اخبار داغ

دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس در گفت و گو با صبح زاگرس:

واگذاری پارک جنگلی یاسوج ابهامات زیادی دارد/ ما مخالف توسعه استان نیستیم

واگذاری پارک جنگلی یاسوج ابهامات زیادی دارد/ ما مخالف توسعه استان نیستیم
دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس گفت: ما مختالف توسعه استان نیستیم اما واگذاری پارک جنگلی یاسوج اشتباه است و ابهامات زیادی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امید سجادیان فعال محیط زیست و دبیر اجرایی  نهضت سبز زاگرس در گفت و گو با خبرنگار ایل بانو، گفت: ما مخالف توسعه استان نیستیم و از اجرای زیرساخت های گردشگری در استان استقبال می کنیم چرا که در زمینه اشتغال نیز تاثیرگذار است. اما طرح واگذاری پارک جنگلی یاسوج برای ما پر از ابهام است، این پارک چگونه واگذار شده است؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, امید سجادیان فعال محیط زیست و دبیر اجرایی  نهضت سبز زاگرس, مید سجادیان فعال محیط زیست و دبیر اجرایی  نهضت سبز زاگرس, ایل بانو,

این 73  هکتاری که قرار است واگذار شود چگونه است؟ آیا قرار است عموم مردم از آن استفاده کنند یا کاملا واگذار شود و در آن ساخت و ساز انجام شود که کاملا اشتباه است.

,

 

,

وی بیان کرد: پارک جنگلی یاسوج یکی از بهترین نقاط گردشگری است که عموم مردم می توانند از آن استفاده کنند پوشش جنگلی بسیار زیبایی دارد و بر بام شهر یاسوج قرار دارد اما واگذاری به این شکل که بخواهیم در اختیار وزارت نفت قرار دهیم اشتباه بوده است. ولی مشخص است که شرکت نفت هدفش شهرک سازی است و می خواهد مراکز آموزشی و تفریحی را در این بخش اجرا کند.

,

 

,

دبیر اجرایی تشکل نهضت سبز زاگرس افزود: انجام چنین کاری به تحقیق بیشتری نیاز دارد با این واگذاری پوشش جنگلی و گونه های جانوری ما از بین می رود. همچنین برای انتقال آب، گاز و سایر موارد، حجم تخریبی زیادی ایجاد می شود و از نظر ما بعنوان یک تشکل محیط زیستی این کار اشتباه است.

,

 

,

وی ادامه داد: اگر شرکت نفت می خواهد کاری در استان انجام دهد ما نقاط  دیگری هم در استان و شهر یاسوج داریم و  آنجا این کارها را انجام دهند که این حجم تخریب انجام نشود.

,

 

,

سجادیان عنوان کرد: وزارت نفت بهترین نقطه شهر یاسوج را انتخاب کرده است. پارک جنگلی بام شهر یاسوج است و پوشش جنگلی انبوهی دارد. بنابراین واقعا حیف است که مردم این شهر در کنار این هیاهوی شهر، پارک جنگلی را برای تفریح انتخاب می کننداز دست دهند. این منطقه واقعا ارزشمند است و اینکه مصالح ساختمانی به این منطقه آورده شود حیف است.

,

 

,

قطع یک درخت بلوط ظلم به طبیعت است

, قطع یک درخت بلوط ظلم به طبیعت است, قطع یک درخت بلوط ظلم به طبیعت است,

دبیر اجرایی تشکل نهضت سبز زاگرس با بیان اینکه قطع یک درخت بلوط ظلم به طبیعت است، تصریح کرد: ارزش اکولوژیک درخت بلوط طبق برآورد سال های گذشته بالای 250 هزار دلار است. در  این زمینه ابهامات زیادی وجود دارد از جمله عدم شفافیت در واگذاری طرح و نوع سرمایه گذاری در پارک جنگلی،میزان و نحوه ساخت و ساز در ٧٣ هکتار از پارک که باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و درختان بلوط در پارک جنگلی می شود. خصوصا این موضوع بیشتر در بحث گازرسانی ،انتقال آب و پوشش فاضلاب مشهود است.

,

 

,

وی ادامه داد: محروم شدن مردم از پارک جنگلی با انحصار شرکت نفت، ایجاد زباله درحجم بالا و مشکلات زیست محیطی با احداث پارک گردشگری از جمله مهمترین معایب ودلایل مخالفت با سرمایه گذاری در پارک جنگلی یاسوج است.

,

 

,

سجادیان اظهار کرد: در واقع باید اذعان کرد امتیاز پارک جنگلی به پوشش جنگلی و پرندگان آن است تا مردم فارغ از هیاهوی شهر به دامن بکر طبیعت پناه ببرند، بنابراین هر ساخت و سازی باید هماهنگ و همراه با طبیعت  و در وسعت محدود باشد، نه اینکه  بالعکس ساخت و سازهای  انسان ساز را به دل جنگل بکشانیم.

,

 

,

این فعال زیست محیطی بیان کرد: یک سوال اساسی تر این است که این فضای تفریحی پیش بینی شده در این سرمایه گذاری شامل چه فضاها و امکاناتی میشود؟ آیا این فضاها در اختیار عموم قرار می گیرد چرا که سالهاست که در پارک جنگی تعدادی سوییت ساخته شده  و عملا از آنها  استفاده ای نمی شود!. آنچه بیشتر نگران کننده است سرنوشت تلخ سرمایه گذاری های قبلی است که نتیجه مطلوبی نداشته اند و به دلیل عدم نظارت صحیح در انتخاب سرمایه گذار و نظارت های مراحل اجرایی نتیجه ای برای عموم مردم نداشتند. و  فقط فرصت سرمایه گذاری حقیقی را از استان سلب کرده است.

,

 

,

سجادیان گفت : سرمایه گذاری های قبلی از قبیل کوه گل سی سخت، مجتمع بزرگ کوثر، کارخانه قند یاسوج، کارخانه فولاد بویراحمد، چشمه نباتی اشتباها طرفدار محیط زیست خوانده می شوند.

,

 

,
, ,

 

,

سازمان گردشگری دنبال آمار سازی است

, سازمان گردشگری دنبال آمار سازی است, سازمان گردشگری دنبال آمار سازی است,

وی اضافه کرد: طرفداران محیط زیست افرادی غیر از مردم جامعه نیستند، جزیی از همین مردم هستند که با مشکلات  مشابه همه مردم اعم از بیکاری، وضعیت بد اقتصادی و گرانی به همان اندازه بر زندگی آن ها تاثیر دارد که بر بقیه مردم دارد. طرفداران محیط زیست مخالف توسعه نیستند، معتقد هستند طرح ها و پیشنهادات سرمایه گذاری بر اساس طرح آمایش سرزمینی و پتانسیل منطقه و مطالعات پایه باشد. بنابراین سرمایه گذاری که در راستای توسعه پایدار و حفظ میراث ملی باشد مورد مقبول است.

,

 

,

دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس ادامه داد: باید الان فکر چاره کرد تا بعد ها حسرت هوای پاک و طبیعت بکر بر دل مردم این شهر و کشور نماند و تبدیل به خاطره نشود. ما در قبال آیندگان مسئولیم و این امانت از گذشتگان به ما رسیده و باید به آیندگان تحویل داده شود. زمین آخرین فرصت بشر و آخرین شانس ما برای ادامه بقاست. این کره خاکی میلیون ها سال عمر کرده است و گونه ها و نژاد های مختلفی به خود دیده است. اما در 300 سال اخیر به دلیل فعالیت های منفعت طلبانه انسان ها دچار تغییرات گسترده ای شده که باعث تغییرات اقلیمی و بلاهای طبیی شده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه