اخبار داغ

کارشناس مدیریت محیط زیست:

تولید سالانه 3 میلیون تن پلاستیک در کشور/ چرخه محیط زیست با آلاینده ها نمی چرخد

تولید سالانه 3 میلیون تن پلاستیک  در کشور/ چرخه محیط زیست با آلاینده ها نمی چرخد
کارشناس مدیریت محیط زیست گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در ایران سالانه بیش از 3 میلیون تن پلاستیک تولید می شود، که بیشتر آن ها نیز با دوام هستند و صدها سال طول می کشد تابه خودی خود تجزیه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به  نقل هرمز؛ زمین، این کره ی خاکی که این روزها رنگ دیگری بر خود گرفته است همواره در تکاپوی راهی است تا بتواند نفسی تازه کند. و جان دیگری بگیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

زباله های پلاستیکی، قطع درختان و دفع نامناسب زباله های خانگی و عفونی از جمله عواملی هستند که این روزها زمین را تخریب کرده اند،در واقع زمانی می توان به محیط زیست کمک کرد که خطرات ناشی از وجود زباله ها و دفن نامناسب آن ها را دانست و این دانستنی را به سایر افراد جامعه نیز آموزش داد.

,

اثرات زیست محیطی زباله ها

, اثرات زیست محیطی زباله ها, اثرات زیست محیطی زباله ها,

زباله نه تنها زمینه های بروز بیماریو تعفن را ایجاد می کند بلکه می تواند با آلوده کردن خاک  صدمات جبران ناپذیری را به بار آورد. در اقع  زباله هایی بیمارستانی، فضولات انسانی و مواد شیمیایی که در کارخانه ها تولید می شود، علت های اصلی آلوده شدن خاک هستند.

,

با توجه به اینکه هرمزگان استانی است که در اکثر فصول سال، هوای گرم در آن وجود دارد، جمع آوری زباله در فصل گرما و انبار کردن آن ها می تواند باعث سوختن خود به خودی  زباله ها ،سوختن ناقص به ویژه در پلاستیک ها و همچنین تولید گازهای متان دی اکسید کربن و مونو اکسید کربن می شود.

,

در واقع با نگاهی گذرا به محیط زندگی خود، زباله هایی را خواهیم دید که چهره ی دیگری به زمین داده اند، این زباله ها که اکنون پناهگاهی برای جانوران و حیوانات موذی هستند که هر روز بر تعداد آن ها افزوده می شود.

,

زباله های خانگی به دلیل سرعت در تجزیه پذیری به ویژه در گرمای هوای بندرعباس، زمینه ی تکثیر شدن میکروب ها و رشد حشرات می شود، انباشت زباله ها در حاشیه شهر و محلات مسکونی  در واقع می توانند موجب انتشار بیماری های که در زباله ها علت آن هستند، شود.

,

شهرک پیامبر اعظم(ص) از جمله مکان هایی است که این روز ها زباله های زیادی را در نقاط مختلف این شهرک می بینیم، زباله هایی که هر روز بر تعدادآن ها افزوده می شود. روز زمین پاک بهانه ای شد تا نگاهی به زمین های اطراف ساختمان های این شهرک بیاندازیم و با ساکنین گفت وگو کنیم.

,

خیابان های شهرک پیامبراعظیم پوشیده از زباله های پلاستیکی

, خیابان های شهرک پیامبراعظیم پوشیده از زباله های پلاستیکی, خیابان های شهرک پیامبراعظیم پوشیده از زباله های پلاستیکی,

سمیرا آذری، شهروند هرمزگانی که در شهرک پیامبر اعظم ساکن است، در گفت و گو با خبرنگار هرمز، با اشاره به اینکه متاسفانه در اطراف محوطه ساختمان ها زباله های زیادی وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه اغلب ساکنین بدون توجه به اینکه این زباله ها اثرات بدی بر روی فرزندان خود آن ها می شود، از پنجره های منازل خود اقدام به پرت کردن زباله های خانگی به  بیرون از ساختمان که محوطه خاکی است می کنند.

, هرمز،,

شهروند هرمزگانی ادامه داد: این موضوع باعث شده تا اکنون شاهد ازدیاد مگس ها و سگ ها در اطراف ساختمان باشیم، به طوری که با باز شدن پنجره ی منزل شاهد ورود انواع پشه ها به داخل خانه می شویم.

,

آذری گفت: با وجود اینکه در نزدیکی  درب ساختمان سطل زیاله قرار گرفته،  اما برخی از افراد ترجیح می دهند زباله های خود را به پشت ساختمان پرتاب کنند، و چون زباله ها "تر" هستند موجب ایجاد رطوبت در روی زمین و جمع شدن انواع مگس ها بر روی آن ها شده است. که به دلیل تخم ریزی آن ها در زباله های در حال فساد، سبب تکثیر آن ها می شود.

,

, ,

وی با بیان اینکه توجه به محیط زیست مسئله ی مهمی است، افزود: متاسفانه اغلب بیماری ها از طریق محیط زیست ناسالم به انسان منتقل می شود، بنابراین توجه به پاک نگه داشتن محیط زیست اطراف بسیار حائز اهمیت است.

,

شهروند هرمزگانی عنوان کرد:  متاسفانه با وجود اینکه چندین سال از احداث این شهرک می گذرد همچنان نخاله های ساختمانی در اطراف ساختمان ها وجود دارد، به طوری که برخی از ساکنین نیز بر روی تپه های حاشیه ساختمان های خود وسایلی که نیاز ندارند را می ریزند.

,

آذری خاطر نشان کرد: متاسفانه اغلب خیابان ها پر از پلاستیک و زباله های کاغذی هستند که با وزش باد تعداد این زباله ها بیشتر می شود، و این موضوع علاوه بر اینکه اثرات مخربی را بر روی زمین بگذارد، چهره ی زشتی نیز به محیط اطراف ببخشد.

,

مریم عنایتی، کارشناس مدیریت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار هرمز با اشاره به اینکه پیدایش حیات جانوری بر روی کره زمین و تلاش برای رفع نیاز توسط گونه های مختلف جاندار اولین زباله ها را به وجودآورد، اظهار کرد:  این زباله ها در حقیقت جزئی از زنجیره غذای بودند.

, هرمز,

افزایش سطح نیازها علت اصلی بهره برداری بیش از حد از طبیعت

, افزایش سطح نیازها علت اصلی بهره برداری بیش از حد از طبیعت, افزایش سطح نیازها علت اصلی بهره برداری بیش از حد از طبیعت,

کارشناس مدیریت محیط زیست تصریح کرد:  این روند کاملا طبیعی بود و حتی برای طبیعت نیز مشکلی به وجود نمی آورد، اما همزمان با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی انسان ها به فناوری به ویژه بهره برداری از منابع طبیعی به عنوان ماده اولیه، عرصه بر طبیعت و موجودات آن  تنگ شد، ومتاسفانه دراین روند فرصتی برای سازگار شدن طبیعت وجود نداشت.

,

عنایتی با بیان اینکه حرکت سریع  جوامع به سمت صنعتی شدن، رشد جمعیت، افزایش سطح نیازها از جمله دلایل  افزایش بهره برداری از منابع طبیعی شد، افزود: متاسفانه این اقدامات در شرایطی انجام شد که هیچ توجهی به آثار سوء آن ها نشده بود.

,

وی ادامه داد: تمایل روزافزون انسان ها به تولید، که نتیجه آن تخریب محیط زیست و اختلال در چرخه محیط زیست شد و همزمان بر سرعت غلظت آلاینده های زیست محیطی افزایش پیدا کرد، که بروز این معضل  موجب پیدایش گازهای گلخانه ای، لکه های نفتی تغییرات اقلیمی، آلودگی طبیعت و وجود زباله های پلاستیکی  به خصوص در دهه های اخیر شده است.

,

کارشناس مدیریت محیط زیست افزود: نمونه های معضلات زیست محیطی بسیار است اما مساله ای که کمتر به آن توجه می شود، آلودگی محیط زیست  توسط مواد پلاستیکی است که جزو پر مصرف ترین ابزار تولید دست انسان است که به وضوح در کل کره زمین به وفور دیده می شود.

,

, ,

عنایتی بیان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده تنها در ایران سالانه بیش از 3 میلیون تن پلاستیک تولید می شود، که بیشتر آن ها نیز با دوام هستند و صدها سال طول می کشد تابه خودی خود تحزیه شود.

,

وی گفت: دامنه استفاده از این محصول در زندگی روزمره به قدری گسترده شده که می توان انواع آن را در وسایل پیش پا افتاده تا فوق پیشرفته به راحتی مشاهده کرد.

,

پلاستیک ها بیش از 500 سال در طبیعت می مانند

, پلاستیک ها بیش از 500 سال در طبیعت می مانند, پلاستیک ها بیش از 500 سال در طبیعت می مانند,

کارشناس مدیریت محیط زیست در ادامه بیان کرد: به طوری که  انواع پلاستیک ها یکی از پرکاربردترین مواردی است که  نقش فراوان در زندگی ما دارد ، با توجه به مصرف روزانه و عمومی که هر روز تقریبا از آن استفاده می شود و به سرعت تبدیل به زباله شده که اغلب غیرقابل بازیافت بوده و به علت ماندگاری بیش از 500 سال در محیط مشکلات زیادی را به محیط زیست تحمیل می کند.

,

عنایتی تصریح کرد: استفاده از ظروف پلاستیکی یکی از دلایل جدی بروز سرطان است چرا که اغلب ظروف پلاستیک پلاستیکی از ضایعات مواد تولید می شود  که این مسئله خطراتی برای انسان به همراه دارد.

,

وی با اشاره به اینکه زباله های پلاستیکی قاتل زمین هستند، افزود: این زباله ها در واقع تهدیدی برای جان انسان است بنابراین مقابله با فاجعه ای که در حال تکوین است، استفاده کمتر از کیسه ها وظروف پلاستیکی باشد.

,

کارشناس مدیریت محیط زیست بیان کرد: کیسه های پلاستیکی عمدتا از ترکیب های پلیمری به نام پلی اتیلن سبک درست شده که نیم عمر آن در طبیعت بین 50 تا بیش از300 سال است، که فاجعه ای را در سال های پیش رو را رقم خواهد زد.

,

عنایتی با اشاره به اینکه  با توجه به فرهنگ سازی های انجام شده استقبال بخشی از مردم از  ظروف پلاستیکی کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: توجه نهادهای مختلف و نقش آفرینی مردم می تواند بستری را برای داشتن زمین پاک و عاری از آلودگی های زیست محیطی باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه