اخبار داغ

پس از گذشت چهار سال؛

وضعیت مزار شهدای گمنام قوچان در هاله‌ای از ابهام

وضعیت مزار شهدای گمنام قوچان در هاله‌ای از ابهام
بیش از سه سال و 11 ماه و 22 روز از تشییع و تدفین باشکوه پنج شهید گمنام در قوچان می گذرد اما علیرغم کلنگ زنی ساخت المان مزار این شهدا در اول خردادماه 1395، ساخت و ساماندهی مزار شهدای قوچان تاکنون به پایان نرسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، در 13 اردیبهشت ماه سال 93، شهرستان قوچان که بیش از 734 شهید تقدیم میهن اسلامی کرده است، میزبان پنج شهید گمنام بود که پس از کش و قوس های فراوان برای جانمایی مزار این شهدا، سرانجام پارک نشاط که یکی از از پر رفت و آمدترین و البته سردترین نقاط قوچان است، بعنوان محل تدفین این شهدا انتخاب شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

ورود این شهدا به شهرستان و تشییع و تدفین این لاله های مدافع وطن، یکی از روزهای تاریخی این شهرستان را رقم زد، چرا که همدلی و وحدت مردم و مسئولین به زیبایی تجلی یافت و بیش از هزاران نفر از شهروندان و مسئولین  به استقبال این شهدا آمدند و مراسم باشکوهی برای تشییع و تدفین این شهدای گمنام برگزار شد.

,

دستور استاندار برای ساماندهی مزار شهدای گمنام

, دستور استاندار برای ساماندهی مزار شهدای گمنام,

پس از تشییع و تدفین، مزار این شهدا در حدود دو سال بدون ساماندهی باقی ماند که منجر به اعتراضات گسترده شهروندان، رسانه ها و برخی از مسئولین دلسوز شد و در نهایت علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در اوایل فروردین ماه 1395 دستور رسیدگی و ساماندهی مزار شهدای گمنام قوچان را صادر کرد که پس از صدور این دستور اولین جلسه هئیت امنا به ریاست فرماندار قوچان و با حضور برخی از مسئولین و تعدادی از معتمدین تشکیل شد و مخالفت با انتقال المان میدام امام خمینی(ره) به مزار شهدای گمنام و ساخت المانی در خور شان این شهدا یکی از مصوبات این هئیت امنا بود.

,

کلنگ زنی بی ثمر

, کلنگ زنی بی ثمر,

پس از برگزاری این جلسه و طراحی المان، کلنگ ساخت المان و ساماندهی مزار شهدای گمنام  به مساحت 600 متر مربع و ارتفاع 11 متر به زمین زده شد.

,

تاریخ گواهی خواهد داد که در اول خرادماه 1395 و زمانی ساخت المانی برای مزار شهدای گمنام قطعی و کلنگ آن بر زمین زده شده، حجت الاسلام محمدکاظم طباطبایی، امام جمعه وقت این شهرستان بارها از مسئولین به ویژه فرماندار درخواست کرد که این پروژه مهمترین پروژه شهرستان قلمداد شود و تمام مسئولین با همدلی هرچه سریعتر ساخت این المان را به پایان برسانند، اما گذر زمان و طولانی شده ساخت این سازه، ثابت کرد که این پروژه حداقل در عمل هیچگاه اولویت اول مدیران شهرستان نبود و مسائلی همچون سو مدیریت، برودت هوا، عدم تامین منابع مالی و .. منجر به طولانی شدن ساخت این المان شد.

,

تشکیل هئیت امنای مردمی برای پیگری ساماندهی مزار شهدا

, تشکیل هئیت امنای مردمی برای پیگری ساماندهی مزار شهدا,

پس از گذشت چند ماه از انتصاب حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی دستجردی بعنوان امام جمعه قوچان، و عدم پیشرفت در ساخت المان مزار شهدایگمنام،  هئیت امنا مردمی ساماندهی مزار شهدای گمنام نیز تشکیل شد و به هر یک از اعضا از سوی دفتر امام جمعه حکم یک ساله اعطا شد.

,

حجت الاسلام مهدی فاطمی از اعضای هئیت امنای مردمی ساماندهی مزار شهدای گمنام در پاسخ به سوالی پیرامون عملکرد این هئیت امنا در طول یک سال ماموریت خود اظهار داشت: برگزاری جلسات متعدد برای پیگیری وضعیت مزار شهدا، جمع آوری و تامین برخی از از هزینه های این پروژه برخی از فعالیت های این هئیت امنا بوده است.

,

وی ادامه داد: بیش از 100 میلیون ریال کمک مردمی در طول حدود  سه ماه جمع آوری شد و برخی از هزینه ها از جمله پرداخت دستمزد عقب افتاده و بیمه کارگران و پرداخت برخی از بدهی ها از جمله فعالیت های این هئیت امنا مردمی بود.

,

تخریب بخشی از المان به دلیل اشتباه  در ساخت

, تخریب بخشی از المان به دلیل اشتباه  در ساخت,

طولانی شدن ساخت  المان برای ساماندهی مزار پنج شهید گمنام با اتفاقات متعددی همراه بود که  تخریب بخشی از سازه این المان از جمله آنها بود، در سال گذشته روزنامه قدس مدعی نقص فنی در ساخت این المان بود که با تکذیب وجود نقص فنی از سوی فرماندار مواجه شده بود اما در نهایت این روزنامه با انتشار خبری از تخریب بخشی از سقف المان ساخته شده به دلیل نقص فنی خبر داد که این مساله نیز در طولانی شدن ساخت این سازه بی تاثیر نبود، همچنین این موضوع مساله نظارت بر ساخت این المان را نیز تحت الشعاع قرار داد.

,

 

,

زمانی که پول بود کاری انجام نداند

, زمانی که پول بود کاری انجام نداند,

حجت الاسلام و المسلمین دستجردی در پاسخ به پیگیری های خبرنگار ما گفت: یکی از اشکالات اجرای این پروژه پیمانکار آن بود، زیرا پیمانکاری که بعنوان مسئول این پروژه انتخاب شده بود نه توان انجام این کار را داشت و نه در این جایگاه بود و بیش از پنج بار اصرار کردم که پیمانکار تغییر دهند اما اجازه چنین کاری را ندادند.

,

وی ادامه داد: در زمانی که پول بود کاری انجام نشد و زمانی هم که شهردار وقت پذیرفت اعتبار را تخصیص دهد مشکلاتی همچون برودت هوا و.. اجازه انجام کار را نداد.

,

ساخت مزار شهدای گمنام تا پایان اردیبهشت ماه به پایان می رسد

, ساخت مزار شهدای گمنام تا پایان اردیبهشت ماه به پایان می رسد,

علی پیشیار در پاسخ به پیگیری های خبرنگار ما گفت: اجرای پازل فرش اطراف المان شهدا تا پایان هفته به اتمام می رسد و پس از آن نیز سنگ قبور این شهدا عوض خواهد شد و در صورتی که وضعیت هوا مناسب باشد بلافاصله نمای زیر سقف و رابیتس بندی ها و کاشی کاری ها انجام خواهد شد.

,

وی در ادامه با بیان اینکه با توجه به تعهدی که به شهروندان و امام جمعه شهرستان داده ام تلاش میکنم هیچ فاصله ای میان حرف و عملم نباشد و در این مدت نیز بارها در محل ساخت المان حضور پیدا کرده و شخصا این مساله را پیگیری می کنم و پیمانکار دیگری نیز برای اجرای جدول و ساخت رمپ ویژه معلولین و جانبازان انتخاب شده و به زودی و در صورت مناسب بودن وضعیت جوی این بخش از مزار شهدای گمنام نیز به اتمام خواهد رسید.

,

شهردار قوچان در پایان تاکید کرد: با تمام توان برای اتمام ساخت المان و فضاسازی تلاش می کنیم و امیدواریم در صورتی که شرایط جوی تغییر نکند تا پایان اردیبهشت ماه این پروژه را به اتمام برسانیم.

,

سخن آخر

,

سه سال و 11 ماه و 22 روز ار تشییع و تدفین این پنج شهید گمنام در قوچان و یک سال و 11 ماه و 3 روز نیز از کلنگ زنی ساخت المان مزار این شهدا گذشت و دلایل و گاها بهانه هایی همچون برودت هوا، عدم تامین اعتبار، کم کاری پیمانکار، سوء مدیریت و ... توسط مسئولین امر عنوان می شود، اما باید بپذیریم که هیچ یکی از این دلایل و یا بهانه ها ذره ای از شرمندگی ما در برابر این پنج شهید گمنام را کم نکرده و نخواهد کرد.

,

گزارش: جواد غلامی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه