اخبار داغ

در ادامه آمار بیکاری در کشور؛

تعطیلی دو ساله گذرگاه مرزی شاه گل بیکاری چندین هزار نفر را رقم زد/ دولتمردان بر معضلات اجتماعی افزودند!

تعطیلی دو ساله گذرگاه مرزی شاه گل بیکاری چندین هزار نفر را رقم زد/ دولتمردان بر معضلات اجتماعی افزودند!
در حالی بسته شدن گذرگاه مرزی شاه گل باعث بیکاری روزانه دو هزار نفر در سیستان وبلوچستان شده است که شاهد افزایش معضلات اجتماعی به مثل اعتیاد، طلاق، مهاجرت، تکدی گری و غیره در شهرستان زهک هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران با مساحتی حدود 180هزار و 726کیلومتر مربع بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را دربرمی‌گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

این استان هزار و 100 کیلومتر مرز مشترک با پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی، از اهمیت فراوانی برخوردار است به ویژه بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسان ترین و بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب های آزاد است.
حدود 51درصد جمعیت این استان را روستانشینان به خود اختصاص داده اند که شغل بیشتر آنان کشاورزی و دامداری است و در حدود 20سال گذشته با خشکسالی های پی در پی مواجه بوده و بیشتر سرمایه خود را از دست داده اند.
یکی از نقاطی که دولت و مسئولان در زمینه توسعه استان در دستور کار خود قرار داده اند، بهره گیری از ظرفیت و قابلیت مرزی است و در گام نخست کارت های مبادلات مرزی را برای مرزنشینان تعریف کردند و به آنان اعطا شد و پس از آن با باز کردن گذرهای موقت مرزی فعالیت کوله بری و اشتغال مرزنشینان مورد توجه قرار گرفت.
این طرح چندی است که به صورت تعطیل درآمده و دولت بحث ساماندهی معابر را در دستور کار قرار داد اما تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده به طوری که در حال حاضر به دلیل بسته شدن این معابر هزاران نفر بیکار شده اند.
سیستان و بلوچستان به عنوان جوان ترین و یکی از بیکارترین استانهای کشور شناخته می شود واین در حالی است که بیش از هزار کیلومتر مرز آبی و خاکی با کشور های همسایه را دارا می باشد و یکی از راه های ایجاد اشتغال بهره گیری از ظرفیت و پتانسیل مرز می باشد.
معابر مرزی از جمله فعالیت هایی بود که باعث ایجاد اشتغال برای مرزنشینان شده بود که یک نفر به نمایندگی از چندین مرزنشین می توانست با وارد و صادر کردن کالا از گذرگاه های مرزی نه تنها برای خود و مرزنشینان بلکه برای تعداد قابل توجهی کارگر نیز اشتغال ایجاد کند و این امر باعث کاهش معضلات اجتماعی از جمله مهاجرت، سرقت، اعتیاد، طلاق و غیره شده بود.
در مدتی که اخیرا دولت به فکر ساماندهی معابر مرزی افتاده، است تعداد اشتغال موقت ایجاد شده همه از بین رفت و معیشت هزاران خانوار به خطر افتاده و در این راستا و برای بررسی موضوع  خبرنگار عصرهامون،مصاحبه هایی را با برخی از مسئولان انجام داده است.
 
از بین رفتن اشتغال دو هزار نفر در هر روز
سرپرست معبر مرزی شاهگل زهک گفت: حدود دو سال است که گذرگاه مرزی شاه گل تعطیل شده است .
حبیب اله کاشانی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، افزود: در پیگیری صورت گرفته از سوی مسئولان اعلام شد این معبر باید دارای گمرک و زیرساخت های لازم شود و تاکنون نیز اقدام خاصی برای باز گشایی آن نشده است.
وی اظهار کرد: روزانه در این معبر مرزی بالغ بر دو هزار نفر اشتغال پاره وقت داشتند و برای خانواده خود درآمد کسب می کردند.
وی با اشاره به حضورش در شورای حل اختلاف شهرستان زهک، تاکید کرد: پس از بسته شده این گذرگاه معضلات اجتماعی به مثل اعتیاد، طلاق، فقط، مهاجرت، تکدی گری و غیره در سطح این منطقه افزوده شده است، بارهای به مسئولان گفته ام اما گوش شنوایی برای احقاق حق مردم نیست.
وی با اشاره به خشکسالی و نبود آب در منطقه سیستان از مسئولان درخواست کرد بیش از گذشته به فکر مردم باشند.
 
معابر به بازارچه های مرزی ارتقاء پیدا می کنند
فرماندار زهک نیز در این خصوص گفت:براساس مصوبه هیئت دولت و شیوه نامه ارسالی به استانها، معابر مرزی تعطیل شده و آنها به بازارچه های مرزی ارتقاء پیدا می کنند.
جمشید رخشانی نسب در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، افزود: گذرهای مرزی موقت براساس تفاهم نامه ای فی مابین استانداری و مرزبانی در مراکز استانها و بین مرزبانی و فرمانداری در شهرستانها برای جابجایی تعداد محدودی کالا و در راستای کمک به مرزنشینان ایجاد شده بود اما با توجه به اینکه این جابجایی ها نوعی قاچاق کالا محسوب شده و تنها تعداد خاصی سود می بردند، براساس مصوبه هیئت دولت این گذرها مقرر شد تا به بازارچه های مرزی ارتقاء پیدا کنند.
وی با اشاره به فعالیت روزانه 60تا200کارگر در معبر مرزی شاهگل زهک، تاکید کرد: در حال حاضر امکانات اولیه به مثل آب و برق در محل آماده شده اما باید زیرساختهای لازم برای حضور گمرک در منطقه صورت پذیرد و این محل تحویل گمرک شود.
این مسئول در خصوص افزایش معضلات اجتماعی در منطقه نیز گفت: در این خصوص کلی گویی می شود اما باید براساس آمار و مصداقی مطالب را ارائه کرد.
دولت بدنبال ساماندهى فعالیت کوله‌برى در استان‌هاى مرزى است
وزیر کشور نیز روز گذشته در این خصوص با اشاره به مشکلات پیش آمده برای فعالیت کوله بران در برخی از استانهای مرزی گفت: دولت با طرح جدیدى که اخیرا به تصویب رسانده بدنبال ساماندهى فعالیت کوله‌برى در استانهاى مرزى است.
عبدالرضا رحمانی فضلی در  جلسه بررسی آخرین وضعیت بازارچه هاى مرزى کشور افزود: باید براساس برنامه‌ریزی دقیق تعداد کوله بران واقعی که در استان های مورد نظر فعالیت دارند شناسایی شوند تا بر این اساس بتوان نسبت به حل مشکلات آنها اقدام کرد.
وزیر کشور از معاون امنیتی انتظامی این وزارت خانه خواست در جلسه مشترک با استانداران مرزی و دستگاه‌های مسئول ظرف یک هفته آینده موانع پیش روی فعالیت کوله بران در استان‌های مورد نظر را بررسی و راهکارهای پیشنهادى را ارائه کنند
در ادامه این جلسه موافقت شد تا به ملوانانى که اقدام به ثبت سفارش کالا؛ پر کردن اظهارنامه و حقوق گمرکى و عوارض پرداخت می کنند از تخفیف سود بازرگانی 20 درصد برخوردار شوند و همچنین سوخت لنج ها در آب هاى مرز جمهوری اسلامی ایران به قیمت داخل کشور فروخته شود که این مصوبه برای طی مراحل قانونی به هیات وزیران ارائه خواهد شد تا به مرحله اجرا برسد.
 
انتهای پیام//
 

,
,
,
,
,
,
, عصرهامون,
,
, از بین رفتن اشتغال دو هزار نفر در هر روز,
,
, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه