اخبار داغ

روستای دره تفی ، شهری برای زندگی آسوده لک لک ها

روستای دره تفی ، شهری برای زندگی آسوده لک لک ها
سفری به شهر لک لک ها، جایی نزدیک خودمان که میزبان پرندگان مهاجری است که از سیبری، روسیه و آسیای میانه به شهر مریوان کوچ کرده اند...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، طبیعت زیبا و بکر مریوان، همواره گردشگرانی از سایر نقاط ایران را به خود جلب کرده است که البته در کنار این محفل سبز طبیعت، لک لک ها سال های طولانی است که همنشین مردم روستاهای اطراف زریوار شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,


شرایط اکولوژیک، برای میزبانی صدها گونه پرنده مهاجر بومی یکی از جاذبه های دیگر گردشگری مریوان است که تعداد زیادی از توریست های پرنده نگر را به اینجا کشانده است.

,
,

, ,


مقصد این گردشگران، جنگل های بیلو در 15 کیلومتری غرب مریوان که پوشیده از درختان جنگلی با گونه های غالب بلوط و درختان کهنسال زیاد و همچنین روستای دره تفتی که معروف به شهر لک لک هاست.

,
,


حاجی له ق له ق یا لک لک سفید، با نام علمی Ciconia Ciconia پرنده ای با ۱۰۲سانتیمتر طول در زمره بزرگترین پرندگان کنارآبزی است، پرنده نر و ماده همشکل هستند و جزو پرندگان زآداور تالاب زریبار است که با مردم این دیار به خوبی انس گرفته است و بر روی درختان و لانه هایی که روستانشینان زریبار با عشق و جان برایش ساخته اند آرامش می گیرد و دسته های لک لک ها یکی پس از دیگری این روزها از مهاجرت خود برمی گردند و خود را به منازل پارسال خود می رسانند و لک لک های تازه وارد هم باید در فکر ساختن لانه های جدید باشند این امنیت و آرامش برای برخی پرندگان در تالاب زریبار باعث شده تا لک لک در فاصله نزدیک با انسان و در آرامش جوجه هایش را بزرگ می کند به شکلی که اکنون بالغ بر صد لانه لک لک در جنگل ها و روستاهای اطراف زریبار وجود دارد.

,
,

, ,


لک لک در فرهنگ مردم کردستان دارای ارزش، جایگاه و احترام خاصی است و همین امنیت باعث محافظت از این پرنده و زادآوری آن در این منطقه است.
در مریوان هم سال گذشته اهالی روستای «دره تفی» برای لک لک ها لانه ساختند، این لانه ها که بر فراز یک چوب و در کنار یک تیر تلفن نصب شده است، جلوه ای خاص به این روستا داده است.

,
,
,

 

,

  البته این نخستین باری نیست که مردم روستاهای حاشیه تالاب زریبار اقدام به ترمیم لانه لک لک ها می کنند و در جای جای این روستا ها به راحتی همزیستی مردم و این پرنده را می توان دید. لانه این لک لک ها در مسیر توریستی اطراف دریاچه، منظره زیبایی را برای بازدید کنندگان خلق کرده است. روستاهای ینگیجه، پیرصفا و کانی سانان در اطراف زریبار نیز از دیگر مناطق مریوان است که مردمش در دوستی با لک لک ها نام آورند.

,


لک لک ها برای زمستان گذرانی از سرزمین سرد و شمالی همچون سیبری، روسیه و آسیای میانه وارد سرزمین ما شده اند.

,
,

, ,


ئیس اداره محیط زیست مریوان نیز گفت: سالانه بیش از 700 جفت لک لک در روستاهای حاشیه دریاچه زریبار مریوان لانه سازی کرده و جوجه آوری می کنند.

,
,


صباح پناهی با قدردانی از این اقدام اهالی روستا دره تفی و میزبانی از لک لک ها در این روستا اظهار کرد: علاوه بر این روستا در چند روستای دیگر نیز لک لک ها در محیط داخل روستا لانه سازی کرده اند.

,
,


وی یادآور شد: لانه سازی لک لک ها در روستا نشانه وجود محیطی توام با امنیت و آرامش در این مناطق است و این اتفاق بسیار خوبی برای دوستداران محیط زیست است.

,
,


پناهی تاکید کرد: این اداره هر سال مهاجرت لک لک ها را رصد کرده و در صورت مشاهده هر گونه تلفات و بیماری در بین لک لک ها با همکاری دامپزشکی به سرعت وارد عمل می شود.

,
,


نقاشی های زیبای پرو بال این نوع پرندگان، ساختار زندگی و روابطشان، موهبتی عظیم و تجربه ای بکر است، آری اینجا تنها یکی از مکان های بکر و دیدنی شهرستان مریوان است که چشم هر بیننده ای ر به خود جلب می کند و مردم نیز به دلیل نماد زنده بودن دریاچه ی زریوار آن را در جمع خود پذیرفته و تمام تلاششان را می کنند که با مرمت و ساخت لانه های این پرندگان اجازه ندهند به سرزمین های دیگر کوچ کنند.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه