اخبار داغ

ذوق زدگی دولت در خرید هواپیمای از اروپا و آمریکا؛

مردان با ادعای خرید هواپیما کجا رفتند؟

مردان با ادعای خرید هواپیما کجا رفتند؟
بعد از موضوع برجام و توافق بر سر آن، موضوع خرید هواپیما از دو کمپانی بوئینگ و ایرباس مطرح شد و اصغر فخریه کاشان فرد اول قرارداد خرید 200 فروند هواپیمای ایرباس، بوئینگ و ATR محسوب شد. در نهایت تمامی تلاش‌های آخوندی و شخص فخریه تنها 11 فروند ایرباس و ATR به ایران تحویل داده شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تهران نیوز، روز جمعه مورخ ۳۱فرودین ۹۷ در وزارت راه و شهرسازی بی سر و صدا با استعفای قائم مقام آخوندی موافقت شد. اصغر فخریه کاشان اواخر سال ۹۲ از سوی عباس آخوندی ابتدا به‌عنوان مشاور وزیر راه و شهرسازی و در ادامه به‌عنوان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل وزیر منصوب شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز,

بعد از موضوع برجام و توافق بر سر آن، موضوع خرید هواپیما از دو کمپانی بوئینگ و ایرباس مطرح شد و اصغر فخریه کاشان  فرد اول قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، بوئینگ و ATR محسوب شد. در نهایت تمامی تلاش‌های آخوندی و شخص فخریه تنها ۱۱ فروند ایرباس و  ATR به ایران تحویل داده شد.

سال گذشته خبری از سوی رسانه های آلمانی منتشر شد مبنی استنکاف فرودگاه های آلمان از سوخت رسانی به هواپیمای وزیر امور خارجه ایران، خبری که رسوایی عظیمی برای جامعه غربی به وجود آورد؛ اما در این بین، بررسی نظرات افرادی که مدعی بودند با برجام در پسا برجام، دیگر مشکل هواپیما، قطعات هواپیما و عدم اعتبار پاسپورت ایرانی وجود ندارد، را بررسی کردیم.

 اصغر فخریه کاشان» بعد از این ماجرا  در سرمقالهروزنامه ایران نوشت: «متأسفانه شرکت‌های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به‌دلیل ترس و وحشت از تحریم‌ها و جرائم امریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایران نمی‌توانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».

در زمانی که دولت به برجام امید بسته بود و آن را تنها راه حل تعامل با دنیا می‌دانست، خرید هواپیما با قوت بیشتری شکل گرفت تا جای که عباس آخوندی آن را یک توافق عالی و رویایی می‌دانست.

*میگن چرا هواپیما خریدید؟

 حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در مهر ماه سال ۹۵ در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات که در محل اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهارداشت: از دست دادن بازار خیلی راحت است. شما یک سال در بازار نباشید فضای شما را دیگران اشغال می‌کنند اما به دست آوردن کار سختی است چرا که دو مرتبه می‌خواهید وارد شوید و رقابت کنید. البته خیلی مسائل باید در کنار صادرات باشد. در کنار صادرات باید حمل و نقل درست هم باشد. شما یک کالای خوب می‌خواهید صادر کنید اما هواپیما ندارید. چگونه می‌خواهید یک محصولی که دوام ندارد می‌خواهید صادر کنید. حالا که می‌رویم هواپیما بخریم عده‌‌ای می‌گویند هواپیما نه بروید اتوبوس بخرید. باشد اتوبوس هم می‌خریم اما خدا را شکر اتوبوس را می‌سازیم،‌اینکه می‌گوییم هواپیما بخریم برای صنعت توریسم کشور است و اینکه می‌گوییم هواپیما بخریم برای عظمت ایران است برای آنکه وقت مردم تلف نشود و می‌خواهند اگر به کشوری بروند راه نیفتند بروند به کشور همسایه و از آنجا به مقصد خود برسند بلکه هدف ما آن است که از تهران به طور مستقیم به مقصد خود بروند.

روحانی یادآور شد:‌ اینکه ما می‌گوییم هواپیما بخریم برای آن است که ما بتوانیم محصولات خود را به کشورهای هدف صادر کنیم، اگر نخریم می‌گویند پس برجام چه شد،‌اگر بخریم می‌گویند این هواپیما لوکس است، خیلی شیک شیک است و ساخت جدید است، من نمی‌دانم برخی‌ها در چه وادی سیر می‌کنند و در کجا هستند؟ یا عمرشان خیلی طولانی است که ما خبر نداریم.

*مانند آخوندی می‌خواهیم که هواپیما بخرد

همچنین وی در مراسم رای اعتماد به وزاری کابینه دولت دوازدهم در دفاع از آخوندی بحث خرید هواپیما را پیش کشید و در این مورد گفت: آقای آخوندی را می‌خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم هر روز به من نگوید از کدام منابع و پول استفاده کنم و چه طوری بازپرداخت شود. وزیری می‌خواهم که با شهامت بگوید که هواپیما می‌خرم پول و بودجه کشور را نیاز ندارم، خودم با این هواپیما بازپرداخت می‌کنم، قرارداد بزرگ می‌بندم دنیا هم اعتماد می‌کند. درست است که دنیا به ملت و به دولت یازدهم اعتماد کرد و به دولت دوازدهم اعتماد می‌کند، اما وزیر در جای خودش نقش بسیار ارزشمندی دارد. اینطور نیست که وزیر یا معاون رییس جمهور در امری که به او واگذار می شود، بی‌نقش باشد او می‌تواند با نقش خودش سرمایه خارجی را جذب کند. مانند آخوندی را می خواهیم که قدرت خرید هواپیما بدون تحمیل بودجه را داشته باشد.

*اما…

فرزانه شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما” در بهمن ماه سال گذشته در مورد خرید هواپیما گفت: در حال حاضر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما را منعقد کرده که به عنوان پسابرجام معروف و از این تعداد ۱۱ فروند تحویل گرفته شده است.

بخش حمل‌ونقل هوایی کشور در دولت یازدهم و دوازدهم با حواشی بسیاری روبه‌رو بوده است. مهرماه سال ۹۲ با حکم  وزیر راه و شهرسازی، علی‌‌محمد نوریان به‌عنوان قائم‌‌مقام وزیر در امور هوانوردی و هواشناسی منصوب شد. حدود یک سال بعد از این انتصاب یعنی پاییز سال ۹۳ نوریان به‌دلیل آنچه اختلاف سلیقه با جهانگیریان رئیس مستعفی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می‌شد، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

 گفته می‌شود فخریه اسفندماه سال گذشته استعفا می‌دهد که وزیر راه و شهرسازی با آن مخالف می‌کند و در نهایت آخوندی با استعفای دوم فخریه‌کاشان موافقت می‌کند.اسفند ماه سال ۹۳  محمد ایلخانی در فاصله چند روز مانده به نوروز ۹۴  به‌طور ناگهانی از سوی وزیر راه و شهرسازی برکنار شده بود.

ناگفته نماند که در حال حاضر، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) قابلیت تولیدهواپیمایی ای.تی.آر دارد  در حالتی خوش بینانه و تزریق منابع مالی، قابلیت تولید ۲۴ فروند هواپیمای جت ملخ دار در سال را خواهد داشت.

وزارت راه شهرسازی، هیچگاه در مقابل این پرسش که چرا تن به خرید هواپیمای جت ملخ دار”ای تی آر” داده پاسخ روشنی به فضای رسانه ای کشور منعکس نساخته اما اذعان داشته که این مدل از پرنده های آهنی مختص مسافتهای کوتاه برد بوده و در مناطق محروم قابلیت خوبی برای جابجایی مسافر را دارد.

* خرید هواپیمای دسته دوم

جواد کریمی قدوسی نماینده مجلس شورای اسلامی روز گذشته در مورد به بن بست رسیدن طرح خرید هواپیماهای پسابرجامی گفت: قراردادهای امضا شده به چند دلیل صرفا روی کاغذ است و عملیاتی نخواهد شد و من قبلا هم این مسائل را هشدار داده بودم. طبق قرار داد ژنو۱ غربی ها متعهد شدند ضمن آزاد کردن پول های بلوکه شده کشور محدودیت های فروش قطعات هواپیما را بردارند در حالی که از ۱۲۰ موتور هواپیما مورد نیاز به قطعات، صرفا ۱۲ عدد از آنها تامین قطعه و تعمیر شدند، بنابراین غربی ها به عهد خود برای تامین قطعه عمل نمی کنند چه برسد به فروش هواپیما جدید.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس گفت: غربی ها در ابتدا به بویینگ اجازه دادند که به تهران بیاید تا ببیند می توانند در پوشش دفتر بویینگ در تهران به جاسوسی و جمع آوری اطلاعات بپردازند یا نه و وقتی دیدند این امر امکان پذیر نیست وزارت خزانه داری آمریکا اجازه ورود به بویینگ به ایران را نداد.

این نماینده مجلس ادامه داد: فاجعه بزرگ این بود که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد بعد از برجام نیاز به خرید قطعه از بازار سیاه نیست و شرکت های هواپیمایی می توانند به صورت رسمی قطعات را خریداری کنند در حالی که غربی ها برای برقراری ارتباط تجاری، اطلاعاتی را از شرکت های هواپیمایی در خواست کردند که شامل تمام اطلاعات دوره ۳۰ ساله دور زدن تحریم ها توسط ایران بود.

وی افزود: شرکت‌های غربی به واسطه این فرم ها اطلاعاتی درباره بخش های مختلف صنعت هواپیمایی همچون مقدار نیاز صنعت هواپیمایی به قطعات،طرف های تجاری صنعت هواپیمایی کشور در دورات تحریم،راه های ورود قطعات به کشور در دوران تحریم و بخش های خصوصی کشورهای ثالث  که در دوران تحریم با ما همکاری داشتند را شناسایی کردند و در واقع در این امر صنعت هواپیمایی تخلیه اطلاعاتی شد و حال مسئولان هواپیمایی می گویند که پس از دادن اطلاعات دیگر حتی نمی توانیم لاستیک هواپیما از خارج بخریم.

وی،با اشاره به سیاسی و تبلیغاتی بودن واردات چند فروند هواپیمای مرجوعی در سال گذشته گفت:آقای ظریف در گزارش شماره ۴ اجرای برجام که در کمیسیون امنیت ملی قرائت شد اعتراف کرد که هواپیماهای وارداتی دست دوم بوده است.

کریمی قدوسی گفت: مسئول این مسائل دولت است و آقایان ظریف و آخوندی باید در این باره پاسخگو باشند و ما در گزارش بعدی کمیسیون امنیت ملی درباره برجام به این مسئله اشاره خواهیم کرد.

وی در خصوص استیضاح احتمالی عباس آخوندی درباره به بن بست رسیدن خرید هواپیماهای پسابرجامی نیز گفت: البته مجلس باید پیگیر باشد اما مردم ما دیدند که مجلس، مجلس استیضاح نیست و خیال دولت را راحت می‌گذارد.

نمی‌خواهم بحث کنم

نشریه نیویورکر می‌نویسد: وزیر امور خارجه ایران، دولت آمریکا را به دلایل مختلف از جمله خودداری از صدور مجوزهای لازم برای فروش هواپیماهای «بوئینگ» و «ایرباس» به ایران به نقض توافق هسته‌ای متهم کرده و گفته است: نمی‌خواهیم در این مورد بحث کنیم.

 طبق ماده ۲۲ برجام و پیوست‌های ۲ و ۵ برجام توافق شد که تحریم فروش هواپیما و قطعات آن از اولین روز اجرای توافق-دی ماه ۹۴- لغو شود. بر همین اساس آمریکا موظف بود تا شرایط فروش هواپیمای مسافربری به ایران را فراهم کرده و از هر اقدامی که شائبه سنگ اندازی در مسیر لغو تحریم هواپیما در آن باشد، پرهیز کند؛ اما آمریکا هیچگاه به این تعهد عمل نکرد. برای نمونه مجلس نمایندگان آمریکا- در تیرماه ۹۵ و در یکسالگی برجام- با ۲۳۹ رأی موافق در مقابل ۱۸۵ رأی مخالف لایحه منع فروش هواپیماهای «بوئینگ» را به ایران تصویب کرد.

روزنامه‌های اصلاح طلب در آذر و دی ماه ۹۵ با تیترهایی همچون «فرود تاریخی بوئینگ در ایران»، «پرواز بوئینگ از روی دیوار برجام»، «به افتخار برجام، تحریم‌های ۳۷ ساله شکسته شد»، «بن ژور مسیو؛ فرانسوی‌ها از زمین و آسمان به ایران برگشتند»، «ایرباس نو فقط یکی از دستاوردهای برجام است» با ذوق‌زدگی کودکانه‌ای از لغو تحریم فروش هواپیما و قطعات هواپیمایی به ایران خبر داده بودند.

خرید هواپیما در ایران به داستان بی پایان تبدیل شده است که با اخراج مدیران و استعفای آن‌ها موضوع حل نمی‌شود و دولت به جای خرید و حمایت از تولیدات خارجی جهت رفع موانع تولید داخل تلاش کند.

انتهای پیام/*

,

بعد از موضوع برجام و توافق بر سر آن، موضوع خرید هواپیما از دو کمپانی بوئینگ و ایرباس مطرح شد و اصغر فخریه کاشان  فرد اول قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، بوئینگ و ATR محسوب شد. در نهایت تمامی تلاش‌های آخوندی و شخص فخریه تنها ۱۱ فروند ایرباس و  ATR به ایران تحویل داده شد.

,

سال گذشته خبری از سوی رسانه های آلمانی منتشر شد مبنی استنکاف فرودگاه های آلمان از سوخت رسانی به هواپیمای وزیر امور خارجه ایران، خبری که رسوایی عظیمی برای جامعه غربی به وجود آورد؛ اما در این بین، بررسی نظرات افرادی که مدعی بودند با برجام در پسا برجام، دیگر مشکل هواپیما، قطعات هواپیما و عدم اعتبار پاسپورت ایرانی وجود ندارد، را بررسی کردیم.

,
 اصغر فخریه کاشان» بعد از این ماجرا  در سرمقالهروزنامه ایران نوشت: «متأسفانه شرکت‌های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به‌دلیل ترس و وحشت از تحریم‌ها و جرائم امریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایران نمی‌توانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».
,
 اصغر فخریه کاشان» بعد از این ماجرا  در سرمقالهروزنامه ایران نوشت: «متأسفانه شرکت‌های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به‌دلیل ترس و وحشت از تحریم‌ها و جرائم امریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایران نمی‌توانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».
,
 اصغر فخریه کاشان» بعد از این ماجرا  در سرمقالهروزنامه ایران نوشت: «متأسفانه شرکت‌های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به‌دلیل ترس و وحشت از تحریم‌ها و جرائم امریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایران نمی‌توانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».
,
 اصغر فخریه کاشان» بعد از این ماجرا  در سرمقالهروزنامه ایران نوشت: «متأسفانه شرکت‌های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به‌دلیل ترس و وحشت از تحریم‌ها و جرائم امریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایران نمی‌توانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».
,
 اصغر فخریه کاشان» بعد از این ماجرا  در سرمقالهروزنامه ایران نوشت: «متأسفانه شرکت‌های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به‌دلیل ترس و وحشت از تحریم‌ها و جرائم امریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایران نمی‌توانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».
,
 اصغر فخریه کاشان» بعد از این ماجرا  در سرمقالهروزنامه ایران نوشت: «متأسفانه شرکت‌های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به‌دلیل ترس و وحشت از تحریم‌ها و جرائم امریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایران نمی‌توانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».
,
 اصغر فخریه کاشان» بعد از این ماجرا  در سرمقالهروزنامه ایران نوشت: «متأسفانه شرکت‌های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به‌دلیل ترس و وحشت از تحریم‌ها و جرائم امریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایران نمی‌توانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».
,
 اصغر فخریه کاشان» بعد از این ماجرا  در سرمقالهروزنامه ایران نوشت: «متأسفانه شرکت‌های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به‌دلیل ترس و وحشت از تحریم‌ها و جرائم امریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایران نمی‌توانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».
,
 اصغر فخریه کاشان» بعد از این ماجرا  در سرمقالهروزنامه ایران نوشت: «متأسفانه شرکت‌های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به‌دلیل ترس و وحشت از تحریم‌ها و جرائم امریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایران نمی‌توانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».
,
 اصغر فخریه کاشان» بعد از این ماجرا  در سرمقالهروزنامه ایران نوشت: «متأسفانه شرکت‌های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به‌دلیل ترس و وحشت از تحریم‌ها و جرائم امریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایران نمی‌توانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».
,
 اصغر فخریه کاشان» بعد از این ماجرا  در سرمقالهروزنامه ایران نوشت: «متأسفانه شرکت‌های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به‌دلیل ترس و وحشت از تحریم‌ها و جرائم امریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایران نمی‌توانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».
,
 اصغر فخریه کاشان» بعد از این ماجرا  در سرمقالهروزنامه ایران نوشت: «متأسفانه شرکت‌های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به‌دلیل ترس و وحشت از تحریم‌ها و جرائم امریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایران نمی‌توانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».
,

در زمانی که دولت به برجام امید بسته بود و آن را تنها راه حل تعامل با دنیا می‌دانست، خرید هواپیما با قوت بیشتری شکل گرفت تا جای که عباس آخوندی آن را یک توافق عالی و رویایی می‌دانست.

,

*میگن چرا هواپیما خریدید؟

, *میگن چرا هواپیما خریدید؟,
 حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در مهر ماه سال ۹۵ در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات که در محل اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهارداشت: از دست دادن بازار خیلی راحت است. شما یک سال در بازار نباشید فضای شما را دیگران اشغال می‌کنند اما به دست آوردن کار سختی است چرا که دو مرتبه می‌خواهید وارد شوید و رقابت کنید. البته خیلی مسائل باید در کنار صادرات باشد. در کنار صادرات باید حمل و نقل درست هم باشد. شما یک کالای خوب می‌خواهید صادر کنید اما هواپیما ندارید. چگونه می‌خواهید یک محصولی که دوام ندارد می‌خواهید صادر کنید. حالا که می‌رویم هواپیما بخریم عده‌‌ای می‌گویند هواپیما نه بروید اتوبوس بخرید. باشد اتوبوس هم می‌خریم اما خدا را شکر اتوبوس را می‌سازیم،‌اینکه می‌گوییم هواپیما بخریم برای صنعت توریسم کشور است و اینکه می‌گوییم هواپیما بخریم برای عظمت ایران است برای آنکه وقت مردم تلف نشود و می‌خواهند اگر به کشوری بروند راه نیفتند بروند به کشور همسایه و از آنجا به مقصد خود برسند بلکه هدف ما آن است که از تهران به طور مستقیم به مقصد خود بروند.
,
 حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در مهر ماه سال ۹۵ در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات که در محل اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهارداشت: از دست دادن بازار خیلی راحت است. شما یک سال در بازار نباشید فضای شما را دیگران اشغال می‌کنند اما به دست آوردن کار سختی است چرا که دو مرتبه می‌خواهید وارد شوید و رقابت کنید. البته خیلی مسائل باید در کنار صادرات باشد. در کنار صادرات باید حمل و نقل درست هم باشد. شما یک کالای خوب می‌خواهید صادر کنید اما هواپیما ندارید. چگونه می‌خواهید یک محصولی که دوام ندارد می‌خواهید صادر کنید. حالا که می‌رویم هواپیما بخریم عده‌‌ای می‌گویند هواپیما نه بروید اتوبوس بخرید. باشد اتوبوس هم می‌خریم اما خدا را شکر اتوبوس را می‌سازیم،‌اینکه می‌گوییم هواپیما بخریم برای صنعت توریسم کشور است و اینکه می‌گوییم هواپیما بخریم برای عظمت ایران است برای آنکه وقت مردم تلف نشود و می‌خواهند اگر به کشوری بروند راه نیفتند بروند به کشور همسایه و از آنجا به مقصد خود برسند بلکه هدف ما آن است که از تهران به طور مستقیم به مقصد خود بروند.
,
 حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در مهر ماه سال ۹۵ در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات که در محل اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهارداشت: از دست دادن بازار خیلی راحت است. شما یک سال در بازار نباشید فضای شما را دیگران اشغال می‌کنند اما به دست آوردن کار سختی است چرا که دو مرتبه می‌خواهید وارد شوید و رقابت کنید. البته خیلی مسائل باید در کنار صادرات باشد. در کنار صادرات باید حمل و نقل درست هم باشد. شما یک کالای خوب می‌خواهید صادر کنید اما هواپیما ندارید. چگونه می‌خواهید یک محصولی که دوام ندارد می‌خواهید صادر کنید. حالا که می‌رویم هواپیما بخریم عده‌‌ای می‌گویند هواپیما نه بروید اتوبوس بخرید. باشد اتوبوس هم می‌خریم اما خدا را شکر اتوبوس را می‌سازیم،‌اینکه می‌گوییم هواپیما بخریم برای صنعت توریسم کشور است و اینکه می‌گوییم هواپیما بخریم برای عظمت ایران است برای آنکه وقت مردم تلف نشود و می‌خواهند اگر به کشوری بروند راه نیفتند بروند به کشور همسایه و از آنجا به مقصد خود برسند بلکه هدف ما آن است که از تهران به طور مستقیم به مقصد خود بروند.
,
 حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در مهر ماه سال ۹۵ در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات که در محل اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهارداشت: از دست دادن بازار خیلی راحت است. شما یک سال در بازار نباشید فضای شما را دیگران اشغال می‌کنند اما به دست آوردن کار سختی است چرا که دو مرتبه می‌خواهید وارد شوید و رقابت کنید. البته خیلی مسائل باید در کنار صادرات باشد. در کنار صادرات باید حمل و نقل درست هم باشد. شما یک کالای خوب می‌خواهید صادر کنید اما هواپیما ندارید. چگونه می‌خواهید یک محصولی که دوام ندارد می‌خواهید صادر کنید. حالا که می‌رویم هواپیما بخریم عده‌‌ای می‌گویند هواپیما نه بروید اتوبوس بخرید. باشد اتوبوس هم می‌خریم اما خدا را شکر اتوبوس را می‌سازیم،‌اینکه می‌گوییم هواپیما بخریم برای صنعت توریسم کشور است و اینکه می‌گوییم هواپیما بخریم برای عظمت ایران است برای آنکه وقت مردم تلف نشود و می‌خواهند اگر به کشوری بروند راه نیفتند بروند به کشور همسایه و از آنجا به مقصد خود برسند بلکه هدف ما آن است که از تهران به طور مستقیم به مقصد خود بروند.
,
 حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در مهر ماه سال ۹۵ در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات که در محل اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهارداشت: از دست دادن بازار خیلی راحت است. شما یک سال در بازار نباشید فضای شما را دیگران اشغال می‌کنند اما به دست آوردن کار سختی است چرا که دو مرتبه می‌خواهید وارد شوید و رقابت کنید. البته خیلی مسائل باید در کنار صادرات باشد. در کنار صادرات باید حمل و نقل درست هم باشد. شما یک کالای خوب می‌خواهید صادر کنید اما هواپیما ندارید. چگونه می‌خواهید یک محصولی که دوام ندارد می‌خواهید صادر کنید. حالا که می‌رویم هواپیما بخریم عده‌‌ای می‌گویند هواپیما نه بروید اتوبوس بخرید. باشد اتوبوس هم می‌خریم اما خدا را شکر اتوبوس را می‌سازیم،‌اینکه می‌گوییم هواپیما بخریم برای صنعت توریسم کشور است و اینکه می‌گوییم هواپیما بخریم برای عظمت ایران است برای آنکه وقت مردم تلف نشود و می‌خواهند اگر به کشوری بروند راه نیفتند بروند به کشور همسایه و از آنجا به مقصد خود برسند بلکه هدف ما آن است که از تهران به طور مستقیم به مقصد خود بروند.
,
 حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در مهر ماه سال ۹۵ در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات که در محل اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهارداشت: از دست دادن بازار خیلی راحت است. شما یک سال در بازار نباشید فضای شما را دیگران اشغال می‌کنند اما به دست آوردن کار سختی است چرا که دو مرتبه می‌خواهید وارد شوید و رقابت کنید. البته خیلی مسائل باید در کنار صادرات باشد. در کنار صادرات باید حمل و نقل درست هم باشد. شما یک کالای خوب می‌خواهید صادر کنید اما هواپیما ندارید. چگونه می‌خواهید یک محصولی که دوام ندارد می‌خواهید صادر کنید. حالا که می‌رویم هواپیما بخریم عده‌‌ای می‌گویند هواپیما نه بروید اتوبوس بخرید. باشد اتوبوس هم می‌خریم اما خدا را شکر اتوبوس را می‌سازیم،‌اینکه می‌گوییم هواپیما بخریم برای صنعت توریسم کشور است و اینکه می‌گوییم هواپیما بخریم برای عظمت ایران است برای آنکه وقت مردم تلف نشود و می‌خواهند اگر به کشوری بروند راه نیفتند بروند به کشور همسایه و از آنجا به مقصد خود برسند بلکه هدف ما آن است که از تهران به طور مستقیم به مقصد خود بروند.
,
 حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در مهر ماه سال ۹۵ در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات که در محل اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهارداشت: از دست دادن بازار خیلی راحت است. شما یک سال در بازار نباشید فضای شما را دیگران اشغال می‌کنند اما به دست آوردن کار سختی است چرا که دو مرتبه می‌خواهید وارد شوید و رقابت کنید. البته خیلی مسائل باید در کنار صادرات باشد. در کنار صادرات باید حمل و نقل درست هم باشد. شما یک کالای خوب می‌خواهید صادر کنید اما هواپیما ندارید. چگونه می‌خواهید یک محصولی که دوام ندارد می‌خواهید صادر کنید. حالا که می‌رویم هواپیما بخریم عده‌‌ای می‌گویند هواپیما نه بروید اتوبوس بخرید. باشد اتوبوس هم می‌خریم اما خدا را شکر اتوبوس را می‌سازیم،‌اینکه می‌گوییم هواپیما بخریم برای صنعت توریسم کشور است و اینکه می‌گوییم هواپیما بخریم برای عظمت ایران است برای آنکه وقت مردم تلف نشود و می‌خواهند اگر به کشوری بروند راه نیفتند بروند به کشور همسایه و از آنجا به مقصد خود برسند بلکه هدف ما آن است که از تهران به طور مستقیم به مقصد خود بروند.
,

روحانی یادآور شد:‌ اینکه ما می‌گوییم هواپیما بخریم برای آن است که ما بتوانیم محصولات خود را به کشورهای هدف صادر کنیم، اگر نخریم می‌گویند پس برجام چه شد،‌اگر بخریم می‌گویند این هواپیما لوکس است، خیلی شیک شیک است و ساخت جدید است، من نمی‌دانم برخی‌ها در چه وادی سیر می‌کنند و در کجا هستند؟ یا عمرشان خیلی طولانی است که ما خبر نداریم.

*مانند آخوندی می‌خواهیم که هواپیما بخرد

همچنین وی در مراسم رای اعتماد به وزاری کابینه دولت دوازدهم در دفاع از آخوندی بحث خرید هواپیما را پیش کشید و در این مورد گفت: آقای آخوندی را می‌خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم هر روز به من نگوید از کدام منابع و پول استفاده کنم و چه طوری بازپرداخت شود. وزیری می‌خواهم که با شهامت بگوید که هواپیما می‌خرم پول و بودجه کشور را نیاز ندارم، خودم با این هواپیما بازپرداخت می‌کنم، قرارداد بزرگ می‌بندم دنیا هم اعتماد می‌کند. درست است که دنیا به ملت و به دولت یازدهم اعتماد کرد و به دولت دوازدهم اعتماد می‌کند، اما وزیر در جای خودش نقش بسیار ارزشمندی دارد. اینطور نیست که وزیر یا معاون رییس جمهور در امری که به او واگذار می شود، بی‌نقش باشد او می‌تواند با نقش خودش سرمایه خارجی را جذب کند. مانند آخوندی را می خواهیم که قدرت خرید هواپیما بدون تحمیل بودجه را داشته باشد.

*اما…

فرزانه شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما” در بهمن ماه سال گذشته در مورد خرید هواپیما گفت: در حال حاضر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما را منعقد کرده که به عنوان پسابرجام معروف و از این تعداد ۱۱ فروند تحویل گرفته شده است.

بخش حمل‌ونقل هوایی کشور در دولت یازدهم و دوازدهم با حواشی بسیاری روبه‌رو بوده است. مهرماه سال ۹۲ با حکم  وزیر راه و شهرسازی، علی‌‌محمد نوریان به‌عنوان قائم‌‌مقام وزیر در امور هوانوردی و هواشناسی منصوب شد. حدود یک سال بعد از این انتصاب یعنی پاییز سال ۹۳ نوریان به‌دلیل آنچه اختلاف سلیقه با جهانگیریان رئیس مستعفی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می‌شد، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

 گفته می‌شود فخریه اسفندماه سال گذشته استعفا می‌دهد که وزیر راه و شهرسازی با آن مخالف می‌کند و در نهایت آخوندی با استعفای دوم فخریه‌کاشان موافقت می‌کند.اسفند ماه سال ۹۳  محمد ایلخانی در فاصله چند روز مانده به نوروز ۹۴  به‌طور ناگهانی از سوی وزیر راه و شهرسازی برکنار شده بود.

ناگفته نماند که در حال حاضر، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) قابلیت تولیدهواپیمایی ای.تی.آر دارد  در حالتی خوش بینانه و تزریق منابع مالی، قابلیت تولید ۲۴ فروند هواپیمای جت ملخ دار در سال را خواهد داشت.

وزارت راه شهرسازی، هیچگاه در مقابل این پرسش که چرا تن به خرید هواپیمای جت ملخ دار”ای تی آر” داده پاسخ روشنی به فضای رسانه ای کشور منعکس نساخته اما اذعان داشته که این مدل از پرنده های آهنی مختص مسافتهای کوتاه برد بوده و در مناطق محروم قابلیت خوبی برای جابجایی مسافر را دارد.

* خرید هواپیمای دسته دوم

جواد کریمی قدوسی نماینده مجلس شورای اسلامی روز گذشته در مورد به بن بست رسیدن طرح خرید هواپیماهای پسابرجامی گفت: قراردادهای امضا شده به چند دلیل صرفا روی کاغذ است و عملیاتی نخواهد شد و من قبلا هم این مسائل را هشدار داده بودم. طبق قرار داد ژنو۱ غربی ها متعهد شدند ضمن آزاد کردن پول های بلوکه شده کشور محدودیت های فروش قطعات هواپیما را بردارند در حالی که از ۱۲۰ موتور هواپیما مورد نیاز به قطعات، صرفا ۱۲ عدد از آنها تامین قطعه و تعمیر شدند، بنابراین غربی ها به عهد خود برای تامین قطعه عمل نمی کنند چه برسد به فروش هواپیما جدید.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس گفت: غربی ها در ابتدا به بویینگ اجازه دادند که به تهران بیاید تا ببیند می توانند در پوشش دفتر بویینگ در تهران به جاسوسی و جمع آوری اطلاعات بپردازند یا نه و وقتی دیدند این امر امکان پذیر نیست وزارت خزانه داری آمریکا اجازه ورود به بویینگ به ایران را نداد.

این نماینده مجلس ادامه داد: فاجعه بزرگ این بود که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد بعد از برجام نیاز به خرید قطعه از بازار سیاه نیست و شرکت های هواپیمایی می توانند به صورت رسمی قطعات را خریداری کنند در حالی که غربی ها برای برقراری ارتباط تجاری، اطلاعاتی را از شرکت های هواپیمایی در خواست کردند که شامل تمام اطلاعات دوره ۳۰ ساله دور زدن تحریم ها توسط ایران بود.

وی افزود: شرکت‌های غربی به واسطه این فرم ها اطلاعاتی درباره بخش های مختلف صنعت هواپیمایی همچون مقدار نیاز صنعت هواپیمایی به قطعات،طرف های تجاری صنعت هواپیمایی کشور در دورات تحریم،راه های ورود قطعات به کشور در دوران تحریم و بخش های خصوصی کشورهای ثالث  که در دوران تحریم با ما همکاری داشتند را شناسایی کردند و در واقع در این امر صنعت هواپیمایی تخلیه اطلاعاتی شد و حال مسئولان هواپیمایی می گویند که پس از دادن اطلاعات دیگر حتی نمی توانیم لاستیک هواپیما از خارج بخریم.

وی،با اشاره به سیاسی و تبلیغاتی بودن واردات چند فروند هواپیمای مرجوعی در سال گذشته گفت:آقای ظریف در گزارش شماره ۴ اجرای برجام که در کمیسیون امنیت ملی قرائت شد اعتراف کرد که هواپیماهای وارداتی دست دوم بوده است.

کریمی قدوسی گفت: مسئول این مسائل دولت است و آقایان ظریف و آخوندی باید در این باره پاسخگو باشند و ما در گزارش بعدی کمیسیون امنیت ملی درباره برجام به این مسئله اشاره خواهیم کرد.

وی در خصوص استیضاح احتمالی عباس آخوندی درباره به بن بست رسیدن خرید هواپیماهای پسابرجامی نیز گفت: البته مجلس باید پیگیر باشد اما مردم ما دیدند که مجلس، مجلس استیضاح نیست و خیال دولت را راحت می‌گذارد.

نمی‌خواهم بحث کنم

نشریه نیویورکر می‌نویسد: وزیر امور خارجه ایران، دولت آمریکا را به دلایل مختلف از جمله خودداری از صدور مجوزهای لازم برای فروش هواپیماهای «بوئینگ» و «ایرباس» به ایران به نقض توافق هسته‌ای متهم کرده و گفته است: نمی‌خواهیم در این مورد بحث کنیم.

 طبق ماده ۲۲ برجام و پیوست‌های ۲ و ۵ برجام توافق شد که تحریم فروش هواپیما و قطعات آن از اولین روز اجرای توافق-دی ماه ۹۴- لغو شود. بر همین اساس آمریکا موظف بود تا شرایط فروش هواپیمای مسافربری به ایران را فراهم کرده و از هر اقدامی که شائبه سنگ اندازی در مسیر لغو تحریم هواپیما در آن باشد، پرهیز کند؛ اما آمریکا هیچگاه به این تعهد عمل نکرد. برای نمونه مجلس نمایندگان آمریکا- در تیرماه ۹۵ و در یکسالگی برجام- با ۲۳۹ رأی موافق در مقابل ۱۸۵ رأی مخالف لایحه منع فروش هواپیماهای «بوئینگ» را به ایران تصویب کرد.

روزنامه‌های اصلاح طلب در آذر و دی ماه ۹۵ با تیترهایی همچون «فرود تاریخی بوئینگ در ایران»، «پرواز بوئینگ از روی دیوار برجام»، «به افتخار برجام، تحریم‌های ۳۷ ساله شکسته شد»، «بن ژور مسیو؛ فرانسوی‌ها از زمین و آسمان به ایران برگشتند»، «ایرباس نو فقط یکی از دستاوردهای برجام است» با ذوق‌زدگی کودکانه‌ای از لغو تحریم فروش هواپیما و قطعات هواپیمایی به ایران خبر داده بودند.

خرید هواپیما در ایران به داستان بی پایان تبدیل شده است که با اخراج مدیران و استعفای آن‌ها موضوع حل نمی‌شود و دولت به جای خرید و حمایت از تولیدات خارجی جهت رفع موانع تولید داخل تلاش کند.

,

روحانی یادآور شد:‌ اینکه ما می‌گوییم هواپیما بخریم برای آن است که ما بتوانیم محصولات خود را به کشورهای هدف صادر کنیم، اگر نخریم می‌گویند پس برجام چه شد،‌اگر بخریم می‌گویند این هواپیما لوکس است، خیلی شیک شیک است و ساخت جدید است، من نمی‌دانم برخی‌ها در چه وادی سیر می‌کنند و در کجا هستند؟ یا عمرشان خیلی طولانی است که ما خبر نداریم.

,

*مانند آخوندی می‌خواهیم که هواپیما بخرد

, *مانند آخوندی می‌خواهیم که هواپیما بخرد,

همچنین وی در مراسم رای اعتماد به وزاری کابینه دولت دوازدهم در دفاع از آخوندی بحث خرید هواپیما را پیش کشید و در این مورد گفت: آقای آخوندی را می‌خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم هر روز به من نگوید از کدام منابع و پول استفاده کنم و چه طوری بازپرداخت شود. وزیری می‌خواهم که با شهامت بگوید که هواپیما می‌خرم پول و بودجه کشور را نیاز ندارم، خودم با این هواپیما بازپرداخت می‌کنم، قرارداد بزرگ می‌بندم دنیا هم اعتماد می‌کند. درست است که دنیا به ملت و به دولت یازدهم اعتماد کرد و به دولت دوازدهم اعتماد می‌کند، اما وزیر در جای خودش نقش بسیار ارزشمندی دارد. اینطور نیست که وزیر یا معاون رییس جمهور در امری که به او واگذار می شود، بی‌نقش باشد او می‌تواند با نقش خودش سرمایه خارجی را جذب کند. مانند آخوندی را می خواهیم که قدرت خرید هواپیما بدون تحمیل بودجه را داشته باشد.

,

*اما…

, *اما…,

فرزانه شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما” در بهمن ماه سال گذشته در مورد خرید هواپیما گفت: در حال حاضر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما را منعقد کرده که به عنوان پسابرجام معروف و از این تعداد ۱۱ فروند تحویل گرفته شده است.

,

بخش حمل‌ونقل هوایی کشور در دولت یازدهم و دوازدهم با حواشی بسیاری روبه‌رو بوده است. مهرماه سال ۹۲ با حکم  وزیر راه و شهرسازی، علی‌‌محمد نوریان به‌عنوان قائم‌‌مقام وزیر در امور هوانوردی و هواشناسی منصوب شد. حدود یک سال بعد از این انتصاب یعنی پاییز سال ۹۳ نوریان به‌دلیل آنچه اختلاف سلیقه با جهانگیریان رئیس مستعفی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می‌شد، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

,
 گفته می‌شود فخریه اسفندماه سال گذشته استعفا می‌دهد که وزیر راه و شهرسازی با آن مخالف می‌کند و در نهایت آخوندی با استعفای دوم فخریه‌کاشان موافقت می‌کند.اسفند ماه سال ۹۳  محمد ایلخانی در فاصله چند روز مانده به نوروز ۹۴  به‌طور ناگهانی از سوی وزیر راه و شهرسازی برکنار شده بود.
,
 گفته می‌شود فخریه اسفندماه سال گذشته استعفا می‌دهد که وزیر راه و شهرسازی با آن مخالف می‌کند و در نهایت آخوندی با استعفای دوم فخریه‌کاشان موافقت می‌کند.اسفند ماه سال ۹۳  محمد ایلخانی در فاصله چند روز مانده به نوروز ۹۴  به‌طور ناگهانی از سوی وزیر راه و شهرسازی برکنار شده بود.
,
 گفته می‌شود فخریه اسفندماه سال گذشته استعفا می‌دهد که وزیر راه و شهرسازی با آن مخالف می‌کند و در نهایت آخوندی با استعفای دوم فخریه‌کاشان موافقت می‌کند.اسفند ماه سال ۹۳  محمد ایلخانی در فاصله چند روز مانده به نوروز ۹۴  به‌طور ناگهانی از سوی وزیر راه و شهرسازی برکنار شده بود.
,
 گفته می‌شود فخریه اسفندماه سال گذشته استعفا می‌دهد که وزیر راه و شهرسازی با آن مخالف می‌کند و در نهایت آخوندی با استعفای دوم فخریه‌کاشان موافقت می‌کند.اسفند ماه سال ۹۳  محمد ایلخانی در فاصله چند روز مانده به نوروز ۹۴  به‌طور ناگهانی از سوی وزیر راه و شهرسازی برکنار شده بود.
,
 گفته می‌شود فخریه اسفندماه سال گذشته استعفا می‌دهد که وزیر راه و شهرسازی با آن مخالف می‌کند و در نهایت آخوندی با استعفای دوم فخریه‌کاشان موافقت می‌کند.اسفند ماه سال ۹۳  محمد ایلخانی در فاصله چند روز مانده به نوروز ۹۴  به‌طور ناگهانی از سوی وزیر راه و شهرسازی برکنار شده بود.
,
 گفته می‌شود فخریه اسفندماه سال گذشته استعفا می‌دهد که وزیر راه و شهرسازی با آن مخالف می‌کند و در نهایت آخوندی با استعفای دوم فخریه‌کاشان موافقت می‌کند.اسفند ماه سال ۹۳  محمد ایلخانی در فاصله چند روز مانده به نوروز ۹۴  به‌طور ناگهانی از سوی وزیر راه و شهرسازی برکنار شده بود.
,
 گفته می‌شود فخریه اسفندماه سال گذشته استعفا می‌دهد که وزیر راه و شهرسازی با آن مخالف می‌کند و در نهایت آخوندی با استعفای دوم فخریه‌کاشان موافقت می‌کند.اسفند ماه سال ۹۳  محمد ایلخانی در فاصله چند روز مانده به نوروز ۹۴  به‌طور ناگهانی از سوی وزیر راه و شهرسازی برکنار شده بود.
,

ناگفته نماند که در حال حاضر، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) قابلیت تولیدهواپیمایی ای.تی.آر دارد  در حالتی خوش بینانه و تزریق منابع مالی، قابلیت تولید ۲۴ فروند هواپیمای جت ملخ دار در سال را خواهد داشت.

وزارت راه شهرسازی، هیچگاه در مقابل این پرسش که چرا تن به خرید هواپیمای جت ملخ دار”ای تی آر” داده پاسخ روشنی به فضای رسانه ای کشور منعکس نساخته اما اذعان داشته که این مدل از پرنده های آهنی مختص مسافتهای کوتاه برد بوده و در مناطق محروم قابلیت خوبی برای جابجایی مسافر را دارد.

* خرید هواپیمای دسته دوم

جواد کریمی قدوسی نماینده مجلس شورای اسلامی روز گذشته در مورد به بن بست رسیدن طرح خرید هواپیماهای پسابرجامی گفت: قراردادهای امضا شده به چند دلیل صرفا روی کاغذ است و عملیاتی نخواهد شد و من قبلا هم این مسائل را هشدار داده بودم. طبق قرار داد ژنو۱ غربی ها متعهد شدند ضمن آزاد کردن پول های بلوکه شده کشور محدودیت های فروش قطعات هواپیما را بردارند در حالی که از ۱۲۰ موتور هواپیما مورد نیاز به قطعات، صرفا ۱۲ عدد از آنها تامین قطعه و تعمیر شدند، بنابراین غربی ها به عهد خود برای تامین قطعه عمل نمی کنند چه برسد به فروش هواپیما جدید.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس گفت: غربی ها در ابتدا به بویینگ اجازه دادند که به تهران بیاید تا ببیند می توانند در پوشش دفتر بویینگ در تهران به جاسوسی و جمع آوری اطلاعات بپردازند یا نه و وقتی دیدند این امر امکان پذیر نیست وزارت خزانه داری آمریکا اجازه ورود به بویینگ به ایران را نداد.

این نماینده مجلس ادامه داد: فاجعه بزرگ این بود که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد بعد از برجام نیاز به خرید قطعه از بازار سیاه نیست و شرکت های هواپیمایی می توانند به صورت رسمی قطعات را خریداری کنند در حالی که غربی ها برای برقراری ارتباط تجاری، اطلاعاتی را از شرکت های هواپیمایی در خواست کردند که شامل تمام اطلاعات دوره ۳۰ ساله دور زدن تحریم ها توسط ایران بود.

وی افزود: شرکت‌های غربی به واسطه این فرم ها اطلاعاتی درباره بخش های مختلف صنعت هواپیمایی همچون مقدار نیاز صنعت هواپیمایی به قطعات،طرف های تجاری صنعت هواپیمایی کشور در دورات تحریم،راه های ورود قطعات به کشور در دوران تحریم و بخش های خصوصی کشورهای ثالث  که در دوران تحریم با ما همکاری داشتند را شناسایی کردند و در واقع در این امر صنعت هواپیمایی تخلیه اطلاعاتی شد و حال مسئولان هواپیمایی می گویند که پس از دادن اطلاعات دیگر حتی نمی توانیم لاستیک هواپیما از خارج بخریم.

وی،با اشاره به سیاسی و تبلیغاتی بودن واردات چند فروند هواپیمای مرجوعی در سال گذشته گفت:آقای ظریف در گزارش شماره ۴ اجرای برجام که در کمیسیون امنیت ملی قرائت شد اعتراف کرد که هواپیماهای وارداتی دست دوم بوده است.

کریمی قدوسی گفت: مسئول این مسائل دولت است و آقایان ظریف و آخوندی باید در این باره پاسخگو باشند و ما در گزارش بعدی کمیسیون امنیت ملی درباره برجام به این مسئله اشاره خواهیم کرد.

وی در خصوص استیضاح احتمالی عباس آخوندی درباره به بن بست رسیدن خرید هواپیماهای پسابرجامی نیز گفت: البته مجلس باید پیگیر باشد اما مردم ما دیدند که مجلس، مجلس استیضاح نیست و خیال دولت را راحت می‌گذارد.

نمی‌خواهم بحث کنم

نشریه نیویورکر می‌نویسد: وزیر امور خارجه ایران، دولت آمریکا را به دلایل مختلف از جمله خودداری از صدور مجوزهای لازم برای فروش هواپیماهای «بوئینگ» و «ایرباس» به ایران به نقض توافق هسته‌ای متهم کرده و گفته است: نمی‌خواهیم در این مورد بحث کنیم.

 طبق ماده ۲۲ برجام و پیوست‌های ۲ و ۵ برجام توافق شد که تحریم فروش هواپیما و قطعات آن از اولین روز اجرای توافق-دی ماه ۹۴- لغو شود. بر همین اساس آمریکا موظف بود تا شرایط فروش هواپیمای مسافربری به ایران را فراهم کرده و از هر اقدامی که شائبه سنگ اندازی در مسیر لغو تحریم هواپیما در آن باشد، پرهیز کند؛ اما آمریکا هیچگاه به این تعهد عمل نکرد. برای نمونه مجلس نمایندگان آمریکا- در تیرماه ۹۵ و در یکسالگی برجام- با ۲۳۹ رأی موافق در مقابل ۱۸۵ رأی مخالف لایحه منع فروش هواپیماهای «بوئینگ» را به ایران تصویب کرد.

روزنامه‌های اصلاح طلب در آذر و دی ماه ۹۵ با تیترهایی همچون «فرود تاریخی بوئینگ در ایران»، «پرواز بوئینگ از روی دیوار برجام»، «به افتخار برجام، تحریم‌های ۳۷ ساله شکسته شد»، «بن ژور مسیو؛ فرانسوی‌ها از زمین و آسمان به ایران برگشتند»، «ایرباس نو فقط یکی از دستاوردهای برجام است» با ذوق‌زدگی کودکانه‌ای از لغو تحریم فروش هواپیما و قطعات هواپیمایی به ایران خبر داده بودند.

خرید هواپیما در ایران به داستان بی پایان تبدیل شده است که با اخراج مدیران و استعفای آن‌ها موضوع حل نمی‌شود و دولت به جای خرید و حمایت از تولیدات خارجی جهت رفع موانع تولید داخل تلاش کند.

,

ناگفته نماند که در حال حاضر، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) قابلیت تولیدهواپیمایی ای.تی.آر دارد  در حالتی خوش بینانه و تزریق منابع مالی، قابلیت تولید ۲۴ فروند هواپیمای جت ملخ دار در سال را خواهد داشت.

,

وزارت راه شهرسازی، هیچگاه در مقابل این پرسش که چرا تن به خرید هواپیمای جت ملخ دار”ای تی آر” داده پاسخ روشنی به فضای رسانه ای کشور منعکس نساخته اما اذعان داشته که این مدل از پرنده های آهنی مختص مسافتهای کوتاه برد بوده و در مناطق محروم قابلیت خوبی برای جابجایی مسافر را دارد.

,

* خرید هواپیمای دسته دوم

, * خرید هواپیمای دسته دوم,

جواد کریمی قدوسی نماینده مجلس شورای اسلامی روز گذشته در مورد به بن بست رسیدن طرح خرید هواپیماهای پسابرجامی گفت: قراردادهای امضا شده به چند دلیل صرفا روی کاغذ است و عملیاتی نخواهد شد و من قبلا هم این مسائل را هشدار داده بودم. طبق قرار داد ژنو۱ غربی ها متعهد شدند ضمن آزاد کردن پول های بلوکه شده کشور محدودیت های فروش قطعات هواپیما را بردارند در حالی که از ۱۲۰ موتور هواپیما مورد نیاز به قطعات، صرفا ۱۲ عدد از آنها تامین قطعه و تعمیر شدند، بنابراین غربی ها به عهد خود برای تامین قطعه عمل نمی کنند چه برسد به فروش هواپیما جدید.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس گفت: غربی ها در ابتدا به بویینگ اجازه دادند که به تهران بیاید تا ببیند می توانند در پوشش دفتر بویینگ در تهران به جاسوسی و جمع آوری اطلاعات بپردازند یا نه و وقتی دیدند این امر امکان پذیر نیست وزارت خزانه داری آمریکا اجازه ورود به بویینگ به ایران را نداد.

این نماینده مجلس ادامه داد: فاجعه بزرگ این بود که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد بعد از برجام نیاز به خرید قطعه از بازار سیاه نیست و شرکت های هواپیمایی می توانند به صورت رسمی قطعات را خریداری کنند در حالی که غربی ها برای برقراری ارتباط تجاری، اطلاعاتی را از شرکت های هواپیمایی در خواست کردند که شامل تمام اطلاعات دوره ۳۰ ساله دور زدن تحریم ها توسط ایران بود.

وی افزود: شرکت‌های غربی به واسطه این فرم ها اطلاعاتی درباره بخش های مختلف صنعت هواپیمایی همچون مقدار نیاز صنعت هواپیمایی به قطعات،طرف های تجاری صنعت هواپیمایی کشور در دورات تحریم،راه های ورود قطعات به کشور در دوران تحریم و بخش های خصوصی کشورهای ثالث  که در دوران تحریم با ما همکاری داشتند را شناسایی کردند و در واقع در این امر صنعت هواپیمایی تخلیه اطلاعاتی شد و حال مسئولان هواپیمایی می گویند که پس از دادن اطلاعات دیگر حتی نمی توانیم لاستیک هواپیما از خارج بخریم.

وی،با اشاره به سیاسی و تبلیغاتی بودن واردات چند فروند هواپیمای مرجوعی در سال گذشته گفت:آقای ظریف در گزارش شماره ۴ اجرای برجام که در کمیسیون امنیت ملی قرائت شد اعتراف کرد که هواپیماهای وارداتی دست دوم بوده است.

کریمی قدوسی گفت: مسئول این مسائل دولت است و آقایان ظریف و آخوندی باید در این باره پاسخگو باشند و ما در گزارش بعدی کمیسیون امنیت ملی درباره برجام به این مسئله اشاره خواهیم کرد.

وی در خصوص استیضاح احتمالی عباس آخوندی درباره به بن بست رسیدن خرید هواپیماهای پسابرجامی نیز گفت: البته مجلس باید پیگیر باشد اما مردم ما دیدند که مجلس، مجلس استیضاح نیست و خیال دولت را راحت می‌گذارد.

نمی‌خواهم بحث کنم

نشریه نیویورکر می‌نویسد: وزیر امور خارجه ایران، دولت آمریکا را به دلایل مختلف از جمله خودداری از صدور مجوزهای لازم برای فروش هواپیماهای «بوئینگ» و «ایرباس» به ایران به نقض توافق هسته‌ای متهم کرده و گفته است: نمی‌خواهیم در این مورد بحث کنیم.

 طبق ماده ۲۲ برجام و پیوست‌های ۲ و ۵ برجام توافق شد که تحریم فروش هواپیما و قطعات آن از اولین روز اجرای توافق-دی ماه ۹۴- لغو شود. بر همین اساس آمریکا موظف بود تا شرایط فروش هواپیمای مسافربری به ایران را فراهم کرده و از هر اقدامی که شائبه سنگ اندازی در مسیر لغو تحریم هواپیما در آن باشد، پرهیز کند؛ اما آمریکا هیچگاه به این تعهد عمل نکرد. برای نمونه مجلس نمایندگان آمریکا- در تیرماه ۹۵ و در یکسالگی برجام- با ۲۳۹ رأی موافق در مقابل ۱۸۵ رأی مخالف لایحه منع فروش هواپیماهای «بوئینگ» را به ایران تصویب کرد.

روزنامه‌های اصلاح طلب در آذر و دی ماه ۹۵ با تیترهایی همچون «فرود تاریخی بوئینگ در ایران»، «پرواز بوئینگ از روی دیوار برجام»، «به افتخار برجام، تحریم‌های ۳۷ ساله شکسته شد»، «بن ژور مسیو؛ فرانسوی‌ها از زمین و آسمان به ایران برگشتند»، «ایرباس نو فقط یکی از دستاوردهای برجام است» با ذوق‌زدگی کودکانه‌ای از لغو تحریم فروش هواپیما و قطعات هواپیمایی به ایران خبر داده بودند.

خرید هواپیما در ایران به داستان بی پایان تبدیل شده است که با اخراج مدیران و استعفای آن‌ها موضوع حل نمی‌شود و دولت به جای خرید و حمایت از تولیدات خارجی جهت رفع موانع تولید داخل تلاش کند.

,

جواد کریمی قدوسی نماینده مجلس شورای اسلامی روز گذشته در مورد به بن بست رسیدن طرح خرید هواپیماهای پسابرجامی گفت: قراردادهای امضا شده به چند دلیل صرفا روی کاغذ است و عملیاتی نخواهد شد و من قبلا هم این مسائل را هشدار داده بودم. طبق قرار داد ژنو۱ غربی ها متعهد شدند ضمن آزاد کردن پول های بلوکه شده کشور محدودیت های فروش قطعات هواپیما را بردارند در حالی که از ۱۲۰ موتور هواپیما مورد نیاز به قطعات، صرفا ۱۲ عدد از آنها تامین قطعه و تعمیر شدند، بنابراین غربی ها به عهد خود برای تامین قطعه عمل نمی کنند چه برسد به فروش هواپیما جدید.

,

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس گفت: غربی ها در ابتدا به بویینگ اجازه دادند که به تهران بیاید تا ببیند می توانند در پوشش دفتر بویینگ در تهران به جاسوسی و جمع آوری اطلاعات بپردازند یا نه و وقتی دیدند این امر امکان پذیر نیست وزارت خزانه داری آمریکا اجازه ورود به بویینگ به ایران را نداد.

,

این نماینده مجلس ادامه داد: فاجعه بزرگ این بود که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد بعد از برجام نیاز به خرید قطعه از بازار سیاه نیست و شرکت های هواپیمایی می توانند به صورت رسمی قطعات را خریداری کنند در حالی که غربی ها برای برقراری ارتباط تجاری، اطلاعاتی را از شرکت های هواپیمایی در خواست کردند که شامل تمام اطلاعات دوره ۳۰ ساله دور زدن تحریم ها توسط ایران بود.

,

وی افزود: شرکت‌های غربی به واسطه این فرم ها اطلاعاتی درباره بخش های مختلف صنعت هواپیمایی همچون مقدار نیاز صنعت هواپیمایی به قطعات،طرف های تجاری صنعت هواپیمایی کشور در دورات تحریم،راه های ورود قطعات به کشور در دوران تحریم و بخش های خصوصی کشورهای ثالث  که در دوران تحریم با ما همکاری داشتند را شناسایی کردند و در واقع در این امر صنعت هواپیمایی تخلیه اطلاعاتی شد و حال مسئولان هواپیمایی می گویند که پس از دادن اطلاعات دیگر حتی نمی توانیم لاستیک هواپیما از خارج بخریم.

,

وی،با اشاره به سیاسی و تبلیغاتی بودن واردات چند فروند هواپیمای مرجوعی در سال گذشته گفت:آقای ظریف در گزارش شماره ۴ اجرای برجام که در کمیسیون امنیت ملی قرائت شد اعتراف کرد که هواپیماهای وارداتی دست دوم بوده است.

,

کریمی قدوسی گفت: مسئول این مسائل دولت است و آقایان ظریف و آخوندی باید در این باره پاسخگو باشند و ما در گزارش بعدی کمیسیون امنیت ملی درباره برجام به این مسئله اشاره خواهیم کرد.

,

وی در خصوص استیضاح احتمالی عباس آخوندی درباره به بن بست رسیدن خرید هواپیماهای پسابرجامی نیز گفت: البته مجلس باید پیگیر باشد اما مردم ما دیدند که مجلس، مجلس استیضاح نیست و خیال دولت را راحت می‌گذارد.

,

نمی‌خواهم بحث کنم

, نمی‌خواهم بحث کنم,

نشریه نیویورکر می‌نویسد: وزیر امور خارجه ایران، دولت آمریکا را به دلایل مختلف از جمله خودداری از صدور مجوزهای لازم برای فروش هواپیماهای «بوئینگ» و «ایرباس» به ایران به نقض توافق هسته‌ای متهم کرده و گفته است: نمی‌خواهیم در این مورد بحث کنیم.

,

 طبق ماده ۲۲ برجام و پیوست‌های ۲ و ۵ برجام توافق شد که تحریم فروش هواپیما و قطعات آن از اولین روز اجرای توافق-دی ماه ۹۴- لغو شود. بر همین اساس آمریکا موظف بود تا شرایط فروش هواپیمای مسافربری به ایران را فراهم کرده و از هر اقدامی که شائبه سنگ اندازی در مسیر لغو تحریم هواپیما در آن باشد، پرهیز کند؛ اما آمریکا هیچگاه به این تعهد عمل نکرد. برای نمونه مجلس نمایندگان آمریکا- در تیرماه ۹۵ و در یکسالگی برجام- با ۲۳۹ رأی موافق در مقابل ۱۸۵ رأی مخالف لایحه منع فروش هواپیماهای «بوئینگ» را به ایران تصویب کرد.

,

روزنامه‌های اصلاح طلب در آذر و دی ماه ۹۵ با تیترهایی همچون «فرود تاریخی بوئینگ در ایران»، «پرواز بوئینگ از روی دیوار برجام»، «به افتخار برجام، تحریم‌های ۳۷ ساله شکسته شد»، «بن ژور مسیو؛ فرانسوی‌ها از زمین و آسمان به ایران برگشتند»، «ایرباس نو فقط یکی از دستاوردهای برجام است» با ذوق‌زدگی کودکانه‌ای از لغو تحریم فروش هواپیما و قطعات هواپیمایی به ایران خبر داده بودند.

,

خرید هواپیما در ایران به داستان بی پایان تبدیل شده است که با اخراج مدیران و استعفای آن‌ها موضوع حل نمی‌شود و دولت به جای خرید و حمایت از تولیدات خارجی جهت رفع موانع تولید داخل تلاش کند.

,

انتهای پیام/*

,

انتهای پیام/*

,

انتهای پیام/*

,

انتهای پیام/*

,

انتهای پیام/*

,

انتهای پیام/*

,

انتهای پیام/*

,

انتهای پیام/*

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه