اخبار داغ

رویای "بیستون-طاقبستان" تعبیر نشد؛

سرنوشت مبهم کریدور "ایران باستان"

سرنوشت مبهم کریدور "ایران باستان"
کریدور گردشگری "بیستون – طاقبستان" با وجود چندین سال از مطرح شدن و تاکید مسئولان بر اجرای آن هنوز هم در حد یک رویاپردازی باقی مانده و پیشرفت چندانی نداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  مرصاد  رویاپردازی در برنامه ریزی های کلان مسئولان و آرمان گرایی آنها یکی از مهمترین چالش هایی است که همواره گریبان کرمانشاه را گرفته و همین موضوع هم موجب شده تا برنامه های شکست خورده زیادی روی دست کرمانشاه بماند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

مثلا همین نبود برنامه صحیح توسعه استان باعث شده تا محور توسعه استان سرگردان بچرخد بین کشاورزی، تجارت، گردشگری و... و هربار والیان تازه بر سر کار آمده با یک سنجش سرسری از وضعیت استان در ابتدای کار خود یکی از این محورها را انتخاب و بر اساس آن تعدادی پروژه یا ابرپروژه یا به اصطلاح برنامه راهبردی تدارک ببینند.

,

مثلا زمانی که مرزهای کرمانشاه رونق داشت و حال و روزش خوب بود یکی از همین آقایان استاندار تجارت را محور توسعه استان خواند و رویای صادرات 10 میلیارد دلاری را برای کرمانشاه در نظر گرفت و هرچه گفتیم و گفتند که این موضوع با واقعیت های استان زمین تا آسمان تفاوت دارد کسی گوشش بدهکار نیود و سر آخر هم استاندار معزول ماند و رویایی که تحقق نیافت.

,

یا زمانی هم ابرپروژه برای کرمانشاه تعریف کردند مثل همین پروژه کریدور گردشگری "بیستون – طاقبستان" که قرار بود مسیر مجموعه میراث جهانی بیستون تا آثار تاریخی هزار ساله طاقبستان مسیر توسعه استان را هموار کند و در ایجاد اشتغال و از همه مهتر در جذب گردشگر تاثیرگذار باشد که نشد.

,

قرار بود کرمانشاه در سال 94 بتواند میزبان 4 میلیون گردشگر باشد، اما الان که 3 سال از آن زمان می گذرد کرمانشاه هنوز هم نتوانسته به آن آماری که بر اساس برنامه ریزی های غیرواقع بینانه هدف گذاری شده بود دست یابد.

,

در همان سال 94 بحث ایجاد کریدور بیستون - طاق بستان دوباره مطرح شد، این کریدور که 30 کیلومتر طول دارد و 2 اثر تاریخی مهم استان را به هم متصل می کند در این سال ها با تغییر مکرر والیان استان گاها به فراموشی سپرده شده و عملا کاری برای آن انجام نشده است، هرچند تاکنون سه استاندار بر اجرای آن مصر بوده اند!

,

وعده ای که روی زمین ماند

,

اسدالله رازانی استاندار وقت کرمانشاه 28 مهرماه 94  در بازدید از مجموعه تاریخی طاقبستان در جمع خبرنگاران، وجود مجموعه های تاریخی چون طاقبستان و بیستون را در کرمانشاه فرصت ویژه ای برای توسعه صنعت گردشگری در استان دانست و این صنعت را یکی از محورهای اصلی برای توسعه اقتصاد استان برشمرد.

,

رازانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی سال های اخیر مبنی بر ساماندهی مجموعه های تاریخی و گردشگری بیستون و طاقبستان از این اقدامات به عنوان یک ضرورت یاد کرد.

,

وی گفت: اقداماتی که تاکنون صورت گرفته اقدامات خوبی است اما استان کرمانشاه از ظرفیت های بالاتری در این زمینه برخوردار است که باید از آن بهره جست.

,

رازانی از طرح ایجاد کریدوری از بیستون تا کرمانشاه خبر داد که در نتیجه آن یک مسیر گردشگری از بیستون تا کرمانشاه تعریف شود.

,

وی تاکید کرد: برای ایجاد مسیر مذکور باید کارها و اقدامات زیادی انجام شود تا به وضعیت مطلوب در این زمینه دست یابیم.

,

استاندار وقت کرمانشاه بر توسعه صنعت گردشگری در استان تاکید کرد و افزود: در نظر داریم اعتبارات ملی، استانی و حتی سرمایه گذاری های بخش خصوصی را به صورت جدی در راستای توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان سوق دهیم تا در نتیجه آن شاهد رشد روز افزون استان از نظر اقتصادی نیز باشیم.

,

و اما یکسال بعد ...

,

رازانی استاندار وقت کرمانشاه 7 آذر 95 یعنی یکسال بعد در جلسه طرح کریدور گردشگری کرمانشاه گفت: تاکنون چندین جلسه با نیروهای نظامی جهت عقب نشینی دیوارهای پاگان های نظامی مستقر در مسیر کرمانشاه به بیستون تشکیل داده ایم و بزودی نیز برای تسریع در کار جلسه دیگری تشکیل خواهیم داد و این موضوع که یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری است، نیاز به پیگیری بیشتری دارد.

,

وی بیان داشت: طرح ها و برنامه های خوبی برای اثربخشی به جاذبیت های مسیر کرمانشاه به بیستون لحاظ شده که تمامی دستگاه های اجرایی ذیربط موظف به پیگیری و جدیت در این راستا هستند، زیرا در نظر داریم که این مسیر را به مسیری زیبا و دلنشین تبدیل کنیم.

,

معاون امور عمرانی وقت استاندار کرمانشاه نیز در این جلسه از انجام اقدامات لازم برای کاشت 15 هزار اصل نهال در مسیر بیستون به کرمانشاه خبر داد و گفت: برنامه ریزی لازم برای کاشت این تعداد اصل نهال صورت گرفته و بزودی 15 هزار اصل نهال با همکاری و مشارکت مردم به یاد 10 هزار شهید والامقام استان کرمانشاه کاشته خواهد شد.

,

مجتبی نیک کردار افزود: خوشبختانه در طول مسیر به صورت رفت و برگشت زیرسازی های لازم جهت تسطیح اراضی انجام شده و در این مسیر علاوه بر کاشت درخت به صورت جنگل کاری و انبوه، مجتمع های رفاهی، خدماتی گردشگری و همچنین فضای سبز با جذابیت خاص و پارک ها در این مسیر احداث خواهد شد و برای روان سازی ترافیک و جلوگیری از مشکل تردد نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

,

حالا با این تفاسیر معلوم نیست این ابرپروژه اصلا در دستور کار استاندار جدید قرار دارد یا نه، چون این روزها دیگر هیچ حرفی از این موضوع مطرح نمی شود

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه