اخبار داغ

روایتی مختصر از ابنیه تاریخی کمربند سرسبز بندرعباس؛

حمام تاریخی پشته ایسین اثر تاریخی به جا مانده از دوره قاجار/«گاوچاه» ابزاری جهت تامین آب روستا

حمام تاریخی پشته ایسین اثر تاریخی به جا مانده از دوره قاجار/«گاوچاه» ابزاری جهت تامین آب روستا
دهستان ایسین که در فاصله 24 کیلومتری از شهرستان بندرعباس قرارگرفته است به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب این دهستان در گذشته بازرگانان و تجار خارجی که در بندرعباس ساکن بودند، برای گردش به این دهستان سفر می کردند، به همین دلیل در معماری آثار تاریخی این دهستان نوع های خاص معماری داخلی و خارجی به چشم می خورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به  نقل از  هرمز؛ ایسین نام دهستانی است که در فاصله ۲۴کیلومتری شهرستان بندرعباس  قرار گرفته است.  و به دلیل اینکه مسیحیان در گذشته ساکن این دهستان بودند، تا چندی پیش ایسین” عیسین ” نوشته می شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

این دهستان که در دامنه جنوبی کوه گنو و حاشیه جاده بندرعباس قرار گرفته به دلیل دارا بودن منابع آبی ، به دور شهر بندرعباس کمربند سبزی را نقش بسته بود.

,

پرآبی این منطقه موجب ایجاد طراوت وشادابی دوچندان این منطقه می شد به طوری که اروپایی هایی که برای فعالیت های اقتصادی و سیاسی به بندرعباس آمده بودند برای رهایی از گرما و شرجی این منطقه به ایسین می رفتند.

,

تاریخ حکایت ازآن دارد در ایسین قلعه هایی وجود داشته که در گذر زمان تخریب شده و اکنون جز در کتب تاریخی آثاری از آن در ایسین مشاهده نمی شود.

,

در واقع  قلعه های زیادی در ایسین وجود داشته در زمان حمله عرب های عمان به ایران، طهماسب میرزا والی فارس بعد از بازپس گیری عمارت کلاه فرنگی، سایر قلعه ها را نیز پاکسازی کردند، که قلعه ایسین نیز  از جمله قلعه هایی بود که در همان زمان پاکسازی شد.

,

, ,

دروازه ایسینی یکی از پنج دروازه ورودی به بندرعباس

, دروازه ایسینی یکی از پنج دروازه ورودی به بندرعباس , دروازه ایسینی یکی از پنج دروازه ورودی به بندرعباس,

دروازه ایسینی یکی از پنج دروازه ای بود که در شهر بتدرعباس شهر بندرعباس دارای پنج دروازه وجود داشت، بندرعباس در گذشته برج هایی بوده که در حاشیه آبگیرهای شمالی این شهر و در نزدیکی خندق هایی بود که از شهر در برابر حمله دشمنان جلوگیری می کرد.

,

همزمان با پیشرفت شهر نشینی مکان این دروازه ها تغییر یافت، و تعداد آن ها نیز کم شد به طوری که در آخرین محل دروازه در فاصله یک کیلومتری شهر قرار داشت، و در این زمان دروازه ایسینی نیز کاربرد نظامی نداشته است.

,

در گذشته کاروان هایی که برای تجارت  و یا گردش در این منطقه وارد ایسین می شدند باید عوارض دروازه آبی دریافت می کرد، به این شکل که در سال 1316 شمسی از هر بار الاغ 2 تا 5 ریال و از هر بار شتر 10 تا 15 ریال عوارض دریافت می کردند.

,

, ,

جدا شدن بلوک عباسی در ایسین ازسایر بلوک ها در زمان کریم خان زند

, جدا شدن بلوک عباسی در ایسین ازسایر بلوک ها در زمان کریم خان زند, جدا شدن بلوک عباسی در ایسین ازسایر بلوک ها در زمان کریم خان زند,

در گذشته های بسیار دور بندرعباس را بندرعباسی یا بلوک عباسی نیز می خواندند، که در مدت زمان طولانی جزء مناطق گرمسیری فارس محسوب می شد، در واقع در اواخر دوره سلطنت نادرشاه افشار و اوایل حکومت کریم خان زند بلوک های ایسین و تازیان از سایر بلوک ها جدا کردند که در پی آن این بلوک، بلوک عباسی شد.

,

روستاهای تازیان، قلات، نایبند، سرخون و ایسین روستاهایی هستند که در منطقه شهر ایسین قرار گرفته اند، و همچنین درگیر، بنوبند میگونی، باغ گوری، مازغ، نوبند، فاریاب هاشم، ترکی چی، باغ رتیسان، تازیان بالا و پاییم، پاتل ایسین و هورمودر از جمله آبادی هایی بودند که در بلوک ایسین و تازیان قرار داشتند.

,

بیرون آوردن آب از چاه ها به وسیله "گاو چاه"

, بیرون آوردن آب از چاه ها به وسیله "گاو چاه", بیرون آوردن آب از چاه ها به وسیله "گاو چاه",

از زمان های قدیم ایسین و روستاهایی که در آن قرار داشتند به دلیل وجود منبع های آب شیرین دارای زمین های کشاورزی زیادی بودندو حتی در روستاهایی که فاقد آب چشمه و قنات بودند نیز به وسیله گاو چاه(نیروی گاو)  از چا ها آب بیرون می آوردند و مسیری را برای هدایت آب  به سمت باغ ها و مزارع درست می کردند. جو ، گندم، خربزه ، خرما، پیاز و هندوانه  هستند.

,

 

,

, ,

حمام تاریخی پشته ایسین اثر تاریخی دوره قاجار

, حمام تاریخی پشته ایسین اثر تاریخی دوره قاجار, حمام تاریخی پشته ایسین اثر تاریخی دوره قاجار,

این حمام تاریخی از جمله بناهای تاریخی دوره قاجار است، که در ایسین قرار  دارد که در اوایل دهه 70 به‌عنوان یک اثر تاریخی توسط میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده است.

,

ساروج، سنگ لاش و شنگ مرجان مصالح به کار رفته در ساخت این بنا به کار رفته اند. به طوری که سقف و سطوح بیرونی این بنا با ساروج و سنگ مرجان ساخته شده و همچنین از ساروج برای رنگ آمیزی نیز استفاده کرده اند که گذر باعث شده تا محیط بیرونی بنا اکنون با سیمان سفید مرمت شود.

,

در حاشیه حمام تاریخی، یک قلعه تاریخی، 2 حوض به شکل مستطیل شکل و یک حوض دایره ای شکل که برخی آن را با نام گری بند شناخته شده، وجود دارد آب این حوض ها از قنات روستاها تامین می شد، که بخش میانی این حوض که در قلعه قرار داشته در گذر زمان تخریب شده است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه