبختانه هیچ یک ازمحیط بانان استان آذربایجان غربی مرتکب تخلفی نشده اند و محیط بانان جزو نیروهایی هستند که علیرغم حقوق پایین و سختی کار بسیار زیاد با علاقمندی در حال انجام وظیفه هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه