اخبار داغ

هیچکس فریاد کارگران را نمی‌شنود!/خصوصی‌سازی صنعت مازندران را زمین‌گیر و کارگران را نابود کرد

هیچکس فریاد کارگران را نمی‌شنود!/خصوصی‌سازی صنعت مازندران را زمین‌گیر و کارگران را نابود کرد
دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با بیان اینکه برخی‌ گوش‌ها، صدای کارگران را نمی‌شنوند، گفت: طی سال گذشته، 10 هزار و 938 نفر در استان به‌دلیل مشکلات اقتصادی از کار بیکار شده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، نصرت‌الله دریابیگی در جمع خبرنگاران با اشاره به 11 اردیبهشت‌ماه روز جهانی کارگر اظهار کرد: خوشبختانه این روز در جمهوری اسلامی به هفته کارگر مبدل شده است و مهم‌ترین روزی است که صدای مظلومیت، محرومیت، معضلات خصوصی‌سازی، معیشت کارگران و امنیت شغلی حدود 95 درصد از کارگران کشور به گوش مسئولان می‌رسد.

انتقاد از عدم حضور مسئولان در جلسات خانه کارگر
وی با انتقاد از عدم حضور مسئولان استانی در جلسات خانه کارگر، افزود: ما طی سال گذشته و سال‌جاری به دفعات طی دعوت‌نامه‌ای از مسئولان جهت حضور در جلسات خانه کارگر جهت حل معضلات کارگران استان دعوت کردیم، اما متاسفانه حتی یک نفر از آن‌ها هم در جلسات ما حاضر نشدند و صداوسیما نیز جهت پوشش خبری جلسات ما باوجود  دعوت‌نامه حضور نیافت.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان مازندران اظهار کرد: ما بنا داریم در 11 اردیبهشت‌ماه همزمان با روز جهانی کارگر با راهپیمایی در سراسر استان، صدای کارگران مظلوم مازندران را به گوش مسئولان برسانیم که هنوز وزارت کشور با برپایی این راهپیمایی موافقت نکرده است.

بیکاری حدود 11 هزار نفر در مازندران
این مسئول خاطرنشان کرد: در استان مازندران تعداد 394 هزار و 190 نفر کارگر بیمه‌شده اجباری داریم که در بنگاه‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، خدماتی و درمانی مشغول کارند و تعداد 19 هزار و 585 نفر کارگر که عموما راننده و مغازه‌دار هستند، تحت بیمه اختیاری یا خویش‌فرما قرار دارند.

دریابیگی با بیان اینکه طی سال گذشته، تعداد 10 هزار و 938 نفر به‌دلیل مشکلات اقتصادی از کار بیکار شده‌اند، ادامه داد: تعداد کارگران ساختمانی بیمه شده در سطح مازندران به 42 هزار و 811 نفر رسیده است.

وی تعداد مستمری‌بگیران استان اعم از بازنشستگان و زنان بی سرپرست را 125 هزار نفر اعلام و بیان کرد: 130 هزار نفر کارگر از کار افتاده نیز در سطح استان وجود دارد و سالانه 174 میلیارد تومان مستمری از سوی تأمین اجتماعی به کارگران استان پرداخت می‌شود.

بدهی 148 هزار میلیاردی دولت به تأمین اجتماعی
دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با بیان اینکه سالانه 12 میلیارد تومان بیمه بیکاری به کارگران استان پرداخت می‌شود، تأکید کرد: طی سالیان گذشته تا به امروز، بدهی دولت به تأمین اجتماعی در مجموع به 148 هزار میلیارد تومان رسیده است که پرداخت نشده است و در نتیجه این سازمان در آستانه ورشکستگی است و به‌همین دلیل، برخی پرداختی‌ها با تأخیر به مشمولان انجام می‌شود.

حقوق یک‌میلیون و 700 هزار تومانی برای بازنشستگان!
این مسئول با بیان اینکه در استان مازندران نزدیک به 130 هزار بازنشسته داریم که متوسط دریافتی آنان، یک‌میلیون و 700 هزار تومان است، عنوان کرد: 65 تا 70 درصد ما، حداقل بگیر هستند و در واقع زیر خط فقر زندگی می‌کنیم. این شرایط اقتصادی فردی است که 30 سال کار کرده است.

اعتراض جامعه کارگری مازندران به تصویب بند "ز" تبصره 7 قانون بودجه
دریابیگی با بیان اینکه ما شدیدا به تصویب بند ز تبصره 7 بودجه سال 97 اعتراض داریم، تصریح کرد: ما کارگران کشور به‌طور صد در صد با این مصوبه مخالفیم، و این تبصره را استثمار و زیاده‌خواهی می‌دانیم.

وی با بیان اینکه ما این قانون را ضدکارگری دانسته و با آن مخالفیم، افزود: از رئیس جمهور توقع داریم و اگر این قانون در کشور اجرا شود، بی‌شک معضلات فراوانی را در بر خواهد داشت.

امنیت‌شغلی، درمان و بیمه عمده‌ترین مشکلات کارگران مازندرانی
دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران عدم امنیت شغلی را اولین مشکل جامعه کارگری برشمرد و گفت: تبصره 7 قانون بودجه سال 97 از نگاه ما منفور است.

این مسئول درمان و حق بیمه را از دیگر مشکلات جامعه کارگری برشمرد و اعلام کرد: بر اساس قانون اساسی، درمان باید رایگان باشد و بر این مبنا، درمان همچون تحصیل در سبد خانوار دیده نشده است. برای 30 درصد حق بیمه، 7 درصد از کارگر، 20 درصد از کارفرما و 3 درصد از دولت دیده شده است و این میزان را در کنار سایر موارد دیگر برای اجرای قانون درمان پیش‌بینی کرده‌اند اما در عمل اجرا نشده است.

عدم پرداخت 4 ماهه حقوق کارگران چوب فریم ساری/ تبدیل خصوصی‌سازی به خصوصی‌خوری
دریابیگی با بیان اینکه چیزی که موجب ظلم به نسل مازندران شده است، خصوصی‌سازی است، اظهار کرد: جریان تأمین اجتماعی و کار، سیاسی نیست، چپ و راست نمی‌شناسد؛ چرا کسانی که عرضه ندارند، واحد صنعتی می‌زنند و چهار ماه حقوق کارگر را نمی‌دهند، نمونه بارز این موضوع، چوب فریم سنگده ساری، نمونه آن ده‌ها واحد صنعتی استان.

وی با بیان اینکه جریان خصوصی‌سازی به خصوصی‌خوری تبدیل شده است، ادامه داد: خصوصی‌سازی و واگذاری غیرکارشناسی شده کارخانه‌ها در مازندران ، صنعت را در این استان زمین‌گیر و کارگران را نابود کرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با بیان اینکه قرار بود پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، 40 درصد از درآمد حاصله به تولید و اشتغال اختصاص یابد، خاطرنشان کرد: نه تنها یک درصد آن هم به این موضوع تعلق نگرفت، بلکه تورم، بیکاری و هزینه‌ها هم افزایش پیدا کرد.

دریابیگی در پایان با بیان اینکه برخی‌ گوش‌ها، صدای ما را نمی‌شنوند، گفت: امسال، سال مهمی است برای ما، چرا که به فرموده مقام معظم رهبری، مزین به سال حمایت از کالای ایرانی، کار، تولید، عدالت اجتماعی و اشتغال شده است و ما باید در کنار کار، از کارگر ایرانی نیز حمایت کنیم و این نباید شعاری باشد و در عمل باید دیده شود.

حرف آخر...
با وجود فریادهای چند ده ساله جامعه کارگری و به‌ویژه چندین سال اخیر اعضای هیئت مدیره این تشکل کارگری، و با وجود محرز بودن مشکلات معیشتی، امنیت شغلی، حوادث منجر به کارافتادگی و فوت، بیمه و درمان و مشکلات متعدد دیگر، متأسفانه فریاد این قشر زحمتکش و مظلوم به گوش مسئولان دستگاه‌های ذیربط نمی‌رسد و اگر هم نجوایی از این فریادها، به گوش مسئولی می‌رسد، خود را به کوچه علی چپ می‌زند تا بگوید نشنیده‌ام، شاید بهتر باشد این تشکل به‌جای این همه فریاد، اقدام به خرید چند سمعک برای مسئولان کند؟!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ, بلاغ,
,
, انتقاد از عدم حضور مسئولان در جلسات خانه کارگر, انتقاد از عدم حضور مسئولان در جلسات خانه کارگر,
,
,
,
,
, بیکاری حدود 11 هزار نفر , بیکاری حدود 11 هزار نفر , در مازندران, در مازندران,
,
,
,
,
,
,
, بدهی 148 هزار میلیاردی دولت به تأمین اجتماعی, بدهی 148 هزار میلیاردی دولت به تأمین اجتماعی,
,
,
, حقوق یک‌میلیون و 700 هزار تومانی برای بازنشستگان!, حقوق یک‌میلیون و 700 هزار تومانی برای بازنشستگان!,
,
,
, اعتراض جامعه کارگری مازندران به تصویب بند "ز" تبصره 7 قانون بودجه , اعتراض جامعه کارگری مازندران به تصویب بند "ز" تبصره 7 قانون بودجه ,
,
,
,
,
, امنیت‌شغلی، درمان و بیمه عمده‌ترین مشکلات کارگران مازندرانی, امنیت‌شغلی، درمان و بیمه عمده‌ترین مشکلات کارگران مازندرانی,
,
,
,
,
, عدم پرداخت 4 ماهه حقوق کارگران چوب فریم ساری/ تبدیل خصوصی‌سازی به خصوصی‌خوری , عدم پرداخت 4 ماهه حقوق کارگران چوب فریم ساری/ تبدیل خصوصی‌سازی به خصوصی‌خوری ,
,
,
,
,
,
,
,
,
, حرف آخر...,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه