اخبار داغ

تحلیلی بر استعفای سرژ سارکیسیان در ارمنستان؛

تزلزل جایگاه ارامنه قره باغ حاضر در راس قدرت ارمنستان/ هموار شدن راه جمهوری آذربایجان برای اعمال فشار به ارمنی‌ها

تزلزل جایگاه ارامنه قره باغ حاضر در راس قدرت ارمنستان/ هموار شدن راه جمهوری آذربایجان برای اعمال فشار به ارمنی‌ها
سیر تحولات و افزایش قدرت غربگرایان در ساختار قدرت ارمنستان این کشور را به غرب و آمریکا نزدیک تر کرده و جمهوری آذربایجان را به سمت سه قدرت حاضر در منطقه یعنی روسیه، ترکیه و ایران سوق خواهد داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، سرژ سارکیسیان با اتمام دوره دوم ریاست جمهوری خود در ارمنستان، با یک رفراندوم کذایی سعی کرد تا با تغییر ساختار قدرت از سیستم ریاستی به پارلمانی بتواند جایگاه خود را برای دو دوره دیگر در راس امور اجرایی کشور تثبیت نماید. پس از برگزاری رفراندوم یاد شده که ناظران خارجی از وجود تقلب گسترده در آن خبر داده بودند همزمان با تغییر ساختار قدرت وی با کاهش حدود اختیارات ریاست جمهوری، آن را نیز به یک مقام تشریفاتی تبدیل کرد و با حمایت از آرمن پتروسیان وی را به عنوان تنها نامزد ریاست جمهوری به مجلس معرفی نمود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

اعتراضات مردم ارمنستان به این تغییرات تا انتخاب آرمن پتروسیان چندان نمود خارجی نداشت اما با قطعی شدن نامزدی سرژ سارکیسیان برای تصدی پست نخست وزیری از سوی حزب "جمهوری خواه" ارمنستان اعتراضات مردمی از 13 آوریل وارد فاز جدیدی شده و منجر به تظاهرات‌‌های خیابانی شد.

,

 نیکول پاشینیان رئیس فراکسیون "یئلک" و نماینده مجلس با همراهی و رهبری این حرکت‌‌های خیابانی تنها مطالبه مردم ارمنستان را استعفای سارکیسیان از نخست وزیری عنوان کرد. علی‌رغم دیدار کوتاه آرمن پتروسیان رئیس جمهور جدید ارمنستان و سارکیسیان با رهبر مخالفان این کشور نتیجه قابل توجهی حاصل نشد و رهبر مخالفان در دهمین روز از اعتراضات پس از خروج از هتل "ماریوت" ایروان و پیوستن به صفوف مخالفین از سوی پلیس ایروان دستگیر شد.

,

همزمان با این بازداشت دو نماینده دیگر مجلس ارمنستان نیز که به صف مخالفان پیوسته بودند در ایروان بازداشت شدند. در روز 24 آوریل و در یازدهمین روز از اعتراضات، تعداد بازداشت شدگان به 277 نفر رسید که اتحادیه اروپا و سفارت آمریکا در ایروان همزمان با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی بی‌‌قید و شرط مخالفین و اجتناب پلیس ایروان از اقدامات خشونت آمیز شدند.

,

با پیوستن ارتش به اعتراضات خیابانی و فشارهای وارد شده بر چته قدرت در ارمنستان که از ارامنه قره باغ تشکیل شده است نهایتا سارکیسیان مجبور به استعفا شد و رهبر مخالفین از زندان آزاد گردید.

,

, ,

سرژ سارکیسیان از نیروهای نزدیک به کاخ کرملین و مورد حمایت ولادیمیر پوتین بوده است. در نقطه مقابل جریان سیاسی رهبری کننده اعتراضات یک جریان غربگرا و دموکراسی خواه بود که بارها از سوی غرب مورد حمایت قرار گرفته بود اما به دلیل تقلبات گسترده در انتخابات دوره گذشته مجلس این نیروی سیاسی نتوانسته بود تا کرسی های مورد انتظار در مجلس را به دست آورد.

,

 بخش عمده‌‌ای از نیروهای معترض به وضعیت کنونی ارمنستان علاوه بر مخالفت با خوی استبدادی سارکیسیان، اعتراض به وضعیت اقتصادی، افزایش مهاجرت، بیکاری، ناهنجاری‌‌های اجتماعی به وجود آمده در نتیجه سیاست‌‌های چته ارامنه قره باغ حاضر در راس قدرت ارمنستان به رهبری سارکیسیان بوده است که با سیاست‌‌های نژادپرستانه خود و اصرار بر تداوم اشغالگری در اراضی قره باغِ جمهوری آذربایجان، ارمنستان را تا سراشیبی سقوط پیش برده و رسما این کشور را به یک جزیره منفعل در قفقاز جنوبی تبدیل کرده است.

,

 با استعفای سارکیسیان و تحت فشار قرار گرفتن چته ارامنه قره باغ در راس قدرت ارمنستان که امکانات این کشور را صرف تداوم اشغالگری در قره باغ کرده است، می‌‌توان گفت، تحولات صورت گرفته تا حدی به نفع جمهوری آذربایجان پیش خواهد رفت.

,

, ,

سیر تحولات و افزایش قدرت غربگرایان در ساختار قدرت ارمنستان این کشور را به غرب و آمریکا نزدیک‌‌تر خواهد کرد و جمهوری آذربایجان هم سعی خواهد کرد با رعایت جوانب احتیاط به سه قدرت حاضر در منطقه یعنی روسیه، ترکیه و ایران که تاثیر مستقیمی در موضوع قره باغ داشته و به عنوان سه همسایه قفقاز جنوبی تلقی می‌‌شوند نزدیک‌تر شود.

,

کما اینکه این اتفاق در دو سال گذشته با یک شیب ملایم و ثابت اتفاق افتاده است. اجلاس‌‌های سه جانبه منطقه‌‌ای اعم از نشست مشترک روسیه-ایران-آذربایجان، روسیه-ترکیه-آذربایجان، ایران-ترکیه-آذربایجان و حتی ترکیه-گرجستان-آذربایجان، و نیز اجرای پروژه‌‌های مشترک اقتصادی با ایران، روسیه و ترکیه که جمهوری آذربایجان به نحوی پای ثابت این پروژه‌‌ها بوده است نشانگر این واقعیت است که جمهوری آذربایجان با در پیش گرفتن یک دیپلماسی فعال، پویا و عملگرایانه در منطقه خود را به نیروهای تاثیرگذار در مناقشه قره‌‌باغ هرچه بیشتر نزدیک‌تر کرده و با قرار دادن ارمنستان در تنگنای اقتصادی و نهایتا سیاسی، نتیجه بازی را در منطقه قره باغ به نفع خود بازگرداند.

,

باید منتظر ماند و تغییرات احتمالی را پس از استعفای سارکیسیان در ارمنستان شاهد بود ولی آنچه تا حدی مسلم است وضعیت اقتصادی و انزوای سیاسی ارمنستان تنها بایک استعفای سیاسی بهبود نخواهد یافت.

,

گزارش از: مرتضی جعفرپور مقدم

, گزارش از: مرتضی جعفرپور مقدم, گزارش از: مرتضی جعفرپور مقدم,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه