اخبار داغ

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه:

کشاورزان تربت حیدریه به سمت کشت محصولات باغی و گلخانه ای حرکت کنند

کشاورزان تربت حیدریه به سمت کشت محصولات باغی و گلخانه ای حرکت کنند
مدیر جهاد گشاورزی تربت حیدریه گفت: با توجه به شرایط اقلیمی، کشاورزان تربت حیدریه بهتر است ادامه فعالیت خود را به سمت محصولات باغی و گلخانه ای سوق دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت؛ محمدرضا عباسپور صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: شهرستان تربت حیدریه با 42 هزار و 112 هکتار سطح کشت آبی و 8 هزار دیم،  سالانه با تولید  450 هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و طیور و آبزیان رتبه هفتم خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت,

وی تصریح کرد: بیشترین محصولات تولیدی این شهرستان را گندم و جو، پسته و زعفران، چغندر و سیب زمینی و همچنین زعفران تشکیل داده که ارزش ناخالص آن سالانه 620 میلیارد تومان(5 درصد ارزش ناخالص در آمد کشاورزی استان) است که ظرفیت مناسبی را در بخش کشاورزی فراهم کرده است.

,

17 هزار اراضی مستعد، به سیستم های آبیاری نوین مجهز شده اند

, 17 هزار اراضی مستعد، به سیستم های آبیاری نوین مجهز شده اند,

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه بیان داشت: امروز مهمترین چالش بخش کشاورزی در کشور و بخصوص منطقه تربت حیدریه کمبود منابع آبی است که وزارت جهاد کشاورزی با پرداخت 85 درصد تسهیلات بلاعوض به کشاورزان در صدد تجهز مزارع و باغات به این سیستم است، کما اینکه در سال گذشته 2200 هکتار در سطح شهرستان تربت حیدریه به این سیستم مجهز شده است.

,

وی مجموع اراضی آبی این شهرستان را 42 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: از این میزان حدود 26 هزار هکتار مستعد تجهیز به سیستم های آبیاری تحت فشار است که تاکنون 17 هزار هکتار آن انجام شده و تا پایان امسال 3 هزار هکتار دیگر به سیستم های نوین مجهز خواهند شد.

,

عباسپور اضافه کرد: حدود 16 هزار هکتار از اراضی آبی تربت حیدریه استعداد تجهیز به آبیاری نوین را ندارند و در صددیم تا با اجرای پروژه های لوله گذاری این کمبود را نیز جبران کنیم، بطوریکه 1600 کیلومتر از مزارع فاقد پوشش لوله گذاری است.

,

وی ادامه داد: پارسال با بودجه ای که بصورت رایگان دولت در اختیار کشاورزان قرار داد 87 کیلومتر لوله گذاری در سطح مزارع انجام گرفته و سعی می کنیم تا در اراضی که استعداد تجهیز سیستم های آبیاری ندارند پروزه لوله گذاری از چاهها تا سر مزارع را اجرا کنیم.

,

قطار حرکت کشاورزان منطقه تربت حیدریه به سمت کشت محصولات باغی و گلخانه ای

, قطار حرکت کشاورزان منطقه تربت حیدریه به سمت کشت محصولات باغی و گلخانه ای,

مدیر جهاد گشاورزی تربت حیدریه گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشاورزان منطقه تربت حیدریه بهتر است ادامه فعالیت خود را به سمت محصولات باغی و گلخانه ای سوق دهند.

,

وی مجموع اراضی گلخانه های تربت حیدریه را 3.5 هکتار عنوان کرد و افزود: سال گذشته 7.6 دهم هکتار توسعه کشت گلخانه ای داشتیم و با توجه به شرایط اقلیمی این روند باید بیش از این نیز افزایش یابد.

,

عباسپور بیان کرد: برای توسعه کشت های گلخانه ای که هر هکتار حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد، نیازمند تسهیلات ارزان قیمت هستیم، هر چند هزینه تمام شده برخی محصولات گلخانه ای در ایران با کشورهای خارجی تفاوت دارد و باید به سمت علمی کردن گلخانه ها حرکت کنیم.

,

وی اظهار کرد: با این وجود در برخی از مزارع با استفاده از سیستم تیپ در مزارع گندم و چغندر قند به میزان 3 هزار هکتار سالانه از هدر رفت حدود 3500 متر مکعب آب جلوگیری کردیم.

,

طلب 18 میلیارد تومان زعفرانکاران از دولت

, طلب 18 میلیارد تومان زعفرانکاران از دولت,

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه اظهار کرد: سال گذشته و در جریان خرید حمایتی زعفران از کشاورزان 15 تن زعفران خشک از تولید کنندگان خریداری شده و کسانی که تا 20 اسفند محصول خود را تحویل دادند 90 درصد وجه خود را از سازمان تعاون روستایی دریافت کردند.

,

عباسپور به طلب 18 میلیارد تومانی زعفرانکاران از دولت اشاره کرد و افزود: طبق وعده جدید مسئولان انتظار است که تا پایان اردیبهشت با کشاورزان تسویه حساب شود.

,

تربت حیدریه نیازمند زنجیره تولید در بخش کشاورزی

, تربت حیدریه نیازمند زنجیره تولید در بخش کشاورزی,

وی فقدان زنجیره تولید در بسیاری از محصولات کشاورزی را یکی از چالش های مهم این بخش عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات اساسی در منطقه تربت حیدریه بازرگانی محصولات و چرخه زنجیره تولید است که چنانچه این زنجیره در بسیاری از محصولات زراعی، باغی و دامی ایجاد شود ضمن ارتقای بهره وری و ایجاد اشتغال، ارزش افزوده آن نیز بالا خواهد رفت.

,

عباسپور گفت: یکی از این کمبودها فقدان یک کشتارگاه بزرگ صنعتی است که با توجه به اینکه میدان دام این شهرستان یکی از میادین دام بزرگ کشور بشمار می رود اما هنوز از داشتن یک کشتارگاه صنعتی رنج می برد.

,

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه افزود: طرح احداث این کشتارگاه در شهرک صنعتی شماره 2 که حدود 5 سال گرفتار مسائل منابع طبیعی بود  با رفع مشکلات آن، سرمایه گذار بخش خصوص وعده داده که حداکثر تا پایان آبان این پروژه را به بهره برداری برسد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه