اخبار داغ

پیگیری رسانه ای جواب داد؛

سفالگر مینابی صاحب سرپناه می شود/ کلنگ ساخت خانه صنایع دستی میناب به زمین زده شد

سفالگر مینابی صاحب سرپناه می شود/ کلنگ ساخت خانه صنایع دستی میناب به زمین زده شد
مسئولین شهرستان میناب در پی انعکاس خبری مبنی بر مشکلات یک سفالگر مینابی در شبکه های اجتماعی، کلنگ ساخت صنایع دستی میناب در روستای حکمی به زمین کوبیدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میناب جنوب،صنایع دستی به مجموعه ای از هنر و صنعت ها اطلاق می شود که با استفاده از مواد اولیه بومی وانجام مراحل تولیدی به کمک دست وابزار دستی موجب تهیه وساخت محصولاتی می شود که ذوق هنری وخلاقیت فکری سازنده یه نحوی تجلی یافته وهمین عامل وجه تمایز اصلی این گونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی وکارخانه ای است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میناب جنوب,

صنایع دستی در واقع یکی از هنر های سنتی به جا مانده از پیشینیان است ونشانگر سنتها ونحوه زندگی مردمان آن منطقه بوده که با استفاده از امکانات و قابلیتهای منطقه ملزومات مورد نیاز خود را تهیه می نمودند.

,

شهرستان میناب با قدمت چند هزار ساله یکی از شهرستان های استان هرمزگان بوده که مردمانش در تولید انواع صنایع دستی بعنوان یکی از پیشتازان عرصه هنر های بومی و محلی محسوب می شوند.

,

, ,

این شهرستان دارای ۴ بخش ۴ شهر و یازده دهستان بوده است، روستاهای حکمی، بهمنی بعنوان قطب تولید صنایع دستی وسفالی این شهرستان بوده و پنجشنبه بازار تاریخی میناب یکی از بهترین مرکز برای عرضه تولیدات بومی و محلی این منطقه بوده است.

,

تولید صنایع‌دستی به شکلی که امروز در میناب اتفاق می‌افتد به‌خاطر زحمات مرد جوانی به نام علی صادق‌بهمنی است که توانسته بومیان این منطقه را تشویق به تولید صنایع‌دستی کند، به همین‌خاطر امروز آنها در خانه‌هایشان بیشتر از ۱۶۰نوع محصول می‌سازند.

,

حدود۱۶۰نوع محصول مانند انواع جارو، انواع بادبزن، کیف، سینی و جامیوه‌ای، گهواره، سبد، زنبیل، لانه پرنده، کفش، دمپایی، جای لوازم آرایشی و بهداشتی، جای طلا و جواهر، سفره، حصیر و کلاه در میناب نتیجه تلاش های مردان صنعتگر میناب از برگ درخت خرما تهیه و بفروش می رسد.

,

, ,

علیرغم همه مشکلات هنرمندان صنایع دستی میناب در این میان در پی انعکاس تصویر و درج خبر مشکلات هنرمند سافلگر مینابی در جراید، روزنامه ها و خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی مبنی بر اینکه تنها انتظار سفالگر مینابی از مسئولین ساخت یک سرپناه است، مسئولین به حمایت از این هنرمند شتافتند.

,

هنرمندی که سالها بدون حمایت در دور از آبادی مشغول تولید انواع صنایع دستی از نوع سفال بود تا همه مسئولان به نوعی میناب را قطب صنایع دستی هرمزگان بدانند و خودش از حمایت ها بی دریغ شود.

,

علی حبیب؛ تنها سفالگر روستای حکمی عمر 65 ساله خود را صرف ساخت سفال، کوزه، جَهله، اُشترکو، سرقلیان و دیگر نقش و نگارهایی کرده تا میناب را به جهان شناسایی کند.

,

, ,

صنایع دستی سند هویتی مردم میناب است

, صنایع دستی سند هویتی مردم میناب است,

حجت الاسلام میرزا حسین معتمدی فر امام جمعه میناب در آئین کلنگ زنی ساخت خانه صنایع دستی در روستای حکمی با میناب جنوب گفت: بحث هنر باید در شهر میناب ادامه دار شود.

,

امام جمعه میناب افزود: میراث فرهنگی به عنوان برجسته ترین سند ملی هویت تاریخی یک ملت  است و می تواند در عرصه بین المللی در تبادل فرهنگ و افکار موثر باشد.

,

وی گفت: امروز جنگ،جنگ هویت هاست، آمریکایی ها در تمام زمین ها حاضرند با بشریت جنگ کنند الا سر هویت ها، نسل امروزی ما بایدبداند که از چه پشتوانه فنی ، تکنیکی و هنری برخوردار بوده است تا به راحتی خود را در هجمه فرهنگی غربی ها نبازد.

,

, ,

بهره برداری از خانه صنایع دستی حکمی در دهه مبارک فجر

, بهره برداری از خانه صنایع دستی حکمی در دهه مبارک فجر,

غلامرضا فدوی دهیار روستای حکمی در گفتگویی افزود: انعکاس تصویر هنرمند سفالگر مینابی توسط خبرنگار میناب جنوب توانست کمپین حمایت از تنها سفالگر مینابی در شبکه های مجازی راه اندازی و مسئولین برای حفظ و گسترش فرهنگ سفالگری  اقدام به حمایت همه جانبه نمودند.

,

دهیار روستای حکمی اظهار کرد: برای شروع کار ساخت خانه صنایع دستی با کمک اصحاب رسانه و پیگیری جذب خیر و کمک های مسئولین امیدواریم تا پایان دهه مبارک فجر ان شالله شاهد ساخت و بهره برداری از خانه صنایع دستی و توسعه فرهنگ و هنر بومی و محلی مردم میناب باشیم.

,

وی بیان کرد: بانوان روستای حکمی نیمی از تولیدکنندگان صنایع دستی شهرستان میناب محسوب می شوند و در ساخت و تولید انواع هنر های بومی و محلی زبانزد خاص و عام هستند که ساخت خانه صنایع دستی قطعا" یکی از خواسته های دیرینه مردم این منطقه بوده است.

,

 

,

, ,

دستاوردهای بومی و محلی میناب باید به دنیا عرضه شود

, دستاوردهای بومی و محلی میناب باید به دنیا عرضه شود,

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان میناب نیز در گفتگویی بیان کرد: صنایع دستی میناب با توجه به توانمندی‌هایی که صنعتگران دارند، می‌تواند در بسیاری از صنایع جایگاه ویژه‌ای را برای خودش تعریف کند و روح تازه و تفاوت در آن صنایع ایجاد کند.

,

بنی خزاعی اظهار کرد: بهره گیری از ظرفیت های جوانان صنعتگرو زیرساخت‌های موجود و هم نشینی صنایع دستی در کنار سایر صنایع، در سال حمایت از کالای ایرانی می تواند به بهبود وضعیت صنعت منجر شود.

,

محمد بنی خزاعی اظهار کرد: حمایت از تولید ملی، فرصتی مناسب برای رونق یافتن بازار صنایع دستی و هنری کشور بوده و حمایت از صنایع دستی، ایجاد اشتغال مولد را به دنبال دارد و زمینه افزایش تولیدات بومی و محلی صنایع دستی میناب را در کشور فراهم می کند.

,

, ,

همه فرهنگ دوستان میناب در تکمیل خانه صنایع دستی سهیم باشند

, همه فرهنگ دوستان میناب در تکمیل خانه صنایع دستی سهیم باشند,

بخشدار بخش بندزرک نیز حمایت خود را برای ساخت صنایع دستی میناب در روستای حکمی اعلام کرد و گفت: در طول ساخت و ساز خانه صنایع دستی برای توسعه فرهنگ بومی و محلی مردمان میناب حمایت خواهیم کرد.

,

بخشدار بندزرک نیز با بیان اینکه فرهنگ و هنر بارزه مشخص شهرستان میناب است ،گفت:تبلور صنایع دستی در گوشه گوشه زندگی مردمان میناب مشاهده می شود و در عرصه‌های مختلف حضور دارد.

,

بلاک بیان کرد: هرچند که برهه های زمانی مختلف کم لطفی هایی به فرهنگ و هنر میناب وجود داشته اما در دوران کنونی شاهد توجه ویژه مسئولان به مقوله فرهنگ هستیم برگزاری برنامه هنری و مذهبی فاخر و پیگیری و تصویب احداث دومین شهرک صنایع دستی کشور در میناب نمونه ای از توجهات می باشد.

,


علی بلاک با اشاره به اقدام ارزنده مسئولان و جوانان فعال شهرستان در آغاز به کار احداث خانه سفالگری شهرستان بعنوان دیرینه ترین بازمانده فرهنگ و هنر شهرستان همکاری در تکمیل این خانه را از همه فرهنگ دوستان میناب خواستار شد.
بخشدار بندزرک حمایت از فعالان بخش خصوصی فعال در حوزه فرهنگ و هنر بخصوص فعالان حوزه صنایع دستی میناب تنها راهکار عملیاتی در تقویت صنایع دستی میناب و رونق اقتصادی مشاغل خانگی دانست و ایجاد زیرساخت های لازم را زمینه ساز دست یابی به این هدف دانست.

, , ,
,
,

شهرستان میناب بعنوان دومین شهرستان هرمزگان با جمعیت 259 هزار نفر جمعیت نیازمند شهرک صنایع دستی می باشد.

,

انتهای پیام/ز

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه