اخبار داغ

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان:

استان زنجان نقاط مستعدی برای تبدیل شدن به کانون ریزگردها دارد/ از پاسخ‌های آب منطقه‌ای در زمینه فروچاله‌های حاشیه قزل اوزن قانع نشدیم

استان زنجان نقاط مستعدی برای تبدیل شدن به کانون ریزگردها دارد/ از پاسخ‌های آب منطقه‌ای در زمینه فروچاله‌های حاشیه قزل اوزن قانع نشدیم
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: استان زنجان نقاط مستعدی برای تبدیل شدن به کانون ریزگردها دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; سیدرضا موسوی مشکینی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان با بیان اینکه دوم اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده است، اظهار کرد: شعار نه به کیسه‌های پلاستیکی برای امسال انتخاب شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , موج رسا;, ,

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته چهار محور اصلی به عنوان فعالیت‌های زیست محیطی برای سازمان محیط زیست تدوین شده است، ابراز کرد: ریزگردها، آلودگی هوا، پسماندها و حق آبه‌های زیست محیطی چهار محور اصلی فعالیت‌های سازمان محیط زیست است.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان و استانهای همجوار در چند روز اخیر درگیر ریزگردها بودند، خاطرنشان کرد: در سال جاری به این موضوع رسیدگی خواهد شد.

,

موسوی با اشاره به اینکه محور دوم فعالیت‌های سازمان در راستای مدیریت پسماندها است، ادامه داد: پسماندهای خانگی با حجم تولید زیاد در دستور کار محیط زیست است.

,

وی بیان اینکه در استان زنجان چندان با آلودگی هوا مواجه نیستیم اما در کلانشهرها مشکلات جدی و اساسی را ایجاد کرده است، گفت: عدم تامین حق آبه‌های زیست محیطی محور چهارم از فعالیت‌های محیط زیست بوده که مشکلاتی از قبیل فرسایش خاک، ریزگردها، بروز سیل و غیره را به ارمغان آورده است.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان تصریح کرد: عدم تامین حق آبه‌های زیست محیطی تنوع زیستی را تاحت تاثیر قرار داده است، در سال جاری موضوع حق ابه‌های زیست محیطی را پگیری می‌کنیم.

,

موسوی در ادامه به بحث فروچاله‌های رخ داده در حاشیه رودخانه قزل اوزن اشاره کرد و گفت: فروچاله به معنی مرگ زمین است و هرجا که این فروچاله‌ها دیده شود یعنی آبهای زیرزمینی تخلیه شده و این محدوده قابلیت جذب آب را نخواهد داشت.

,

وی با بیان اینکه در اواخر پاییز سال 96 در اطراف رودخانه قزل اوزن و در شهرستان طارم این فروچاله‌ها مشاهده شده است، ابراز کرد: مکاتبات مورد نیاز با شرکت آب منطقه‌ای استان در این زمینه انجام شده است و باید در این راستا در یک فضای منطقی و کارشناسی شده با حضور کارشناسان ذیربط این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با تاکید بر اینکه از نظر آب منطقه‌ای استان این موضوع جدی نیست اما ما به این پاسخ قانع نشدیم، تصریح کرد: ما پیگیری‌های خودمان را ادامه خواهیم داد.

,

وی در ادامه به مدیریت کیسه‌های پلاستیکی در استان زنجان اشاره و خاطرنشان کرد: برای مدیریت کیسه‌های پلاستیکی باید از ابزارهای ترکیبی استفاده کرد که قابلیت تجزیه در محیط زیست را داشته باشند، کیسه‌های پلاستیکی تجزیه نمی‌شوند و برای محیط زیست مضر هستند.

,

موسوی با اشاره به پسماندهای بیمارستانی اظهار کرد: اقدامات خوبی در این راستا توسط محیط زیست انجام شده و پایش‌های دوره‌ای در حال انجام است، در حوزه پسماندهای بیمارستانی وضعیت خوبی داریم و دانشگاه علوم پزشکی نیز همکاری خوبی در این زمینه دارد.

,

وی با بیان اینکه در استان زنجان نقاط مستعد برای تبدیل شدن به کانونهای ریزگردها وجود دارد، گفت: کاهش آبهای زیرزمینی، استفاده بیش از حد از مراتع و خشک شدن رودخانه‌ها شرایط مستعد شدن این نقاط به کانونهای ریزگردها را فراهم می‌کند.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان بیان کرد: در مناطق تحت مدیریت خود از نظر حاکمیتی ورود پیدا کردیم و اطلاعات و داده‌های خود را به روز کرده و به سازمان محیط زیست اطلاع رسانی کرده‌ایم.

,

موسوی به تامین اعتبار خرید دستگاه سنجش امواج برای استان زنجان اشاره کرد و گفت: بحث امواج به صورت جدی مطرح شده و امواج صادر شده از دکل های مخابراتی که در داخل سطح شهر توسط این دستگاهها سنجش می شود.

,

وی با اشاره به اینکه حفظ تنوع زیستی یکی از رسالت های حفاظت از محیط زیست است، ابراز کرد: با تضعیف زنجیره های زیست محیطی که خود انسان نیز بخشی از زنجیره های محیط زیست است، موقعیت خود انسان نیز در این راستا تضعیف می شود.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه در راستای حفاظت از محیط زیست باید شیوه های حفاظتی تغییر کند و به سمت حفاظت مشارکتی حرکت کنیم، عنوان کرد: باید از توان و ظرفیت های مردم منطقه نیز در این زمینه استفاده کنیم.

,

موسوی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پسماندهای شهرک روی گفت: مکان دائمی برای مدیریت پسماندهای شهرک روی زنجان انتخاب شده بود که مکان قبلی به علت مسائل فنی، اجرایی و زیست محیطی تایید نشد.

,

وی با اشاره به اینکه شرکت مجری پیگیری کننده مکان انتقال پسماندها ملزم کردیم تا مکان دیگری را با همکاری محیط زیست معرفی کند، ابراز کرد: با پیگیری‌های انجام شده هفت پهنه پیشنهادی داشتیم که یکی از پهنه‌ها مورد تایید قرار گرفت.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه روستای مرصع در جاده دندی استان زنجان بهترین شرایط را برای مدیریت پسماندها دارد، اظهار کرد: این مکان تاییدیه زیست محیطی را اخذ کرده و تملک مکان و اجرای لندفیل توسط مجری در حال پیگیری است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه