اخبار داغ

حجت الاسلام حسین فاتحی در گفت و گو با دانا مطرح کرد؛

امام سجاد(ع) یکی از بزرگترین آمران به معروف است/ بنیان گذار روضه های خانگی امام سجاد (ع) بود

امام سجاد(ع) یکی از بزرگترین آمران به معروف است/ بنیان گذار روضه های خانگی امام سجاد (ع) بود
کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اهمیت و لزوم امر به معروف و نهی از منکر گفت: در روایات و احادیث اهل بیت علیهما السلام به طور مفصل نسبت به نحوه و شیوه عمل کردن به این فریضه اشاره شده است.
[

حجت الاسلام والمسلمین حسین فاتحی در گفت و گو با  شبکه اطلاع رسانی راه دانا اظهار داشت: یکی از واجبات دین مبین اسلام مسئله امر به معروف و نهی از منکر است که در مرحله اجرای این فریضه، اگر به روایات اهل بیت علیهما السلام نگاه کنیم یک شاکله کلی که به دست می آید آن است که باید به سلیقه جامعه توجه داشت و دید آن منکر و معروف را به چه نحوی می توان معرفی کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی افزود: زمانی یک معروف را به قدری ناپسند و زشت معرفی می شود که برداشت مخاطب از معروف، منکر می شود و شاید در مقام مخاطب بودن آن معروف را قبول کند اما در مقام عمل هیچ وقت به آن معروف عمل نخواهد کرد.

,

 

,

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به احادیث و روایات اهل بیت علیهما السلام، تصریح کرد: با توجه به احادیث و روایات یکی از بهترین و مهم ترین سیره های اهل بیت در زمینه امر به معروف و نهی از منکر عمل آن حضرات معصوم علیهما السلام است؛ لذا زمانی که مردم به عمل معصومین آگاه می شدند، می دیدند که زبان و عملشان یکی است و هم چنین به آن عمل معروف از صمیم قلب علاقه دارند؛ در اینصورت قبول آن امر به معروف و نهی از منکر برای مردم قابل هضم بود.

,

 

,

حجت الاسلام فاتحی بیان داشت: مهم ترین درسی که می توان از سیره معصومین علیهما السلام  در مسئله امر به معروف و نهی از منکر گرفت همان عمل آنان بود که بدون تظاهر و تزویر به این فریضه می پرداختند.

,

 

,

وی گفت: لذا در شرایط کنونی سلیقه ها متفاوت است و نحوه امر به معروف و نهی از منکر نیز باید به شیوه های متفاوتی انجام شود و در واقع امر به معروف و نهی از منکر نباید به صورت تحاکمی باشد که بخواهیم مخاطب را محکوم کنیم و طبیعتاً زبان امر به معروف و نهی از منکر باید با محبت و عمل نیز با زبان یکی باشد.

,

 

,

امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی

, امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی,

 

,

حجت الاسلام و المسلمین حسین فاتحی ضمن تاکید بر امر به معروف در فضای مجازی اظهار داشت: در فضای مجازی متاسفانه شایعات ترویج پیدا کرده است و باعث آن شده است که اذهان مردم مشوش شود؛ در این زمینه باید ابتدا آگاهی مردم نسبت به مسائل افزایش یابد و این مهم با شعار درست نمی شود و باید کاری کرد که مخاطب آرام آرام ذهنش به موضوعات سمت و سوق پیدا کند.

,

 

,

وی افزود: در این زمینه باید کاری کرد که بازدهی و اثرات آن توسط مردم بازگو شود نه توسط آن فرد و نهاد؛ لذا در فضای مجازی به سادگی می توان انعکاس و بازتاب کار را در گستره امر به معروف و نهی از منکر ترویج داد.

,

 

,

امر به معروف در سیره امام سجاد علیه السلام

, امر به معروف در سیره امام سجاد علیه السلام,

 

,

این کارشناس در ادامه تصریح کرد: امامت امام سجاد علیه السلام به مدت 34 سال به طول انجامید؛ متاسفانه این امام بزرگوار را تنها بعنوان یک بیمار در واقعه کربلا می شناسیم که این نهایت بی معرفتی است.

,

 

,

حجت الاسلام فاتحی در این رابطه گفت: امام زین العابدین علیه السلام یکی از بزرگترین آمر ین به معروف بودند و مردم را به سمت معروف دعوت می کردند که اصلی ترین و اولین معروف در روایات، ولایت و محبت اهل بیت علیهما السلام است و بقیه حسنات ذیل ولایت بیان می شود.

,

 

,

وی افزود: امام سجاد علیه السلام بزرگترین تابلو و راهنمای به سمت معروف هستند، چون واقعه کربلا خیلی هارا به سمت معروف برده و از منکر دور کرد؛ لذا امام حسین علیه السلام مصباح الهدی و سفینة النجاة است.

,

 

,

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار داشت: بعد از واقعه کربلا امام سجاد علیه السلام پرچمدار امر به معروف بودند و مردم را با دعوت به روضه ها و روایات کربلا و... از شرایط و ضمائم جامعه آگاه می ساختند.

,

 

,

حجت الاسلام فاتحی تصریح کرد: با توجه به شرایط خفقانی که در آن زمان حاکم بود حضرت نمی توانستند به صورت علنی به دعوت مردم بپردازند؛ لذا تدابیری اندیشیدند که چگونه میتوان مردم را به کربلا رساند و ظلم و جور بنی امیه را بیان کرد.

,

 

,

این کارشناس بیان داشت: یکی از کارهای بزرگ آن حضرت این بود که روضه های خانگی را راه انداختند؛ با توجه به اینکه بنی امیه اجازه رفتن حضرت به مسجد النبی را جهت سخنرانی و تبلیغات نمیداد، برپایی روضه بهترین راهکار برای آن حضرت بود که ایشان در این زمینه به خوبی عمل کردند.

,

 

,

وی در پایان گفت: روضه های خانگی یعنی تبلیغ چهره به چهره که حضرت زینب سلام الله علیها خواهر آن امام بزرگوار جهت برگزاری این روضه ها برای زنانی که برای تسلیت وارد می شدند آرام آرام وقایعی که در کربلا رخ داد را برایشان شرح می دادند و زنان نیز ماجرای کربلا را برای فرزندان و شوهران بازگو می کردند تا آرام آرام قصه کربلا پخش شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه