اخبار داغ

بیش از 200 نوزاد بهاری در دامغان گل غلتان می‌شوند/ برگزاری آیین گل غلتان در 6 منزل

بیش از 200 نوزاد بهاری در دامغان گل غلتان می‌شوند/ برگزاری آیین گل غلتان در 6 منزل
هم‌زمان با نیمه شعبان جشنواره ملی و مذهبی گل غلتان به‌عنوان یک سنت دیرینه ایرانی با حضور بیش از 200 نوزاد بهاری در شهر امیریه دامغان برگزار می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، آیین گل غلتان نوزاد در دامغان یکی از سنت‌های دیرینه ملی در استان سمنان است که در اولین بهار زندگی نوزاد برگزار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

هرساله این سنت دیرینه در شهر امیریه شهرستان دامغان برگزار می شود چراکه مردم این دیار بر این باورند اجرای این مراسم برای نوزادان سبب شادابی، طراوت و سلامت آنان می‌شود.

,

این مراسم طی مراحل مختلفی اعم از رفتن به باغ های گل و چیدن و پرپر کردن گل های محمدی آغاز و با غلتاندن نوزادان در گل های محمدی پایان می یابد و این جشنواره هرساله در سه روز و هم‌زمان با اجرای موسیقی محلی برگزار می‌شود.

,

در همین خصوص؛ ابوالفضل امیر احمدی عضو شورای اسلامی شهر امیریه در گفت‌وگو با خبرنگار مرآت با اشاره به اینکه گل غلتان یکی از رسومات دیرینه این شهر است، گفت: جشنواره گل غلتان به عنوان اثر معنوی استان سمنان به شماره 177 در سال 89 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

,

عضو شورای اسلامی شهر امیریه با بیان اینکه آیین گل غلتان برای نوزادانی که در فصل بهار به دنیا آمده اند با گلهای محمدی به صورت سنتی اجرا خواهد شد، افزود: غلتاندن نوزادان در گل ها باعث جلوگیری از آلرژی فصلی و برخی از بیماری های پوستی می شود.

,

وی با اشاره به برگزاری یازدهمین جشنواره گل غلتان در این شهر گفت: این جشنواره  از 12 لغایت 14 اردیبهشت همزمان با نیمه شعبان در شهر امیریه برگزار می شود.

,

امیراحمدی با بیان اینکه  گل های محمدی از 3 باغ گل در امیریه چیده می شوند، اظهار کرد: خانم های امیریه ای طی مراسمی با حضور در باغ های گل،گل های محمدی را می چینند و سپس  گلبرگ های آن را جدا می کنند تا گلها برای مراسم گل غلتان آماده شود.

,

عضو شورای اسلامی شهر امیریه با اشاره به اینکه تاکنون 60 نوزاد برای حضور در این جشنواره ثبت نام شده اند، افزود: پیش بینی می شود امسال 200 نوزاد در جشنواره گل غلتان حضور یابند.

,

وی از حضور بیش از 100 نوزاد از استان‌های دیگر در جشنواره سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته نوزادانی از 16 استان در این جشنواره حضور داشتند.

,

عضو شورای اسلامی شهر امیریه همچنین تصریح کرد: سال گذشته یک نوزاد از لبنان نیز در این مراسم گل غلتان شد.

,

امیراحمدی، برپایی غرفه های صنایع دستی، برگزاری بازی های بومی محلی، بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی را از دیگر برنامه های جانبی این جشنواره عنوان کرد.

,

وی با اشاره به اینکه با برپایی این جشنواره ها زمینه های درآمدزایی در شهر ایجاد می شود، گفت: امسال اصل گل غلتان در منازل صورت می گیرد که درآمد برای صاحب خانه ها شود.

,

عضو شورای اسلامی شهر امیریه همچنین تصریح کرد: تاکنون 6 منزل در شهر امیریه شناسایی شده است که مراسم گل غلتان در آنجا صورت گیرد.

,

امیراحمدی درخصوص هزینه های حضور در این مراسم گفت: کودکانی که قرار است در گل غلتان حضور یابند، طبق بسته هایی که به آنها داده می شود باید مبالغی از 70 هزار تا 120 هزار تومان پرداخت کنند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه