اخبار داغ

صرفأجهت اطلاع وزارت جهاد کشاورزی؛

سقوط آزاد نرخ محصولات کشاورزی جنوب کرمان در سال حمایت از تولید ملی/بازهم کشاورز ماند وقرض هایش

سقوط آزاد نرخ محصولات کشاورزی جنوب کرمان در سال حمایت از تولید ملی/بازهم کشاورز ماند وقرض هایش
امسال هم همچون سالهای گذشته دلالان پول دسترنج کشاورزان جنوب کرمان را به جیب سرازیر کردند و موجب افت شدید قیمت محصولات کشاورزی در این منطقه شدند،اما جالب این که هنوز هیچ اقدامی مناسبی برای جلوگیری از سقوط آزاد نرخ محصولات کشاورزی در سال حمایت از تولید ملی در وزارت جهاد کشاورزی انجام نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رودبار ما؛ طی یک‌ماه گذشته در سال جاری کشاورزان جنوب کرمان همانند هرسال شاهد افت پی‌درپی قیمت انواع محصولات کشاورزی بوده‌اند، کشاورزان برای جلوگیری از ورشکستگی و با توجه به تجربه سال‌های گذشته سعی کرده‌اند هر بخش از مزرعه را به کشت یک محصول اختصاص دهند که در صورت کاهش قیمت یک محصول با فروش محصول دیگر ضرر را جبران کنند؛ اما در سال جاری کشاورزان با کاهش شدید قیمت در اکثر محصولات کشاورزی مواجه شده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودبار ما, رودبار ما,

 

,

این کشاورزان وقتی که می بینند هیچ محصولی برای آنها سود ندارد و چون دلشان به حال زحمات خود می سوزد و نمی‌توانند محصولات نوبرانه خود را خوراک دام کنند ترجیح می‌دهند مزارع خود را رها کنند یا شخم بزنند.

,

, ,

بعد از اینکه کشاورزان معترض در شهرستان رودبارجنوب جاده ترانزیتی رودبارجنوب_جازموریان را مسدود کردند طی جلسه ای مسئولان برای جلوگیری از تجمع کشاورزان معترض  اقدام به خرید توافقی محصول به قیمت ۳۷۰ تومان کردند؛ اما این قیمت هم نمی‌تواند جلوی ضرر کشاورزان را بگیرد.

,
, ,

محمدرضا یکی از کشاورزان جنوب کرمان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نمی‌دانیم چه محصولی کشت کنیم، هرچه می‌کاریم با افت قیمت مواجه می‌شود و جالب این‌که در جنوب کرمان محصول را از ما با کم‌ترین قیمت ممکن با هزار منت خریداری می‌کنند و در شهرهای مجاور چندین برابر قیمتی که ما فروخته‌ایم به مصرف‌کننده می‌دهند. این مسأله ربطی به الگوی کشت ندارد چون انواع محصولات کشاورزی با افت قیمت مواجه می‌شوند و از سوی دیگر در بازار مصرف همین محصول با قیمت بالا فروش می‌رود.

,

 

,

وی ادامه داد: چگونه یک کیلو گوجه در جنوب کرمان ۲۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌شود؛ اما در تهران دوهزار تومان به مردم فروخته می‌شود؟

,
, ,

این کشاورز رودباری ادامه داد: سوال این‌جاست، حالا که در سال حمایت از تولید ملی قرار گرفته‌ایم؛ چرا تولید کشاورزان روی دستشان می‌ماند و هیچ برنامه‌ریزی در راستای بازاریابی و صادرات این محصولات از قبل انجام نشده است.

,

, ,

روزگاری نبود فرودگاه در جنوب کرمان برای حمل و نقل محصول بهانه‌ای مسئولان این منطقه برای عدم ورود به بازارهای جهانی بود؛ اما حالا که این فرودگاه نیز راه‌اندازی شده است هیچ برنامه مدونی برای بازاریابی محصولات کشاورزی برای ورود به کشورهای مختلف وجود ندارد و هزینه حمل و نقل زمینی نیز هر روز بیش‌تر می‌شود. در این میان کشاورزی که وظیفه‌اش تولید محصول است پس از تولید هیچ بستر و زمینه‌ای برای فروش نمی‌بیند و درنهایت با موانعی در راستای محصول مواجه می‌شود که مسئولان باید با تعریف ساختار معین و دائمی در راستای بازاریابی، حمل و نقل و فروش محصول اقدام کنند.

,
, ,

 

,

چند ماه قبل بود که استیضاح وزیر کشاورزی در مجلس رأی نیاورد و اکنون نمایندگان جنوب کرمان با توجه به وضعیت نابه‌سامان محصولات کشاورزی پی‌درپی از وزارت کشاورزی می‌خواهند چاره‌ای برای حل مشکل در نظر گیرد. احمد حمزه، نماینده کهنوج، رودبار، فاریاب و منوجان و قلعه‌گنج، همین چند روز قبل بود در سخنرانی‌اش در مجلس با تشریح وضعیت کشاورزان جنوب کرمان و افت قیمت محصول، دلال‌بازی در بازار، عدم بازاریابی و افزایش قیمت حمل و نقل محصولات کشاورزی خواستار چاره‌اندیشی فوری مسئولان شد.

,
 
,
 
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه