اخبار داغ

بی سروصدا ترین بلای طبیعی

سنگ دلی باران بر پهنه خشک کویری کرمان / باران بهاری هم بحران خشکسالی را حل نکرد

سنگ دلی باران بر پهنه خشک کویری کرمان / باران بهاری هم بحران خشکسالی را حل نکرد
کِرمان پهناورترین استان‌ کشور است که در جنوب شرقی ایران قرار گرفته است و موضوعی که مردم را این روزها بسیار نگران کرده موضوع کم آبی در استان می باشد زیرا آب یکی از ارکان اصلی حیات بشری است که حیات بدون آن برای موجوات زنده به هیچ وجه قابل تصور نیست .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کرمان۱۴۰۰ ؛ کِرمان پهناورترین استان‌ کشور است که در جنوب شرقی ایران قرار گرفته است و موضوعی که مردم را این روزها بسیار نگران کرده موضوع کم آبی در استان می باشد زیرا آب یکی از ارکان اصلی حیات بشری است که حیات بدون آن برای موجوات زنده به هیچ وجه قابل تصور نیست .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کرمان۱۴۰۰,  ؛ کِرمان پهناورترین استان‌ کشور است که در جنوب شرقی ایران قرار گرفته است و موضوعی که مردم را این روزها بسیار نگران کرده موضوع کم آبی در استان می باشد زیرا آب یکی از ارکان اصلی حیات بشری است که حیات بدون آن برای موجوات زنده به هیچ وجه قابل تصور نیست .,

طبق آخرین آماری ها موجود استان کرمان  از جمله استان هایی می باشد که در طی سال های اخیر با خشکسالی شدید مواجه است و خشکسالی به عنوان بی سروصدا ترین بلایای طبیعی تبعات جبران ناپذیری برای  این استان در پی داشته است وعدم بارش های جوی در سالی که گذشت خود بیان کننده این موضع و تبعات ناشی از ان است .

,

از ابتدای سال جاری با روندصعودی افزایش دمای استان مردم خبر روزهای سخت را برای استان در تابستان  از جمله جیره بندی آب می دانند اما در اواخر فروردین ما شاهد بارش های در سطح استان بودیم که طبق گفته کارشناسان این بارش ها نمی تواند کم آبی موجود را برطرف کند .

,

حمیده حبیبی رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان می گوید : مجموع بارش استان طی سال زراعی امسال ۲۹ میلیمتر بوده است که با بارش های اخیر جبران نمی شود.

,

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان از کاهش ۷۵ درصدی بارش های استان کرمان نسبت به پارسال در این استان خبر داده است .

,

از سوی دیگر نیز ابراهیم علیزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان در جلسه مشترک شورای حفاظت از منابع آب استان‌های یزد و کرمان با اشاره به بحران آب استان کرمان می گوید: در حال حاضر در شهر کرمان نیز با بحران آب مواجه هستیم و با کسری بیش از ۷۰۰ لیتر بر ثانیه شهر را اداره می‌کنیم.

,

وی با اشاره به برنامه‌های میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت استان کرمان برای انتقال آب، اضافه کرد: طرح میان مدت، تامین آب شرب شهر کرمان در قالب طرح بزرگی است که شامل سد مخزنی خاکی در ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی استان سد شهیدان امیرتیموری است.

,

علیزاده با اشاره به پروژه  انتقال آب از دریای عمان بیان داشته است : طول مسیر انتقال آب از دریای عمان به سد صفارود ۳۶۵ کیلومتر است که در ادامه وارد تونل می‌شود و ۵ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد هزینه طرح بوده است.

,

طبق گفته کارشناسان خشکسالی در سال های آتی می تواند مهمترین چالش و مشکل برای استان کرمان باشد لذا باید مسئولین در کوتاه مدت راه های عملیاتی برای مقابله با کم آبی در دستور کار خود قرار دهند و از سوی دیگر نیز مردم با مصرف بهینه اب شرب مدیریت آن را در اولویت قرار دهند  زیرا مدیریت مصرف صحیح آب نیازمند مشارکت همگانی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه