اخبار داغ

تجلی دیوارهای سنگ چین بر قامت کوه های کردستان + تصویر

تجلی دیوارهای سنگ چین بر قامت کوه های کردستان + تصویر
روستاهایی که زیبایی مسحور کننده ، طراحی منحصر به فرد و هماهنگی با طبیعت پیرامونی را به بهترین شکل ممکن به نمایش در آورده اند را می توان در روستاهای بخش سیروان سنندج به خوبی مشاهده کرد و از آن لذت برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، مسیر تازه وارد است، هر چند اسمش را شنیده ایم اما قدم گذاشتن در مسیری که نامش بر زبان مردم افتاده است برایم جالب و خاطره انکگیز است، راه که می افتیم طبیعت بکر و سرسبزش حتی قابل مقیاس با مناطق ماسوله و شمال کشور نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

جذابیتش با آمدن باران دو چندان شده است ، وجود آب فراوان و چشمه های جوشان و رودخانه خروشان در این بخش یادآور همزادی توأم آب و آبادی در ایران و تلفیق معماری خاص و با شکوه با آب مظهر پاکی و زایش و زندگی است.

,

 

,

معماری های روستای شیان توجه هر انسانی را به خود جلب می کند، خانه های این روستا با سنگ و اغلب به صورت خشکه و به صورت پلکانی ساخته شده است.
روستای شیان، دارای طبیعتی دل فریب و زیباست، این روستا در منطقه ای کوهستانی و در میان دشت ها و دره ها واقع شده است.

,
,


تمامی خانه های روستاهای بخش سیروان تنها با استفاده از سنگ و چوب ساخته شده و در دیوار منازل مسکونی سه تا چهار طبقه هیچ خبری از گل و سیمان نیست و مردان سخت کوش روستا با دستان هنرمند خود به این سنگ های بی جان زیبایی بخشیده و به شیوه ای کاملا دیدنی آنها را روی هم قرار داده اند.

,
,


دیوار خانه هایی که در این منطقه کوهستانی ساخته می شوند خشکه چینی است این دیوارها بدون استفاده از  ملات و با قرار دادن سنگهایی که به این منظور تهی کرده اند ساخته می شود .

,
,


سنگ مورد نیاز برای ساخت خانه ها اغلب از کوهای اطراف روستا تأمین می شود و در دیگر نقاط بررسی شده بخش شرقی اورامان دیوارهای سنگی به وسیله ملات گل بر روی هم چیده شده اند .

,
,


برای ساخت خانه ابتدا محل خانه را در نظر گرفته سپس با استفاده از دیلم و کلنگ پی خانه به اندازه نیم متر کنده می شود .پس از آنکه به زمین کاملاً سفت رسیدند داخل پی را با استفاده از سنگ پر می کند سپس به اندازه 2-3 متر دیوار از سنگ بالا می آورند .

,
,


کار چیدن دیوار به عهده افراد ماهری است که به آنها بنا می گویند اما افراد دیگری نیز در کار ساخت خانه به بنا کمک می کند این افراد اغلب از اقوام و همسایگان هستند و صاحب خانه وظیفه داشت که کمک آنان را با همکاری در کارهای دیگر جبران کند .

,
,


پس از آنکه مقداری دیوار بالا آمد و در فواصل دیوار ، تخته هایی از چوب درختهای چنار و یا توت و گردو که بسیار محکم است قرار داده می شد . این چوب مانع فشار دیوار بر روی پایه های دیوار می شود .

,
,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه