اخبار داغ

گفتگو با بزرگترین تولیدکننده مرغ گوشتی در اصفهان:

نوزده میلیون قطعه مرغ سال گذشته در کشور معدوم شد/مسئولان هیچ اطلاعی نسبت به مشکلات مرغداری ها ندارند

نوزده میلیون قطعه مرغ سال گذشته در کشور معدوم شد/مسئولان هیچ اطلاعی نسبت به مشکلات مرغداری ها ندارند
بعد از صنعت نفت از لحاظ ریالی، بزرگترین صنعت کشور، مرغداری است؛ بیش از شش میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت فعالیت می کنند اما به گفته خود همیشه در جامعه مظلوم واقع شده اند و مسئولان هیچ اطلاعی نسبت به مشکلات آن ها ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ حمایت از تولید داخلی زمانی تحقق پیدا می کند که به جای فرافکنی یک گام موثر برای رفع مشکلات برداریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

در خصوص مشکلات مرغداری ها پای صحبت های آقای خسرو گلخنی نشسته ایم. وی به عنوان بزرگترین تولید کننده مرغ گوشتی در استان اصفهان شناخته شده است.

,

***

,

دغدغه ها و مشکلاتی که گریبان گیر مرغداری های کشور هست را توضیح دهید؟

, دغدغه ها و مشکلاتی که گریبان گیر مرغداری های کشور هست را توضیح دهید؟, دغدغه ها و مشکلاتی که گریبان گیر مرغداری های کشور هست را توضیح دهید؟,

در سالهای اخیر حجم تولید بالا بوده است و واردات کمرنگ تر شد. اما بزرگترین دغدغه ای که در مرغداری ها داریم، قیمت تمام شده مرغ زنده است که با قیمت فروش همخوانی ندارد. مرغدار هیچ دخل و تصرفی در تعیین قیمت ها ندارد؛ همین چند روز اخیر قیمت ذرت و سویا بالا رفته است. ما می خواهیم بدانیم واردکننده هایی که تعدادشان به اندازه انگشتان یک دست هم نمی رسد و از دولت ارز مبادله ای برای واردات دریافت می کنند پس چرا قیمت هایشان هر روز متغیر است؟

,

ارز در تهران یا استامبول بالا می رود چه ربطی به این افراد دارد؟ تولیدکننده چه گناهی کرده است؟ از طرفی جوجه ای که هزار و چهارصد خریداری می شود، به مرغدار سه هزار و پانصد فروخته می شود. شکایات به تعزیرات هم فایده ای نداشته است. متاسفانه ناآگاه ترین افراد نظیر خبرنگاران صدا و سیما پشت تلویزیون فریاد می زنند که قیمت مرغ پر کشید.

,

مگر اداره پیشتیبانی دام از شما حمایت نمی کند؟

, مگر اداره پیشتیبانی دام از شما حمایت نمی کند؟, مگر اداره پیشتیبانی دام از شما حمایت نمی کند؟,

– بعد از صنعت نفت از لحاظ ریالی، بزرگترین صنعت مرغداری کشوری است. تولیدکنندگان غیر مستقیم بیش از شش میلیون نفر هستند که در این صنف فعالیت می کنند و مواد پروتئین در کشور تولید می کنند. متاسفانه همیشه در جامعه این قشر مظلوم واقع می شود. کسی هم نیست که بگوید جوجه برای مرغدار چقدر تمام شد؟

,

نهادی به اسم اداره پشتیبانی دام که در کنار ما است بالاترین ضربه را به ما می زند. این اداره از فلان واردکننده چندین هزار تن غذای دامی خریداری می کند و زمانیکه سردخانه ها خالی می شود و مرغ به قیمت پایین به فروش می رسد، به واردکننده می گوید که قیمت را صد الی دویست تومان بالاتر بگویید و از بندر بارگیری نکنید تا خودش بتواند دانه را به قیمت اصلی به مرغدار بفروشد.

,

سالیانه یک یا دو بار قیمت ها عوض می شود. بعد هم می گویند ما از مرغدار حمایت می کنیم. قیمت مرغ فصلی عوض می شود و مرغدار چشم امیدش به شب عید است. چرا مرغداری نباید دقیقاً در انحصار کشتارگاه ها باشد؟ مرغ گرم تنها در ایران وجود دارد، در هیچ کجای دنیا نمی توانید مرغ گرم پیدا کنید. یک مرغدار شصت روز خون دل می خورد با وجود بیماری ها و فصل سرما که تلفات زیادی می دهد اما در نهایت سودی نمی برد.

,

 مگر با وجود واکسن ها تلفات پایین نمی آید؟

,  مگر با وجود واکسن ها تلفات پایین نمی آید؟,  مگر با وجود واکسن ها تلفات پایین نمی آید؟,

-متاسفانه واکسن را از هر کشوری وارد می کنند؛ گرچه ممکن است ویروس از جا به جایی یا آلودگی هوا باشد که مرغ را گرفتار کرده باشد. متاسفانه صنعت پزشکی کشور وارد عمل نمی شود که در این حوزه اقدامی کند و ویروس را شناسایی و واکسن تولید کند. شاید اصلاً واکسن وارداتی هیچ ربطی به بیماری که مرغ ها به آن گرفتار شده اند نداشته باشد. مرغدار هزینه می کند و بی نتیجه است.

,

بحث های زیادی راجع به تغذیه هورمونی مرغ ها وجود دارد؟ چرا کسی شفاف سازی نمی کند؟

, بحث های زیادی راجع به تغذیه هورمونی مرغ ها وجود دارد؟ چرا کسی شفاف سازی نمی کند؟, بحث های زیادی راجع به تغذیه هورمونی مرغ ها وجود دارد؟ چرا کسی شفاف سازی نمی کند؟,

– با اطمینان کامل می گویم، سالم ترین گوشت، مرغ صنعتی است. مرغ یک نژاد اصلاح شده است. مثلاً گاوها در گذشته روزی ده کیلو شیر می دادند ولی الان پنجاه کیلو شیر می دهند. پس بگوییم این شیرها هم هورمونی است؟ قبلاً مرغ نژاد آرین داشتیم الان نژاد «راس 308» وارد بازار شده است. مثلاً ژیان و بنز هر دو تا ماشین هستند آیا تفاوت های این دو قابل قیاس است؟ هشتاد و پنج درصد مرغدارها از شرکت زربال جوجه خریداری  می کنند که این مرغ تا شش کیلو دانه می خورد که رشد کند.

,

کمترین و بی ارزش ترین خوراک نمک است که در هر تن دانه دوکیلو و نیم نمک می ریزیم که اگر آبی که به مرغ می دهیم شیرین نباشد دیگر نیاز هم نیست نمک به غذای آن اضافه کنیم. اگر نمک غذایی یا خوراک آنها کم شود، روز دوم یا سوم شروع به خودخوری می کنند و همدیگر را نوک می زنند. دقیقاً دانه ای که می خورند بالانس است.

,

کار جالبی یک خانم خبرنگار انجام داده بود؛ زمان جوجه ریزی به مرغداری رفته بود و چند جوجه را به خانه برده بود و بعد چهل و پنج روز که مرغداری آورده بود، زمانیکه وزن مرغ هایش را با مرغهای مرغداری مقایسه کردند، وزن آنها دویست گرم هم بیشتر بود. هورمن یک ماده بسیار گران قیمت است و صرفه اقتصادی ندارد که هیچ مرغداری از آن استفاده کند. از طرفی شنیده ام که طب سنتی بدون هیچ اطلاعی راجع به صنعت مرغداری اظهار نظر می کند.

,

 راجع به بیماری مرغ ها هم صحبت کردید، آیا دامپزشکی کشور از شما حمایت می کند؟

,  راجع به بیماری مرغ ها هم صحبت کردید، آیا دامپزشکی کشور از شما حمایت می کند؟,  راجع به بیماری مرغ ها هم صحبت کردید، آیا دامپزشکی کشور از شما حمایت می کند؟,

– بیماری های مرغ ها با نظارت های دقیق و به موقع سازمان دامپزشکی کشور خوشبختانه حل و فصل می شود. اگر در کشتارگاهی برای درمان از آنتی بیوتیک استفاده کرده یا مرغ ها کوچک و سیاه باشند آنها را معدوم اعلام می کنند و اجازه نمی دهند که در چرخه فروش برود. تنها نهادی که صادقانه به ما خدمت می کند سازمان دامپزشکی است.

,

چگونه دولت می تواند از مرغداری کشور حمایت کند؟

, چگونه دولت می تواند از مرغداری کشور حمایت کند؟, چگونه دولت می تواند از مرغداری کشور حمایت کند؟,

– در طی چهار سال گذشته برنامه داشتند که مرغ گرم از چرخه تولید برداشته شود و همه مرغ ها منجمد شوند. اگر این کار انجام شود دیگر یکدفعه قیمت مرغ بالا و پایین نمی شود. تولید مرغ هفتاد درصدش با نهادهای وارداتی است. چرا برنامه ریزی نشود که مشکلاتش حل شود؟ هر برنامه تلویزیونی برای اینکه مخاطب جذب کند از اخبار تا برنامه دورهمی در کار مرغداری ها دخالت می کنند بدون اینکه اطلاعی داشته باشند که مثلاً قیمت دانه گران شده است؟ یا میلیون ها مرغ معدوم شده اند!

,

اگر روی این نقطه دست بگذارند و با شرایط کنونی قیمت مرغ را ثابت نگه دارند مرغدار هر روز وام هایش بیشتر می شود و نمی تواند تولید کند. بارها با مسئولان صحبت کرده ام؛ به من می گویند اگر برایت صرفه اقتصادی ندارد دیگر کار نکن! من که نیمی از عمرم را برای این کار گذاشته ام و شغلم همین است، اگر تولید نکنم چه کار بایستی بکنم؟

,

در سال گذشته نوزده میلیون مرغ در کشور معدوم شدند و از کشور ترکیه تخم مرغ وارد کردیم. ابتدا به قیمت مناسب وارد می شد تا اینکه فهمیدند ایران به تخم مرغ نیاز اساسی دارد و قیمت ها را بالا بردند. کشورهای همسایه منتظر هستند که ببیند چه محصولی در کدام کشور کم شده و نیاز اساسی به آن دارند. اگر تولیدکننده از صحنه بیرون برود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ متاسفانه مسئولان هیچ اطلاعی نسبت به مشکلات مرغداری ها ندارند.

,

 راجع به بی اطلاعی مسئولین بیشتر توضیح دهید. آنها از چه کمک هایی برای تولید دریغ می کنند؟

,  راجع به بی اطلاعی مسئولین بیشتر توضیح دهید. آنها از چه کمک هایی برای تولید دریغ می کنند؟,  راجع به بی اطلاعی مسئولین بیشتر توضیح دهید. آنها از چه کمک هایی برای تولید دریغ می کنند؟,

– متاسفانه بعضی از افراد هیچ اطلاعی ندارد و هیچ مسئولیتی را هم قبول نمی کنند. سال گذشته با مقام ارشد استان قرار داشتیم که راجع به قیمت گذاری مرغ بحث کردیم و درنتیجه با کشتارگاه قرارداد نوشتیم. سی هزار مرغ باید از مرغداری خارج می شد. شب اول سیزده ماشین، شب دوم هفت و شب سوم سه ماشین برای خارج کردن مرغ ها برای من فرستادند. اینها نمی دانستند شبی که ماشین می آید باید سالن ها تخلیه شود و سیصد ماشین برای خارج کردن مرغ ها لازم بود.

,

برای مشکل مجددا مراجع کردم و تا ساعت دو ظهر معطل بودم تا مجوز صادر شود. فردا صبح که برای تحویل گرفتن ماشین ها مراجعه کردم گفتند تاریخ تحویل ماشین دیروز بوده است و ربطی به امروز ندارد. اجازه هم نمی دادند که مرغ ها را بیرون از استان بفروشم.

,

حتی یک روز که با مسئولین سر قیمت گذاری مرغ بحث کردیم و من قیمت را نپذیرفتم، گفتند شما قیمت تعیین کنید. شروع کردم به توضیح دادن، اینکه قیمت جوجه فلان قیمت است، دانه  کنسانتره، ذرت و سویا فلان قیمت است. گفتند: کنسانتره که در سویا است؟ نمی دانستند که سویا کنسانتره ندارد! زمانی که گفتم گازوئیل فلان قیمت است، گفتند مگر مرغ گازوئیل می خورد؟ آنها نمی دانستند که زمستان نیاز هست که هوای صفر درجه سالن را به سی درجه برسانیم. من هم دیگر بحث نکردم و از جلسه بیرون آمدم.

,

تشکر از وقتی که به ما اختصاص دادید

, تشکر از وقتی که به ما اختصاص دادید, تشکر از وقتی که به ما اختصاص دادید,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه