اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد:

هدف انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه‌ی بعد از انقلاب بود

هدف انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه‌ی بعد از انقلاب بود
استاد دانشگاه یزد گفت: در آن دوران اولین جایی که به نظر می‌رسید بتواند این ساخت فرهنگی متمایز را در جامعه ایجاد کند، دانشگاه‌ها بودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد به مناسبت سالروز انقلاب فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا اظهار داشت: ماهیت اصلی انقلاب اسلامی، فرهنگی بود و آنچه مدنظر بود تحقق آرمان‌های فرهنگی بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا ,

ابراهیم طاهری گفت: طبیعی است که صرفا با تغییر ساخت سیاسی جامعه قرار نیست آرمان‌های فرهنگی هم محقق شود. لذا سال‌های بعد از انقلاب تلاش بر این بود که با پیگیری تحولات فرهنگی زمینه نیل به اهداف فرهنگی نیز در جامعه فراهم شود.

,

وی تأکید کرد: هدف این بود که علاوه بر اینکه به واسطه انقلاب اسلامی ساخت سیاسی متمایزی نسبت به گذشته ایجاد شده، از نظر فرهنگی نیز رویکردی متمایز و مترقی نسبت به گذشته در جامعه حاکم شود.

,

استاد دانشگاه یزد یادآور شد: در آن دوران اولین جایی که به نظر می‌رسید بتواند این ساخت فرهنگی متمایز را در جامعه ایجاد کند، دانشگاه‌ها بودند.

,

طاهری ادامه داد: اعتقاد بر این بود که با توجه به جایگاه علمی دانشگاه و تأثیر این نهاد بر عموم جامعه، می‌تواند زمینه‌های وقوع و پیشبرد امر فرهنگی در جمهوری اسلامی را فراهم کند.

,

وی خاطرنشان کرد: ریشه پدیده انقلاب فرهنگی به آرمان‌خواهی که در دل انقلاب اسلامی در جهت دستیابی به مطلوبات و آرمان‌های فرهنگی بود، برمی‌گردد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد تصریح کرد: بدیهی است که رویکرد انقلاب اسلامی نسبت به انسان و جامعه متفاوت بود با رویکردهایی که آن دوران در جهان حاکم بود. طاهری ادامه داد: اگر مثلا ایدئولوژی‌های مارکسیسی و لیبرالیستی صرفا نگاه مادی و ابزاری به انسان داشتند، نگاه انقلاب اسلامی متفاوت با آن‌‌ها بود چرا که جایگاه انسان در اسلام جایگاهی مترقی است که هیچ‌گاه نمی‌توان آن را در مسائل صرفا مادی و دنیوی منحصر کرد.

,

وی افزود: بر همین اساس انقلاب اسلامی وظیفه خود در قبال افراد جامعه را فراتر از مسائل مادی می‌داند و معتقد است علاوه بر اینکه باید به مسائل مادی افراد توجه کند، باید برای دیگر ابعاد نیز برنامه داشته باشد.

,

این استاد دانشگاه آثار و پیامدهای وقوع انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها را به دو دسته کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم کرد و اظهار داشت: پیامد کوتاه مدت این اتفاقا تلگنری بود که به جامعه زد و تأکید کرد که نمی‌شود با رویکرد سابق مسیر را ادامه داد. در واقع پدیده انقلاب فرهنگی در وهله اول راه صحیح را در حوزه فرهنگی به مسئولان فرهنگ و آموزش کشور نشان داد و به آن‌ها گفت که باید مسیری متفاوت از گذشته در پیش بگیرند.

,

طاهری اظهار داشت: رخداد انقلاب فرهنگی در بلندمدت هم موجب شد تا اهمیت و جایگاه و حساسیت مسئله فرهنگ بیشتر نمایان شود. در واقع مشخص شد که مسئله فرهنگ مسئله‌ای بنیادین و عمیق است و در جامعه برای ارتقای فرهنگی چالش‌های جدی پیش رو دارد.

,

وی با بیان اینکه تحولات فرهنگی صرفا از طریق دانشگاه‌ها صورت نمی‌گیرد بلکه باید اقشار و نهادهای مختلف جامعه در این عرصه ورود داشته باشند، گفت: در سال‌های بعد از وقوع انقلاب فرهنگی ما شاهد بودیم که علاوه بر دانشگاه دیگر نهادها از جمله حوزه علمیه هم وارد عرصه شدند و برای تحولات فرهنگی اقدام کردند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه